کنکور سراسری تجربی

کنکور سراسری تجربی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
سازمان سنجش با برگزاری کنکور سراسری تجربی امکان ادامه تحصیل در رشته محل های با آزمون دانشگاه های سراسری اعم از روزانه ، نوبت دوم ( شبانه ) ، پیام نور ، غیرانتفاعی و پردیس خوگردان و دانشگاه آزاد را فراهم می کند . داوطلبان واجد شرایط ثبت نام کنکور تجربی پس از تکمیل فرم اینترنتی می بایست خود را برای حضور در جلسه آزمون آماده کرده و با برنامه ریزی دقیق و حساب شده مسیر دستیابی به کسب رتبه قبولی را هموارتر نمایند .  

گروه آزمایشی علوم تجربی دارای بالاترین جامعه آماری شرکت کنندگان در کنکور سراسری می باشد به طوری که سالانه حدود 400 الی 500 هزار داوطلب را به سمت خود جذب می کند . از این رو رقابت سنگینی میان متقاضیان این گروه آزمایشی وجود دارد . رقابت بیشتر برای پذیرفته شدن در رشته های پرطرفدار پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، فیزیوتراپی ، پرستاری ، مامایی و دامپزشکی می باشد .

تقریبا بیش از 50 درصد از داوطلبان کنکور سراسری 99 را داوطلبان تجربی تشکیل می دادند . در ادامه به بررسی ثبت نام ، شرایط ، منابع ، دروس عمومی و دروس اختصاصی ، بررسی سوالات و برنامه ریزی کنکور سراسری تجربی 99 می پردازیم .


ثبت نام کنکور سراسری تجربی 99
سال گذشته ثبت نام کنکور سراسری از 24 بهمن الی 2 اسفند ماه بود پیش بینی می شود امسال هم ثبت نام کنکور سراسری 99 در دهه سوم بهمن ماه آغاز شود . ثبت نام به صورت غیرحضوری و از طریق اینترنت صورت می گیرد . داوطلب با مراجعه به سایت سازمان سنجش و با خرید کارت اعتباری با توجه به تعداد کنکور هایی که قصد شرکت در آن را دارد ، مراحل ثبت نام کنکور 99 را طی کرده ، در انتها و در صورت درست انجام شدن تمامی مراحل ثبت نام ، کد رهگیری دریافت کنند .

معمولا بعد از اتمام زمان ثبت نام مهلت مجددی برای جاماندگان ثبت نام تعیین می شود تا بتوانند در کنکور ثبت نام کنند . داوطلبان در زمان اعلام شده توسط سازمان سنجش باید نسبت به اخذ کارت ورود به جلسه با کد رهگیری و دیگر اطلاعات شخصی اقدام کنند . همچنین باید کد رهگیری را تا پایان اعلام نتایج و انتخاب رشته کنکور تجربی 99 نزد خود نگه دارند .

شرایط ثبت نام کنکور سراسری تجربی 99
هر فرد برای ثبت نام کنکور سراسری تجربی 99 در ابتدا باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در آزمون باشد . شرایط عمومی شامل عقیده به نظام جمهوری اسلامی و دین های الهی است . اما مهم ترین قسمت شرایط اختصاصی کنکور تجربی است که از مهم ترین آن ها می توان به دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان و مدرک پیش دانشگاهی اشاره کرد .

لازم به ذکر است نیازی به یکسان بودن گروه آزمایشی این دو مدرک نمی باشد و دانش آموزان با هر مدرکی می توانند در این گروه آزمایشی کنکور دهند . داوطلبانی که دارای مدرک کاردانی ( فوق دیپلم ) هستند نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند . اگر قصد اطلاع از شرایط انصراف از تحصیل و تحصیل مجدد در رشته های پزشکی را دارید می توانید اطلاعات لازم را از مقاله های آن کسب کنید .

 برای اطلاع از متن کامل شرایط ثبت نام کنکور سراسری 99 کلیک کنید . 


منابع کنکور سراسری تجربی 99
از تجربیات کنکور سال های قبل ثابت شده که اصلی ترین و مهم ترین منابع کنکور تجربی ، کتاب های درسی می باشند اما قطعا در کنار کتاب های درسی مطالعه کتاب های کمک آموزشی موجود در بازار خالی از لطف نمی باشد . انتخاب یک کتاب کمک آموزشی برای هر درس علاوه بر این که موجب می شود تا داوطلب درسنامه ها را به صورت روان تر و نکته ای تر فرا گیرد ، می تواند میزان تسلط داوطلب به تست زنی در آن درس را مشخص کند . 

بعضی داوطلبان برای هر درس از چندین کتاب کمک آموزشی استفاده می کنند که این کار کاملا اشتباه است . به داوطلبان توصیه می شود برای هر درس فقط یک کتاب کمک آموزشی تهیه کنند تا در هنگام مطالعه دچار سردرگمی نشوند . برای آشنایی با منابع کنکور سراسری تجربی 99 و کتب کمک آموزشی توصیه شده توسط مشاوران هیوا می توانید مقاله مرتبط با آن را مطالعه فرمائید .


