ماه چهارم بارداری

ماه چهارم بارداری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

شما به چهارمین ماه از بارداری خود رسیده اید و وارد سه ماهه سوم این فرایند شده اید. ماه چهارم بارداری ، ماه رویایی بوده که معمولا مقداری از حالت های ناخوشایند ماه های پیش کم می شود. اما این دوران خوب ماندگار نبوده و در ماه ششم و هفتم بارداری دوباره علائمی ناخوشایند ظاهر می شوند.

ماه چهارم بارداری معمولا دلیلی برای شاد بودن و تجربه حال خوشایند است، زیرا علائم ناخوشایند کمتر داشته و مردم عموما متوجه بارداری شما شده اند و سوال های زیادی می پرسند. و ممکن است شما تکان های کوچکی از جنین رو به رو شوید. در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد ماه چهارم بارداری ارائه شده است.

 

وضعیت جنین در ماه چهارم بارداری

جنین و کودک شما در ماه چهارم بارداری تقریبا حدود 10 الی 12 سانتی متر بوده و وزن او تقریبا 140 گرم است. این اندازه مانند میوه آووکادو می ماند. اگرچه کودک همچنان بسیار کوچک بوده اما ویژگی های صورت او در حال رشد است و روی حرکات خاصی مانند خم کردن دست و پا یا مشت کردن دست کار می کند. بنابراین بازتاب های کودک در حال رشد هستند.

هنگامی که چهار ماهه باردار هستید، هنوز فضای زیادی برای حرکت کودک شما در کیسه آمنیوتیک وجود دارد، بنابراین کودک شما احتمالاً از آن بهترین استفاده را می‌کند. در ماه 4 ام بارداری کودک شروع به تولید استروژن و تستوسترون کرده و احتمالا اگر در این زمان برای سونوگرافی اقدام کنید، اندام تناسلی او به مقدار کمی قابل تشخیص و مشاهده باشد. بنابراین در این ماه امکان تشخیص جنسیت کودک و بارداری دختر و پسر هست.

کودک شما اکنون می تواند مایع آمنیوتیک را ببلعد، به این معنی که کلیه ها شروع به تولید ادرار می کنند، و آیا می دانستید که کودک شما شروع به شنیدن صداهایی از دنیای بیرون کرده است؟ اگر تا به حال این کار را نکرده اید، شروع به صحبت کردن با جنین یا آواز خواندن برای او کرده تا او صدای شمارو بشناسد.

حتما بخوانید: بارداری پسر

 

 

 

 

 

علائم ماه چهارم بارداری

در ماه چهارم بارداری مانند ماه های قبلی، علائم مادر در دوران بارداری وجود داشته اما کمی متفاوت تر از قبل است. در این جا برخی از این علائم و نشانه ها توضیح داده شده است.

1درد مبهم شکم:

همانطور که رحم شما در دوران بارداری رشد می کند، رباط های آن کشیده می شوند. این می تواند باعث درد زیر شکم در بارداری شود که می تواند مبهم یا تیز باشد. برخی از مادران آینده متوجه می شوند که تغییر وضعیت بدن به کاهش درد کمک می کند.

2ویار بارداری:

در ماه چهارم بارداری نیز هوس ها و ویار بارداری وجود داشته و شما می توانید با حفظ رژیم غذایی مخصوص خود به برخی از این هوس ها پاسخ دهید. البته در صورتی که هوس های شما خوراکی باشند در غیر این صورت احتمالا به بیماری پیکا مبتلا شده و باید با پزشک خود صحبت کنید.

3دندان ها لثه های حساس:

اگر هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، لثه‌های شما متورم شده یا خونریزی می‌کنند، ممکن است نشانه نوعی بیماری لثه باشد. هورمون های بارداری می توانند شما را مستعد ابتلا به التهاب لثه کنند و ممکن است متوجه شوید که لثه های شما حساس تر از حد معمول هستند. برای تسکین این درد دو بار در روز با یک مسواک نرم مسواک بزنید، در صورت لزوم با آب نمک گرم بشویید و در معاینه شش ماهه معمولی خود یا در صورت نیاز زودتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

4گرفتگی بینی:

گاهی زنان در ماه چهارم بارداری دچار خونریزی یا گرفتگی بینی می شوند،  حجم خون اضافی در بدن و تغییرات هورمونی می تواند باعث تورم و خونریزی غشاهای مخاطی بینی شود. بنابراین برای رفع این مسئله مدام هیدراته مانده و یا با آب نمک بینی خود را شستشو دهید.

