زندگی نامه کارل یونگ

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
یونگ یکی از روانشناسان معروف است . او همکار سابق فروید بود ، ارتباط خود را با روان کاری مرسوم قطع کرده و نظریه شخصی مجزایی را به نام روان شناسی تحلیلی به وجود آورد که بر این فرضیه استوار است که پدیده های اسرار آمیز می تواتند بر زندگی هه افراد تاثیر بگذارند . یونگ معتقد بود که هر فردی نه تنها توسط تجربیات سرکوب شده ، بلکه به وسیله تجربیات هیجاتی خاصی که از نیاکان او به ارث رسیده است ، برانگیخته می شود . این تصورات ارثی ، آنچه را که یونگ ناهشیار جمعی نامید ، تشکیل می دهند . ناهشیار جمعی شامل عنصری است که افراد هیج گاه به صورت فردی آن را تجربه نکرده اند ، بلکه از نیاکان آن ها منتقل شده است .
در این مقاله به بررسی زندگی نامه یونگ می پردازیم .



دوران کودکی یونگ
کارل گوستا یونگ در 26 ژانویه 1875 میلادی ، در کسویل ، شهری در دریاچه کنستانتین کشور سویس یه دنیا آمد . پدر بزرگ پدری او کارل گوستا یونگ بزرگ ، پزشک سرشناسی در بازل و یکی از مشهورترین مردان آن شهر بود . شایعه ای در آن شهر وجود داشت مبنی بر اینکه کارل گوستا یونگ بزرگ فرزند نامشروع شاعر بزرگ آلمانی گوته بود . گرچه یونگ بزرگ هرگز این شایعه را تایید نکرد ، اما یونگ جوان حداقل گاهی اوقات معتقد بود که نبیره گوته است . پدر و مادر یونگ از 13 فرزند دو خانواده ، کوچک تر از همه بودند ، شرایطی که شاید به برخی از مشکلاتی که آن ها در زندگی زناشویی داشتند کمک کرده باشد . پدر او یوهان پل یونگ ، در کلیسای اصلاح شده سویس کشیش بود و مادرش امیلی پریسورک یونگ ، دختر یک عالم الهیات بود .در واقع ، هشت نفر از عموهای یونگ کشیش بودند . بنابراین مذهب و طب در خانواده آن ها رایج بودند . خانواده مادر یونگ به وجود ارواح و عرفان اعتقاد داشتند و پدر بزرگ مادری او ، ساموئل پریسورک ، به نیروهای غیبی اعتقاد داشت و اغلب با مرده ها صحبت می کرد . او یک صندلی برای روح زن اولش خالی گذاشته بود و به طور منظم با آن گفتگو می کرد . بدیهی است این کار زن دوم او را ناراحت می کرد .
والدین یونگ 3 فرزند داشتند ، یک پسر که قبل از کارل متولد شد ، اما فقط 3 روز زنده ماند و یک دختر که 9 سال از کارل کوچکتر بود ، این دختر هیچ گاه رقیب مهمی برای یونگ نبود و نقش مهمی در زندگی او نداشت . یونگ در سال1961 پدرش را به صورت یک ایده آلیست احساساتی که درباره اعتقادات مذهبی اش عمیقا تردید داشت توصیف کرد . یونگ باور داشت مادرش دو صفت مجزا دارد . از یک سو ، زنی واقع بین ، و با محبت بود ، از سوی دیگر ، بی ثبات ، اسرار آمیز ، غیب بین و بی رحم بود . یونگ که بچه ای عاطفی و حساس بود ، بیشتر با این جنبه دوم مادرش که آن را شخصیت شاره 2 یا شخصیت شبانه او توصیف کرد ، همانند سازی نمود . یونگ در 3 سالگی برای مدتی از مادرش جدا شد ، زیرا مادر وی برای چند ماه باید در بیمارستان بستری می شد و این جدایی خیلی او را آزار داد . او برای مدت طولانی بعد از این واقعه ، هر وقت از کلمه ای محبت صحبت می شد ، به آن اعتماد نمی کرد . سال ها بعد ، او هنوز زن را با غیر قابل اعتماد بودن تداعی می کرد ، در حالی که کلمه مرد برای او به معنی قابل اعتماد اما ضعیف بود . قبل از چهارمین زادروز یونگ ، خانواده او به حومه شهر بازل نقل مکان کرد . قدیمی ترین رویای او از هین دوره ناشی می شود . 

