تعویق آزمون دکتری 1401

تعویق آزمون دکتری 1401
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
هانیه شیخ

چیزی به زمان برگزاری آزمون دکتری 1401 باقی مانده و باز هم شیوع کرونا داوطلبان را درخصوص تعویق کنکور دکتری ۱۴۰۱ مردد کرده است.

تعویق آزمون دکتری ۱۴۰۱

تعویق آزمون دکتری ۱۴۰۱

 

با شیوع کرونا از دو سال پیش آن قدر زمان برگزاری آزمون های سازمان سنجش تغییر کرده که با نزدیک شده به تاریخ برگزاری کنکور دکتری 1401 باز هم داوطلبان فکر میکنند که ممکن است کنکور دکتری به تعویق بیفتد. البته این تصور بیراه هم نیست. اومیکرون هر روز بیشتر شیوع پیدا میکند و متاسفانه آمار مرگ و میر هم روند افزایشی پیدا کرده است.

بر اساس آخرین اخبار، اطلاعیه سازمان سنجش درخصوص تعویق آزمون دکتری ۱۴۰۱ هنوز منتشر نشده و زمان آزمون دکتری ۱۴۰۱ ششم اسفندماه اعلام شده است و همه داوطلبان کنکور دکتری سراسری دوره‌‌های روزانه و شبانه، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پردیس‌ها، پیام نور و نیز داوطلبان دانشگاه آزاد با شرکت در جلسه امتحان به رقابت خواهند پرداخت. بر اساس اعلام سازمان سنجش، کارت دکتری ۱۴۰۱ نیز سوم اسفندماه منتشر خواهد شد.

چرا تعویق آزمون دکتری 1401 ضروری است؟

برخی داوطلبان موافق تعویق دکتری 1401 هستند و دلایل درستی هم دارند که در ادامه درمورد آنها با هم صحبت میکنیم:

1- با توجه به افزایش همه گیری سویه جدید کرونا، درخواست جدی برای تعویق کنکور دکتری 1401 وجود دارد. اومیکرون بسیار مسری‌تر از سویه‌های قبلی کروناویروس است و افراد بسیاری را درگیر کرده است. درست است که گفته می‌شود کشندگی این سویه بالاتر از قبلی‌ها نیست، اما به هر حال هر چه آمار ابتلا به کرونا بیشتر شود، آمار مرگ هم بیشتر می‌شود.

با توجه به این که در جلسه آزمون دکتری 1401 مدت زیادی داوطلبان در فضای بسته در کنار هم خواهند بود؛ احتمال ابتلا به اومیکرون هم زیاد است. بنابراین، بهتر است تا برطرف شدن پیک ششم کرونا، کنکور دکتری به عقب بیفتد.

2- آزمون دکتری 1401 در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور برگزار نمیشود و داوطلبان زیادی ناچار به جابجایی و سفر به شهرهای نزدیک جهت شرکت در کنکور هستند که این موضوع احتمال ابتلا به کرونا را افزایش خواهد داد.

3- با توجه به این که آمار ابتلا به کرونا به علت پیک ششم بسیار بالاست، خیلی از داوطلبان کنکور دکتری هم به کرونا مبتلا شده و فرصت جمع‌بندی و مرور برای کنکور را از دست می‌دهند. بنابراین، بهتر است کنکور دکتری به تعویق بیفتد تا این داوطلبان هم شانس شرکت در جلسه امتحان و قبولی را از دست ندهند.

4- با توجه به این که هنوز جمعیت زیادی از کشور دوز سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، بهتر است تا آن زمان برای برگزاری کنکور دکترا صبر کرد.

مخالفان تغییر زمان آزمون دکتری چه میگویند؟

در حالی که برخی از داوطلبان کنکور دکتری 1401 خواهان تعویق این آزمون و موکول شدن آن به بهار یا تابستان که شرایط کرونایی بهتر شده باشد هستند، برخی از داوطلبان نیز مخالف تعویق هستند.

