ثبت طلاق و مجازات عدم ثبت آن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی ثبت طلاق و مجازات عدم ثبت آن می پردازیم .





ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت ، نکاح و طلاق و وفات و غیره ، همواره از مسائل اساسی است که در تمامی جوامع صورت می گیرد . در کشور ما نیز این مسئولیت بر عهده سازمان ثبت احوال است . یکی از وقایعی که ممکن است به وجود بیاید طلاق است ، ثبت طلاق در شناسنامه یکی از مسائل ضروری است که قانونگذار به منظور حفظ نظم در جامعه و به دلیل آن که اسناد سجلی از جمله : شناسنامه ، مدرک هویتی هر شخصی است ، ثبت طلاق را الزامی دانسته است و برای عدم ثبت طلاق مجازات تعیین کرده است . در این مقاله به بررسی ثبت طلاق و مجازات عدم ثبت طلاق در قانون می پردازیم .




ثبت طلاق
یکی از احوال شخصیه ، طلاق است . ثبت طلاق همانند سایر وقایع باید در شناسنامه افراد درج گردد . به موجب قانون حمایت از خانواده : « ثبت طلاق و سایر موارد انحلال نکاح و نیز اعلام بطلان یا طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز است . »
نحوه و مراحل ثبت طلاق با توجه به این که طلاق از نوع طلاق توافقی باشد یا غیره متفاوت است .





مجازات عدم ثبت طلاق در قانون
ثبت طلاق در شناسنامه الزامی است به همین منظور قانونگذار مجازات عدم ثبت طلاق را در قانون حمایت از خانواده اینگونه بیان کرده است که : اگر مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به طلاق اقدام نماید ، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج ( جزای نقدی بیشتر از هشتاد میلیون ریال تا یکصد و هشتاد میلیون ریال ) و یا حبس تعزیری درجه هفت ( حبس از نود یک روز تا شش ماه ) محکوم می شود .





برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت طلاق و مجازات عدم ثبت آن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت طلاق و مجازات عدم ثبت آن پاسخ دهند .

منبع : ثبت طلاق و مجازات عدم ثبت آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/3ZQn
مطلب قبلی
مهریه همسر دوم
نظرتان را بنویسید