تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
سهمیه مناطق ، به سه دسته منطقه 1 ، 2 و 3 تقسیم می شود که یکی از سهمیه های موثر در کنکور سراسری می باشد . این سهمیه بر اساس منطقه سه سال آخر تحصیل داوطلبان مشخص می شود بطور مثال بخش های مرکزی مانند تهران ، اصفهان و .. منطقه یک محسوب می شود .




از میان سهمیه های تخصیص یافته به کنکور سراسری ، سهمیه مناطق پرجمعیت ترین سهمیه این آزمون بشمار میرود که شرکت کنندگان کلیه گروه های آزمایشی تجربی ، ریاضی ، انسانی ، هنر و زبان های خارجه را در خود جای می دهد .

 هر یک از شهرها و روستاهای موجود در استان های کشور بر اساس کیفیت آموزشی و دسترسی به امکانات آموزشی به سه منطقه یک ، دو و سه تقسیم می شوند . اساس دسته بندی سهمیه مناطق عدالت آموزشی است بنابراین سعی شده است تا داوطلبان سهمیه هر منطقه از لحاظ دسترسی به امکانات آموزشی در یک سطح قرار گیرند .

به ترتیب هرچقدر از شهر ها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه 1 به شهرها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه 3 حرکت می کنیم دسترسی به امکانات آموزشی کمتر می شود . در این مقاله نحوه تقسیم بندی داوطلبان در سهمیه مناطق و تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری 1400 مورد بررسی قرار گرفته است . با ما همراه باشید !







نحوه تقسیم بندی داوطلبان در سهمیه مناطق در کنکور 1400
در تقسیم بندی سهمیه مناطق ، بخش های مرکزی مانند تهران ، اصفهان ، مشهد و .. منطقه یک ، شهرها و شهرستان ها در منطقه 2 و مناطق محروم و شهرهای کوچک جزو منطقه 3 قرار می گیرند . از این تقسیم بندی به راحتی می توان فهمید که اساس منطقه بندی تمام نقاط کشور ، امکانات آموزشی برای داوطلبان می باشد .

بطور کلی داوطلبان کنکور 1400 ، بر اساس این که سه سال آخر تحصیل خود را در کدام منطقه تحصیل کرده اند ، مشمول یکی از سهمیه های مناطق 1،2،3 می شوند . اما ممکن است شرایط خاصی پیش بیاید که داوطلب نتواند سهمیه خود را تشخصی دهد ، در ادامه به بررسی این حالت های خاص پرداخته ایم :

 در صورتی که دانش آموزی در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد ، منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای آن دانش آموز منطقه مرفه تر خواهد بود .

 فارغ التحصيلان دوره كاردانی ( فوق ديپلم ) پيوسته ، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصيلی سه سال آخر دوره دبيرستان و يا هنرستان ( سال اول ، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان ) جزو یکی از سهمیه های مناطق 1، 2  یا 3 محسوب می شوند .

 داوطلبانی كه حداقل دو سال آخر تحصيل خود را در خارج از كشور گذرانده اند ( دوره پيش دانشگاهی و سال ماقبل آن ) ، جزو منطقه 3 محسوب می شوند .

 كليه داوطلبان معلول ( نابينا ، ناشنوا ، نيمه بينا ، نيمه شنوا و معلولين جسمی حركتی كه بند معلوليت را در تقاضانامه ثبت نام علامتگذاری و مدارک مربوطه را نيز به سازمان ارسال نموده اند ) ، جزو سهميه منطقه 3 محسوب می شوند .



 مطالعه مقاله زیر به داوطلبانی که تمایل به شرکت در کنکور سراسری دارند ، جهت داشتن ثبت نامی کامل و بی نقص توصیه می گردد .

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام کنکور سراسری 1400





ظرفيت سهميه مناطق در کنکور 1400
هر كد رشته محل در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری دارای ظرفیتی است که این ظرفیت در آزمون سراسری بین سهمیه های مختلف توزیع می شود  . یعنی برای هر كد رشته محل ظرفیتی برای سهمیه های مختلف در نظر گرفته شده و داوطلبان واجد شرایط در آن پذیرش می شوند .
ظرفیت هر كدرشته محل پس از كسر سهمیه ایثارگران 25 درصدی و ایثارگران 5 درصدی ، با توجه به نوع گزینش هر رشته ( گزینش کشوری یا گزینش بومی استانی ، ناحیه ای و قطبی ) در دوره هـای مختلـف توزیـع می شود :



 رشته های كشوری : در رشته هایی كه نوع گزینش آن ها كشوری است ظرفیت هر كدرشته محل به نسبت تعداد شركت كنندگان هر یك از سهمیه های مناطق یک ، دو ، سه و خانواده شهدا به تعداد كل شركت كنندگان هر گروه آزمایشی تعیین می شود .



 رشته های بومی : در رشته محل هایی كه نوع گزینش آن ها بومی ( قطبی ، ناحیه ای ، استانی ) بوده ، حدود 20 درصد ظرفیت به داوطلبان آزاد بر اساس سهمیه منطقه یک و دو و سه و خانواده شهدا تقسیم می شود و مابقی آن ( 80 درصد ) به نسبت تعـداد شـركت كنندگان هر یک از سهمیه های مناطق یک ، دو ، سه و خانواده شهدا در بوم مربوطه ( قطب ، ناحیه یا استان ) و به تعداد كل شركت كنندگان آن بوم در هـر گـروه آزمایشـی اختصـاص می یابد . البته در رشته های پرطرفدار این نسبت 60 به 40 است ، به این شکل که 60 درصدظرفیت به داوطلبان بومی و 40 درصد آن به داوطلبان غیر بومی تعلق می باید .




