راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی

راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
آن دسته از داوطلبانی که در کنکور ریاضی 1400 شرکت کرده و طبق کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته محل های دوره روزانه و غیر روزانه شدند، می توانند پس از مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1400 نسبت به انتخاب 150 کد رشته محل اقدام نمایند.




کنکور ریاضی در حال حاضر سومین گروه آزمایشی پرجمعیت در کنکور سراسری است که در خود رشته های فنی مهندسی و علوم پایه را جای داده است. با توجه به آمار سال های گذشته می توان به راحتی متوجه شد که قبولی در رشته های مهندسی، اصلی ترین هدف داوطلبان این رشته برای شرکت در انتخاب رشته ریاضی است.

در سال های اخیر با توجه به آمار موجود از رشد نزولی متقاضیان این گروه آزمایشی، شانس قبولی داوطلبان در رشته های مهندسی بیشتر شده است. اما اینکه با رتبه داوطلب، چطور انتخاب رشته ای را انجام دهید که بتوانید در بهترین رشته و دانشگاه متناسب با رتبه تان قبول شوید از دغدغه های همه داوطلبان پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری می باشد.

در این مقاله سعی شده اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا با پاسخ به پرسش هایتان در باب انتخاب رشته کنکور ریاضی، با درک صحیحی از انتخاب رشته بتوانید انتخاب های سنجیده ای داشته و با توجه به کارنامه اولیه خود امید بیشتری به قبولی در رشته و دانشگاه های ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1400 داشته باشید.

” مجموع ظرفیت رشته های با آزمون و بدون آزمون در سال گذشته، 253042 نفر بوده است “



کارنامه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1400
نتایج کنکور سراسری در قالب کارنامه ای برای تمامی داوطلبان در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org قرار می گیرد. کارنامه اولیه ای که در اختیار داوطلبان قرار می گیرد شامل سه بخش می باشد که توضیحاتی درباره هرکدام از این بخش ها در اختیارتان قرار می دهیم تا از تاثیر هر بخش در انتخاب رشته مطلع شوید.



در بخش اول کارنامه ریاضی اطلاعاتی نظیر مشخصات هویتی، معدل، نوع سهمیه و استان بومی داوطلب درج شده است. بخش دوم کارنامه ریاضی اطلاعات وضعیت مجاز به انتخاب رشته قرار دارد. مجاز شدن به انتخاب رشته در دوره های روزانه، شبانه و فرهنگیان با توجه به رتبه شما در کنکور سراسری تعیین خواهد شد و برای انتخاب رشته در سایر دوره ها بسیاری از داوطلبان مجاز خواهند شد.



در بخش سوم کارنامه ریاضی اطلاعات نمره و رتبه و درصدهای کسب شده شما در کنکور سراسری درج شده است. اطلاعاتی که از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند و برای تحلیل آن نیازمند آن هستید که با تعابیری همچون رتبه در سهمیه، رتبه در زیر گروه های ریاضی، رتبه کشوری و نمره آزمون آشنایی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است




ظرفیت و رتبه قبولی کنکور ریاضی 1400
ظرفیت کل پذیرش در انتخاب رشته ریاضی در سال تحصیلی 99 - 1400 به شرح زیر بوده از آنجایی که هنوز جزئیات و کنکور 1400 مشخص نشده، اطلاعات مربوط به سال گذشته را در جدول زیر قرار دادیم، به محض انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1400 جدول زیر به روز رسانی می شود.



جدول ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی گروه آزمایشی ریاضی در دوره های مختلف کنکور 99
دوره با اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی
روزانه 40928
نوبت دوم ( شبانه ) 5996
پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد 556
سهمیه مناطق محروم ، زلزله زده و سایر مصوبات 320
دانشگاه فرهنگیان ( ویژه داوطلبان آزاد ) 3376
دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی 2876
دانشگاه پیام نور 1038
جمع کل 55090


با توجه به اینکه متقاضیان کنکور ریاضی 144 هزار و 437 داوطلب می باشند و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های سراسری که در جدول بالا مشاهده کردید، به راحتی می توان فهمید که هر داوطلب بیش از یک شانس قبولی در یکی از رشته های با آزمون و یا بدون آزمون ذکر شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1400 را خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1400

اما برای متقاضیان رشته های مهندسی در کنکور ریاضی که از طرفداران بیشتری برخوردار هستند، رقابت در دانشگاه های مطرح کشور می باشد. یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته ریاضی رتبه قبولی داوطلبان است که نوع سهمیه و استان بومی داوطلب در آن اثرگذار می باشد.



برای آنکه دید بهتری از انتخاب رشته ریاضی 1400 داشته باشید، اطلاعات آخرین رتبه قبولی در رشته های مهندسی که متقاضی بیشتری دارند را بر اساس آمار موجود از کنکور سراسری سال گذشته را جمع آوری کرده و در ادامه در اختیارتان قرار دادیم.



