تفسیر سر در نقاشی کودکان

تفسیر سر در نقاشی کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
برای بررسی شخصیت و روان کودکان، یکی از مهمترین روش های موجود، تفسیر نقاشی است. نقاشی زبان کودکان است و به وسیله نقاشی می گویند که چه در ذهنشان می گذرد به این ترتیب نقاشی می تواند اثربخشی خوبی داشته باشد و موضوع مهمی محسوب می شود. نقاشی بیان کننده احساس است. تفسیر سر در نقاشی کودکان کمی متفاوت از سایر افراد در سنین بالا است و شاید در ابتدا همه چیز عجیب به نظر برسد.

با تفسیر سر یا کله در نقاشی کودکان می توان به تعادل فکری و روحی کودکان اتکا کرد. همه چیز برای دنیای درونی و بیرونی کودکان مناسب است پس چه خوب است که روح کودکان را سنجید و باور داشت.



تفسیر نقاشی سر چگونه است
تفسیر اعضای بدن در نقاشی کودک اطلاعات زیادی می دهد، وقتی صحبت از تفسیر سر در نقاشی کودکان است در واقع قرار است در ابتدا تفسیر آدمک در نقاشی صورت بگیرد یعنی همه اجزای بدن درگیر هستند و یکی از مهمترین اعضای بدن در نقاشی، کله است. معمولاً بررسی ها در خصوص تفسیر کله در نقاشی کودکان به این صورت است که معمولاً سر به صورتی ک دایره نه چندان منظم کشیده می شود. این دایره هرچه منظم تر باشد یعنی کودک احساس آرامش بیشتری در همان لحظه دارد.

کودکانی که دایره مربوط به سر آدمک را جدا از گردن می کشند و یا بی نظمی عجیبی در کشیدن دایره دیده می شود معمولاً دچار افسردگی هستند و حال خوبی ندارند. در مورد سایز دایره ای که کشیده می شود، پژوهش های زیادی صورت گرفته است.

در صورتی که کودک سر آدمک را به صورت مثلث و یا دندانه دار نقاشی کند نشان از اختلالات عضوی یا عصبی در او است و نیاز به پیگیری دقیق دارد.

تفسیر سر در نقاشی کودکان به واسطه خطوط و زاویه آنها صورت می گیرد اگر خطوط افقی در دایره احساس شود شاید نشانه هایی از عقب ماندگی ذهنی باشد البته در این زمینه نیاز به پیگیری از طریق پزشک است و باید همه چیز به دقت ارزیابی شده باشد.

سر به منزله مکان تفکر کشیده می شود و البته بخشی از نشانه ارتباطی است. کله بزرگ در نقاشی نشان از تکبر اخلاقی و عقلی است و سر کوچک معمولاً از افسردگی نشات می گیرد. در صورتی که سر بدون چانه یا گردن کشیده شده باشد مربوط به ناهنجاری های عقلی است و همه این موارد در روانشناسی نقاشی به دقت ارزیابی می شود. در تفسیر سر در نقاشی کودکان نمی توان یک نسخه کلی برای همه افراد پیچید. بهتر است بدانید که معمولاً سر ها موقعیت یکسانی ندارند برخی از کودکان سر را به صورت بیضی شکل می کشند که نوعی خلاقیت به همراه دارد.

حتما بخوانید: آموزش نقاشی کودک


تفسیر اندازه سر در نقاشی کودکان
در تفسیر سر در نقاشی کودکان اندازه ها مهمترین نشانه محسوب می شوند که با هم بررسی می کنیم:

سر بزرگ:

در صورتی که کودک سر را در سایز بزرگ بکشد یعنی سایزی که به صورت غیر عادی بزرگ به نظر برسد تفسیر آن تکبر اخلاقی و عقلی بوده و گاه نشان از گسترده هوش است به طوری که شامل تاخیر عقلی نیز خواهد شد.

سر کوچک:

در تفسیر سر در نقاشی کودکان در صورتی که سایز سر کوچک باشد علائم افسردگی بوده و به نوبه خود نشان از کانون تفکر و تعمق است. ارزشیابی اندازه سر بسیار اهمیت دارد. معمولاً کودکانی که کله را کوچک می کشند از نظر روحی پریشان هستند و این موضوع در کودکان در سنین کمتر از 8 سال بیشتر دیده می شود.

اجرای خط عمودی بر روی دایره یا بیضی:

این روش اجرایی در کودکان به شکل خاصی اجرا می شود و به طور کلی نشان از مادی نگری کودک دارد.