دروس عمومی و اختصاصی کنکور سراسری تجربی 99
سوالات عمومی کنکور سراسری تجربی 99 از دروس ادبیات فارسی ، زبان عربی ، معارف اسلامی ( دین و زندگی ) و زبان خارجی طرح می شوند . کتب این دروس در بین تمامی گروه های آزمایشی یکسان است .

ضرایب دروس عمومی در کنکور تجربی به شرح زیر است :
 ادبیات فارسی با ضریب 4
 زبان عربی با ضریب 2
 معارف اسلامی ( دین و زندگی ) با ضریب 3
 زبان خارجی با ضریب 2

اگر داوطلب اقلیت های مذهبی قصد پاسخ دهی به سوالات معارف غیراسلام ( کلیمی ، زرتشتی و مسیحی ) به جای معارف اسلامی ( دین و زندگی ) را دارد ، می توانند با علامت زدن گزینه مربوط به آن در هنگام ثبت نام اینترنتی ، به سوالات آن پاسخ دهد .
داوطلبان کنکور 99 می توانند در حین ثبت نام اینترنتی پاسخ دهی به یکی از زبان های روسی ، آلمانی ، فرانسوی و ایتالیایی را به جای زبان انگلیسی انتخاب کنند .

 با وجود این که باید به نحوی برنامه ریزی کرد تا برای مطالعه تمامی دروس به اندازه کافی وقت گذاشته شود اما با توجه به ضرایب ذکر شده مشخص است که ضریب درس ادبیات فارسی از بقیه دروس بیشتر است پس بهتر است برای درس ادبیات فارسی کمی  بیشتر از بقیه دروس وقت صرف شود تا با کسب درصد بهتر رتبه داوطلب ارتقا یابد . 


سوالات اختصاصی کنکور تجربی 99 از کتاب های زمین شناسی ، ریاضی ، زیست شناسی ، شیمی و فیزیک طراحی می شوند . دروس اختصاصی با توجه به هر زیرگروه ضریب خاصی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم .


 سوالات گروه آزمایشی علوم تجربی در زیرگروه یک با ضرایب زیر در کنکور سراسری تجربی 99  مطرح می شوند :

زمین شناسی : ضریب 0 ، ریاضی : ضریب 2 ، زیست شناسی : ضریب 4 ، فیزیک : ضریب 2 و شیمی : ضریب 3 


سوالات گروه آزمایشی علوم تجربی در زیرگروه دو با ضرایب زیر در کنکور سراسری تجربی 99  مطرح می شوند :

زمین شناسی : ضریب 1 ، ریاضی : ضریب 3 ، زیست شناسی : ضریب 4 ، فیزیک : ضریب 2 و شیمی : ضریب 4 


سوالات گروه آزمایشی علوم تجربی در زیرگروه سه با ضرایب زیر در کنکور سراسری تجربی 99  مطرح می شوند :

زمین شناسی : ضریب 4 ، ریاضی : ضریب 3 ، زیست شناسی : ضریب 2 ، فیزیک : ضریب 2 و شیمی : ضریب 2 


سوالات گروه آزمایشی علوم تجربی در زیرگروه چهار با ضرایب زیر در کنکور سراسری تجربی 99  مطرح می شوند :

زمین شناسی : ضریب 1 ، ریاضی : ضریب 4  ، زیست شناسی : ضریب 2 ، فیزیک : ضریب 3 و شیمی : ضریب 2 


سوالات گروه آزمایشی علوم تجربی در زیرگروه پنج با ضرایب زیر در کنکور سراسری تجربی 99  مطرح می شوند :

زمین شناسی : ضریب 1 ، ریاضی : ضریب 3 ، زیست شناسی : ضریب 2 ، فیزیک : ضریب 2 و شیمی : ضریب 2 


زیرگروه یک شامل رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و عمده ترین رشته های گروه تجربی می باشد .

زیرگروه دو شامل رشته داروسازی و شیمی می باشد .

زیرگروه سه شامل رشته زمین شناسی می باشد .

زیرگروه چهار شامل رشته های مدیریت ، حسابداری و حقوق می باشد .

زیرگروه پنج شامل مهندسی های مربوط به رشته کشاورزی می باشد .


بررسی سوالات کنکور سراسری تجربی 99
اطلاعات دفترچه عمومی کنکور سراسری تجربی 99 به شرح زیر است :
دفترچه عمومی شامل 100 تست 4 گزینه ای می باشد .  مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این دفترچه 75 دقیقه می باشد .

 زبان و ادبیات فارسی شامل 25 تست می باشد . شماره سوالات این درس از شماره 1 تا 25 می باشد . مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این درس 18 دقیقه می باشد .

