هر آنچه که باید در مورد رشته حسابداری بدانید

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvamag
بی شک تا به حال شنیده اید که یکی از پرطرفدار ترین رشته های دانشگاهی ، حسابداری می باشد ؛ حسابداری به دلیل بازار کار خوبی که دارد به عنوان یک رشته پرطرفدار در میان افراد تبدیل شده است . 

بی شک در یک شرکت ، سازمان ، کارخانه و دیگر مراکز وجود یک حسابدار لازم و ضروری بوده ؛ بنابراین می توان گفت بازار کار خوبی دارد . نکته مهم این است که داوطلبان هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک ، علوم انسانی و تجربی می توانند این رشته را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند .

حسابداری مدرن برای اولین بار با تعریف واژه ترازو و تعادل در حساب ها توسط پاچیولی در سال 1494 میلادی مطرح شد ؛ کتاب پاچیولی اولین منبع حسابداری مدرن تا به امروز بوده که لازم است داوطلبان این رشته آن را مطالعه کنند .



تعریف رشته حسابداری
همانطور که می داید حسابداری رشته ای می باشد که با حساب ، کتاب و پول سروکار دارد ؛ بنابراین یک حسابدار امور مالی شرکت را به عهده می گیرد . در واقع حسابداری ثبت معاملات و انجام امور مالی یک شرکت می باشد .

بی شک تمامی افراد از ضرورت وجود حرفه حسابداری در هر کسب و کاری با خبر بوده ؛ اما وظایف شغلی یک حسابدار چیست ؟ ثبت و ذخیره اطلاعات مالی ، ارائه تجزیه و تحلیل و نتایج امور مالی شرکت به صورت گزارهای روزانه و یا ماهیانه .

در واقع می توان گفت حسابداری یکی از عوامل موثر و ضروری در بقای هر کسب و کاری بوده ؛ که لازم است به آن توجه ویژه ای شود . حسابداری را می توان به عنوان یک ماشین در نظر گرفت که وظیفه ثبت ، سازماندهی و قابل درک کردن اطلاعات مالی را دارند .





بازار کار شاخه های مختلف حسابداری
فارغ التحصیلان رشته حسابداری می توانند در سطوح و شاخه های مختلف در موسسات و واحدهای تجاری اعم از دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :



حسابداری دولتی

دولت ها باید درآمد و هزینه های سالانه خود را پیش بینی کرده و به مجلس ارائه دهند . مجلس نیز پس از بررسی هزینه های سالانه مجبور هستند برای تعیین بودجه از یک سیستم حسابدار متخصص استفاده کنند . اصلی ترین وظیفه حسابداری دولتی که دولت استخدام خواهد کرد ؛ کنترل کردن هزینه های دولتی است .



حسابداری مالی

نام دیگر حسابداری مالی ، حسابداری گزارش می باشد ؛ اصلی ترین هدف این شاخه از حسابداری تهیه و تنظیم صورت های مالی اساسی می باشد . برای تعیین مالیات شناخت دقیق سود خالص نیاز بوده ؛ که برای این امر نگه داشتن حساب ها و تنظیم صورت های مالی نیاز می باشد .



حسابداری صنعتی

لازم است بدانید که امروزه یکی از پرکاربرد ترین انواع حسابداری ، حسابداری صنعتی می باشد ؛ به خصوص در کشورهای در حال توسعه این شاخه از حسابداری بسیار از لحاظ شغلی آینده خوبی خواهد داشت . اصلی ترین وظیفه حسابداری صنعتی برآورد کردن هزینه های تمام شده کلیه عوامل تولیدی می باشد .



حسابداری مدیریت

از جمله اصلی ترین کارهای حسابداری مدیریت می توان به ارائه گزارشات در مورد قیمت تمام شده محصولات ، هزینه ها ، بهای فروش خدمات و محصولات ، میزان تولید ، بررسی ظرفیت منابع متعدد مانند تولید تجهیزات می باشد .



حسابداری مالیاتی

وظیفه یک حسابدار مالیاتی محاسبه میزان درآمد موسسات ، قوانین و مقررات مالی می باشد ؛ لازم است بدانید که قوانین مالی در تمامی کشورهای جهان موضوعی مهم بوده و محاسبه آن یک امر لازم و ضروری می باشد .



حسابداری فروشگاهی

در واقع مدیریت فروشگاه ها مانند هر کسب و کار دیگری نیاز به حساب و کتاب دقیق دارد ؛ می توان گفت حسابداری فروشگاهی شامل کنترل حساب ها ، حساب و کتاب موجودی اجناس ، چک ها ، رسیدها ، دریافت اجناس و غیره خواهد شد .

حتما بخوانید: نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری



دروس رشته حسابداری
داوطلبان رشته حسابداری در زمان تحصیل دروسی را باید بخوانند که این دروس شامل پایه ، اختصاصی و اصلی خواهد شد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :

دروس پایه رشته حسابداری

روانشناسی عمومی 

اصول علم اقتصاد 1 و 2 

ریاضیات پایه

آمار کاربردی 

پژوهش در عملیات 1 و 2 

حقوق بازرگانی

مالیه عمومی

مبانی سازمانی مدیریت

جامعه شناسی

ریاضیات کاربردی

مبانی کاربرد کامپیوتر

پول و ارز بانکداری

مدیریت تولید

روش تحقیق

توسعه اقتصادی



دروس اختصاصی رشته حسابداری

حسابداری میانه 1 و 2 

حسابداری صنعتی 1 و 2 و 3

حسابداری مالیاتی

مدیریت مالی 1 و 2

متون حسابداری 1 و 2

حسابداری پیشرفته 1 و 2

حسابرسی 1 و 2

اصول تنظیم و کنترل بودجه

مباحث جاری حسابداری



دروس اصلی رشته حسابداری
اصول حسابداری 1 و 2 و 3



گرایش های مختلف ارشد در رشته حسابداری

رشته حسابداری در مقطع کارشناسی گرایش نداشته اما داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد را داشته می توانند گرایش های زیر را انتخاب کنند .

1 - حسابداری : بررسی اقتصاد و امور مالی سازمان ها و کشورها

2 - حسابرسی : بررسی و کنترل حساب های حسابداران

3 - حسابداری مدیریت : بررسی تصمیم گیری ها و تدوین استراتژی های اقتصادی

4 - حسابداری بخش عمومی : تربیت نیروهای انسانی تعلیم دیده برای فعالیت در قسمت های عمومی _ دولتی و یا جوانب کلان فضای اقتصادی جامعه



در نهایت

با خواندن و بررسی این مقاله متوجه خواهید شد که آیا به رشته حسابداری علاقه دارید یا خیر ؟ آیا تنها رشته تحصیلی برایتان مهم می باشد یا بازار کار نیز اهمیت دارد ؟ همانطور که گفتیم به دلیل بازار کار و آینده شغلی حسابداری بسیاری از داوطلبان این رشته را برای تحصیل انتخاب می کنند .

در واقع لازم است بدانید که رشته حسابداری از آن دسته از رشته ها می باشد که تحصیل در آن نه تنها از طریق آزمون بلکه بدون شرکت در آزمون نیز امکان پذیر می باشد ؛ در صورت اطلاع از نحوه آن می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید .

در ادامه بخوانید: ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

منبع : هر آنچه که باید در مورد رشته حسابداری بدانید
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/o1VY
نظرتان را بنویسید