انتخاب مناسب لاستیک لیفتراک

انتخاب مناسب لاستیک لیفتراک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
آذران پیشرو صنعت

لیفتراک ابزار قدرتمندی در اجرای کارهای روزمره انبارها است علاوه بر اینکه در پروژه‌های ساخت‌وساز هم نقش کلیدی دارد، چراکه جابجایی بسته‌ها، الوارها و تجهیزات سنگین را آسان می‌کند؛ اما این ماشین مفید بدون چرخ‌هایش قابلیت‌های خود را از دست می‌دهد و چرخ هم بدون لاستیک تقریباً ناقص و ناکارآمد است!

هر پروژه‌ای ابزار مناسب برای شرایط خاص خودش نیاز دارد. به همین دلیل، انتخاب نوع مناسب لاستیک لیفتراک برای بازده پروژه بسیار مهم است؛ مثلاً هنگامی‌که باید روی مسیر ناهموار و سنگلاخی کار کنید، لاستیک پنوماتیک بهترین انتخاب برای این چالش است؛ اما در داخل انبار که سطح صاف و یکنواختی دارد می‌توانید از لاستیک توپر یا کوشن (cushion) استفاده کنید. احتمالاً از خودتان می‌پرسید که این لاستیک‌ها چه هستند و چرا نوع لاستیک به‌تناسب پروژه انتخاب می‌شود!

در این مقاله انواع لاستیک‌ لیفتراک را معرفی می‌کنیم و مزایای استفاده از آن‌ها در سطوح مختلف را توضیح می‌دهیم.

انواع لاستیک لیفتراک

به طور کلی لاستیک لیفتراک به دو نوع تقسیم می‌شود: پنوماتیک (pneumatic) و توپر یا کوشن (cushion)

تفاوت آن‌ها برای مصرف‌کننده خیلی مشخص نیست و به همین دلیل انتخاب اینکه کدام نوع لاستیک برای لیفتراک شما مناسب است کار سختی است.

انتخاب لاستیک مناسب شدیداً روی عملکرد و ایمنی لیفتراک و اپراتورش تأثیر می‌گذارد؛ اما قبل از اینکه در جستجوی خرید لاستیک برای لیفتراک باشید، مطمئن شوید که لیفتراکتان گزینه‌های متنوعی برای انتخاب به شما می‌دهد! برای اینکه بیشتر لیفتراک‌ها فریم‌هایی دارند که فقط نوع خاصی از لاستیک را می‌پذیرد.

هر دو نوع لاستیک توپر و پنوماتیک می‌توانند با هر نوع ظرفیت حمل باری انتخاب شوند که از یک تن شروع می‌شود و تا بیش از ١٠٠ تن ادامه دارد.

  • لاستیک توپر(Cushion)

اگر قسمت عمده حمل و جابه‌جایی در فضای بسته داخلی انجام خواهد شد و یا پروژه‌های سبک فضای بازی دارید که روی آسفالت انجام می‌شود، لاستیک توپر از پس این کارها برمی‌آید. لاستیک کوشن اصطکاک زیادی در سطوح صاف و یکنواخت ایجاد می‌کند و عمر طولانی دارد؛ اما با داشتن ارتفاع کم از زمین، جای تعجب نیست که لیفتراک‌های لاستیک توپر اغلب در فضای باز گیر می‌کنند! برای حل این مشکل بسیاری از کاربران لاستیک توپر از لاستیک آج‌دار در چرخ‌های جلوی لیفتراک استفاده می‌کنند، چراکه این لاستیک روی مسیر سخت و ناهموار مانند آسفالت یا شن فشرده بهتر اصطکاک ایجاد می‌کند. بااین‌حال، نباید روی مسیر گلی یا چمنی حرکت کند!

یک امتیاز بزرگ استفاده از لاستیک توپر شعاع کوچکش است که برای فضای داخل کارخانه ایده‌آل می‌شود چراکه فضای کمتری نسبت به انبار و فضای باز وجود دارد درنتیجه داشتن چرخ کوچک فضای زیادی اشغال نمی‌کند در عوض شعاع چرخشی بهتری ارائه می‌دهد علاوه بر اینکه آن‌ را مناسب لیفتراک‌های سایز کوچک هم می‌کند. این قابلیت‌ها باعث می‌شود که لیفتراک امکان مانور بیشتری در فضای کارخانه داشته باشد.

لاستیک توپر ارزان‌تر هم هست و نسبت به پنوماتیک بیشتر در دسترس است برای اینکه از لاستیک نرم ساخته شده است که توسط یک رینگ فلزی محکم می‌شود. هزینه تولید این لاستیک کمتر است و نگهداری و جابه‌جایی آن در انبار هم راحت‌تر است.

