مزایا و معایب پیش دبستانی برای کودکان

مزایا و معایب پیش دبستانی برای کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

زمانی که صحبت از پیش دبستانی برای کودکان می شود. بسیاری از والدین تردید دارند که آیا فرزند خود را به پیش دبستانی بفرستند یا خیر؟ بسیاری از آن ها معتقد هستند که فرزندشان هنوز خیلی کوچک است و نمی تواند از خود مراقبت نماید. آیا پیش دبستانی برای کودکان واجب است؟ اگر کودک خود را به پیش دبستانی نفرستیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر شما نیز تردید دارید که کودک خود را به پیش دبستانی بفرستید یا خیر؟ بهتر است بدانید که پیش دبستانی برای کودکان می تواند میزان موفقیت آن ها را در مسائل تحصیلی، اجتماعی، شخصی و عاطفی افزایش دهد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با اهمیت پیش دبستانی برای کودکان به طور کامل آشنا کنیم.

 

آموزش پیش دبستانی چیست

یکی از طرز فکرهای کاملا اشتباه والدین در رابطه با پیش دبستانی برای کودکان این است که پیش دبستانی همان مهدکودک است. در صورتی که فعالیت های کودکان در پیش دبستانی کاملا متفاوت با مهدکودک است. مهدکودک از جمله مکان هایی است که معمولا والدین به دلیل مشغله های کاری و ... فرزندان خود را در آنجا ثبت نام می نمایند.

کودکان در این محیط تنها به بازی کودکانه و سرگرمی می پردازند. معمولا کودکان از کودکی تا 5 سالگی می توانند به مهدکودک فرستاده شوند. اما پیش دبستانی برای کودکان 6 ساله بوده و هدف از این کلاس ها آماده نمودن کودک برای ورود به مدرسه است.

البته توجه داشته باشید که پیش دبستانی برای کودکان به هیچ عنوان اجباری نیست و ممکن است بسیاری از والدین به دلایل مختلف کودکان خود را در کلاس های پیش دبستانی ثبت نام نکنند. اما با توجه به بررسی هایی که روی دانش آموزان کلاس اول انجام شده است. متوجه شده اند کودکانی که در کلاس های پیش دبستانی شرکت نموده اند، سریع تر با محیط و شرایط مدرسه هماهنگ می شوند. در صورتی که کودکان دیگر احساس ترس و خجالت دارند و نمی توانند به راحتی از والدین خود جدا شوند و با سایر همکلاسی های خود دوست شوند.

بنابراین پیش دبستانی می تواند به کودکان کمک نماید تا با درس و مدرسه آشنایی بیشتری پیدا کنند. از طرفی در پیش دبستانی کتاب های مختلفی در اختیار کودکان قرار داده می شود، که با کمک مربی کودک شروع به یادگیری آن ها می نماید. همچنین نحوه برخورد با همکلاسی ها، معلم، محیط مدرسه و ... نیز به کودک آموزش داده می شود. بنابراین کودکانی که به پیش دبستانی رفته اند معمولا ارتباط اجتماعی قوی تری نسبت به سایر کودکان دارند. 

حتما بخوانید: خصوصیات مهدکودک خوب

 

 

 

 

 

آیا ثبت نام پیش دبستانی برای کودکان لازم است

همانطور که گفته شد پیش دبستانی برای کودکان اجباری نیست. اما قطعا حضور کودکان در این کلاس ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به تحقیقاتی که روی کودکان 4 تا 6 سال انجام شده است، مشخص شده مغز کودکان در این سن آمادگی بسیار بالایی برای بررسی و شناخت مسائل علمی دارد. بنابراین راحت تر می توان آن ها را برای ورود به مدرسه آماده نمود. به طور کلی از دلایل ضرورت پیش دبستانی برای کودکان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

فرصتی شگفت انگیز برای رشد کودکان: از آنجایی که کودکان در این محیط به یادگیری مسائل مختلفی می پردازند و به نوعی اولین تجربه خود را از کلاس و مدرسه کسب می کنند، حضور در این محیط از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کودکان می توانند مسائل و مفاهیم جدیدی را بیاموزند و آن ها را با سایر همکلاسی ها، معلم و والدین خود در میان بگذارند. که این کار موجب تقویت مهارت های اجتماعی آن ها می گردد.

آمادگی برای حضور در مدرسه: شاید شما نیز بارها کودکانی را دیده باشید که در مدرسه با گریه از والدین خود جدا می شوند و یا در برخی از مواقع والدین مجبور می شوند، کودک را تا چند ساعت پس از شروع کلاس ها همراهی نمایند. معمولا کودکانی که در کلاس های پیش دبستانی شرکت نموده اند، راحت تر از والدین خود جدا می شوند و به دلیل تجربه محیط مدرسه در فضایی کوچک تر، آمادگی لازم برای حضور در این مکان را نیز دارند.

