معافیت تحصیلی دانش آموزان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دانش آموزان فقط تا قبل از اتمام سن 18 سالگی مجاز به ادامه تحصیل در مدارس هستند. دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان، مجوز لازم برای ادامه تحصیل مشمولان می باشند. دانش آموزان مشمولی که در انواع مدارس در حال تحصیل هستند می توانند معافیت تحصیلی دانش آموزی خود را تا دو سال تمدید کنند.



طبق آخرین قانون نظام وظیفه عمومی ناجا یک فرد در اولین ماهی که به سن 18 سالگی می رسد، جزء مشمولان خدمت سربازی محسوب می شود. اکثر دانش آموزان قبل از اینکه به سن مشمولی برسند، درس خود را تمام کرده و مدرک تحصیلی دیپلم را دریافت می کنند؛ اما بعضی از دانش آموزان بنا به دلایلی نمی توانند در مهلت مقرر و قبل از سن 18 سالگی مدرک دیپلم خود را دریافت کنند.

این دسته از دانش آموزان اگر مشمول باشند باید حتما معافیت تحصیلی دانش آموزان را دریافت کنند. معافیت تحصیلی دانش آموزان بزرگسال مانند هر نوع معافیت دیگری دارای شرایط و قوانین خاصی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم. همچنین شرایطی نیز برای ادامه تحصیل دانش آموزان پشت کنکوری وجود دارد که در ادامه مقاله به بررسی آن پرداخته شده است.



زمان دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی
همانطور که گفته شد، دانش آموزان از لحاظ نظام وظیفه تا قبل از اینکه به سن مشمولیت برسند، زمان دارند که وضعیت مدرک دیپلم و دبیرستان خود را مشخص کنند؛ اما این امکان برای بعضی از افراد وجود ندارد، لذا تنها راه برای ادامه تحصیل این افراد دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان می باشد. به طور کلی معافیت تحصیلی برای دانش آموزان به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود.



معافیت تحصیلی دانش آموزان بزرگسال: این دسته از دانش آموزان در سن های بالای 18 سال هستند، ولی موفق به اخذ مدرک دیپلم و اتمام درس دبیرستان خود نشده اند. این دسته از دانش آموزان می توانند با شرایطی معافیت تحصیلی دریافت کنند.



معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری: این دسته از دانش آموزان در حال تحصیل در یکی از دبیرستان ها نیستند، ولی هنوز موفق به ورود به دانشگاه برای ادامه تحصیل نشده اند. این دسته از دانش آموزان نیز می توانند با شرایط خاصی معافیت تحصیلی دریافت کنند. لازم به ذکر است که این دانش آموزان اگر معافیت تحصیلی خود را تمدید نکرده باشند، مجاز به شرکت در آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه نیستند.

بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی



شرایط و مراحل صدور معافیت تحصیلی دانش آموزان
طبق آخرین قانون نظام وظیفه عمومی ناجا، شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان بزرگسال که در مدارس بزرگسالان در حال تحصیل هستند و شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان دیگر به صورت یکسان می باشد و در تمامی مدارس از جمله مدارس دولتی، غیر انتفاعی، بزرگسال و آموزش های از راه دور به طور یکسان اجرا می شود. شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان به شرح زیر می باشد:



دوره تحصیلی فرد مشمول باید به طور پیوسته باشد، یعنی مشمول در اواسط تحصیل از درس خواندن منصرف نشود.



برای دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی، فرد مشمول نباید هیچ گونه غیبت خدمت سربازی داشته باشد.



کسانی که در حین تحصیل انصراف می دهند یا ترک تحصیل می کنند، مجوز دریافت معافیت تحصیلی را ندارد. این افراد تا یک سال فرصت دارند که خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی کنند.



افرادی که از مدارس اخراج می شوند نیز حداکثر به مدت یک سال فرصت دارند که برای اعزام به سربازی آماده شوند.



حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن 20 سالگی تمام می باشد و این مهلت به هیچ عنوان قابل تمدید نیست!



