نقش مشکلات و اتفاقات زندگی در بروز افسردگی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
افسردگی یکی از اختلالات خلقی و یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که انواع مختلفی دارد و ممکن است خفیف یا شدید باشد . افسردگی حالتی است که فرد در آن احساس ناراحتی ، پوچی ، ناامیدی و درماندگی می کند و همراه با تغییرات جسمی و فکری است ، همانطور که افسردگی بر زدنگی شخصی فرد تاثیر می گذارد و حتی ممکن است فرد تنواند کارهای روزمره اش را نیز مثل قبل انجام دهد برخی از مشکلات و فشارهای روانی در زندگی و استرس ها نیز می تواند باعث بروز افسردگی شود . مشکلات بین فردی ، فشارهای روانی و حتی برخی از اتفاقات ناخوشایند نیز ممکن است منجر به افسردگی شوند . در ادامه این مقاله به بررسی نقش مشکلات و اتفاقات زندگی در بروز افسردگی می پردازیم . 




نقش مشکلات زندگی و فشار روانی در بروز افسردگی
نقش رویدادهای فشارزای زندگی در بروز افسردگی به خوبی ثابت شده است . البته سوالی که وجود دارد رابطه علت و معلولی افسردگی و مشکلات زندگی است اینکه مشکلات زندگی سبب افسردگی هستند ؟ یا افسردگی باعث بروز مشکلات در زندگی می شود ؟ مثلا اخراج شدن از کار می تواند سبب افسردگی شود ؟ یا اینکه علائم افسردگی باعث می شود شخصی از کارش اخراج شود ؟ 
حتی پس از کنار گذاشتن رویدادهای فشازرای زندگی که ممکن است علائم افسردگی خفیف آنها را به وجود آورده باشد شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد فشار روانی می تواند موجب افسردگی شود . در تحقیقات انجام شده 42 تا 67 درصد افراد اعلام می کنند که در سال قبل از شروع افسردگی شان رویدادی بسیار سخت را پشت سر گذاشتند که علائم افسردگی باعث آن شده بود ، رویدادهایی مانند از دست دادن شغل ، دوست مهم و رابطه عاشقانه از جمله اتفاقات شایع هستند . هر چند بسیاری ار افسردگی ها پس از یک رویداد فشارزا شروع می شوند بیشتر مردن پس از چنین اتفاقی افسرده نمی شوند و دلیل ان این است که برخی اشخاص بیشتر از دیگران در برابر فشارهای روانی آسیب پذیرند . 

حتما بخوانید: پیشگیری از افسردگی




تاثیر حمایت اجتماعی در مقابله با افسردگی
اشخاصی که افسرده اند معمولا شبکه های اجتماعی کمی دارند و آنها را حمایت کننده نمی دانند . حمایت اجتماعی کم ممکن است توانایی شخص برای برخورد مناسب با رویدادهای فشارزا را کاهش دهد و شخص را در برابر افسردگی آسیب پذیر کند . زنانی که بدون حمایت یک محرم راز ، یک اتفاق فشارزا را پشت سر می گذارند با 40 % خطر ابتلا به افسردگی رو به رو هستند در حالی که زنانی که با حمایت یک محرم راز یک اتفاق ناخوشایند را پشت سر می گذارند فقط با 4 % خطر ابتلا به افسردگی رو به رو هستند . بنابراین حمایت اجتماعی تاثیرات عوامل فشارزای بزرگ را کم می کند . 



تاثیر مشکلات بین فردی در شروع افسردگی
روشن است که مشکلات بین فردی می تواند منجر به شروع افسردگی شود اما در نظر گرفتن روی دیگر سکه نیز مهم است ، وقتی که علائم افسردگی پدید می آید می تواند باعث مشکلات بین فردی شود یعنی به نظر می رسد که نشانه های افسردگی باعث بروز واکنش های منفی از جانب دیگران می شوند ، نشانه هایی مانند کند حرف زدن ، سکوت ، خودافشایی ، تعامل منفی ، عاطفه منفی ، تماس چشمی اندک . وجود مشکلات بین فردی در خانواده ها نیز به میزان زیادی باعث بروز افسردگی می شود . ناسازگاری زناشویی نیز در بروز افسردگی نقش دارد. 

حتما بخوانید: عوامل موثر بر رضایت زناشویی
اطمینان جویی بیش از حد و افسردگی 
اشخاص افسرده بیش از حد معمول در پی اطمینان از این موضوع هستند که دیگران واقعا به آنها علاقه دارند و اما حتی وقتی که دیگران حمایت و علاقه خود را ابراز می کنند آنها به طور موقت راضی می شوند . خودپنداره منفی آنان باعث می شود به پسخوراند مثبت شک کنند و تلاش مداوم آنها برای کسب اطمینان دوباره آنها را ناراحت می کند . بسیاری از رفتارهای اجتماعی منفی مانند اطمینان جویی بیش از حد می تواند نتیجه مستقیم افسردگی باشد . مشکلات فردی عاملی خطرساز برای بروز افسردگی است و رابطه آنها علت و معلولی است و یک طرفه نیست و به عبارتی هر کدام می تواند باعث بروز دیگری شود . 



در ادامه بخوانید: مهار افسردگی



سوالات متداول


1- نقش مشکلات زندگی و فشار روانی در بروز افسردگی چیست ؟
نقش رویدادهای فشارزای زندگی در بروز افسردگی به خوبی ثابت شده است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




2- تاثیر حمایت اجتماعی در مقابله با افسردگی چگونه است ؟
اشخاصی که افسرده اند معمولا شبکه های اجتماعی کمی دارند و آنها را حمایت کننده نمی دانند که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- تاثیر مشکلات بین فردی در شروع افسردگی چیست ؟
وقتی که علائم افسردگی پدید می آید می تواند باعث مشکلات بین فردی شود که د رمتن مقاله توضیح آن به طور کامل ارائه شده است.

منبع : نقش مشکلات و اتفاقات زندگی در بروز افسردگی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/G32r
نظرتان را بنویسید