مشاوره خانواده و ازدواج

مشاوره خانواده و ازدواج
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
کلینیک ندای امید

مشاوره فردی و گروهی: جلسات روان شناسان و مشاوران به دو صورت تک مراجع و یا بیش از یک مراجع برگزار می شود و اغلب جلسات مشاوره های خانواده با بیش از یک نفر برگزار می گردد.

مشاوره فردی

روان شناسان و مشاوران کلینیک در زمینه مشکلات ارتباطی، تحصیلی، شغلی، ازدواج، بارداری، خیانت، مهاجرت و ترک اعتیاد، مشاوره فردی ارائه می دهند.

مشاوره خانواده و ازدواج

خانواده از نهادهای مهم اجتماعی است ، مشاوره خانواده و ازدواج می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد و آمار ازدواج‌های ناموفق و به تبع آن آسیب‌هایی مانند طلاق، کودک‌آزاری، خشونت‌های خانوادگی، اعتیاد و همسر آزاری را کاهش دهد.

ازدواج خوب و انتخاب همسر مناسب یکی از مهمترین تصمیماتی است که بیشتر افراد در زندگی خود اتخاذ می‌کنند، زمانی که فرد ازدواج می‌کند، تمام اهداف زندگی، روابط اجتماعی و خانوادگی فرد، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و دستخوش تغییر می‌شود. یکی از علل اختلاف و طلاق در میان خانواده‌ها که در دادگاه‌ها مشاهده می‌شود، این است که زوجین بدون شناخت از یکدیگر و مشاوره وارد زندگی مشترک می‌شوند.

مشاوره پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند که بتوانند با شناخت بهتری از یکدیگر وارد زندگی مشترک شده و با تفاهم بیشتری زندگی خود را آغاز کنند.

اهمیت مشاوره پیش از شروع زندگی مشترک

مشاوره پیش از ازدواج برای کمک به زوج‌ها به منظور بهبود رابطه در قبل از ازدواج انجام می‌شود، در جلسات مشاوره سوالات روانشناسی مهمی از زوج‌ها پرسیده می‌شود. پاسخ زوجین به پرسش‌های مشاور و نحوه درک و نگرش آنها نسبت به مسائل، موجب می‌شود که آن‌ها بتوانند نه تنها در آینده از بروز مشکلات پیشگیری کرده بلکه به هنگام بروز مشکل، با یک راه حل مناسب آن را برطرف کنند.

در جلسات مشاوره، درمانگر سوالاتی پیرامون موضوعات مختلفی را برای زوج‌ها مطرح می‌کند که عبارتند از: روش بروز و کنترل احساسات، امور مالی و مدیریت منابع، چگونگی تصمیم‌گیری‌ها و حل اختلاف، میزان صمیمیت، محبت و رابطه جنسی، نحوه تقسیم نقش‌ها و وظایف در آینده، انتظارات، باورها و ارزش‌های زوجین، روش برخورد با خشم و عصبانیت، مهارت‌های ارتباطی و نقش کودکان.

گفت‌وگوهای پیش از ازدواج، فرصتی مناسب برای افراد است تا توانایی‌های لازم برای ارتباط مؤثر با یکدیگر را تقویت کنند، علاوه بر این توقعات واقع‌بینانه‌ای از یکدیگر خواهند داشت. در این جلسات زوج‌ها با روش‌های بسیار مناسبی برای توسعه مهارت‌های حل تعارض و مشکلات آشنا می‌شوند. البته باید توجه داشت که ارزش‌ها و نظران زوجین حتماً نباید باب میل هر دو نفر باشد. گاه برخی افراد این تصور را از ازدواج خود دارند که بتوانند همه نیازهای عاطفی و مالی همسر آینده خود را تأمین کنند، اما در حقیقت امکان دارد در برخی موارد شرایط مطابق میل ما پیش نرود.

یکی از موضوعاتی که استرس پیش از ازدواج را کم می‌کند، درک تفاوت خواسته‌ها و تطابق آن با توانایی افراد است. بنابراین هرچه بیشتر و کامل‌تر قبل از ازدواج صحبت شود می‌توان به کمرنگ‌تر شدن مشکلات آینده امیدوار بود و موضوع طلاق نیز کمتر خواهد شد، به همین دلیل مشاوره قبل از ازدواج اهمیت بسیاری دارد.

یکی از مهمترین دلایلی که مشاوره قبل از ازدواج را مهم و الزامی کرده است، کنترل استرس قبل از گرفتن تصمیم بزرگی مانند ازدواج است. مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا زوج‌ها توقعات و خواسته‌های خود را با یکدیگر در میان بگذارند و از آن‌ها می‌خواهد تا بدون هیچ‌گونه خودسانسوری و محدودیت، نظر خود را در مورد ازدواج با فرد مقابل به اشتراک بگذارند.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GLOJ
نظرتان را بنویسید