مراحل صدور معافیت تحصیلی برای دانش آموزان بسیار ساده است؛ اما به علت شلوغی و ازدحام ممکن است کمی زمان بر باشد. شما دانش آموز عزیز می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید و معافیت تحصیلی خود را دریافت کنید.



زمانی که به سن مشمولی رسیدید، از مدیر مرکز آموزشی خود برگه معافیت تحصیلی برای دانش آموزان را دریافت کنید و از ایشان بخواهید که این برگه را به طور کامل برای شما پر کند. در این برگه تمامی مشخصات مدرسه و فردی شما نوشته شده است.



پس از تکمیل شدن، این برگه را به دفاتر پلیس +10 ببرید و درخواست ثبت معافیت تحصیلی را بدهید. بعد از اینکه درخواست شما ثبت شد، نامه ای مبنی بر تایید معافیت تحصیلی به شما داده می شود.



نامه تاییدیه معافیت تحصیلی را به نزد مدیر مدرسه خود ببرید. مهلت تحصیل شما تا یک سال دیگر تمدید شده است. اگر در سن 18 سالگی هستید و تا انتهای 19 سالگی درس خود را به اتمام نرسانده اید، می توانید مجددا یک سال دیگر معافیت تحصیلی خود را تمدید کنید.



بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی


شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری
یکی از مراحل مهم برای دانش آموزان، قبول شدن در کنکور سراسری و ادامه تحصیل می باشد. البته ادامه تحصیل برای دانش آموزان مشمول بلامانع است و آن ها می توانند با اخذ معافیت تحصیلی دانشجویی به تحصیل خود ادامه دهند؛ اما دانش آموزان پشت کنکوری چگونه می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند؟

موضوع دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری بسیار حائز اهمیت است، چرا که حتی اگر این افراد در کنکور قبول شوند، ولی تا اتمام سنوات مجاز تحصیلی، خودشان را به نظام وظیفه معرفی نکنند، قبولی آن ها لغو می شود. به طور کلی پشت کنکوری ها می توانند با دو روش زیر از معافیت موقت سربازی برخوردار شوند.



اگر شما در حال تحصیل در مدرسه هستید و برای شرکت در کنکور نیز درس می خوانید، می توانید به راحتی معافیت تحصیلی دانش آموزان را طبق مراحل قبل دریافت کنید.



اگر شما قبل از سن 20 سالگی از مدرسه فارغ التحصیل شده اید، تا یک سال فرصت درس خواندن دارید. بعد از اینکه مهلت یک ساله شما برای معرفی به نظام وظیفه تمام شد، وارد غیبت سربازی می شوید. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید قبل یا بعد از شرکت در کنکور سراسری به خدمت سربازی بروید و اگر بعد از کنکور در دانشگاه قبول شده اید، می توانید در حین خدمت سربازی معافیت تحصیلی دانش آموزی را دریافت کنید.

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا اطلاعات لازم در خصوص دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی را در اختیار مشمولان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی می نمایند.

در ادامه بخوانید: زمان اعزام به خدمت سربازی



سوالات متداول


1- چگونه می توان معافیت تحصیلی دانش آموزی دریافت نمود ؟
برای دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی در ابتدا باید از مدرسه خود برگه معافیت دریافت و تکمیل نموده و سپس بر اساس توضیحات متن مقاله آن را تحویل مراکز پلیس + 10 دهید.




2- زمان دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی کی مشخص می شود ؟
زمان دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان بر اساس دانش آموزان عادی، بزرگسال و پشت کنکوری مشخص می شود که در متن مقاله به آن اشاره شده است.




3- شرایط دریافت معافیت تحصیلی پشت کنکوری چیست ؟
دو شرط مهم برای دریافت معافیت موقت از سربازی برای دانش آموزان پیشت کنکوری وجود دارد که در متن مقاله به توضیح آن پرداخته شده است.

منبع : معافیت تحصیلی دانش آموزان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Z7JR
نظرتان را بنویسید