 زبان عربی شامل 25 تست می باشد . شماره سوالات این درس از شماره 26 تا 50 می باشد . مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این درس 20 دقیقه می باشد .

 فرهنگ و معارف اسلامی شامل 25 تست می باشد . شماره سوالات این درس از شماره 51 تا 75 می باشد . مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این درس 17 دقیقه می باشد .

 زبان انگلیسی شامل 25 تست می باشد . شماره سوالات این درس از شماره 76 تا 100 می باشد . مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این درس 20 دقیقه می باشد .

 دفترچه اختصاصی شامل 170 تست 4 گزینه ای می باشد .  مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این دفترچه 175 دقیقه می باشد . شماره سوالات این دفترچه به شرح زیر است :


 زمین شناسی شامل 25 تست می باشد . شماره سوالات این درس از شماره 101 تا 125 می باشد . مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این درس 20 دقیقه می باشد .

 ریاضی شامل 30 تست می باشد . شماره سوالات این درس از شماره 126 تا 155 می باشد . مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این درس 47 دقیقه می باشد .

 زیست شناسی شامل 50 تست می باشد . شماره سوالات این درس از شماره 156 تا 205 می باشد . مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این درس 36 دقیقه می باشد .

 فیزیک شامل 30 تست می باشد . شماره سوالات این درس از شماره 206 تا 235 می باشد . مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این درس 37 دقیقه می باشد .

 شیمی شامل 25 تست می باشد . شماره سوالات این درس از شماره 236 تا 270 می باشد . مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این درس 35 دقیقه می باشد .

در کل 270 تست در کنکور سراسری تجربی 99 وجود دارد و مدت زمان کل کنکور 4 ساعت و 10 دقیقه می باشد . 
نکته قابل توجه این است که به ازای هر 3 جواب ناصحیح یک جواب صحیح از بین می رود .  
از بررسی سوالات می توان گفت که حدود 20 الی 30 درصد سوالات کنکور ساده ، 40 الی 60 درصد سوالات کنکور متوسط و 20 الی 30 درصد سوالات کنکور دشوار می باشد . 

لازم به ذکر است سوالات کنکور تجربی مفهومی است و داوطلب با مطالعه دقیق مطالب کتب درسی می تواند به خوبی از پس پاسخگویی به سوالات آن برآید . 



برنامه ریزی کنکور سراسری تجربی 99
داوطلبان کنکور سراسری از اهمیت برنامه ریزی با خبر هستند . به دلیل رقابت سنگین و تنگاتنگ در بین داوطلبان گروه آزمایشی تجربی ، داشتن یک برنامه ریزی منسجم و مناسب می تواند یکی از شرایط لازم برای قبولی در کنکور را فراهم سازد .

اگر دانش آموز سال سوم دبیرستان هستید که این مقاله را مطالعه می کنید نباید از تاثیر معدل در کنکور غافل شوید ، اما اگر دانش آموز سال چهارم هستید نگران نباشید زیرا تاثیرمعدل در کنکور 99 به صورت تاثیر مثبت و قطعی می باشد .

پس با برنامه ریزی اصولی تمرکز خود را روی دروس سال چهارم بگذارید تا در این مقطع معدل قابل قولی کسب کنید . بعد از صحبت با داوطلبان کنکور سراسری ریاضی ، تجربی ، انسانی ، زبان و هنر به این نتیجه میرسیم که اغلب داوطلبان اطلاعات لازم برای برنامه ریزی صحیح را ندارند و در این زمینه دچار سردرگمی می شوند .


 خواندن مقاله برنامه ریزی برای کنکور 99 می تواند به داوطلبان در اجرای برنامه ریزی صحیح کمک کند . 


داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از تجربه چندین ساله مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا می توانند از طریق مشاوره تحصیلی تلفنی سوالات خود در این زمینه پاسخ گیرند .





سوالات متداول

1- منظور از زیر گروه در کنکور تجربی چیست ؟
رشته های دارای ضریب مشترک در گروه های مختلف دسته بندی می شوند که به هر کدام از این گروه ها یک زیر گروه می گویند که البته می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه نمایید .

2- میزان تاثیر ضریب زمین شناسی در زیر گروه یک تجربی با زیر گروه 2 تجربی چه تفاوتی دارد ؟
زمین شناسی در زیر گروه یک بر خلاف زیر گروه دو فاقد تاثیر است برای اطلاع از ضرایب دروس و رشته های مختلف زیر گروه ها مقاله را مطالعه کنید .

3- هر داوطلب مجاز به شرکت در کنکور چند گروه آزمایشی است ؟
هر داوطلب می تواند در کنکور یک رشته اصلی و دو رشته شناور شرکت کند برای اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه کنید .

منبع : کنکور سراسری تجربی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1AOj
نظرتان را بنویسید