شرایط صدور و دریافت پروانه میانجیگری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
کسانی که قصد دارند در دعاوی کیفری اقدام به میانجیگری نمایند ابتدا باید پروانه میانجیگری دریافت کنند . شرایط دریافت پروانه میانجیگری در آیین نامه میانجیگری مشخص شده است که از جمله شرایط لازم برای صدور پروانه میانجیگری برای افراد می توان به تابعیت ایران ، وثاقت میانجیگر ، داشتن 25 سال تمام و فقدان محکومیت کیفری موثر اشاره نمود .





بر اساس قانون دادگاه های دادگستری مرجع عام رسیدگی به تظلمات و شکایات هستند و همه افراد حق دارند که در این دادگاه ها اقامه دعوا نمایند ؛ لکن در قانون آیین دادرسی کیفری شرایطی پیش بینی شده است که بر اساس آن ، شاکی و متهم می توانند به جای مراجعه به دادگاه های کیفری برای حل و فصل دعاوی کیفری ، از طریق میانجیگری دعاوی خود را حل و فصل نمایند .

در همین راستا ، قوه قضاییه و هیات دولت آیین نامه ای تحت عنوان آیین نامه میانجیگری تدوین نموده اند که بر اساس آن ، اشخاص و موسساتی که پروانه میانجیگری دریافت کرده اند می توانند در مورد برخی جرایم به میانجیگری پرداخته و اختلافات میان شاکی و متهم را حل و فصل نمایند . اما سوالی که ممکن است مطرح شود آن است  که اشخاص و موسسات چگونه می توانند پروانه میانجیگری اخذ نمایند و شرایط صدور و دریافت این پروانه به چه صورت است ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا به توضیح اینکه پروانه میانجیگری چیست می پردازیم و پس از ارائه توضیحاتی در مورد آیین نامه میانجیگری ، شرایط صدور و دریافت پروانه میانجیگری و همچنین نحوه صدور و دریافت پروانه میانجیگری را توضیح خواهیم داد .




پروانه میانجیگری چیست
برای توضیح این سوال که پروانه میانجیگری چیست ، ابتدا باید توضیحاتی در مورد میانجیگری ارائه شود . به این شرح که کار دادگاه های کیفری معمولا بسیار سنگین است و از طرفی ممکن است دعاوی کیفری که میان برخی از اشخاص مطرح می شود ، تا اندازه ای سبک بوده و بهتر آن باشد که در یک محیط امن و آرام میان طرفین و بدون دخالت قاضی دادگاه مورد حل و فصل قرار گیرد و در خصوص آن توافق شود .

به همین خاطر در ماده 82 قانون آیین دادرسی کیفری یک فرایند حقوقی سه جانبه متشکل از شاکی ، متهم و شخص ثالث مورد پیش بینی قرار گرفته است که به این شخص ثالث ، میانجی گر گفته می شود و این فرایند تحت عنوان میانجیگری شناخته می شود . البته میانجی گری در مورد هر جرمی نیست ؛ بلکه صرفا جرایم سبک یعنی جرایم و مجازات های تعزیری درجه شش ، هفت و هشت را شامل می شود که مجازات آنها قابل تعلیق است .

در این شرایط ، مقام قضایی می تواند برای حصول سازش میان طرفین ، موضوع را با توافق آنها به شورای حل اختلاف یا هر شخص یا موسسه دیگری که برای میانجیگری تعیین شده است ارسال نماید . لذا شورای حل اختلاف نیز می تواند اقدام به میانجیگری نماید . اما در مفهوم خاص ، میانجیگری و میانجیگر را شامل افرادی می دانیم که پروانه میانجیگری دریافت نموده و به صورت تخصصی به این امر می پردازند .

لذا در پاسخ به این سوال که پروانه میانجیگری چیست ، باید بگوییم که تمامی اشخاصی که قصد دارند در این خصوص اقدام به فعالیت نموده و در امور کیفری میانجیگری نمایند ، ابتدا باید پروانه میانجیگری دریافت کنند . دریافت و صدور پروانه میانجیگری در حال حاضر از طریق ثبت نام و شرکت در آزمون و طی کردن دوره های تخصصی است که به این منظور تدارک دیده شده است . در قسمت های بعدی در مورد آیین نامه میانجیگری و شرایط صدور و دریافت پروانه میانجیگری توضیح خواهیم داد .