نحوه تقسیم ظرفیت هر رشته در دانشگاه ها در دوره های روزانه ، به نسبت مجازشدگان هر منطقه در دوره روزانه بین سهمیه مناطق 1 ، 2 ، 3  تقسیم می شود .



بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری









تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری 1400
سهمیه مناطق باعث می شود که داوطلبان به جای این که با کل داوطلبان کنکور سراسری 1400 به رقابت بپردازند نسبت به داوطلبان دیگر در همان سهمیه مورد مقایسه قرار بگیرند .

 یعنی :

داوطلب سهمیه منطقه 1 با سایر داوطلبان منطقه یک نه با کل داوطلبان . 
داوطلب سهمیه منطقه 2 با سایر داوطلبان منطقه دو  نه با کل داوطلبان .
داوطلب سهمیه منطقه 3 با سایر داوطلبان منطقه سه مقایسه می شوند نه با کل داوطلبان .
 مثال :

اگر ظرفیت پذیرش یک کد رشته محل را 100 نفر در نظر بگیریم و تعداد داوطلبان منطقه 1 ، 25 درصد و منطقه 2 ، 35 درصد  و منطقه 3 ، 40 درصد از کل شرکت کنندگان باشد در ابتدا 30 درصد از ظرفیت را به داوطلبان سهمیه ایثارگران اختصاص می دهند ( 25 درصد ظرفیت برای داوطلبان سهمیه 25 درصد و 5 درصد ظرفیت مربوط به ایثارگران زیر 25 درصد و همسر و فرزند رزمندگان تعلق دارد )  و از ظرفیت باقی مانده ، 25 درصد ظرفیت به داوطلبان منطقه 1 ، 35 درصد ظرفیت به داوطلبان منطقه 2 و 40 درصد ظرفیت به داوطلبان منطقه 3 اختصاص پیدا کند .




در این بخش پراکندگی سهمیه مناطق در گروه های آزمایشی مختلف با توجه به سال 98 مورد بررسی قرار گرفته است . به محض مشخص شدن پراکندگی سهمیه مناطق کنکور سال گذشته این قسمت بروز رسانی خواهد شد .



تعداد شرکت کننده های رشته علوم تجربی در سهمیه مناطق در کنکور 98
نام سهمیه تعداد داوطلبان نسبت داوطلبان به کل شرکت کنندگان
منطقه 1 105249 18 
منطقه 2 220256 41 درصد
منطقه 3 250336 41 درصد
تعداد داوطلبان علوم تجربی  575841 100






تعداد شرکت کننده های رشته ریاضی در سهمیه مناطق در کنکور 98
نام سهمیه تعداد داوطلبان نسبت داوطلبان به کل شرکت کنندگان
منطقه 1 48272  35
منطقه 2 60044 41
منطقه 3 42350 24
تعداد داوطلبان ریاضی 150666 100






تعداد شرکت کننده های رشته علوم انسانی در سهمیه مناطق در کنکور 98
نام سهمیه تعداد داوطلبان نسبت داوطلبان به کل شرکت کنندگان
منطقه 1 40307 درصد 17
منطقه 2 83545 درصد 34
منطقه 3 135569 درصد 49
تعداد داوطلبان انسانی  259421 100








تعداد شرکت کننده های رشته هنر در سهمیه مناطق در کنکور 98
نام سهمیه تعداد داوطلبان نسبت داوطلبان به کل شرکت کنندگان
منطقه 1 22247 درصد  25 
منطقه 2 30724 درصد  39
منطقه 3 30810 درصد 33
تعداد داوطلبان هنر 83781 100






تعداد شرکت کننده های رشته زبان در سهمیه مناطق در کنکور 98
نام سهمیه تعداد داوطلبان نسبت داوطلبان به کل شرکت کنندگان
منطقه 1 220256 درصد 27
منطقه 2 50945 درصد 39
منطقه 3 250336 درصد 40
تعداد داوطلبان زبان 575841 100


توصیه می کنیم بعد از مطالعه این مقاله ، مقاله کدام سهمیه مناطق بهتر است ؟ منطقه 1 ، 2 یا 3 را نیز مطالعه کنید .

در ادامه بخوانید: کدام سهمیه مناطق بهتر ایت  1 ، 2 یا 3
 اگر بعد از مطالعه این مقاله درباره تاثیر سهمیه کنکور سراسری مانند سهمیه مناطق در کنکور سراسری ابهامی داشتید می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا بپرسید .










سوالات متداول


1- دانش آموزی که در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد ، در کدام سهمیه منطقه گزینش می شود ؟
منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای این دانش آموز منطقه مرفه تر خواهد بود که توضیحات تکمیلی در این خصوص در متن مقاله ارائه شده است .




2- داوطلبانی که با مدرک کاردانی در کنکور سراسری شرکت می کنند ، در کدام سهمیه منطقه قرار می گیرند ؟
 سهمیه مناطق این داوطلبان بر اساس سه سال آخر دوره دبيرستان و يا هنرستان ( سال اول ، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان ) در نظر گرفته می شود که توضیحات تکمیلی در متن مقاله ارائه شده است .




3- داوطلبانی که دو سال آخر تحصيلی خود را خارج از كشور گذرانده اند ، سهمیه منطقه آن ها به چه صورت است؟
 این دست از داوطلبان در سهمیه منطقه 3 گزینش می شوند ، برای اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه نمایید .

منبع : تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yLMW
نظرتان را بنویسید