شرایط ثبت نام در آزمون نظام مهندسی

شرایط ثبت نام در آزمون نظام مهندسی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

متقاضیان ثبت نام و شرکت در آزمون نظام مهندسی نوبت اول و نوبت دوم سال 1400 می بایست واجد شرایط اعلام شده برای ورود به حرفه مهندسان باشند. از مهم ترین شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۰ دارا بودن مدارک تحصیلی در یکی از رشته های معماری، عمران، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک می باشد.

 

 

عضویت در سازمان نظام مهندسی و اخذ پروانه فعالیت حرفه مهندسان، معماران تجربی و کاردان های فنی ساختمان مستلزم رعایت شرایط و ضوابط تعیین شده از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می باشد. داوطلبان و متقاضیان ثبت نام در آزمون نظام مهندسی اردیبهشت و یا اسفند 1400 باید شرایط و ضوابط اعلام شده را مطالعه کرده و با رعایت کامل قوانین نسبت به نام نویسی خود اقدام کنند.

آزمون نظام مهندسی سال ۱۴۰۰ شامل برخی ضوابط و قوانین آزمونی می باشد که این قوانین برای تمامی شرکت کنندگان من جمله مهندسان، معماران تجربی و کاردان های فنی صدق می کند. علاوه بر این شرایط، برخی قوانین نیز به صورت اختصاصی برای هر یک از این حرفه ها تعریف می شود.

لذا در ادامه این مقاله به منظور آگاه سازی تمامی مهندسان، معماران تجربی و کاردان های فنی که متقاضی نام نویسی آزمون نظام مهندسی 1400 هستند، شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۰ را ارائه داده ایم.

 

شرایط و ضوابط عمومی آزمون نظام مهندسی 1400

همانطور که پیش از این اشاره شده دسته اول ضوابط ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۰، شرایط کلی و عمومی این آزمون بوده و تمامی شرکت کنندگان این آزمون از تمامی مقاطع و رشته ها باید این شرایط را رعایت کنند. مهم ترین شرایط و ضوابط عمومی ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1400 به شرح زیر می باشد.

 

داوطلبان آقا می بایست برای دریافت پروانه فعالیت حرفه مهندسان خود، کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت (دائم یا موقت) داشته باشند.

 

ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردان های فنی و معماران تجربی اردیبهشت و اسفند 1400 صرفا به صورت اینترنتی و از طریق سایت inbr.ir انجام می شود.

 

آزمون تمامی رشته ها به جز رشته معماری (طراحی) به صورت تستی و چهارگزینه ای برگزار می شود. هم چنین آزمون تمامی رشته ها به صورت کتاب باز انجام می شود.

 

حد نصاب پذیرش در آزمون ورود به حرفه مهندسان و کاردان های فنی در تمامی رشته ها و صلاحیت ها به میزان 50% از کل نمره آزمون، حد نصاب صلاحیت رشته ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی و صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان به میزان 60% از نمره آزمون و حد نصاب پذیرش در آزمون معماران تجربی برای پایه سه به میزان 50 % برای پایه دو 55% و برای پایه یک 60 % می باشد.

 

اعتبار قبولی در کلیه رشته ها و صلاحیت های آزمون های ورود به حرفه مهندسان، معماران تجربی و کاردان های فنی به میزان 3 سال می باشد.

 

لازم به ذکر است که برای آزمون نظام مهندسی سال 1400 صلاحیت اجرا به دو رشته تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی و دو صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی و صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان به رشته عمران اضافه شده است.

 

داوطالبان واجد شرایط عمومی و اختصاصی می توانند با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۰ از جزئیات بیشتر قوانین نام نویسی این آزمون مطلع شوند.

بیشتر بخوانید: دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی

 

 

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1400

داوطلبان واجد شرایط عمومی ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1400، باید شرایط اختصاصی تعریف شده برای حرفه و رشته خود را نیز مطالعه کرده و در صورت دارا بودن این شرایط در زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی، نسبت به نام نویسی خود اقدام کنند. مهم ترین شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۰ به شرح زیر می باشد.

 

رشته های تحصیلی مجاز به ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1400

 

رشته معماری

رشته عمران

رشته تأسیسات مکانیکی

رشته تأسیسات برقی

رشته شهرسازی

رشته نقشه برداری

رشته ترافیک

 

مدارک تحصیلی لازم برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1400

 

آزمون ورود به حرفه مهندسان: حداقل مدرک کارشناسی (لیسانس) مورد تایید وزارت علوم

 

آزمون ورود به حرفه معماران تجربی: مدرک دیپلم فنی حرفه ای و یا سایر موارد

 

آزمون ورود به حرفه کاردان های فنی: مدرک کاردانی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری و یا سایر وزارت خانه ها و موسسات دولتی

 

صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی رشته عمران: داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران گرایش خاک و پی و همچنین دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی در صلاحیت های نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشند.