حتما بخوانید: میانجیگری چیست




آیین نامه میانجیگری چیست
همانطور که گفته شد ، در ضمن مواد 82 ، 83 و 84 قانون آیین دادرسی کیفری ، ترتیبات مربوط به میانجیگری در دعاوی کیفری مورد پیش بینی قرار گرفته است . در ضمن ماده 84 قانون آیین دادرسی کیفری اشاره شده است که ترتیب انجام میانجیگری و شرایط شخص یا اشخاصی که برای میانجیگری انتخاب می شوند ، به موجب آیین نامه میانجیگری است که ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ، توسط وزیر دادگستری تهیه می شود و پس از تایید رییس قوه قضاییه ، به تصویب هیات وزیران می رسد .

در همین راستا و به منظور اجرایی نمودن این ماده قانونی ، آیین نامه میانجیگری در دعاوی کیفری در سال 1395 به تصویب هیات وزیران رسیده است که بر اساس این آیین نامه ، جنبه های مختلف میانجی گری در امور کیفری و شرایط دریافت پروانه میانجیگری توسط اشخاص و موسسات میانجیگری و شرایط صدور پروانه میانجیگری در قالب 34 ماده مورد اشاره قرار گرفته است .

عمده مطالبی که در آیین نامه میانجیگری در امور کیفری بحث شده است در مورد مفهوم میانجیگری ، نحوه میانجیگری در امور کیفری ، احراز صلاحیت در میانجی گری ، وظایف میانجیگران ، پرداخت هزینه های میانجیگری و مواردی از این قبیل است . اما آنچه که در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم ، شرایط صدور و دریافت پروانه میانجیگری توسط افراد بر اساس این آیین نامه است که در ادامه بررسی می شود .

بیشتر بخوانید: سازش در دادگاه و درخواست آن


شرایط صدور و دریافت پروانه میانجیگری
همانطور که اشاره شد ، شرایط مربوط به دریافت پروانه میانجیگری در آیین نامه میانجی گری در امور کیفری مورد بحث قرار گرفته است . اما اشخاصی که قصد دارند در این حوزه مشغول به کار شوند و در دعاوی کیفری میانجیگری نمایند ، این سوال را مطرح می کنند که شرایط صدور و دریافت پروانه میانجیگری چیست ؟ به عبارت دیگر در چه شرایطی اشخاص می توانند پروانه میانجیگری دریافت نمایند ؟ در مواد 7 و 10 آیین نامه میانجی گری شرایط احراز میانجیگری توسط اشخاص مشخص شده است .

بر اساس ماده 7 این آیین نامه ، " میانجی ‏‌گر می‌‏تواند از میان معتمدان محلی یا دانش ‏آموختگان رشته‏ های مختلف با اولویت مددکاری اجتماعی ، علوم تربیتی ، روانشناسی ، جامعه‏ شناسی ، حقوق و فقه و مبانی حقوق انتخاب شود " . همچنین به موجب ماده 10 این آیین نامه ، میانجی گر ها باید از میان کسانی انتخاب شوند که دارای شرایط زیر باشند : وثاقت ؛ تابعیت جمهوری اسلامی ایران برای میانجی ‏‌گری در مورد اتباع ایرانی ؛ فقدان سابقه محکومیت مؤثر کیفری و حداقل 25 سال تمام شمسی .

همچنین علاوه بر امکان دریافت پروانه میانجیگری برای افراد ، در این آیین نامه شرایط تاسیس موسسات میانجیگری نیز ذکر شده است . بر اساس بند ت ماده 1 این آیین نامه ، موسسه میانجی گر به موسسه هایی گفته می شود که طبق قوانین و مقررات حاکم بر موسسات غیر تجاری به منظور میانجی گری تاسیس می گردد یا سایر موسسات که در چارچوب اساسنامه مربوط ، صلاحیت لازم جهت میانجی گری را دارند و به تشخیص مقام قضایی ارجاع دهنده برای این منظور تعیین می شوند .

شرایط صدور پروانه میانجی گری برای موسسات نیز بر اساس ماده 11 این آیین نامه تعیین شده است که بر اساس آن ، موسسات میانجی گری باید : " با رعایت مقررات قانونی ثبت شده باشند ، میانجیگری در زمره موضوع فعالیت های آن موسسه باشد ؛ موسس یا موسسان آن و میانجی گرها دارای شرایط مقرر در ماده 10 این آیین نامه باشند " .

