نحوه ارث بردن از اموال منقول

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی نحوه ارث بردن از اموال منقول می پردازیم . 





فوت یکی از احوال هر انسان است که مرگ هر شخصی تبعات و آثار حقوقی بر جای می گذارد که یکی از مهم ترین آثار حقوقی آن ارث است . یکی از اختلافاتی که همواره در مراجع قضایی وجود داشته ، تقسیم اموال و دارایی هایی است که از متوفی برجای مانده است در واقع هر یک از وراث طبق قانون سهم مشخصی از ارث دارند که بر طبق گواهی انحصار وراثت ، به درخواست هر ذینفع از سوی مراجع قضایی صادر می گردد که طی آن اسامی اشخاصی که از متوف ارث می برند و سهم هر یک از آنان از اموال متوفی اعم از منقول و غیر منقول بیان شده است . در این مقاله به بررسی ارث از اموال منقول و تقسیم اموال منقول در صورت تراضی یا عدم تراضی می پردازیم .




ارث از اموال منقول
کلیه وراث از اموال منقول ارث می برند . منظور از اموال منقول ، مالی است که قابلیت جا به جایی دارد و می توان آن را از محلی به محل دیگر منتقل کرد . به عنوان مثال : اتومبیل ، دوچرخه ، گوشی موبایل و غیره . 
طبق قانون سابق ، زن ها تنها از اموال منقول ارث می بردند و از اموال غیر منقول ارثی به آنان تعلق نمی گرفت . اما طبق قانون جدید زن هم از اموال منقول ارث می برد و هم اموال غیر منقول .
نحوه تقسیم ارث اموال منقوال بدین صورت است که قیمت آن را حساب می کنند و سهم هریک از وراث داده می شود . برای مثال : قیمت کارشناسی ماشین حساب می شود و سپس به نسبت سهم هر یک تقسیم می گردد . 



تقسیم اموال منقول در صورت تراضی یا عدم تراضی
تقسیم اموال منقول در صورت تراضی یا عدم تراضی بدین صورت است که اگر در مورد تقسیم اموال منقول متوفی وراث به تراضی و توافق رسیده باشند دادگاه توافقشون رو صورت جلسه می کند و طبق همان توافق عمل می شود .
در صورت عدم تراضی و وجود اختلاف بین وراث ، در صورتی که ارزش اموال مساوی باشد دادگاه سهم هر یک رو به مساوات تعیین و تقسیم می کند ، اگر ارزش اموال مساوی نباشد به شیوه تعدیل حصه ی هر وارث مشخص می شود ، اگر هم تعدیل امکان نداشته باشه از طریق رد اموال متوفی تقسیم می شود . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارث بردن از اموال منقول به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ارث بردن از اموال منقول پاسخ دهند . 

منبع : نحوه ارث بردن از اموال منقول
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nvvW
نظرتان را بنویسید