تاثیر سهمیه در آزمون نمونه دولتی

تاثیر سهمیه در آزمون نمونه دولتی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
وبلاگ سایت تحصیلیکو

وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزایی که فرزند شاهد، جانباز یا آزاده هستن و یا ساکن روستا هستن، برای قبولی در آزمون مدارس نمونه دولتی، سهمیه هایی رو در نظر گرفته که با توجه به شرایط سختی که این دانش آموزا در زندگی خود دارن، یه مقدار راحت تر بتونن به قبولی در مدارس نمونه دولتی دست پیدا کنن.

 

همواره آزمون نمونه دولتی و آزمون تیزهوشان به دلیل امکانات و شرایط بهتر تحصیل در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان مورد توجه دانش آموزا و والدین اونهاست. یکی از سوالات مهمی که زمان ثبت نام آزمون نمونه دولتی و ثبت نام آزمون تیزهوشان پرسیده می شه موضوع سهمیه هاییه که در قبولی تاثیر دارن و اینکه چجوری میشه از اونها استفاده کرد؟ 

به آزمون تیزهوشان که برگزاری اون به صورت هماهنگ کشوریه، هیچ سهمیه ای تعلق نمی گیره و همه داوطلبا به طور یکسان سنجیده می شن. اما به آزمون نمونه دولتی که به صورت استانی برگزار میشه، یه سری سهمیه تعلق می گیره که از جمله این سهمیه ها میشه از سهمیه شاهد و سهمیه جانبازان و سهمیه روستایی نام برد. در این مقاله می خوایم نحوه تاثیر سهمیه شاهد ، سهمیه جانبازان و سهمیه روستایی را به صورت کامل توضیح بدیم.

 

تاثیر سهمیه شاهد و جانبازان در آزمون نمونه دولتی

دانش آموزای عزیز توجه کنید که از سال تحصیلی 97 - 98، آزمون نمونه دولتی ششم ابتدایی، طبق بخشنامه منتشر شده توسط وزارت آموزش و پرورش، دیگه برگزار نمیشه و این دانش آموزا باید برای ثبت نام مدارس نمونه دولتی  حضوری به مدرسه مراجعه کنن. برای اعمال سهمیه شاهد و سهمیه جانبازان در آزمون نمونه دولتی نهم به دهم دانش آموزا باید حداقل 70 درصد نمره قبولی تراز شده آخرین فرد در رشته و مدرسه انتخابیشون رو بدست بیارن تا در اون رشته قبول بشن.

 

دانش آموزا بعد از قبولی در آزمون نمونه دولتی با سهمیه شاهد یا جانبازان، باید اصل مدارکی که در اونها اجازه استفاده از این سهمیه ها اعلام شده رو به مدرسه خود تحویل بدن، تا در پرونده دانش آموز نگهداری بشه. در صورت تحویل ندادن این مدارک قبولی دانش آموز لغو میشه.

 

10 درصد از ظرفیت پذیرش دبیرستان های دوره دوم و هنرستان های نمونه دولتی به دانش آموزان جانبازان و شاهدی که شرایط زیر رو داشته باشن، تعلق می گیره. اولویت در این سهمیه ها به این ترتیبه:

 

1فرزندای شهدا

 

2فرزندای جانبازای 50 درصد به بالا و آزاده هایی با بیش از 3 سال سابقه اسارت

 

3فرزندای جانبازای 25 درصد تا 49 درصد و آزاده هایی با بیش از 6 ماه اسارت

 

4فرزندای جانبازای زیر 25 درصد و آزاده هایی با کمتر از 6 ماه سابقه اسارت

 

 

10% از ظرفیت مدارس نمونه دولتی به فرزندای شهدا و جانبازا تعلق می گیره.

 

در ادامه شما میتونید برای اینکه اطلاعات کاملی از شرایط و جزئیات ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی بدست بیارین، به لینک زیر سر بزنید و اصل بخشنامه آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی رو مطالعه کنید.

 

حتما بخوانید: بخشنامه آزمون نمونه دولتی نهم به دهم

 

 

 

 

 

تاثیر سهمیه روستایی در آزمون نمونه دولتی

هممون میدونیم که شرایط و امکانات روستا به هیچ عنوان با شهر های دیگر قابل مقایسه نیست. با این حال دانش آموزای زیادی در روستاها با هوش و استعداد بالا، مشتاق یادگیری علم و دانشن، اما نبود امکانات میتونه مانع از اون بشه. به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش برای این دسته از دانش آموزا سهمیه ای رو در نظر گرفته که با استفاده از اون بتونن راهی به مدارس نمونه دولتی پیدا کنن و از آموزش و امکاناتش بهره ببرن.