لینک آخرین رتبه قبولی رشته های ریاضی منطقه 1 و 2 و 3 در سه دوره روزانه ( دانشگاه سراسری ) ، شبانه و پردیس خودگردان یا ظرفیت مازاد سال تحصیلی 99 - 1400
مهندسی برق برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی برق دانشگاه دولتی روزانه 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی برق دانشگاه دولتی  پردیس خودگردان ( بین الملل ) یا ظرفیت مازاد 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی برق دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
مهندسی عمران  برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی عمران دانشگاه دولتی روزانه 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی عمران دانشگاه دولتی  پردیس خودگردان ( بین الملل ) یا ظرفیت مازاد  98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی عمران دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
مهندسی نفت برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی نفت دانشگاه دولتی روزانه 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی نفت دانشگاه دولتی  پردیس خودگردان ( بین الملل ) یا ظرفیت مازاد  98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
مهندسی معماری برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی معماری دانشگاه دولتی روزانه 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی معماری دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی معماری دانشگاه دولتی پردیس خودگردان ( بین الملل ) یا ظرفیت مازاد 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
مهندسی مکانیک برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی مکانیک دانشگاه دولتی روزانه 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی مکانیک دانشگاه دولتی  پردیس خودگردان ( بین الملل ) یا ظرفیت مازاد 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی مکانیک دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
مهندسی هوافضا  برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی هوافضا دانشگاه دولتی روزانه 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی هوافضا دانشگاه دولتی  پردیس خودگردان ( بین الملل ) یا ظرفیت مازاد 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی هوافضا دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
مهندسی کامپیوتر برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی کامپیوتر دانشگاه دولتی روزانه 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی کامپیوتر دانشگاه دولتی  پردیس خودگردان ( بین الملل ) یا ظرفیت مازاد 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی کامپیوتر دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
مهندسی صنایع برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی صنایع دانشگاه دولتی روزانه 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی صنایع دانشگاه دولتی  پردیس خودگردان ( بین الملل ) یا ظرفیت مازاد 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی صنایع دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
مهندسی شیمی برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی شیمی دانشگاه دولتی روزانه 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی شیمی دانشگاه دولتی  پردیس خودگردان ( بین الملل ) یا ظرفیت مازاد 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مهندسی شیمی دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 98 - 99 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .


به خاطر داشته باشید که هیچ دو داوطلبی که از دو منطقه جداگانه (سهمیه مناطق)در کنکور سراسری شرکت می کنند و یا متقاضی قبولی در رشته ای که تاثیر بومی گزینی روی آن اعمال می شود، هستند را با هم مقایسه نکنید. برای آگاهی بیشتر از تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

بیشتر بخوانید: تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری










سهمیه های انتخاب رشته کنکور ریاضی 1400
برای اکثر داوطلبان کنکور سراسری، سهمیه مناطق اعمال می شود که شامل سه بخش منطقه یک، منطقه دو، منطقه سه می باشد این منطقه بندی ها بر اساس دسترسی به امکانات آموزشی تعیین می گردد. در واقع اکثر داوطلبان کنکور ریاضی که از سهمیه های خاص مانند سهمیه ایثارگران و جانبازان، در انتخاب رشته کنکور ریاضی استفاده نمی کنند، متقاضی استفاده از سهمیه مناطق می باشند.



داوطلبان بر اساس محل تحصیل سه سال آخر دبیرستان مشمول یکی از مناطق 1 یا 2 و یا 3 می شوند. توضیحات کامل تر و پاسخ به پرسش هایتان درباره نحوه اعمال سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری را در مقاله تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری شرح دادیم.

بیشتر بخوانید: سهمیه های کنکور سراسری








انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور تجربی 1400
انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای حدود 80 درصد داوطلبان کنکور تجربی اهمیتی به اندازه انتخاب رشته کنکور سراسری دارد. برخلاف روند چند سال گذشته در بدون آزمون کردن رشته محل های دانشگاه آزاد، هنوز تمامی رشته های پرمتقاضی در دانشگاه آزاد تنها از طریق کنکور دانشجو می گیرند و رقابت بین داوطلبان متقاضی این رشته ها تنها از طریق ماراتن سنگین کنکور سراسری انجام می گیرد.



با ادغام کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد با یکدیگر، تمامی داوطلبان شرکت کننده در کنکور ریاضی در صورت داشتن کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد حق انتخاب رشته دانشگاه آزاد را نیز دارند، بنابراین کلیه علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه آزاد باید حتما در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400 کنکور ریاضی شرکت کنند. انتخاب رشته آزاد ریاضی تفاوت های زیادی با انتخاب رشته سراسری ریاضی دارد که در ادامه مفصل به توضیح جزئیات انتخاب رشته آزاد ریاضی پرداختیم.

در ادامه بخوانید: راهنمای جامع انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله همچنان سوالات یا ابهامی در خصوص انتخاب رشته ریاضی در ذهن شما بی پاسخ ماند، می توانید سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوید. برای این کار می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده نمایید. همچنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید تا از تمامی اخبار مربوط به این حوزه مطلع گردید.




سوالات متداول


1- آیا پذیرفته شدگان دوره روزانه کنکور سراسری از شرکت در آزمون سال بعد محروم هستند؟
این دسته از داوطلبان تنها از انتخاب رشته دوره روزانه کنکور سال بعد محروم هستند برای اطلاع از نحوه انتخاب رشته مقاله را مطالعه کنید.






2- آیا برای تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور سراسری نیازی به پرداخت هزینه است؟
 انتخاب رشته دانشگاه های سراسری به صورت رایگان انجام می شود که برای اطلاع از جزئیات انتخاب رشته می توانید مقاله را مطالعه کنید.




3- محدودیتی برای انتخاب رشته دانشگاه های فرهنگیان وجود دارد؟
 بله. انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان دارای یک سری شرایط عمومی و اختصاصی است که در این مقاله لینک دسترسی به نکات انتخاب رشته ارائه شده است.

منبع : راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Z2RR
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر