انتخاب محل سربازی

انتخاب محل سربازی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

انتخاب محل سربازی از جمله مشوق هایی است که سازمان نظام وظیفه برای سربازان ماهر در نظر گرفته است. مشمولان عادی خدمت قادر به انتخاب محل سربازی خودشان نمی باشند و می بایست که طبق قانون تقسیم بندی سربازان، در هر محلی که تعیین شد خدمت دوره ضرورت خودشان را به اتمام برسانند.

 

 


 

سربازی یکی از دوره های پر و پیچ خم برای آقایان به شمار می رود. در سال های گذشته انجام خدمت سربازی بسیار سخت تر از الان بود اما در حال حاضر تسهیلات و مشوق هایی برای مشمولان در نظر گرفته شده است تا مشمولان بتوانند با سهولت بیشتری دوره خدمت ضرورت خودشان را به پایان برسانند. یکی از مشوق هایی که از سال 1398 به بعد برای سربازان تعیین شده است، انتخاب محل سربازی می باشد.

در حال حاضر، بعضی از سربازان با داشتن شرایط خاص می توانند اقدام به انتخاب محل سربازی کنند اما دیگر سربازان مطابق با قانون تقسیم بندی سربازان، تقسیم بندی می شوند. نحوه تقسیم بندی سربازان و نحوه انتخاب محل سربازی از جمله موضوعاتی هستند که در ادامه این مقاله آن ها را توضیح می دهیم.

 

نحوه انتخاب محل سربازی

بسیاری از مشمولان ترجیح می دهند که محل خدمت سربازی آن ها در یک شهر و یا در یک محل خاصی باشد اما آیا امکان انتخاب محل سربازی توسط خود مشمولان وجود دارد؟ انتخاب محل سربازی از جمله ابهاماتی است که برای بسیاری از مشمولان در زمان اعزام به خدمت سربازی به وجود می آید.

 

طبق قانونی که برای تقسیم بندی سربازان وجود دارد، به طور کلی سربازان نمی توانند محل سربازی خود را خودشان انتخاب کنند. پس از اتمام دوره آموزشی، سربازان بسته به نیاز محل های خدمتی در هر یک از نواحی تقسیم بندی می شوند و می بایست که در همان محلی که مشخص شده است، خدمت دوره ضرورت خودشان را انجام دهند.

 

اما تحت شرایط خاصی، امکان انتخاب محل سربازی برای اشخاص فراهم شده است. در واقع، قانون و طرح انتخاب محل خدمت سربازی از سال 1398 روی کار آمده است که طبق این قانون آن دسته از سربازانی که جزو سربازان ماهر می باشند، می توانند با داشتن شرایط خاصی محل خدمت سربازی خودشان را انتخاب کنند.

 

این سربازان پس از دیدن مهارت های لازم، می توانند در سامانه سرباز ماهر ثبت نام کنند تا مشوق های مورد نظر برای آن ها اعمال شود. سپس، سربازان می توانند محل سربازی خود را (در صورت دادن مشوق انتخاب محل خدمت سربازی از سوی نظام وظیفه) خودشان انتخاب کنند و اقدام به انجام دوره ضرورت خود در هر محلی که دوست دارند، نمایند.

 

اما دیگر سربازان بدون داشتن شرایط سرباز ماهر قادر به انتخاب محل خدمت سربازی خودشان نمی باشند و می بایست که بسته به تقسیم بندی سربازان، در هر محل خدمتی که برای آن ها تعیین می شود، خدمت دوره ضرورت خود را انجام دهند.

 

بیشتر بخوانید: تغییر و انتقال محل خدمت سربازی



 

نحوه انتخاب محل زندگی خود در تقسیم بندی سربازی

بسیاری از مشمولان به علت داشتن شغل و یا متاهل بودن ترجیح می دهند که محل سربازی خودشان، همان محل زندگی آن ها باشد؛ اما آیا امکان انتخاب محل زندگی برای در تقسیم بندی سربازی وجود دارد یا خیر؟ به طور کلی، قانون تقسیم بندی سربازان به گونه ای نیست که بتوانند خودشان پس از دوره آموزشی سربازی، محل خدمت خود را انتخاب کنند. در تقسیم بندی سربازی، بسته به نیاز هر یک از ارگان ها و محل ها، سربازان تقسیم بندی می شوند.

 

اما در سال های اخیر، شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهند در تقسیم بندی سربازان، بیشتر سربازان در محل زندگی خود خدمت می کنند و سازمان نظام وظیفه سعی دارد که سربازان بومی را برای سربازی انتخاب کند اما به هر حال در مواردی ممکن است که محل سربازی و محل زندگی سربازان متفاوت باشد. در این صورت سربازان می توانند از کسری خدمت غیر بومی استفاده کنند. اما در شرایط خاصی مانند متاهل بودن و یا داشتن شرایط سرباز ماهر، این امکان برای اشخاص وجود دارد که بتوانند محل سربازی خود را همان محل زندگی خودشان انتخاب کنند. بنابراین، فعلا فقط در صورت داشتن دو شرط امکان انتخاب محل زندگی به عنوان محل سربازی وجود دارد.

 

سربازانی که متاهل می باشند، معمولا در محل زندگی خودشان مشغول به خدمت می شوند.

سربازانی که در سامانه سرباز ماهر ثبت نام نموده اند، می توانند با داشتن شرایط سرباز ماهر اقدام به انتخاب محل سربازی خودشان کنند. البته این اتفاق زمانی می افتد که مشوق در نظر گرفته شده برای سرباز ماهر از نوع انتخاب محل خدمت سربازی باشد.

 

بیشتر بخوانید: ایست خدمت سربازی

 

 

 

 

 

مشاوره اعزام به خدمت سربازی

مشمولان پس از اتمام معافیت تحصیلی خود می بایست به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند و اقدام به انجام مراحل اعزام خودشان کنند. در دفاتر پلیس +10، دفترچه سربازی پست می شود و مشمولان می بایست منتظر دریافت برگه سبز اعزام به خدمت سربازی باشند.

 

در مرحله اول، در صورتی که مشمولان دوره آموزشی خود را پشت سر نگذاشته باشند، می بایست در دوره آموزشی شرکت کنند. محل دوره آموزشی به هیچ وجه قابل تعیین توسط مشمولان نیست؛ چرا که معمولا محل های برگزاری دوره آموزشی بسیار محدود هستند.

 

پس از پایان دوره آموزشی، تقسیم بندی سربازان آغاز می شود. اطلاع از محل خدمت سربازی یا در جلسه معارفه و یا پس از برگزاری جلسه معارفه و با تماس تلفنی به اطلاع مشمولان خواهد رسید.

 

در صورتی که مشمولان به هر دلیلی قصد داشته باشند پس از تعیین محل خدمت سربازی، مراحل اعزام به خدمت و محل سربازی خودشان را تغییر دهند می توانند از روش های مختلفی استفاده کنند. به طور مثال امکان جابجایی دو سرباز در میان دو پایگاه (به شرط مشابه بودن سازمان نیروی مسلح) وجود دارد. البته این در صورتی است که یگان محل خدمت نیاز به سرباز داشته باشد و با انتقال سرباز خود موافقت کند.

 

در شرایط خاص دیگری امکان انتقالی گرفتن بین یگان های خدمتی وجود دارد. در این روش ها لازم است که مشمولان با یگان خدمتی خود صحبت کنند تا در صورتی که یگان خدمتی دیگری نیاز به سرباز داشت، به آن یگان خدمتی منتقل شوند. این روش معمولا عملی نمی شود و یگان های خدمتی با انتقال سربازان موافقت نمی کنند.

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص تعیین محل خدمت سربازی را در اختیار مشمولان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی سربازی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید.

 

در ادامه بخوانید: دریافت سرباز کارت

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ انتخاب محل سربازی توسط مشمولان چگونه انجام می شود ؟

✔️ انتخاب محل سربازی بستگی به شرایط ویژه سربازان دارد که تنها برخز از آن ها موفق به تعیین محل خدمت خود می شوند. برای مطالعه شرایط به متن مقاله مراجعه نمایید.



 

2- ✔️ نحوه انتخاب محل زندگی خود در تقسیم بندی سربازی چگونه است ؟

✔️ بر اساس متن مقاله، تنها سربازان متاهل و سرباز ماهر می توانند برای انتخاب محل زندگی برای دوره خدمت خود اقدام نمایند.



 

3- ✔️ آیا امکان تغییر و انتقال محل خدمت سربازی وجود دارد ؟

✔️ در صورت واجد شرایط بودن سرباز و وجود یک متقاضی دیگر جهت انتقال می توان برای تغییر محل سربازی اقدام نمود. سایر جزئیات در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : انتخاب محل سربازی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0w13
نظرتان را بنویسید