کهن الگو چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
کهن الگوها مبنای زیستی دارند ، اما از طریق تجربیات مکرر نیاکان پیشین انسان ها به وجود می آیند . در هر کسی پتانسیل تعداد بی شماری کهن الگو وجود دارد و زمانی که تجربه شخصی با تصور ابتدایی نهفته مطابقت داشته باشد ، کهن الگو فعال می شود و بر زندگی شخصی فرد تاثیر می گذارد . کهن الگوها به خودی خود نمی توانند به طور مستقیم نمایان شوند ، بلکه وقتی فعال شده باشد ، خود را به صورت های مختلف ، عمدتا از طریق رویاها ، خیال پردازی ها ، و هذیان ها نمایان می شود . یونگ هنگام میانسالی که با ناهشیار خود مواجه شد ، رویاها و خیال پردازی های کهن الگویی متعددی داشت . او بارها با تصور کردن اینکه از شکاف نامتناهی عمیقی پایین می رود به خیال پردازی پرداخت . او در آن لحظه نمی توانست به تصورات و رویاهای خود معنی دهد ، اما بعدا زمانی که فهمید آن تصورات رویایی و شکل های خیالی در واقع ، کهن الگوها بوده اند . این تجربیات معنی کاملا تازه ای کسب کرد .
در این مقاله به بررسی تعریف کهن الگو می پردازیم .





” کهن الگوها مبنای زیستی دارند ، اما از طریق تجربیات مکرر نیاکان پیشین انسان ها به وجود می آیند . “



کهن الگو چیست ؟
کهن الگو ها تصورات باستانی هستند که از ناهشیار جمعی حاصل می شوند . آن ها از این نظر که مجموعه تصورات مرتبطی با حال و هوای هیجانی هستند ، به عقده ها شباهت دارند . در حالی که عقده ها عناصر فردی ناهشیار شخصی هستند ، کهن الگوها عمومیت دارند و محتویات ناهشیار جمعی را تشکیل می دهند . کهن الگوها را باید از غرایز متمایز دانست . یونگ غریزه را به صورت تکانه جسمانی ناهشیار به سمت عمل کردن تعریف کرد و کهن الگو را همتای روانی غریزه دانست . به طور خلاصه ، غرایز سایق های فیزیولوژیکی هستند که به صورت ناهشیار تعیین شده اند ، در حالی که کهن الگوها تصورات روانی هستند که به صورت ناهشیار تعیین شده اند و جلوه های غرایزی می باشند . هم غرایز و هم کهن الگوها به صورت زیستی تعیین شده اند و هردو بر رفتار تاثیر می گذارند و به شکل گیری شخصیت تاثیر می گذارند و به شکل گیری شخصیت کمک می کنند .
رویاها منبع اصلی کهن الگوها هستند و در برخی رویاها آنچه را که یونگ دلیل بر وجود کهن الگو دانست ارائه دهد . این رویاها نقش مایه های را به وجود می آورند که نمی توانند از طریق تجربه شخصی برای خواب بیننده آشنا باشد . این نقش مایه ها اغلب با آن هایی مطابقت دارند که برای مردم باستان یا بومیان قبایل استرالیایی معاصر شناخته شده هستند .
یونگ نمونه واضحی از یکی از قدیمی ترین رویا های خود را ارایه داد که قبل از چهارمین زاد روز او روی داد . او خواب دید که در چمن زاری قرار دارد و ناگهان حفره مستطیل شکلی را روی زمین می بیند ، او با نگرانی از یک ردیف از پله ها پایین رفت و در ته این حفره با دری روبه رو شد که بالای آن قوس داشت و پرده سنگینی آن را پوشانده بود . پشت این پرده اتاق کم نوری وجود داشت که فرش قرمزی از ورودی آن تا سکوی کوتاهی ادامه داشت . روی این سکوها یک تخت سلطنتی وجود داشت و روی تخت شی بلندی و باریکی بود که به نظر یونگ تنه درخت بزرگی رسید . این چیز عظیمی بود که تقریبا به سقف می رسید ، اما ترکیب عجیبی داشت : این از پوست و گوشت لخت تشکیل شده بود و بالای آن چیزی شبیه سر بدون مو و صورت وجود داشت . درست در بالای سر یک چشم وجود داشت که بی حرکت به سمت بالا خیره شده بود . پسر بچه آکنده از وحشت شنید که مادر می گوید : " درست است ، خوب به او نگاه کن ، این آدم خوار است !" . این اظهار او را وحشت زده کرد و از خواب پراند . یونگ بارها به این رویا فکر کرد  اما 30 سال طول کشید تا پی ببرد که این آلت مردی بوده است . چند سال دیگر لازم بود تا بتواند قبول کند که این رویا جلوه ی از ناهشیار جمعی او بوده نه محصول رد حافظه شخصی او . وی این رویا را این گونه تعبیر کرد : حفره مستطیل شکل بیانگر مرگ بود . سبز نماد اسرار زمین با پوشش گیاهی آن بود . فرش قرمز بر خون دلالت دارد . و درختی که شاهانه روی تخت سلطنت قرار داشت ، آلت نعوظ یافته بود که از لجاظ کالبدی جزئیات دقیقی داشت . یونگ بعد از تعبیر کردن این رویا ، مجبور شد نتیجه بگیرد که هیچ پسر بچه 3.5 ساله ای نمی تواند فقط از تجربیات خودش این گونه مواد و نمادی هماهنگ تولید کند . بنابراین توجیه او ناهشیار جمعی بود که در اعضای گونه انسان مشترک است .      
فروید نیز معتقد بود که افراد جمعا آمادگی هایی را برای عمل کردن به ارث می برند . با این حال ، مفهوم نوع پیدایشی او تا اندازه ای با نظریه شخصیت یونگ تفاوت دارد . اولین تفاوت به مسئله تاکید مربوط می شود . فروید در ابتدا به ناهشیار شخصی توجه داشت و فقط زمانی که توجیهات فردی ناکام می ماند ، به ناهشیار جمعی متوصل می شد . از سوی دیگر ناهشیار جمعی تاکید داشت و از تجربیات شخصی برای توضیح دادن شخصیت کامل استفاده می کرد . با این حال تفاوت اساسی بین این دو ، این بود که یونگ ناهشیار جمعی را به صورت نیروهای خود مختاری به نام کهن الگوها متمایز کرد که هر کدام زندگی و شخصیت خود را داشت . 

در ادامه بخوانید: سطوح روان در نظریه یونگ



سوالات متداول


1- کهن الگو چیست؟
کهن الگو ها تصورات باستانی هستند که از ناهشیار جمعی حاصل می شوند که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




2- تفاوت کهن الگو و غریزه چیست؟
یونگ غریزه را به صورت تکانه جسمانی ناهشیار به سمت عمل کردن تعریف کرد و کهن الگو را همتای روانی غریزه دانست که در متن مقاله شرح دادیم.




3- منبع اصلی کهن الگو چیست؟
رویاها منبع اصلی کهن الگوها هستند و در برخی رویاها آنچه را که یونگ دلیل بر وجود کهن الگو دانست ارائه می دهد که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : کهن الگو چیست
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/KwAx
نظرتان را بنویسید