آزمون ملی دندان پزشکی

آزمون ملی دندان پزشکی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

آزمون ملی دندانپزشکی 1401 توسط وزارت بهداشت و زیر نظر دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی در طی دو مرحله آزمون نظری و عملی جهت ارزیابی دانش آموختگان دانشگاه های معتبر خارج از کشور که قصد فعالیت در کلینیک های دندانپزشکی داخل کشور را دارند، برگزار می شود.

 

فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی در خارج از کشور جهت اشتغال در کلینیک های دندانپزشکی و یا اخذ مجوز فعالیت به عنوان دندان پزشک در داخل کشور می توانند از طریق شرکت در آزمون ملی دندانپزشکی  مجوز فعالیت خود را از وزارت بهداشت دریافت نمایند.

از آنجا که سلامت مردم برای وزارت بهداشت اهمیت دارد این سازمان، آزمونی را برای دانش اموختگان دندان پزشکی خارج از کشور از طریق ارزیابی دانش تئوری و توانمندی عملی آن ها در نظر گرفته است. لذا، متقاضیان این آزمون در صورت واجد شرایط بودن می بایست در دو مرحله تئوری و عملی این آزمون شرکت نمایند. دانشجویان دندانپزشکی خارج از کشور جهت سنجش دانش تئوری خود باید در دو آزمون تئوری علوم پایه و دروس اختصاصی شرکت نمایند و پس از قبولی در این دو آزمون، توانمندی عملی آن ها مورد ارزیابی قرارگیرد.

پس از ارزیابی توانمندی عملی، آن ها می بایست به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه نموده و تحت سرپرستی اساتید درمان آن کلینیک شروع به فعالیت نمایند. در ادامه این مقاله قصد داریم به شرایط ثبت نام و نحوه برگزاری آزمون ملی دندانپزشکی ۱۴۰۱ و نیز اعلام نتایج این آزمون بپردازیم.

 

ثبت نام آزمون ملی دندانپزشکی ۱۴۰۱

دانش آموختگان رشته دندانپزشکی در خارج از کشور که قصد فعالیت در کلینیک های دندانپزشکی در داخل کشور را دارند می بایست علاوه بر فارغ التحصیل از دانشگاه های معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت، قبل از ثبت نام در آزمون ملی دندانپزشکی در مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت پرونده داشته باشند و یا در صورت عدم تشکیل پرونده، برای تشکیل پرونده مراجعه نمایند.

 

معمولا آزمون نظری دندانپزشکی هر ساله در طی دو دوره در مردادماه و دی ماه برگزار می شود. و داوطلبان می توانند به سایت سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir مراجعه نمایند و با پرداخت الکترونیکی هزینه، نسبت به تکمیل فرم ثبت نام خود اقدام نموده و کد رهگیری ثبت نام خود را دریافت نمایند.

 

مراحل ثبت نام اینترنتی آزمون ملی دندانپزشکی ۱۴۰۱ به صورت خلاصه:

 

مراجعه به سایت سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir

مراجعه به قسمت های "دندانپزشکی"،"آزمون ملی"،"ارسال مدارک و ثبت نام"

پرداخت هزینه ثبت نام

ارسال مدارک و تکمیل فرم ثبت نام

دریافت کد رهگیری

 

دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی عمومی می توانند با شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی به عنوان دستیار در کلینیک ها مشغول شوند، جهت اطلاع از شرایط ثبت نام این آزمون به مقاله زیر مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی

 

 

شرایط ثبت نام آزمون ملی دندانپزشکی ۱۴۰۱

از آنجا که آزمون ملی دندانپزشکی ۱۴۰۱ نیز مانند آزمون دستیاری دندانپزشکی اهمیت بسیاری دارد. لذا، می بایست دانشگاه هایی که داوطلبان در آن تحصیل نموده اند، مورد تایید وزارت بهداشت بوده و متقاضیان این آزمون ورودی 2009 آگوست باشند. همچنین، لازم است در مرکز خدمات آموزشی نیز پرونده داشته باشند تا توسط این مرکز به دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی نیز معرفی شوند.

