خود کم بینی چیست

خود کم بینی چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

حتما شما هم چیزهایی در مورد خود کم بینی شنیده اید. اما آیا میدانید خود کم بینی چیست و چه علائمی دارد؟ همه ی ما آرزو داریم همواره احساسات مثبتی نسبت به خود داشته باشیم. با این حال همه ما ممکن است در برهه ای از زندگی احساس کنیم از شخص دیگری پایین تر هستیم. این احساس پایین بودن از دیگران ناشی از اعتماد به نفس پایین می باشد که منجر به مقایسه ی خود با دیگران می گردد. اما خود کم بینی فراتر از اینهاست و روح و روان فرد را درگیر میکند.

در حقیقت این احساس حقارت از شایع ترین بیماری های روانی محسوب می شود که همه ی ما ممکن است به آن مبتلا شویم. از این رو در این مقاله قصد داریم به طور کامل درباره ی علل و علائم خود کم بینی، و درمان آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

خود کم بینی چیست

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم ممکن است همه ما گاهی احساس کنیم از دیگران پایین تر هستیم و اعتماد به نفس به همین دلیل در ما پایین باشد. البته که این حس همیشه بد نیست و ممکن است موجب گردد در موقعیت های مختلف تلاش خود را مضاعف کرده و پیشرفت کنیم. اما خود کم بینی نوعی احساس حقارت ناخودآگاه، مداوم و غالب نسبت به خویشتن است که حتی مانع پیشرفت نیز می شود. خود کم بینی موجب بروز علائم و نشانه های ذهنی و رفتاری می شود.

1نشانه های ذهنی:

حساسیت بالا: فرد مبتلا به خود کم بینی از لحاظ احساسی بسیار حساس می باشد. از آنجایی که چنین فردی خود را پایین تر از دیگران میداند، با کوچکترین انتقادی ناراحت شده و واکنش نشان می دهد. انتقاد از فرد خود کم بین موجب می گردد وی از خود متنفر شود و احساس درماندگی نماید.

مقایسه خود با دیگران: فرد خود کم بین دائما در حال مقایسه خود با دیگران می باشد. زیرا فرد خود کم بین از توانایی های خود مطمئن نیست و همواره در این فکر است که چرا سایر افراد بهتر از وی هستند.

احساس شرم و گناه: فرد خود کم بین همواره با نوعی احساس گناه و شرم دست و پنجه نرم می کند.

2نشانه های رفتاری:

کمال گرایی: اغلب خود کم  بینی و کمال گرایی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. به طوری که اکثر افراد کمال گرا دچار خود کم بینی می شوند. این دسته افراد اگرچه همواره کارها را به بهترین نحو انجام میدهند، اما ناراضی هستند و فکر میکنند در انجام کارها کوتاهی کرده اند.

سلطه پذیری: از آنجایی که فرد خود کم بین احساس حقارت دارد، رفتار سلطه پذیری از خود نشان میدهد و به راحتی از سایرین تبعیت میکند. چنین افرادی از گرفتن حق خود ناتوان اند و به راحتی به دیگران اجازه ی دخالت در امور زندگی را میدهند.

تعلل در کارها: فرد خود کم بین همواره احساس میکند قادر به انجام کارها به بهترین نحو نمی باشد و به همین علت در انجام کارها و وظایف تعلل میکند.

انتقاد از دیگران: در برخی موارد فرد خود کم بین با انتقاد و قضاوت منفی دیگران سعی دارد حس حقارت خود را بپوشاند.

حتما بخوانید: اعتماد به نفس کاذب

 

 

 

 

 

علت خود کم بینی چیست

میلیون ها نفر در دنیا از بیماری خود کم بینی رنج میبرند. آیا شما نیز همواره خودتان را با دیگران مقایسه میکنید و به دنبال پیدا کردن نقطه ضعفی جدید از خودتان هستید؟ باید بگوییم به احتمال زیاد دچار این مشکل شده اید. اما جای نگرانی نیست، زیرا این مشکل به راحتی قابل حل شدن میباشد.

برای درمان این بیماری نخست باید علل آن را یافت. در پاسخ به اینکه دلایل خود کم بینی چیست؟ میتوان گفت اغلب این بیماری ریشه در دوران کودکی دارد و زندگی فرد را در تمام دوره ها تحت تاثیر قرار میدهد. اغلب کودکان در دوران رشد دچار درجات خفیفی از خود کم بینی هستند و به نوعی تلاش میکنند آن را جبران نمایند. با این حال گاهی در اثر عوامل مختلف خود کم بینی در کودک باقی میماند و در بزرگسالی نیز وی را درگیر میکند.

