منابع امتحان کارشناسی به پزشکی

منابع امتحان کارشناسی به پزشکی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

کلیه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته رشته های زیر گروه ریاضی و تجربی می توانند با داشتن شرایط خاصی که توسط معاونت علوم پزشکی منتشر می شود، پس از اخذ مدرک کارشناسی خود و مطالعه منابع لیسانس به پزشکی در آزمون پزشکی از کارشناسی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ شرکت کرده و از این طریق وارد رشته پزشکی شوند.

 

 

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته های زیر گروه تجربی و ریاضی که علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی بوده ولی نتوانسته اند از طریق کنکور سراسری وارد این رشته شوند، می توانند از طریق آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ شانس خود را برای ورود به این رشته امتحان کنند.

متقاضیانی که می خواهند از طریق این آزمون وارد رشته پزشکی شوند باید مطلع باشند که برخی شرایط عمومی و تخصصی اعم از معدل و سن و... برای این آزمون تعریف شده است که شرکت کنندگان باید تمامی شرایط ذکر شده را دارا باشند. به همین دلیل برای آشنایی با این مقوله در ادامه به بررسی شرایط و منابع آزمون لیسانس به پزشکی 1401 - 1402​ می پردازیم.

 

شرایط ورود به دوره لیسانس به پزشکی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲

متقاضیان شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی 1401 - 1402 باید توجه داشته باشند که به علت محدود بودن ظرفیت پذیرش لیسانس به پزشکی باید برای شرکت کردن در این آزمون دارای شرایط عمومی و اختصاصی باشند.

 

شرایط ورود به دوره لیسانس به پزشکی

 

1برخورداری از شرایط عمومی تحصیل رایگان.

 

2دانش آموخته مقطع کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته کلیه رشته های گروه علوم پزشکی و گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی.

 

3دارا بودن حداکثر 25 سال سن در زمان ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی، در مورد کسانی که دارای کارت پایان خدمت باشند مدت خدمت نظام وظیفه به حداکثر سن آنان اضافه می ­گردد. هم چنین کسانی که دوره طرح خود را گذرانده باشند زمان دوره طرح نیز به حداکثر سن آنان اضافه خواهد شد.

 

4دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از نظر نظام وظیفه (در مورد آقایان). 

 

کسانی که خدمت نظام وظیفه آنان حداکثر تا قبل از شروع نیمسال سال تحصیلی بعد از آزمون به اتمام می رسد می ­توانند به صورت مشروط در آزمون شرط کنند. مثلا فرضا آزمون قرار است اسفند 1400 برگزار شود، اگر خدمت سربازی اقایان تا 1401/06/31 تمام شود می توانند در آزمون شرکت کنند. بدیهی است که در صورتی که پذیرفته شدگان در آزمون تا زمان ثبت نام کارت پایان خدمت دریافت نکرده باشند، قبولی آنان لغو خواهد شد. دانشگاه هیچ مسئولیتی در مورد مکاتبه با سازمان نظام وظیفه و اخذ مجوز یا مهلت ندارد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام آزمون کارشناسی به پزشکی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲​ مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود.

بیشتر بخوانید: ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی

 

 

5دانش آموختگان و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اعم از دانشگاه­ های سراسری و آزاد و غیره حق شرکت در آزمون را ندارند. 

 

6دارا بودن معدل کل دیپلم بالاتر از 18

 

7دارا بودن معدل مقطع کارشناسی بالاتر از 16 

 

8دارا بودن یکی از مدارک زبان انگلیسی به شرح زیر: 

 

مدارک زبان انگلیسی مورد پذیرش آزمون لیسانس به پزشکی
توضیحات حد نصاب قبولی نام مدرک زبان
 50MHLE
 50MCHE
 50MSRT
اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور480TOEFL ( PBT )
اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور60TOEFL ( IBT )
اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور5IELTS
 480TOLIMO
 70MELAB

 

داوطلبانی که مدرک زبان ندارند می ­توانند به صورت مشروط در آزمون شرکت کنند. بدیهی است در صورتی که پذیرفته شدگان در آزمون مدرک زبان خود را ارائه نکنند، قبولی آنان لغو خواهد شد. امکان ثبت نام مشروط، ارائه مرخصی تحصیلی و یا ذخیره قبولی و سایر موارد نیز به هیچ وجه وجود ندارد و دانشگاه هیچ مسئولیتی در مورد خسارات احتمالی وارده به داوطلب ندارد. 