حتما بخوانید: تیپ های شخصیتی یونگ


دوران ابتدایی یونگ
یونگ در سال های که به مدرسه می رفت ، به تدریج از دو جنبه مجزای خودش آگاه شد ، و آن ها را شخصیت های شماره 1 و 2 نامید . در آغاز او هر دو شخصیت را اجزای دنیای شخصی می دانست ، اما در اواسط نوجوانی متوجه شد که شخصیت شماره 2 بازتاب چیزی غیر از خودش است . سال ها بعد فهمید که شخصیت شماره 2 با احساس ها و شهود در تماس بوده که شخصیت شماره 1 آن ها را درک نمی کرد .
شخصیت شماره 1 یونگ بین 15 تا 19 سالگی وی بیشتر حاکم شد و به تدریج "دنیای پیش آگاهی های شهودی را سرکوب کرد " . هنگامی که شخصیت روزمره و هشیار او حکمفرما شد ، توانست روی درس و شغل خود تمرکز کند . طبق نظریه نگرش های یونگ ، شخصیت شماره 1 برون گرا و با دنیای بیرونی و عینی هماهنگ بود ، در حالی که شخصیت شماره 2 او درون گرا بود و به سمت دنیای ذهنی وی گرایش داشت . بنابراین ، یونگ در سال های که به تحصیل اشتغال داشت ، عمدتاً درون گرا بود ، اما زمانی که باید برای کار آماده می شد و سایر مسئولیت های عینی را برآورده می کرد ، بیشتر برون گرا شد . این نگرش که باید زمانی دچار میانسالی شد و یک دوره درون گرایی شدید را تجربه کرد حکمفرما بود .

حتما بخوانید: سطوح روان در نظریه یونگ




دوران بزرگسالی یونگ
اولین انتخاب حرفه ای یونگ باستان شناسی بود ، اما به زبان شناسی ، تاریخ ، فلسفه و علوم طبیعی هم علاقه داشت . به رغم زمینه اعیانی یونگ امکانات مالی محدودی داشت ، چون وی به قدر کافی پول نداشت که به دانشگاهی نزدیک منزل برود ، مجبور شد به دانشگاه بازل که استاد باستان شناسی نداشت برود . او مجبور بود رشته دیگری را انتخاب کند ، علوم طبیعی را برگزید ، زیرا دو بار خواب دیده بود که در دنیای طبیعی کشفیات مهمی کرده است . انتخاب رشته او سر انجام به پزشکی محدود شد . وقتی فهمید روان پزشکی به پدیده های ذهنی می پردازد ، این انتخاب محدود تر شد . یونگ فوراً متوجه شد که روان پزشکی تنها هدف ممکن برای اوست .
زمانی که یونگ سال اول دانشکده پزشکی را می گذراند پدرش فوت کرد . او از آن پس سرپرست خانواده شد که شامل خواهر و مادرش می شد . در ضمن زمانی که یونگ هنوز در دانشکده پزشکی بود ، با دختر دایی خود هلن پریسورک که مدعی بود می تواند با اموات ارتباط برقرار می کند و عضو دیگری از خانواده پریسورک بود ، در چند جلسه احضار ارواح شرکت می کرد ، اما بعد ها در رساله پزشکی خود درباره پدیده های اسرار آمیز نوشت ، گزارش داد که این جلسات اجضار ارواح ، آزمایش های کنترل شده بودند . بعد از این که یونگ در سال 1990 دوره پزشکی را در دانشگاه بازل به اتمام رساند ، در بیمارستان روانی در شهر زوریخ که احتمالا مشهورترین بیمارستان روانی آموزشی دنیا بود . دستیار روان پزشکی بلولر شد . یونگ بین 1902 تا 1903 به مدت 6 ماه در پاریس ، همراه با پیر ژانه جانشین شارکو ، به تحقیق پرداخت . زمانی که در سال 1903 به سویس بازگشت ، با اما راشنباخ زن جوانی از یک خانواده ثروتمند سویسی ازدواج کرد . دو سال بعد ، در حالی که وظایف خود را در بیمارستان انجام می داد ، تدریس در دانشگاه زوریخ و درمان بیماران را در مطب خصوصی خود آغاز کرد .  

در ادامه بخوانید: نظریه شخصیت یونگ





سوالات متداول


1- دوران کودکی یونگ چگونه بود؟
کارل گوستا یونگ در 26 ژانویه 1875 میلادی ، در کسویل ، شهری در دریاچه کنستانتین کشور سویس یه دنیا آمد که در متن مقاله توضیحات دوران کودکی او ارائه شده است.




2- دوران ابتدایی یونگ چگونه بود؟
یونگ در سال های که به مدرسه می رفت ، به تدریج از دو جنبه مجزای خودش آگاه شد ، و آن ها را شخصیت های شماره 1 و 2 نامید که در متن مقاله توضیح داده شده است.




3- دوران بزرگسالی یونگ چگونه بود؟
اولین انتخاب حرفه ای یونگ باستان شناسی بود ، اما به زبان شناسی ، تاریخ ، فلسفه و علوم طبیعی هم علاقه داشت که در متن قاله توضیح آن ارائه شده است.

منبع : زندگی نامه کارل یونگ
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/3MYR
نظرتان را بنویسید