بهانه گیری کودکان

بهانه گیری کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

در بسیاری از مواقع کودکان به دلیل ناتوانی در ابراز احساسات شروع به بهانه گیری می کنند. این کار می تواند آستانه صبر والدین را کاهش داده و منجر به پرخاشگری آن ها شود. که همین موضوع موجب تشدید بهانه گیری کودکان می گردد. به همین دلیل است که متاسفانه امروزه بسیاری از والدین از بهانه گیری کودک خود شکایت دارند.

برای اینکه بتوانید این بهانه گیری ها را از کودک خود دور کنید، نیاز دارید تا ابتدا دلیل بهانه گیری کودک را شناسایی نمایید. پس از آن می توانید با توجه به علت بهانه گیری او، مناسب ترین راهکار را برای برخورد با او انتخاب نمایید. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با علت بهانه گیری در کودکان و مناسب ترین نحوه برخورد در این شرایط، بیشتر آشنا کنیم.

 

علت بهانه گیری کودکان

همانطور که گفته شد برای اینکه بتوانید بهانه گیری کودکان را متوقف نمایید، در ابتدا نیاز است تا دلیل این بهانه گیری را پیدا کنید. زیرا قطعا بهانه گیری کودکان دلیل خاصی دارد. از آنجایی که کودکان در ابراز احساسات و خواسته هایشان ناتوان هستند. زمانی که نمی توانند شما را متوجه نیازهایشان کنند، شروع به بهانه گیری می کنند تا شما متوجه خواسته هایشان شوید. از مهم ترین و اصلی ترین دلایل بهانه گیری کودکان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

زمانی که کودک احساس خستگی می کند و شرایط مناسبی برای استراحت او فراهم نیست. مانند زمانی که در مهمانی ها حضور دارید و یا اطرافتان شلوغ است.

هنگامی که گرسنه است و نمی تواند شما را متوجه این موضوع کند.

زمانی که کودک به شدت از چیزی ترسیده و یا اضطراب دارد.

هنگامی که در محیطی غریبه قرار گرفته و به شدت معذب شده است. به خصوص زمانی که از او می خواهید به آغوش این افراد غریبه برود و یا آن ها را ببوسد.

زمانی که از حضور در جایی کسل شده و دلش می خواهد آنجا را ترک کند.

هنگامی که مکانی را دوست دارد و به اجبار باید آنجا را ترک کند.

در زمان هایی که کودک احساس درد و بیماری می کند.

زمانی که کودک را مجبور به انجام کاری می کنید که آن را دوست ندارد.

احساس سردرگمی و بی حوصلگی از دیگر دلایل بهانه گیری کودکان است.

زمانی که به خواسته و نیاز کودک بی اهمیت هستید و منجر به تحریک بیش از حد او برای لجبازی کودک و بهانه گیری می شوید.

هنگامی که کودک خواسته ای داشته و به آن دست نیافته است. مانند زمانی که اسباب بازی پشت ویترین مغازه دل او را برده و شما به هر دلیلی شرایط خرید آن را ندارید.

حتما بخوانید: اضطراب جدایی در کودکان

 

 

 

 

 

تاثیر تربیت بر کودک بهانه گیر

قطعا که نحوه تربیت کودک در بهانه گیری او بی تاثیر نخواهد بود. معمولا کودکانی که والدین آن ها برای شناخت بهتر آن ها و احساساتشان مطالعه می نمایند، کمتر از سایر کودکان بهانه گیری می کنند. از طرفی رفتار درست والدین با کودک می تواند به سرعت بهانه گیری و لجبازی او را برطرف نماید. اما متاسفانه برخی از رفتارهای تربیتی والدین دلیل اصلی بروز بهانه گیری کودکان است. به همین منظور در ادامه به بررسی رفتارهای تربیتی می پردازیم که می توانند زمینه ساز بهانه گیری کودکان باشند.

لجبازی والدین با کودک:

شاید شما هم بارها شاهد لجبازی والدین با کودک خود شده باشید. متاسفانه بسیاری از والدین به دلایل مختلف که معمولا ریشه در کودکی آن ها دارند، با کودک خود لجبازی می کنند. این افراد بدون هیچ دلیلی دائما با خواسته کودک خود مخالفت می کنند. یا اینکه چیزی را به زور از آن ها می گیرند و در نهایت آن را شوخی و بازی می نامند. این لجبازی ها می تواند در شکل دهی به شخصیت کودک تاثیر منفی داشته باشد و او را به فردی بهانه گیر و لجباز تبدیل کند.

