هزینه خوابگاه دانشجویی

هزینه خوابگاه دانشجویی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

دانشگاه های سراسری دوره شبانه و روزانه و همچنین پردیس های خودگردان برای دانشجویان خود امکانات رفاهی از جمله خوابگاه دانشجویی فراهم کرده و بسته به سطح بندی خوابگاه ها، ظرفیت اتاق ها و کیفیت امکانات ارائه شده، صندوق رفاه دانشجویان هزینه این خوابگاه ها را اعلام می کند. دانشگاه آزاد نیز در برخی واحدهای خود خوابگاه دانشجویی را با هزینه های مختلف به دانشجویان خود ارائه می دهد.

 

 

دانشگاه های مختلف در ازای تخصیص امکانات رفاهی به دانشجویان، هزینه هایی را دریافت می کنند. یکی از امکانات رفاهی خوابگاه دانشجویی بوده که دانشجویان با پرداخت هزینه مربوطه می توانند از امکانات آن استفاده نمایند. خوابگاه های دانشجویی بر اساس ظرفیت و امکانات به سطوح یک، دو، سه و چهار تقسیم بندی شده و میزان اجاره آنها متفاوت است.

دانشجویانی که قصد اجاره خوابگاه را دارند، باید از میزان اجاره خوابگاه ها اطلاع داشته باشند، بنابراین در این مقاله، هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه های سراسری، هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد، هزینه خوابگاه دانشجویی شبانه و هزینه خوابگاه دانشجویی پردیس خودگردان به طور کامل توضیح داده شده است.

 

هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه های سراسری

دانشجویانی که از طریق شرکت در کنکور سراسری توانستند در دانشگاه های سراسری پذیرفته شوند، علاوه بر امکانات آموزشی، مشمول امکانات رفاهی دانشگاه ها نیز می شوند. یکی از امکانات رفاهی که دانشگاه ها برای دانشجویان در نظر می گیرند، خوابگاه دانشجویی می باشد. دانشجویانی که به هر علت نیاز به اسکان در شهر دیگری برای تحصیل دارند، می توانند با رعایت ضوابط، درخواست تخصیص خوابگاه را به دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهند.

 

در صورتی که دانشجویان واجد شرایط تخصیص خوابگاه باشند، خوابگاه دانشجویی دانشگاه های دولتی به آنها تعلق می گیرد. برای اجاره خوابگاه دانشجویی، دانشجویان باید مبلغی را به عنوان اجاره بها به دانشگاه محل تحصیل بپردازند. مبلغ اجاره بها با توجه به کیفیت خوابگاه و امکاناتی که در خوابگاه وجود دارد، متفاوت بوده و این مبالغ هر سال توسط صندوق رفاه دانشجویی اعلام می شود.

 

خوابگاه های دانشجویی دانشگاه های روزانه با عناوین سطح یک، دو، سه و... طبقه بندی شده و اجاره هر خوابگاه متفاوت می باشد. همچنین دو نوع خوابگاه متاهلی و مجردی وجود داشته که مبالغ هر یک به تفکیک در جدول زیر برای هر نیمسال تحصیلی توضیح داده شده است.

 

نوع دورهنوع سکونتسطح یک و دوسطح سهسطح چهار
روزانه (مجردی)1و2 نفره103125 تومان96000 تومان85750 تومان
3و4 نفره82500 تومان76000 تومان68625 تومان
5و6 نفره72250 تومان67250 تومان60000 تومان
7و8 نفره61875 تومان57625 تومان51500 تومان
9نفر به بالا51625 تومان48000 تومان42875 تومان
روزانه (متاهلی)مستقل206375 تومان192125 تومان171625 تومان
مشترک144375 تومان134500 تومان120125 تومان

 

دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های روزانه نیازی به پرداخت شهریه نداشته، اما برای برخورداری از امکانات رفاهی مانند خوابگاه دانشجویی باید مبالغی را پرداخت نمایند. حداکثر مدت تخصیص خوابگاه به دانشجویان روزانه برای مقطع کاردانی ناپیوسته 4 نیمسال، کارشناسی ناپیوسته 4 نیمسال، دکتری حرفه ای 14 نیمسال، کارشناسی ارشد ناپیوسته 5 نیمسال، دکتری تحصصی 5 نیمسال و کارشناسی پیوسته 8 نیمسال می باشد.

 

در صورت ایجاد هر گونه تغییر در هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه های سراسری، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام اطلاع رسانی می شود.

 

بیشتر بخوانید: وام دانشجویی

 

 

هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد جزو دانشگاه های شهریه پرداز بوده و برای تحصیل در این دانشگاه، دانشجویان باید به ازای هر نیم سال تحصیلی شهریه پرداخت کنند. علاوه بر این برای استفاده از امکانات رفاهی دانشگاه از جمله خوابگاه دانشجویی، شهریه جداگانه ای باید پرداخت شود.

 

دانشگاه آزاد اسلامی تعهدی مبنی بر فراهم کردن خوابگاه دانشجویان نداشته و تنها در تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد مانند واحدهای آبادان، اهواز، ایلام، آباده، یزد، نجف آباد، بافق، رودهن، بندرعباس و ... امکان تخصیص خوابگاه به دانشجویان فراهم می باشد.

 

هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد با توجه به تعداد ظرفیت اتاق ها و کیفیت امکانات و خدمات ارائه شده به دانشجویان متفاوت می باشد. دانشجویانی که به صورت پاره وقت نیاز به خوابگاه دانشجویی دارند، باید هزینه کمتری نسبت به اجاره تمام وقت خوابگاه پرداخت نمایند.