5کشش پوست و علائم آن:

در ماه چهارم حاملگی رگه ‌های مایل به قرمز یا قهوه ای می‌توانند روی شکم، سینه‌ها، باسن یا ران‌ها با کشیده شدن پوست در دوران بارداری ظاهر شوند. پیشگیری از آنها ممکن نیست، اما مرطوب نگه داشتن پوست می تواند به کاهش سوزش و خارش در دوران بارداری کمک کند. این علائم اغلب پس از تولد نوزاد به مرور زمان محو می شوند.

6ادرار دردناک:

حدود هفته سیزدهم بارداری اگر هنگام ادرار کردن احساس سوزش کردید، ممکن است عفونت ادراری یا به اختصار "UTI" داشته باشید. این زمانی اتفاق می افتد که باکتری وارد مجرای ادرار می شود. مادران آینده بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های ادراری هستند زیرا رحم در حال رشد به مثانه فشار وارد می کند و تخلیه کامل مثانه را دشوارتر می کند.

حتما بخوانید: ماه سوم بارداری

 

تغذیه ماه چهارم بارداری

رژیم غذایی بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار اهمیت داشته، هر ماه مصرف برخی مواد غذایی واجب است که در اینجا برای ماه چهارم بارداری شرح داده شده است.

آهن:

از آنجایی که حجم خون شما در ماه چهارم بارداری افزایش می یابد، باید از غذاهای غنی از آهن استفاده کنید تا سطح بالاتری از نیاز آهن را برآورده کنید. این مواد غذایی شامل گوشت، ماهی، جگر، سویا، غلات کامل مانند برنج قهوه ای، آجیل و دانه ها، سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کلم پیچ و اسفناج، میوه های خشک و تخم مرغ است.

فیبر:

در ماه چهارم بارداری، هورمون پروژسترون هضم را کند می کند، این باعث یبوست می شود. برای جلوگیری از یبوست و تحریک حرکات منظم روده، باید غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید. این مواد غذایی شامل جو دوسر، سبوس و جو، آجیل مانند بادام، گردو و پسته، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و موارد دیگر است.

میوه های تازه:

میوه ها دارای طیف وسیعی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها هستند که برای رشد و نمو سالم کودک ضروری هستند، میوه هایی مثل آووکادو، انار، موز، پرتقال، لیمو شیرین، توت فرنگی و سیب را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

ماه چهارم بارداری

امگا 3:

امگا 3 برای رشد مغز و چشم های کودک ضروری بوده و شامل سویا، گردو، دانه کتان، ماهی قزل آلا و ساردین است.

کلسیم:

کلسیم برای رشد استخوان های قوی در کودک شما بسیار مهم است. غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از کلم پیچ، شیر، ماست، پنیر، ساردین، شاهی، کلم بروکلی، بامیه و بادام.

پروتئین:

پروتئین ها اجزای سازنده DNA ، بافت و ماهیچه ها هستند، نمونه هایی از غذاهای غنی از پروتئین شامل حبوبات، دانه ها، عدس، مرغ، آجیل؛ گوشت و سویا است.

غیر از موارد ذکر شده مصرف ویتامین ث، ویتامین دی، اسید فولیک، کربوهیدرات و زینک نیز از واجبات است. بهترین راه برای انتخاب رژیم غذایی مشورت با پزشک خود است.

حتما بخوانید: هفته پانزدهم بارداری

باید و نباید های ماه چهارم بارداری

هر ماه از بارداری نکات و باید و نباید هایی دارد که باید از آن ها آگاه شد، در این جا برخی از این موارد برای ماه 4 ام بارداری مطرح شده است.

از پزشک خود در مورد امکان تعیین جنسیت جنین در ماه چهارم بارداری سوال کنید.

از الان به فکر نام کودک خود بوده تا به مرور به بهترین نتیجه برسید.

در مورد مکان به دنیا آوردن کودک خود گزینه هایی را انتخاب کنید.

در مورد برقراری رابطه جنسی در بارداری در این ماه با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش مخصوص در دوران بارداری فراموش نشود.

در ادامه بخوانید: ورزش در بارداری

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ وضعیت جنین در ماه چهارم بارداری چیست؟

✔️ جنین و کودک شما در ماه چهارم بارداری تقریبا حدود 10 الی 12 سانتی متر بوده که در متن مفاله توضیحاتی ارائه شده است.



 

2- ✔️ علائم ماه چهارم بارداری چیست؟

✔️ در ماه چهارم بارداری مانند ماه های قبلی، علائم مادر در دوران بارداری وجود داشته که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ✔️ تغذیه ماه چهارم بارداری چیست؟

✔️​ رژیم غذایی بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار اهمیت داشته که در متن مقاله برای ماه چهارم بارداری مطرح شده است.

منبع : ماه چهارم بارداری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/o30Y
نظرتان را بنویسید