نواقص جسمی:

گاهی اوقات کودکی در اثر نقص جسمی دچار احساسات منفی نسبت به خود می شود. گاهی اوقات برخی کودکان مشکل جسمی خاصی ندارند اما همچنان حس منفی نسبت به ظاهر بدن خود دارند. این احساسات منفی منجر به خود کم بینی و حتی بد ریخت انگاری بدنی می گردد.

خود کم بینی

والدین سرزنشگر:

متاسفانه والدین سرزنشگر و کمال گرا از علل اصلی ابتلای کودکان به خود کم بینی هستند. چنین والدینی با سرزنش مداوم کودک و انتقاد از کارهای وی موجب تضعیف اعتماد به نفس کودک و ایجاد احساس حقارت در وی می شوند.

حوادثی از قبیل کم توجهی یا بی توجهی والدین، دور بودن از والدین، آزار توسط والدین، عدم دریافت حمایت عاطفی و احساسی از والدین در دوران کودکی، انتقاد بیش از حد والدین و انتظارات بالای آنها، نقص های جسمی، عملکرد تحصیلی ضعیف، تحقیر شدن مداوم از اصلی ترین علل بیماری خود کم بینی محسوب می شوند.

حتما بخوانید: بالا بردن اعتماد به نفس

 

درمان خود کم بینی

از آنجایی که خود کم بینی نوعی احساس حقارت مداوم نسبت به خود می باشد، تمام ذهن فرد را درگیر می کند. از این رو فرد خود کم بین بایستی هرچه سریعتر درمان خود کم بینی را آغاز نماید. از جمله روش ها برای درمان خود کم بینی عبارتند از:

نظم دادن افکار:

اولین راه برای غلبه بر احساس خود کم بینی، نظم دادن به افکار و محدود کردن آنهاست. هر زمان احساس کردید افکار منفی در ذهنتان شکل گرفت از خود بپرسید که در مقابل چه افرادی احساس حقارت دارید؟ سعی کنید حین پاسخ دادن به این سوال بر احساسات خود غلبه نموده و به طور منطقی به این سوال پاسخ دهید. سعی کنید مشخص کنید طرف مقابل چه ویژگی ها و امتیازات مثبتی دارد که شما فکر میکنید برتر از شماست. سپس سعی کنید ویژگی ها و امتیازات مثبت خود را مرور کنید.

خودتان باشید:

باور کنید یا نه تنها یک نسخه از همه ما در این کره خاکی وجود دارد و هیچ دو نفری را نمیتوان یافت که از هر لحاظ شبیه هم باشند. پس مقایسه کردن خود با دیگران را کنار گذاشته و سعی کنید بهترین نسخه ممکن خودتان باشید.

تفاوت ها را بپذیرید:

زندگی در دنیای امروز محدودیت های کمتری نسبت به گذشته دارد و سبک زندگی افراد آزادانه تر شده است. پس سعی کنید سبک زندگی خود را بپذیرید و به جای اینکه به دنبال کسب رضایت دیگران باشید، راهی برای شادتر بودن پیدا کنید.

ضعف های خود را بپذیرید:

برای غلبه بر خود کم بینی ضعف های خود را بپذیرید و قبول کنید در دنیا هیچ انسان کاملی وجود ندارد. همه ی ما انسان ها ممکن است در طول زندگی خطا کنیم، شکست بخوریم و ناراحت شویم. خطا کردن یا شکست خوردن دلیلی بر نالایق و بی ارزش بودن شما نیست.

و این را به خاطر داشته باشید بیشتر چیزهایی که موجب می شوند دچار خود کم بینی شویم ساخته ی ذهن هستند و حقیقتی ندارند. پس دست از مقایسه بردارید و سعی کنید با تقویت توانایی ها و مهارت ها به درستی در مسیر زندگی گام بردارید.

حتما بخوانید: کمالگرایی در کودکان

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- خود کم بینی چیست؟

خود کم بینی نوعی احساس حقارت ناخودآگاه، مداوم و غالب نسبت به خویشتن است که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

2- علت خود کم بینی چیست؟

میتوان گفت اغلب این بیماری ریشه در دوران کودکی دارد و زندگی فرد را در تمام دوره ها تحت تاثیر قرار میدهد که در متن مقاله مطرح شده است.



 

3- درمان خود کم بینی چیست؟

فرد خود کم بین بایستی هرچه سریعتر درمان خود کم بینی را آغاز نماید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کند که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.

منبع : خود کم بینی چیست

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jEL5
مطلب قبلی
علت خواب آلودگی
مطلب بعدی
وسواس مطالعاتی
نظرتان را بنویسید