رسم سر بدون گردن

اگر سر به صورت بدون گردن رسم شود یعنی سر به شکل مستقیم به بدن وصل شده باشد نشان از نوعی کندی روانی است. ترسیم جمجمه در کودکان کم هوش به شکل یک خط افقی صورت می گیرد. در بهترین شرایط می توان در نظر داشت که کله ها به شکل های عجیبی اجرا شده و شامل اختلالات عضوی و عقلی هستند.

خطوط چهره عجیب و غریب

خطوط چهره عجیب و غریب اغلب به صورت از هم گسیخته بوده و به شکل اسکیزوفرن اجرا می شود در هر صورت شکل های عجیب و غریبی که به تصویر کشیده می شود نشان از روابط اجتماعی از هم گسیخته دارد.

در تفسیر کله در نقاشی کودکان خطوط افقی اهمیت زیادی دارد به طور کلی هرچه خطوط افقی بیشتر باشد یعنی کودک در جریان خلاقیت بیشتری قرار گرفته است و در صورتی که خطوط عمودی بیشتر باشد یعنی کودک نگران است و این موضوع روی ذهن او تاثیر زیادی می گذارد. نقاشی کودکان و خطوط افقی که روی نقاشی اجرا می شود بازخوردهای روانی مختلفی را شامل می شود.

حتما بخوانید: تفسیر نقاشی کودک در مورد شادی


تحلیل اجزای سر در نقاشی چیست
تفسیر نقاشی کودکان بر اساس ابعاد سر، موقعیت دایره ای که کشیده می شود، خطوط افقی یا عمودی و همینطور اجزای صورت در نظر گرفته می شود:

1اندازه سر:

معمولاً کله به شکل دایره ای نامنظم کشیده می شود که یاد بزرگتر از حد معمول است و یا کوچکتر. دایره های کوچک نشان از افسردگی هستند. سرهایی که به صورت بیضی کشیده می شوند نشان از حواس پرتی در کودکان است.

2چشم ها:

معمولاً چشم ها به شکل دو نقطه غیر موازی کشیده می شود و گاه نیز به صورت دایره های بزرگ در داخل دایره صورت اجرا می شود. در مورد چشم ها کمتر دیده شده کودک از خطوط دیگری استفاده کند.

3دهان:

دهان در نقاشی کودکانه شکل مشخصی ندارد، برخی یک خط صاف یا نیمه صاف می کشند و فکر می کنند که دهان است برخی دهان را به صورت دایره باز می کشند و برخی نیز از خطوط خاصی برای دهان و لب ها استفاده می کنند در هر صورت دهان در نقاشی تحلیل خاصی ندارد اما معمولاً کسانی که دهان را بسیار بزرگ می کشند درگیر مشکلات خاصی در روان خود هستند و احساس درستی ندارند.

4بینی:

شکلی که برای بینی کشیده می شود هرگز شبیه به بینی نیست. معمولاً یک خط صاف عمودی برای بینی در نقاشی کودکان دیده می شود که در بخش مرکزی صورت قرار می گیرد. کودکانی که بینی را متمایل به چپ و راست می کشند و در مرکز تصویر قرار نمی دهند اغلب افسرده هستند و یا میل به رشد در آن کمتر دیده می شود.

در ادامه بخوانید: مفهوم رنگ ها در نقاشی کودکان
کلام آخر

تفسیر سر در نقاشی کودکان بیشتر برگرفته از خطوط است کودکان از خط خطی برای کشیدن بینی و دهان و گوش ها استفاده می کنند و هرچه این خطوط نامنظم تر باشد نشان است تغییر شکل موقعیت کله است. البته که کودکان معمولاً در کشیدن گوش دچار مشکل هستند و هیچ درک درستی از گوش ها ندارد و یک خط ساده را نشان از گوش می دانند.



سوالات متداول


1- تفسیر نقاشی سر کودک چگونه است؟
تفسیر سر در نقاشی کودکان به واسطه خطوط و زاویه آنها صورت می گیرد که در متن مقاله شرح کامل آن ارائه شده است.




2- تفسیر اندازه سر در نقاشی کودکان چگونه است؟
در تفسیر سر در نقاشی کودکان اندازه ها مهمترین نشانه محسوب می شوند که در متن مقاله توضیح داده شده است.




3- تحلیل اجزای سر در نقاشی چیست؟
تفسیر نقاشی کودکان بر اساس ابعاد سر، موقعیت دایره ای که کشیده می شود، خطوط افقی یا عمودی و همینطور اجزای صورت در نظر گرفته می شود که در متن مقاله هست.

منبع : تفسیر سر در نقاشی کودکان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1XDP
نظرتان را بنویسید