 

 

برای اطلاع از هزینه دقیق خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد، دانشجویان باید از واحد دانشگاهی مربوطه اطلاعات کسب نمایند.

 

در صورت ایجاد هر گونه تغییر در هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام اطلاع رسانی می شود.

 

بیشتر بخوانید: شهریه دانشگاه آزاد

 

 

 

 

هزینه خوابگاه دانشجویی شبانه

دانشگاه های سراسری علاوه بر پذیرش در دوره روزانه، در دوره شبانه یا نوبت دوم نیز پذیرش داشته و دانشجویانی که نتوانستند در دوره روزانه قبول شوند می توانند در نوبت دوم انتخاب رشته کنکور را انجام دهند. تحصیل در دوره شبانه دانشگاه های سراسری مستلزم پرداخت شهریه بوده و دانشجویان باید به ازای هر نیمسال تحصیلی شهریه خود را پرداخت نمایند.

 

برای استفاده از امکانات رفاهی از جمله خوابگاه دانشجویی دانشگاه های شبانه نیز دانشجویان باید شهریه پرداخت نمایند. خوابگاه های دانشجویی دانشگاه های شبانه به سطح یک، دو، سه و چهار تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی بر اساس امکانات خوابگاه و کیفیت خدمات ارائه شده به دانشجویان بوده و اجاره مربوط به هر یک از انواع خوابگاه ها متفاوت می باشد.

 

مبالغ مربوط به اجاره بهای انواع خوابگاه های شبانه و همچنین دو نوع خوابگاه متاهلی و مجردی، به تفکیک در جدول زیر برای هر نیمسال تحصیلی توضیح داده شده است. تمامی مبالغ در جدول زیر به تومان می باشد.

 

نوع دورهنوع سکونتسطح یک و دوسطح سهسطح چهار
نوبت دوم (مجردی)1و2 نفره154,750144,125128,625
 3و4 نفره123,750115,250103,000
 5و6 نفره108,375100,87590,125
 7و8 نفره92,87586,50077,250
 9نفر به بالا77,37572,00064,375
نوبت دوم (متاهلی)مستقل309,500288,125257,375
مشترک216,625201,750180,125

 

در صورت ایجاد هر گونه تغییر در هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه های شبانه، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام اطلاع رسانی می شود.

 

بیشتر بخوانید: شهریه کارشناسی شبانه

 

 

 

هزینه خوابگاه دانشجویی پردیس خودگردان

 

در سال های اخیر دانشگاه ها در واحدهای پردیس خودگردان نیز پذیرش انجام می دهند. کیفیت تحصیل در پردیس های خودگردان با دوره روزانه تفاوت زیادی نداشته به این علت که اساتید و هیات علمی پردیس های خودگردان معمولا با دوره روزانه یکی بوده و تفاوت دوره ها در پرداخت شهریه و ذکر عنوان دوره در مدرک تحصیلی دانشجویان می باشد.

 

شهریه پردیس های خودگردان معمولا زیاد بوده و دانشجویان کمتری به دلیل شهریه بالا در این واحدها انتخاب رشته انجام می دهند. علاوه بر شهریه ترم های تحصیلی، برای برخورداری از امکانات رفاهی پردیس های خودگردان مانند خوابگاه دانشجویی، دانشجویان باید شهریه جداگانه ای پرداخت نمایند.

 

اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی پردیس خودگردان بسته به کیفیت و ظرفیت اتاق ها و امکاناتی که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد، بین 300 تا 600 هزار تومان به ازای هر نیمسال تحصیلی می باشد. هر چه تعداد نفرات اتاق ها بالاتر رود و کیفیت خدمات ارائه شده به دانشجویان کمتر شود، هزینه خوابگاه های دانشجویی کمتر می شود.

 

در صورت ایجاد هر گونه تغییر در هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه های پردیس خودگردان، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام اطلاع رسانی می شود.

 

در ادامه بخوانید: شهریه پردیس خودگردان

 

 

برای اطلاع از انواع خوابگاه های دانشجویی و هزینه این خوابگاه ها و همچنین در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام درباره آن، با سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تماس بگیرید. کارشناسان سامانه مشاوره هیوا اطلاعات کامل در این زمینه را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا از آخرین اخبار این حوزه مطلع شوید.



 

سوالات متداول

 

1- ✔️هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه سراسری چه میزان است؟

✔️هزینه خوابگاه های دانشجویی دانشگاه های سراسری برای سطوح یک تا چهار بین 42 تا 206 هزار به ازای هر ترم متفاوت بوده که در این مقاله هزینه خوابگاه ها به تفکیک توضیح داده شده است.



 

2- ✔️هزینه خوابگاه های دانشجویی شبانه چقدر است؟

✔️هزینه خوابگاه های دانشجویی دانشگاه های شبانه برای سطوح یک تا چهار بین 64 تا 309 هزار به ازای هر ترم متفاوت بوده که در این مقاله هزینه خوابگاه ها به تفکیک توضیح داده شده است.



 

3- ✔️هزینه خوابگاه های دانشجویی پردیس خودگردان چه میزان است؟

✔️هزینه خوابگاه های دانشجویی پردیس های خودگردان بین 300 تا 600 هزار تومان به ازای هر ترم متفاوت بوده که در این مقاله هزینه خوابگاه ها توضیح داده شده است.

منبع : هزینه خوابگاه دانشجویی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/BV7Q
نظرتان را بنویسید