مشاوره کودک و نوجوان

مشاوره کودک و نوجوان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
کلینیک ندای امید

کودکان و نوجوانان در مسیر رشد خود با چالش‌ها و بحران‌های زیادی روبه رو هستند که ممکن است سلامت روان آنها را به خطر بیاندازد.

قطعاً به عنوان والدین شما چیزی جز سلامتی و خوشبختی برای فرزندان خود نمی‌خواهید. اما گاهی اوقات شرایطی برای فرزندتان و یا برای رابطه شما با او ایجاد می‌شود که شاید به راحتی نتوانید آن را رفع کنید. در این حالت بهتر است بر کسی که در این زمینه متخصص است تکیه کنید. مشاوره کودک و نوجوان با هدف ارتقای سلامت روانی و هیجانی در مراجعان خود، مهارت‌های روانشناختی را به آنها آموزش می‌دهند .

به این ترتیب سطح سلامت روان و بهزیستی آنها را افزایش می‌دهد. مشاوره کودک و نوجوان ممکن است به صورت فردی، به شکل گروهی از کودکان و یا نوجوانان و یا به همراه خانواده انجام شود. این نوع مشاوره می‌تواند فضای امنی برای کودکان و نوجوانان برای ابراز احساسات و افکارشان باشد. علاوه بر این، مشاوره کودک و نوجوان مهارت‌های ویژه‌ای را به والدین در نحوه برخورد، تعامل و تربیت فرزند می‌آموزد.

سلامت روان بخش مهمی از سلامت عمومی کودکان و نوجوانان را تشکیل می‌دهد و تاثیر عمیقی بر سلامت جسمی آنها و بر نحوه شکوفایی استعدادها و پتانسیل‌هایشان می‌گذارد. مشکلاتی همچون اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، مشکلات یادگیری و رفتاری، تاثیرات عاطفی طلاق ، بیماری‌های جسمانی، آسیب‌های عاطفی ناشی از کودک آزاری یا سوءاستفاده جسمی و جنسی و مشکلات خانوادگی همگی مسائلی هستند که بسیاری از کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها با آنها دسته و پنجه نرم می‌کنند. همچنین در جوامع امروزی مشکلاتی همچون افسردگی، اضطراب، آسیب به خود، خودکشی و مشکلات تغذیه و خواب در کودکان و نوجوان رو به افزایش است.

معمولاً وقتی که کودک یا نوجوان از پریشانی روانی، اجتماعی و عاطفی رنج می‌برد؛ والدین فشار زیادی را متحمل می‌شوند؛ بخصوص اگر احساس کنند که نمی‌توانند هیچ کاری برای تغییر اوضاع و بهبود آن انجام دهند. در چنین شرایطی یک متخصص مشاوره کودک و نوجوان می‌تواند نقش بسیار موثری ایفا کند. این متخصص می‌تواند موارد اساسی مرتبط با سلامت کودک را شناسایی کرده و به سرعت تکنیک‌های درمانی مختلف را بر بهبود شرایط فرزندان به کار گیرد. واقعیت این است که بسیاری از کودکان و نوجوان قادر به پردازش و درک صحیح پیچیدگی های مسائل روانی و عاطفی نیستند و در این جاست که یک مشاور متخصص می تواند با ورود به دنیای ذهنی و روانی کودک، انسجام و یکپارچگی خوبی به آن ببخشد.

بنابراین اگر متوجه شده‌اید که رفتار فرزند شما به طور ناگهانی و به طرز چشمگیری تغییر کرده؛ یا احساس می‌کنید که فرزندتان به طرز عجیبی منزوی و گوشه نشین شده؛ بهتر است با یک مشاور در این زمینه مشورت کنید تا ارزیابی عمیق‌تری از مشکل صورت پذیرد.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/JOgg
نظرتان را بنویسید