 

دانش آموزا برای استفاده از سهمیه روستایی در آزمون نمونه دولتی نهم به دهم باید پایه هشتم و نهم خودشون رو در مدرسه روستایی تحصیل کرده باشن و باید حداقل 50 درصد نمره رو در زمان برگزاری آزمون نمونه دولتی کسب کنن. 20 درصد ظرفیت پذیرش مدارس نمونه دولتی به دانش آموزان روستایی تعلق می گیره. برای استفاده از سهمیه روستایی دانش آموزا باید زمان ثبت نام گزینه سهمیه مدارس روستایی را انتخاب کنن، در غیر این صورت مسئولیت اعمال نشدن سهمیه روستایی با خود دانش آموزه.

 

 

20% از ظرفیت مدارس نمونه دولتی به دانش آموزای روستایی تعلق می گیره.

 

اگه شما میخواید که از یه مدرسه نمونه دولتی انتقالی بگیرید و به مدرسه نمونه دولتی دیگه ای برید اما نمیدونید که تحت چه شرایطی و چجوری میتونید این کارو بکنید بهتره به لینک زیر سر بزنید تا از جزئیات نقل و انتقال مدارس نمونه دولتی مطلع بشین.

 

حتما بخوانید: نقل و انتقالی مدارس نمونه دولتی

 

تاثیر سهمیه شهری در آزمون نمونه دولتی

همه دانش آموزا که خارج از سهمیه شاهد، جانبازان و سهمیه روستایی هستن شامل سهمیه ای به نام سهمیه شهری میشن. این دانش آموزا در فضایی مساوی رقابت می کنن. این به این معنیه که سهمیه شهری ای که برای اونا در نظر گرفته شده هیچ تاثیر مثبتی در قبولی اونا نداره و فقط ظاهریه. در ضمن این نکته روهم بدونید که هزینه ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی برای همه دانش آموزان یکسانه.

 

بیشترین ظرفیت پذیرش مدارس نمونه دولتی که 70 درصده، به سهمیه شهری تعلق می گیره، ولی این موضوع امتیاز مثبتی تلقی نمی شه. زیرا همه دانش آموزایی که جزو سهمیه شاهد و جانبازان و یا روستایی نیستن در سهمیه شهری قرار می گیرن. هیچ تخفیفی در تراز قبولی دانش آموز وجود نداره، ولی در صورتی که مدارس نمونه دولتی در سهمیه های شاهد، جانبازان و سهمیه روستایی به دلیل نبود دانش آموز به حدنصاب نرسن، ظرفیت باقی مونده به دانش آموزای سهمیه شهری تعلق می گیره.

 

اگه شما دوست دارین که در آزمون مدارس نمونه دولتی شرکت کنین و بتونین در این مدارس تحصیل کنین اما از شهریه و مباحث مالی این مدارس اطلاعی ندارین میتونین به لینک زیر سر بزنین و اطلاعات جامعی رو در مورد شهریه مدارس نمونه دولتی بدست بیارین.

 

حتما بخوانید: شهریه مدارس نمونه دولتی

برای اطلاع از آخرین اخبار تاثیر سهمیه ها در آزمون نمونه دولتی، عضو کانال تلگرام اطلاع رسانی مدارس تحصیلیکو بشید. ضمناً دانش آموزا و والدینشون می تونن همه سوالای خودشون رو درباره تاثیر سهمیه ها در آزمون نمونه دولتی، از طریق برقراری یه تماس تلفنی با سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو، از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو جویا بشن.

 

 

 

 


 

سوالات متداول


 

1- ✔️ سهمیه شاهد چند درصد در آزمون نمونه دولتی تاثیر دارد؟

✔️ 10% از ظرفیت مدارس نمونه دولتی به فرزندای شهدا و جانبازا تعلق می گیره. توضیحات کامل این مطلب در متن مقاله گفته شده.

 

2- ✔️ سهمیه روستایی، چند درصد در آزمون نمونه دولتی تاثیر دارد؟

✔️ 20% از ظرفیت مدارس نمونه دولتی به دانش آموزای روستایی تعلق می گیره. توضیحات بیشتر درباره این مسئله در مقاله آمده است.

 

3- ✔️ سهمیه شهری میتونه باعث تخفیف در قبولی آزمون بشه؟

✔️ سهمیه شهری تاثیری در تخفیف قبولی نداره. جزئیات این مطلب داخل مقاله ذکر شده.

منبع : تاثیر سهمیه در آزمون نمونه دولتی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0wEV
نظرتان را بنویسید