 

لازمه ورود به آزمون عملی دندانپزشکی 1401، قبولی در آزمون تئوری یا مرحله اول می باشد. لذا، داوطلبان می بایست حد نصاب نمره لازم در آزمون نظری دروس علوم پایه و تخصصی را کسب نموده تا بتوانند در آزمون مرحله دوم یا عملی شرکت نمایند.

 

بعد از نمره قبولی در مرحله آزمون نظری، متقاضیان می توانند در آزمون عملی شرکت نمایند. مرحله آزمون عملی دارای سه بخش شامل پره کلینیک، کلینیک و درمان جامع بیماران می باشد که در هر مرحله داوطلب می بایست حداقل نمره لازم (12 از20) را کسب نماید تا بتواند در مرحله بعد حضور یابد.

 

در صورتی که داوطلب نمره بالای 17را در آزمون مرحله پره کلینیک کسب نماید، با تصمیم و تشخیص کمیته آزمون ملی از 3 بخش مرحله کلینیک معاف خواهند شد. در بخش کیلینیک مسئولیت هر بیمار بر عهده داوطلب قرار می گیرد و می بایست فرد به درمان بیماران بپردازد.

 

در مرحله جامع بیماران داوطلبان در کلینیک های دندانپزشکی زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی و تحت نظر اساتید این کلینیک ها به معاینه و درمان بیماران می پردازند. در صورتی که افراد در مرحله قبل نمره بالای 17 را اخذ نموده باشند، می توانند تنها بخشی از این مرحله را بگذارنند.

 

داوطلبانی که قصد ثبت نام در آزمون ملی دندانپزشکی ۱۴۰۱ را دارند می بایست مدارکی را جهت ثبت نام آماده نمایند. بنابراین، در ادامه این مقاله مدارک موردنیاز جهت آشنایی ارائه شده است:

اسکن یک قطعه عکس

اسکن صفحه اول شناسنامه

اسکن صفحه اول کارت ملی

 

دانشجویان سال آخر یا فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی عمومی که قصد شرکت در آزمون دستیاری دندان پزشکی را دارند، می توانند با مطالعه مقاله زیر از زمان برگزاری این آزمون مطلع شوند.

بیشتر بخوانید: زمان برگزاری آزمون دستیاری دندانپزشکی

 

 

 

 

نحوه برگزاری آزمون ملی دندانپزشکی ۱۴۰۱

آزمون ملی دندانپزشکی ۱۴۰۱ در طی دو مرحله آزمون تئوری و آزمون عملی برای متقاضیان خارج ازکشور برگزار می شود. آزمون تئوری یا نظری نیز شامل دو بخش از دروس علوم پایه و تخصصی می باشد که سهم دروس علوم پایه 25 درصد و سهم دروس اختصاصی 75 درصد از میانگین نمره کل افراد است.

 

آزمون نظری ملی دندانپزشکی

 

محتوای آزمون نظری منطبق بر آزمون جامع علوم پایه داخل کشور و دروس اختصاصی رشته دندانپزشکی عمومی می باشد و داوطلبانی که در آزمون علوم پایه از قبل شرکت نموده و قبول شده اند می توانند تنها در آزمون اختصاصی شرکت نمایند.

 

همچنین، لازم است این متقاضیان درخواست کتبی خود را به مرکز خدمات آموزشی زیر نظر دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی تحویل دهند تا در آزمون علوم پایه شرکت ننمایند.

 

داوطلبان بعد از اعلام نتیجه قبولی آزمون نظری بر روی سایت سنجش پزشکی به مدت یکسال مهلت دارند تا در آزمون عملی دندانپزشکی شرکت نمایند.

 

آزمون عملی ملی دندانپزشکی

 

آزمون عملی دندانپزشکی در سه بخش  پره کلینیک، کلینیک و درمان جامع بیماران زیر نظر کمیته آزمون ملی دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی برگزار می شود.

 

بخش پره کلینیک آزمون ملی دندانپزشکی

 

در این مرحله آزمونی در چهار رشته اندودانتیکس، ارتودانتیکس، رشته ترمیمی و پروتزهای ثابت و متحرک توسط کمیته آزمون ملی در دو نوبت برگزار می شود و داوطلب می بایست حداقل نمره قبولی را برای شرکت در مرحله بعد کسب نماید.