زورگویی و عدم توجه به خواسته کودک:

از دیگر رفتارهای تربیتی که منجر به بهانه گیری کودکان می شود، زورگویی و سخت گیری والدین در تربیت فرزندان و فرزند پروری است. بسیاری از والدین فکر می کنند که با رفتارهای قاطعانه و خودخواهانه می توانند فرزند خود را مطابق با رویاهای خود تربیت نمایند. در صورتی که زورگویی به کودک و عدم توجه به خواسته های او نه تنها منجر به تحقق این رویاها نخواهد شد، بلکه او را به فردی لجباز و بهانه گیر تبدیل خواهد کرد.

فرق گذاشتن میان فرزندان:

ایجاد حس حسادت در کودک با تفاوت قائل شدن میان او و خواهر با برادرش، نیز از دیگر رفتارهای تربیتی است که موجب بهانه گیری کودکان می شود. زیرا آن ها می خواهند با این بهانه گیری ها شما را متوجه حضور خود کنند.

حتما بخوانید: دلبستگی در کودکان

 

نحوه برخورد با کودک بهانه گیر

نحوه برخورد والدین با بهانه گیری کودکان تاثیر بسیار زیادی در برطرف نمودن آن خواهد داشت. به همین دلیل بهتر است با توجه به دلیل بهانه گیری کودکان از راهکارهای زیر برای برطرف نمودن این بهانه گیری ها استفاده نمایید.

صبور باشید و کنترل خود را از دست ندهید:

یکی از نکات رفتاری که هنگام بهانه گیری کودکان باید به آن توجه داشته باشید، حفظ آرامش خودتان است. به هیچ عنوان در برابر بهانه گیری کودک عصبی نشوید و به تنبیه کودک نپردازید. زیرا در بسیاری از مواقع او می خواهد مشکلش را با شما در میان بگذارد. بنابراین آرامش خود را حفظ نمایید و اجازه دهید کودک نیز آرام شود.

بهانه گیری کودکان

برای شنیدن مشکل کودک زمان بگذارید و اجازه دهید اهمیت خود را متوجه شود:

برای کودک خود زمان بگذارید. به طور مثال هنگامی که او شروع به بهانه گیری می کند، کنار او بنشینید و او را در آغوش بکشید. شاید دلیل اصلی بهانه گیری کودک عدم توجه شما به او باشد. بنابراین سعی کنید به جای بی توجهی کودک را متوجه خود به او کنید.

احساسات او را تایید نمایید:

به جای اینکه به کودک خود بگویید که بچه بدی شده و دیگر او را دوست نخواهید داشت. به او بگویید که می فهمید چقدر عصبانی و یا ناراحت است. که اگر شما نیز جای او بودید ممکن بود واکنش های شدیدتری نشان دهید. سپس فرزند خود را در آغوش بکشید و اجازه دهید این تایید احساسات را درک نماید. در نهایت تماشاگر برطرف شدن بهانه گیری او در کوتاه ترین زمان ممکن خواهید بود.

او را در عمل انجام شده قرار ندهید:

به هیچ عنوان کودکان را در عمل انجام شده قرار ندهید. به طور مثال هرگز از آنها نخواهید به آغوش کسی بروند که دوست ندارند و با او احساس غریبگی می کنند. زیرا در بسیاری از مواقع دلیل بهانه گیری کودکان حضور در محیط های غریبه و در کنار افراد ناآشنا است.

حتما بخوانید: لوس شدن کودکان

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ علت بهانه گیری کودکان چیست؟

✔️ برای اینکه بتوانید بهانه گیری کودکان را متوقف نمایید ابتدا باید علت آن را دریابید که در متن مقاله علت های رایج این امر مطرح شده است.



 

2- ✔️ تاثیر تربیت بر کودک بهانه گیر چیست؟

✔️ نحوه تربیت کودک توسط والدین در بهانه گیری او بی تاثیر نیست بلکه تاثیر بسیار زیادی دارد که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ✔️ نحوه برخورد با کودک بهانه گیر چیست؟

✔️ نحوه برخورد والدین با بهانه گیری کودکان تاثیر بسیار زیادی در برطرف نمودن آن خواهد داشت که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : بهانه گیری کودکان

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/m1VR
نظرتان را بنویسید