پیش دبستانی برای کودک

دیگر دلایل ضرورت پیش دبستانی برای کودکان: از دیگر دلایل اهمیت پیش دبستانی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

تقویت مهارت های اجتماعی و عاطفی کودکان

تقویت قدرت انتخاب

یادگیری استقلال فردی

یادگیری مراقبت نمودن از خود و دیگران

بهبود مهارت کلامی و زبان

پرورش قدرت تخیل و کنجکاوی

تقویت قدرت درک و مهارت های ریاضی

بهبود مهارت های حرکتی کودکان

حتما بخوانید: مزایای ساخت کاردستی در مهدکودک

 

مزایای پیش دبستانی برای کودکان

پیش دبستانی برای کودکان می تواند با مزایای قابل توجهی برخوردار باشد. که با توجه به آن ها بهتر است کودکان خود را در کلاس های پیش دبستانی ثبت نام نمایید. از مهم ترین مزایای پیش دبستانی برای کودکان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

بهترین و مناسب ترین سن برای شروع یادگیری در کودکان سن 4 تا 6 سالگی است. بنابراین حضور در کلاس های پیش دبستانی می تواند ذهن آن ها را برای یادگیری تقویت نماید.

از طرفی برخلاف مدرسه در پیش دبستانی تمامی مطالب با کمک بازی و سرگرمی به کودک آموزش داده می شود. به همین دلیل ترس و نگرانی کودک از حضور در مدرسه، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

در پیش دبستانی به تقویت مهارت های زبانی و همچنین درک ریاضی کودکان پرداخته می شود.

حضور در پیش دبستانی برای کودکان یک فرصت بسیار مناسب برای رشد مهارت های فردی و اجتماعی آن ها است.

همچنین مهارت های ارتباطی آن ها نیز به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

در این کلاس های پیش دبستانی به کودک آموزش داده می شود که چگونه کارهای شخصی خود را انجام دهد و بدون حضور والدین ساعت های نسبتا طولانی را در مدرسه طی نماید.

آموزش نحوه صحیح استفاده از مداد رنگی ها، رنگ آمیزی نمودن، ساخت کاردستی و ... در این کلاس ها تاثیر فوق العاده زیادی در تقویت مهارت های حرکتی کودک دارد.

برنامه ریزی داشتن و انجام فعالیت ها به صورت ساختار یافته از دیگر مزایای پیش دبستانی برای کودک است. در کلاس های پیش دبستانی به کودکان آموزش داده می شود. معمولا کودکانی که در کلاس های پیش دبستانی شرکت می نمایند، یاد می گیرند که چگونه وسایل خود را جمع نمایند، غذای خود را به تنهایی بخورند و ...

حتما بخوانید: مهارت های زندگی برای کودکان

معایب پیش دبستانی برای کودکان

در کنار مزایایی که برای پیش دبستانی ذکر شد، معایبی نیز وجود دارد، از جمله معایب پیش دبستانی می توان به سنگین و سخت بودن آموزش های پیش دبستانی در برخی مدارس اشاره کرد که منجر به خسته شدن و یا دلزدگی کودک از درس های مختلف مثل ریاضی می شود. برخی کودکان که اضطراب جدایی دارند، با شرایط بسیار سختی در پیش دبستانی رو به رو شده و یا از رفتن به آن امتناع می کنند. گاهی هزینه های زیاد پیش دبستانی فشار مضاعفی را به والدین وارد کرده و آن ها را با بحران مالی رو به رو می کند.

کتاب های پیش دبستانی چیست

کتاب های پیش دبستانی برای کودکان با توجه محیط و سیستم آموزشی پیش دبستانی متفاوت است. اما محتوای کتاب هایی که مورد استفاده قرار می گیرند، تا حدود بسیار زیادی یکسان می باشند. برخی از مراکز پیش دبستانی تنها با استفاده از کتاب به آموزش مفاهیم به کودکان می پردازند و برخی دیگر از فلش کارت ها و تصاویر جذاب برای یادگیری بهتر آن ها استفاده می نمایند. به طور کلی از محتواهای درسی پیش دبستانی برای کودکان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

آموزش بازی و سرگرمی ها

یادگیری صداها و نحوه بیان آواها

آموزش شمردن اعداد به کودکان 

نحوه صحیح رنگ آمیزی و قدرت تمرکز برای جلوگیری از بیرون زدگی رنگ ها

یادگیری ریاضی در سطح ابتدایی و ساده مانند جمع دو عدد کوچک و یا تفریق آن ها

آموزش خواندن و تشخیص ساعت و زمان

یادگیری مهارت و آموزش نقاشی به کودک و استفاده از خطوط و رنگ برای کشیدن شکل مورد نظر

نوشتن نام خود و حروف الفبا به ساده ترین و ابتدایی ترین حالت ممکن

یادگیری زبان انگلیسی که معمولا علاوه بر کتاب، از موسیقی و بازی برای آموزش آن استفاده می شود.

کتاب علوم پیش دبستانی برای کودکان نیز به صورت ابتدایی به شناخت طبیعت توسط کودکان پرداخته می شود.

حتما بخوانید: انتخاب مدرسه مناسب

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آموزش پیش دبستانی چیست؟

✔️​ پیش دبستانی برای کودکان 6 ساله بوده و هدف از این کلاس ها آماده نمودن کودک برای ورود به مدرسه است که در متن مقاله مطرح شده است.



 

2- ✔️ آیا ثبت نام پیش دبستانی برای کودکان لازم است؟

✔️ پیش دبستانی برای کودکان اجباری نیست اما قطعا حضور کودکان در این کلاس ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ✔️ مزایای پیش دبستانی برای کودکان چیست؟

✔️ پیش دبستانی برای کودکان می تواند با مزایای قابل توجهی برخوردار باشد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.

منبع : مزایا و معایب پیش دبستانی برای کودکان

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nLjP
مطلب قبلی
خودزنی
مطلب بعدی
ماه نهم بارداری
نظرتان را بنویسید