 

9مشمولان طرح نیروی انسانی که مشغول گذراندن طرح می باشند می بایست در صورت قبولی نسبت به ترخیص از طرح اقدام نمایند. 

 

10قبولی در آزمون چند مرحله ای پذیرش (کتبی، مصاحبه و فراشناختی) 

 

 

برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون لیسانس به پزشکی سال ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود.

بیشتر بخوانید: زمان برگزاری آزمون لیسانس به پزشکی

 

 

 

 

منابع و مواد آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲

متقاضیان شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی پس از ثبت نام در سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران می بایست برای آزمون آماده شوند. بنابراین داوطلبان باید منابع این آزمون را که همان منابع آزمون علوم پایه دانشجویان پزشکی است را بشناسند و پس از تهیه منابع مطالعه خود را آغاز کنند.

 

ردیفحیطهحیطه هاتعداد سوال های پیشنهادیمنابع
1مبانی بیوشیمیایی و بیولوژیکی سیستم های حیاتیبیوشیمی (8)85منابع علوم پایه
ژنتیک (10)
بافت شناسی عمومی و جنین شناسی (9)
فیزیولوژی (19) و آناتومی سیستم های بدن (17)
ایمونولوژی (10)
باکتری و ویروس ( میکروبشناسی ) (12)
2شیمیایی و فیزیکی سیستم های حیاتیشیمی عمومی15جامع شیمی آلی و عمومی ( تالیف دکتر رشید قنبرپور و مهندس آیدا خواجه ) - فیزیک گزشکی برای دانشجویان پزشکی با سرپرستی دکتر عقابیان
شیمی آلی (4)
شیمی معدنی (4)
فیزیک پزشکی با گرایش پایه (7)
3مبانی بیولوژیک ، روانشناختی و جامعه شناختی رفتارروان شناختی مقدماتی25جامعه شناختی عمومی ( دکتر منوچهر محسنی ) - روانشناسی عمومی ( دکتر حمزه گنجوی )
جامعه شناختی مقدماتی
4مهارت های استدلال و تفکر نقاددر حیطه علوم انسانی و علوم اجتماعی 25راهنمای علمی برای مهارت های تفکر نقاد ( دکتر اکبر سلطانی و مریم آقازاده )

 

منابع ذکر شده به استناد آخرین دوره برگزاری بوده و به محض تغییر و انتشار منابع 1401 - 1402 این مقاله بروز رسانی خواهد شد.

 

 

اگر پس از مطالعه مقاله شرایط و منابع آزمون کارشناسی به پزشکی ۱۴۰۱ سوالی در زمینه آزمون لیسانس به پزشکی، می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا جواب آن را از مشاوران مرکز هیوا جویا شوید.

 

برای مشاهده انواع کارنامه های قبولی آزمون لیسانس به پزشکی می توانید به مطالعه مقاله زیر بپردازید تا شما را در داشتن برنامه ریزی کمک کند.

در ادامه بخوانید: کارنامه قبول شدگان آزمون لیسانس به پزشکی

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی هم می توانند در این آزمون ثبت نام کنند؟

✔️ خیر، همانطور که در متن مقاله اشاره شده است داوطلب می بایست دارای مدرک کارشناسی باشد و نباید از مقاطع بالاتر فارغ التحصیل شده باشد.



 

2- ✔️ منابع آزمون لیسانس به پزشکی شامل چه مواردی است؟

✔️ منابع این آزمون در واقع منابع آزمون جامع علوم پایه دانشجویان پزشکی است که در متن مقاله جزئیات منابع و مواد آزمونی ذکر شده است.



 

3- ✔️ شرط سنی آزمون لیسانس به پزشکی تا چند سال است؟

✔️ داوطلبان باید حداکثر 25 سال سن داشته باشند که جزئیات و تبصره های آن در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : منابع امتحان کارشناسی به پزشکی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wJr1
نظرتان را بنویسید