 

صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان: داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران گرایش سازه یا زلزله و همچنین دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی در صلاحیت های نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشند.

 

سوابق حرفه ای مورد نیاز ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1400

 

آزمون ورود به حرفه مهندسان

 

سابقه کار حرفه ای مهندسان
مدرک تحصیلیسابقه لازم
کارشناسی3 سال
کارشناسی ارشد2 سال
دکتری1 سال

 

آزمون ورود به حرفه کاردان های فنی

 

سابقه کار حرفه ای کاردان های فنی
مدرک تحصیلیسابقه لازم
مدرک کاردانی مورد تایید وزارت علوم5 سال
مدرک کاردانی مورد تایید سایر وزارت خانه ها6 سال

 

آزمون ورود به حرفه معماران تجربی

 

سابقه کار حرفه ای معماران تجربی
پروانه اشتغالسابقه تجربی لازم حداقل شرط سنی لازممدرک 
پایه 118 سال 36 سالدیپلم فنی
پایه 212 سال 30 سالدیپلم فنی
پایه 37 سال 25 سالدیپلم فنی
پایه 119 سال37 سالسایر موارد
پایه 213 سال 31 سالسایر موارد
پایه 38 سال26 سالسایر موارد

 

داوطلبان واجد شرایط عمومی و اختصاصی آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۰ به منظور نام نویسی در این آزمون می توانند در مهلت تعیین شده با مراجعه به سایت inbr.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند و طبق تقویم اعلام شده در زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی در جلسه آزمون حاضر شوند.

بیشتر بخوانید: زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی

 

 

 

 

 

شرایط عضویت در نظام مهندسی

متقاضیانی که قصد عضویت در نظام مهندسی را دارند، باید دارای حداقل مدرک لیسانس (کارشناسی) در رشته های مهندسی عمران، مکانیک، معماری، برق، شهرسازی نقشه برداری و ترافیک و یا رشته های مربوط به ساختمان باشند.

 

داوطلبان برای عضویت در نظام مهندسی ابتدا باید کارت عضویت نظام مهندسی دریافت کرده و پس از عضویت نیز می توانند از خدمات سازمان نظام مهندسی بهره مند شوند. آنها پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی و گذشت سه سال از دریافت مدرک خود می توانند پروانه اشتغال به کار مهندسی را دریافت نمایند.

 

برای عضویت در نظام مهندسی باید با مدارکی مثل: عکس، فتوکپی مدرک تحصیلی و فتوکپی شناسنامه خود را همراه داشته و به سازمان نظام مهندسی محل زندگی خود مراجعه کرده و با تکمیل فرم و پرداخت هزینه ای عضویت خود را در سازمان نظام مهندسی رسمی نمایید.

 

 

اگر پس از مطالعه مقاله شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1400، سوالی درباره ثبت نام این آزمون دارید، جواب آن را از طریق مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوید. همچنین خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پل ارتباطی مشاوران تحصیلی هیوا با شماست.

در ادامه بخوانید: تمدید پروانه نظام مهندسی

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ با چه مدارک تحصیلی می توان در آزمون نظام مهندسی ثبت نام کرد؟

✔️ بسته به حرفه مورد نظر داوطلبان (مهندسان، معماران تجربی و کاردان های فنی) مدارک لازم برای نام نویسی متغیر است که در این مقاله به تفکیک توضیح داده شده است.



 

2- ✔️ فارغ التحصیلان چه رشته هایی مجاز به ثبت نام در آزمون نظام مهندسی هستند؟

✔️ همانطور که در این مقاله اشاره شده است، فارغ التحصیلان رشته های معماری، عمران، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک مجاز به ثبت نام در این آزمون هستند.



 

3- ✔️ پذیرش نهایی آزمون نظام مهندسی به چه صورتی انجام می شود؟

✔️ داوطلبان باید با کسب حد نصاب تعیین شده در این آزمون پذیرش شوند که حد نصاب لازم برای پذیرش هر یک از حرفه ها در این مقاله ارائه شده است.

منبع : شرایط ثبت نام در آزمون نظام مهندسی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/zk7Z
نظرتان را بنویسید