  • لاستیک پنوماتیک (Pneumatic)

لاستیک پنوماتیک شبیه لاستیک معمولی ماشین است اما عملکرد بالایی دارد و قابلیت بیشتری در مسیرهای ناهموار و سنگلاخی دارد به همین دلیل بیشتر در فضای باز استفاده می‌شود. دو نوع لاستیک پنوماتیک وجود دارد: توپر و بادی.

لاستیک پنوماتیک بادی با هوا پر می‌شود درحالی‌که لاستیک توپر کاملاً از لاستیک ساخته شده است که یک لایه داخلی فوم پلی اورتان هم دارد.

  • لاستیک پنوماتیک توپر گران‌تر از لاستیک بادی است برای اینکه نمی‌ترکد، سوراخ نمی‌شود و مقاوم‌تر از انواع دیگر لاستیک است به این دلیل که ١٠٠% از لاستیک ساخته شده است. اگر در فضای کاری پروژه، میخ، سنگریزه و سایر لوازم تیز دارید، بهتر است از لاستیک پنوماتیک توپر استفاده کنید. این لاستیک برای پروژه‌های کوچک تا متوسط در فضای داخلی و باز استفاده می‌شود اما برای پروژه‌های فضای باز بهتر است چراکه سطوح کار ناهموار، سنگلاخی و متفاوت هستند و لاستیک توپر در این شرایط دوام بیشتری دارد. این لاستیک در واقع نقطه وسط بین ساختار توپر یک لاستیک کوشن و استقامت یک لاستیک پنوماتیک بادی است.
  • لاستیک پنوماتیک بادی مانند لاستیک توپر روی آسفالت، شن و حیاط خوب کار می‌کند اما احتمال سوراخ شدنش زیاد است پس قبل از شروع کار مطمئن شوید که زمین محیط کار هیچ نوع آیتم نوک‌تیز ندارد. لاستیک بادی حرکت فنری در لیفتراک ایجاد می‌کند بنابراین کاربران لاستیک پنوماتیک بادی آن را با فوم پر می‌کنند تا هم یک حرکت روان‌تر نسبت به لاستیک توپر داشته باشند و هم جهش کمتری نسبت به لاستیک بادی معمولی تجربه کنند.

لاستیک پنوماتیک معمولاً در سایت‌های ساخت‌وساز، انبارهای الوار چوب و فضای باز ترجیح داده می‌شود و کلاً برای زمینی که داشتن اصطکاک در آن اهمیت دارد بهترین گزینه است برای اینکه لاستیک پنوماتیک آج ضخیم‌تری دارد که اصطکاک را در مسیرهای صاف و لغزنده بیشتر می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از لاستیک پنوماتیک توانایی آن‌ در جذب ناهمواری مسیر کار است. این قابلیت یک حرکت نرم و راحت را فراهم می‌کند و کمتر دچار لرزه یا دست‌انداز می‌شود. لیفتراک‌ها سیستم تعلیق ندارند درنتیجه لاستیک پنوماتیک رانندگی راحت‌تری به اپراتور می‌دهد و بازده او را افزایش می‌دهد برای اینکه لرزش و دست‌انداز کمتری دارد.

ارزش واقعی لاستیک پنوماتیک در استفاده آن‌ در فضای باز است که بازده کاری را بیشتر می‌کند. استفاده از لاستیک جایگزین مانند لاستیک توپر برای پروژه‌های فضای باز احتمالاً باعث خسارت می‌شود که منجر به معطلی پروژه و هزینه خرید لاستیک جدید می‌شود. اگر به‌صورت مستمر نیاز به کار در فضای باز دارید، اطمینان حاصل کنید که نمایندگی لیفتراکتان بهترین نوع لاستیک پنوماتیک را به شما معرفی می‌کند که مناسب پروژه‌تان است.

نتیجه‌گیری

لاستیک لیفتراک به عوامل زیادی بستگی دارد؛ اما نوع لیفتراک، کار درخواستی و سطح زمین کار مهم‌ترین عوامل هستند.

قبل از اینکه در مورد لاستیک پنوماتیک یا توپر برای لیفتراک خودتان تصمیم بگیرید، ابتدا گزینه‌های قابل‌اجرا برای لیفتراک را تعیین کنید چراکه هر لیفتراکی با توجه به ساختارش هر نوع لاستیکی را نمی‌پذیرد. سپس شرایط پروژه را بررسی کنید که در چه زمینی اجرا خواهد شد تا مطابق نیازهای مسیر حرکت لیفتراک نوع لاستیک را انتخاب کنید. فقط در این صورت است که بیشترین بازده را از لیفتراک خواهید گرفت و امنیت و آسایش اپراتور لیفتراک را هم حفظ می‌کنید.

درمجموع، لاستیک توپر برای حمل بار در فضای داخل انبار یا کارخانه که سطح صاف و حتی لغزنده دارد خوب است درحالی‌که لاستیک پنوماتیک برای کار در فضای باز با سطوح ناهموار مناسب‌تر است

ShortURL as Linkp.ir
نظرتان را بنویسید