مهمترین دلیل مخالفان تعویق این است که اولا مشخص نیست که شرایط کرونایی کی به ثبات برسد و بنابراین ممکن است با عدم برگزاری کنکور دکتری 1401 در اسفندماه، با تعویق چندماهه روبرو شویم. و دوما پس از ماه ها تلاش برای شرکت در آزمون دکتری، بسیاری از داوطلبان خسته هستند و تعویق ازمون می‌تواند به ضرر آنها تمام شود.

علاوه بر این؛ بسیاری از داوطلبان دکتری برنامه‌ریزی کرده‌اند که پس از شرکت در آزمون کتبی سازمان سنجش، خود را برای مصاحبه دکتری آماده کنند و تغییر زمان کنکور دکتری به ضرر آنها خواهد بود.

زمان برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۱ تغییر خواهد کرد؟

شیوع کرونا از اسفندماه ۱۳۹۹، برگزاری کنکورهای تحصیلات تکمیلی را تحت تأثیر قرار داد و آزمون دکتری ۹۹ پس از تعویق‌های مکرر در مرداد ماه برگزار شد. کنکور کارشناسی ارشد نیز در سال ۹۹ و در سال ۱۴۰۰ به تعویق افتاد.

اما زمان آزمون دکتری ۱۴۰۰ تغییر نکرد و این امتحان در شرایطی برگزار شد که کرونای انگلیسی در کشور شیوع پیدا کرده بود و بسیاری از داوطلبان خواستار تعویق کنکور دکتری بودند؛ اما حتی کمیسیون آموزش مجلس هم به موضوع تعویق آزمون دکتری ورود نکرد (متن کامل خبر).

به هر صورت تغییر تاریخ آزمون‌های سازمان سنجش طی دو سال گذشته باعث شده که هنوز هم احتمال تغییر تاریخ کنکور دکتری دور از ذهن نباشد. بنابراین، برخی داوطلبان پیگیر تعویق کنکور دکتری 1401 هستند، برخی مخالف تغییر زمان هستند و برخی دیگر درخصوص برگزاری کنکور در زمان مقرر تردید دارند.

استمرار مطالعه داوطلبان دکتری؛ یک ضرورت

حدود دو سال است که کشور ما درگیر کرونا است و با وجود واکسیناسیون گسترده شیوع این بیماری همچنان ادامه دارد. این موضوع متاسفانه حاکی از آن است که همچنان شرایط شیوع بیماری ادامه دارد و شاید فعلاً نتوان به بازگشتن به شرایط عادی امیدوار بود.

البته که خوشبختانه با واکسینه شدن بخش زیادی از مردم کشور در مقابل کرونا، آمار مرگ‌ومیر نسبتاً کاهش یافته است.

علاوه بر موارد فوق، همان‌طور که اشاره شد، آزمون دکتری در سال گذشته هم به تعویق نیفتاد.

با توجه به موارد یادشده، اگرچه هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد، اما به هر صورت در وهله اول شاید نتوان امید زیادی به تغییر زمان ازمون داشت و در وهله دوم، تاکنون خبری حاکی از تعویق منتشر نشده و اگر قرار باشد تاریخ برگزاری کنکور دکتری تغییر کند، این تصمیم با توجه به وضعیت موجود و وخامت شیوع بیماری در آن زمان مشخص خواهد شد. بنابراین در حال حاضر، نمی‌توان در خصوص تعویق یا عدم تعویق آزمون نظر قطعی داد.

در نتیجه، با توجه به این که بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش زمان برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۱ در ۶ اسفند ماه اعلام شده و تاکنون خبری مبتنی بر تعویق این آزمون اعلام نشده، بهتر است داوطلبان کنکور دکتری فعلا با این تصور که قرار است آزمون دکتری بدون تعویق در اسفند ماه برگزار شود، به برنامه‌ریزی خود پایبند بوده و به مطالعه ادامه دهند. چرا که اگر کنکور در موعد مقرر برگزار شود، فرصت را از دست نداده‌اند و اگر کنکور دکتری به تعویق بیفتد، فرصت بیشتری برای مرور و کسب آمادگی بیشتر خواهند داشت.

منبع: تعویق آزمون دکتری ۱۴۰۱

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8pKl
نظرتان را بنویسید