از بازار کار رشته حسابداری چه می دانید

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvamag
می توان گفت علم حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری ، ثبت ، طبقه بندی ، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورت های حسابداری در شکل ها و مدل های خاصی انجام خواهد گرفت .

همانطور که می دانید در تمامی سازمان ، شرکت و اداره های مختلف به یک حسابدار نیاز بوده ؛ بنابراین در سازمان های مختلف به دلیل عدم اطلاعات و نداشتن تحصیلات دانشگاهی به یک حسابدار نیاز است .

در واقع می توان گفت حسابداری یک سیستم اطلاعاتی می باشد که با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می کند تا سرمایه گذارها اعتبار دهندگان ، دولت و مدیران نسبت به مسائل مالی بهتر بتوانند تصمیم بگیرند . محصول نهایی نظام حسابداری گزارش ها و صورت های مالی می باشد که مبنای تصمیم گیری دیگر افراد است .



تعریف رشته حسابداری
در واقع حسابداری یک فعالیت خدماتی بوده که وظیفه آن آماده کردن اطلاعاتی می باشد که ماهیت مالی دارد ؛ می توان گفت فعالیت حسابداران در واحد اقتصادی یک مجموعه می باشد . لازم است بدانید که حسابداری را می توان راهی برای کنترل سلامت مالی ، بدهی ها و ارزیابی دارایی های مالی یک شرکت دانست .

همانطور که می دانید رشته حساب داری را به دلیل تنوع در شاخه های مختلف آن می توان به عنوان یکی از پرطرفدار ترین رشته های کنکور انسانی به ویژه برای داوطلبان انسانی دانست . به این دلیل می توان گفت رشته حسابداری جزء یکی از ده شغل پولساز در جهان می باشد .

شاید عجیب به نظر برسد اما حسابداری ترکیبی از هنر و علم بوده که با استفاده از یک فرآیند منظم و با قاعده به طبقه بندی ، جمع بندی مالیات و همچنین ارائه گزارشات به مدیران و یا سازمان های مالیاتی و یا برون سازمانی مانند بانک و یا مقامات مالیاتی می پردازد .

حتما بخوانید: معرفی رشته حسابداری



مهارت و توانایی های لازم برای یک حسابدار
آیا می دانید افرادی که در درس ریاضی قوی تر بوده در این رشته موفق تر می باشند ؟ در واقع در رشته حساب داری مهارت در درس ریاضی بسیار اهمیت داشته و این افراد موفق تر خواهند شد . البته این موضوع به این معنا نیست که دانش آموزان رشته علوم انسانی نمی توانند موفق شوند . در ادامه دیگر مهارت و توانایی های مورد نیاز یک حسابدار را بیان خواهیم کرد :



آشنایی با اینترنت

آشنایی با نرم افزارهای حسابداری و تسلط به آن

توجه به محرمانه بودن گزارشات مالی

پیروی از قوانین و مقررات

ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینه ها و افزایش سود شرکت

تسلط به قوانین مالیاتی

روابط عمومی بالا و داشتن فن سخنوری

قدرت تجزیه و نحلیل اطلاعات ئو همچنین محاسبه دقیق سود و زیان شرکت

اشتیاق ، ابتکار عمل و نوآوری

وقت شناس و داشتن صبر و حوصله برای انجام امور سازمان

آشنایی کامل با علم حسابداری ، حقوق ، دستمزد و قوانین کار و روش محاسبه حقوق پرسنل

 با توجه وظایف حسابداران می توان گفت که سختی کار در رشته حسابداری بسیار بوده به طوریکه می توان گفت استرس در این رشته زیاد بوده ، در کار حسابداری فصولی که در آن ممکن است پرکار باشند ، وجود دارد و همچنین ممکن است پس از مدتی برای فرد خسته کننده باشد .




از مزایا و معایب شغل حسابداری چه می دانید
حسابداری نیز مانند هر شغل دیگری مزایا و مضرات خود را داشته که افرادی که داوطلب این رشته هستند ؛ باید با این موارد آشنا شوند . البته نکته مهم این است که سختی و آسانی یک شغل به شرایط و هدف فرد متقاضی بستگی خواهد داشت .



مزایای شغل حسابداری


1 - یک حسابدار در صورتی که تمایل به پیشرفت داشته باشد ؛ می تواند در این بازار کار موفق شود ، در نتیجه حسابداری یک شغل پایدار و رو به رشد می باشد .

2 - امکان رشد حرفه ای در این رشته بالا بوده و افرادی که قصد بالا بردن حقوق خود را داشته ؛ می توانند از طریق تحصیلات تکمیلی و اخذ گواهینامه های حسابداری به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوند .

3 - امکان رئیس شدن و کارآفرینی در این رشته وجود داشته ؛ در نتیجه اگر افراد روحیه کارآفرینی دارند می توانند در آینده یک شرکت حسابداری راه اندازی کنند .



مشکلات شغل حسابداری


1 - یک حسابدار به دلیل عهده دار بودن مسئولیت های مالی یک شرکت همیشه استرس داشته و این فشار ها می تواند سلامت او را به خطر بیاندازد .

2 - در صورتی که می خواهید یک حسابدار حرفه ای شوید ؛ تا جایی که امکان دارد می توانید آموزش دیده و حتی پس از فارغ التحصیلی یادگیری را متوقف نکنید .

3 - همانطور که گفتیم در برخی از مواقع کار حسابداران طولانی تر شده و باید ساعات بیشتری را مشغول به کار شوند .

بیشتر بخوانید: کارنامه قبولی حسابداری
وضعیت بازار کار رشته حسابداری

در رشته حسابداری به دلیل وجود شاخه های مختلف در این رشته ؛ فارغ التحصیلان رشته حسابداری پس از تحصیل می توانند در شاخه های مختلف این رشته عهده دار امور مالی باشند که در ادامه انواع آن را بیان خواهیم کرد :

شاخه حسابداری

حسابداری مالی : فعالیت در شرکت و موسسات تجاری

حسابداری صنعتی : فعالیت در واحدهای صنعتی

حسابداری دولتی : فعالیت در سازمان ها و ادارات دولتی

حسابداری بیمه : فعالیت در موسسات بیمه

حسابداری مالیاتی : فعالیت در ادارات دارایی

حسابداری بانک ها : فعالیت به عنوان حسابدار در شعبه ها و سرپرستی بانک ها



شاخه حسابرسی 
فارغ التحصیلان رشته حسابداری می توانند علاوه بر تحصیل در رشته حسابداری در حرفه حسابرسی نیز مشغول به کار شوند که انواع آن را در ادامه بیان خواهیم کرد :

حسابرسان داخلی : رابط میان هئیت مدیره و شرکت

حسابرسان مستقل : فعالیت در موسسات حسابرسی


کلام آخر

همانطور که می دانید آینده حسابداران در کشور و سراسر جهان بسیار پر رونق بوده ؛ به همین تعداد متقاضی نیز در این رشته افزایش پیدا کرده است اما نگران نباشید . وجود یک حسابدار حتی در کوچکترین موسسات و سازمان ها نیز لازم و ضروری می باشد .

به دلیل افزایش تقاضا در این رشته نه تنها تحصیلات بلکه داشتن مهارت و تجربه نیز در این رشته بسیار بالا می باشد ؛ پس یادگیری و کسب تجربه در این رشته را فراموش نکنید .

در ادامه بخوانید: آخرین رتبه قبولی حسابداری

منبع : از بازار کار رشته حسابداری چه می دانید
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/KD1x
نظرتان را بنویسید