علاوه بر این ، مؤسس یا مؤسسان و افراد شاغل در مؤسسه که به امر میانجی ‏‌گری می ‌‏پردازند باید دارای مدرک معتبر در یکی از رشته‌‏ های مددکاری اجتماعی ، علوم تربیتی ، روان شناسی ، جامعه شناسی ، حقوق و فقه و مبانی حقوق باشند . البته کارکنان شاغل در قوه قضاییه اعم از قضایی و اداری و همچنین ضابطان دادگستری نمی توانند میانجی گر و یا متقاضی ایجاد موسسه میانجیگری شوند .

بیشتر بخوانید: داوری در دعاوی حقوقی چیست


نحوه صدور و دریافت پروانه میانجیگری
اشتغال به میانجیگری نیز مانند سایر مشاغل همچون وکیل پایه یک دادگستری نیازمند احراز شرایط و طی کردن دوره های تخصصی مربوطه می باشد . لذا اشخاصی که قصد دارند در این حوزه فعالیت کنند این سوال را مطرح می کنند که نحوه صدور و دریافت پروانه میانجیگری چگونه است و در صورتی که شرایط لازم برای دریافت پروانه میانجیگری را داشته باشیم باید چه اقداماتی انجام دهیم ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که فرایند صدور و دریافت پروانه میانجیگری امری نسبتا جدید است که از سال 1395 با تدوین آیین نامه ماده 84 قانون آیین دادرسی کیفری آغاز شده است . در همین راستا فراخوانی عمومی منتشر شد که افرادی که حایز شرایط دریافت پروانه میانجیگری بودند ، اقدام به ثبت نام در این فراخوان نمایند .

سپس از میان افرادی که ثبت نام انجام داده بودند ، تعدادی از آنها بر اساس شرایط اعلام شده انتخاب و از میان آنها فرایند مصاحبه و گزینش انجام شد . برخی از امتیازاتی که برای گزینش افراد مد نظر قرار گرفته عبارت است از سابقه خدمت در مشاغلی همچون وکالت یا مشاوره حقوقی ، تدریس در مراکز آموزشی ، مشاوره تربیتی و روانشناسی ، عضویت در شوراهای حل اختلاف ، ائمه جماعت و ... .

همچنین امتیازات مدارک تحصیلی دکتری ، کارشناسی ارشد یا کارشناسی نیز به تفکیک مشخص شده و سهم امتیاز ایثارگری برای جانبازان ، آزادگان ، رزمندگان و خانواده های شهدا به تفکیک در اطلاعیه ثبت نام مشخص شده بود که بر این اساس ، متقاضیان امتیاز بندی شدند .

پس از آن ، آموزش متقاضیان دریافت پروانه میانجیگری آغاز شد و مطالب مورد نیاز به آنها آموزش داده شد که این آموزش به شیوه مجازی صورت پذیرفت و به دانش آموختگان حقوق ، مهارت های حرفه ای در مذاکره آموزش داده شد و به دانش آموختگان سایر رشته ها نیز اطلاعات حقوقی آموزش داده شد و سپس از شرکت کنندگان در این مرحله ، آزمونی گرفته شد و نتایج آزمون نیز به صورت نهایی اعلام و پذیرفته شدگان دریافت مدرک میانجیگری مشخص شدند .

در ادامه بخوانید: وظایف و اختیارات میانجیگر چیست
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط صدور و دریافت پروانه میانجیگری در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط صدور و دریافت پروانه میانجیگری پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- پروانه میانجیگری چیست ؟
اشخاص و موسساتی که قصد دارند اقدام به فعالیت در حوزه میانجیگری امور کیفری نمایند باید ابتدا پروانه میانجیگری دریافت نموده باشند که جزییات کامل در مورد پروانه میانجیگری در متن قماله توضیح داده شده است .  


2- شرایط دریافت پروانه میانجیگری چیست ؟
شرایط اخلاقی همچون وثاقت و تابعیت جمهوری اسلامی ایران و نداشتن سوء سابقه کیفری و شرط سنی 25 سال از جمله شرایط دریافت پروانه میانجیگری است که برای دریافت اطلاعات کامل در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .


3- نحوه دریافت پروانه میانجیگری چیست ؟
نحوه دریافت پروانه میانجیگری به موجب فراخوان منتشره مشخص می شود که این روال اخیرا شامل ثبت نام در فراخوان و شرکت در کلاس آموزشی و مصاحبه و آزمون های تخصصی می باشد که شرح این موضوع در مقاله ارائه شده است .

منبع : شرایط صدور و دریافت پروانه میانجیگری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ONAE
نظرتان را بنویسید