 

بخش کلینیک آزمون ملی دندانپزشکی

 

در این مرحله متقاضی می بایست در کلینیک دندانپزشکی تعیین شده توسط کمیته آزمون ملی در تمامی بخش های آموزشی مختلف از جمله پروتزهای دندانی، دندانپزشکی کودکان و ... زیر نظر اساتید با تجربه و مورد تایید به درمان بیماران بپردازد. در صورت قبولی در این آزمون داوطلب می تواند در مرحله بعد شرکت نماید.

 

بخش درمان جامع بیماران آزمون ملی دندانپزشکی

 

در این مرحله متقاضیان در دانشکده های دندانپزشکی و یا کلینیک ها تحت نظر دبیر شورای دندانپزشکی به مدت 6 ماه جهت آشنایی با نظام سلامت و بهداشت کشور زیر نظر اساتید متخصص و خبره دوره های آموزشی خود را می گذرانند و در صورتی که داوطلبان در مرحله قبل نمره بالای 17 را کسب نمایند از شرکت در این مرحله معاف می شوند.

 

فارغ التحصیلان رشته پزشکی که قصد شرکت در آزمون دستیاری پزشکی تخصصی و فوق تخصصی را دارند، می توانند با مطالعه مقاله زیر از شرایط ثبت نام این آزمون آگاه شوند.

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی

 

 

 

اعلام نتایج آزمون ملی دندانپزشکی 1401

با توجه به دو مرحله ای بودن آزمون ملی دندانپزشکی ۱۴۰۱، داوطلبان می توانند با مشاهده نتایج هر مرحله از وضعیت خود مطلع شوند، برای آشنایی شما با اعلام نتایج آزمون ملی دندانپزشکی توضیحاتی ارائه شده است.

 

نتایج آزمون نظری دندانپزشکی

 

پذیرفته شدگان مرحله اول یا مرحله آزمون نظری برای مشاهده نتایج خود می بایست طبق زمان اعلام شده از سوی سازمان سنجش پزشکی که معمولا یک ماه بعد از آزمون نظری دندانپزشکی می باشد به سایت پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه نمایند و در صورت قبولی در این آزمون خود را برای شرکت در آزمون عملی آماده نمایند.

 

نتایج آزمون عملی دندانپزشکی

 

همان طور که گفته شد آزمون عملی دندانپزشکی 1401 از سه مرحله تشکیل شده که داوطلب می بایست در هر مرحله حداقل نمره لازم را کسب نماید تا به مرحله بعد راه یابد. نمره هر مرحله توسط اساتید زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تحت نظر دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی تعیین می شود و در صورت نمره بالای 17 در هر مرحله با تصمیم و تشخیص کمیته آزمون ملی دبیرخانه شورای دندانپزشکی داوطلب از ورود به مرحله بعد معاف می شود.

 

در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در خصوص آزمون ملی دندانپزشکی، می توانید با سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تماس بگیرید و کارشناسان سامانه مشاوره هیوا اطلاعات کامل در این زمینه را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا از آخرین اخبار در این حوزه مطلع شوید.

 

در ادامه بخوانید: اعلام نتایج آزمون دستیاری پزشکی



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ چه کسانی می توانند در آزمون ملی دندانپزشکی شرکت نمایند؟

✔️ طبق متن مقاله تنها افرادی که فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی در دانشگاه های معتبر خارج از کشور می باشند، می توانند در این آزمون شرکت نمایند.



 

2- ✔️ برای ثبت نام در آزمون ملی دندانپزشکی چه شرایطی لازم است؟

✔️ از جمله شرایط لازم برای شرکت در آزمون ملی دندانپزشکی این است که داوطلب در مرکز خدمات آموزشی زیر نظر دبیرخانه دندانپزشکی، پرونده داشته باشد، برای اطلاع از شرایط دیگر می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید. 



 

3- ✔️آزمون ملی دندانپزشکی به چه صورت برگزار می شود؟

✔️ آزمون ملی دندانپزشکی در طی دو مرحله آزمون نظری و آزمون عملی برگزار می شود برای اطلاع از نحوه برگزاری این آزمون به متن مقاله مراجعه نمایید.

منبع : آزمون ملی دندان پزشکی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/OWXG
نظرتان را بنویسید