نحوه خواباندن کودک

نحوه خواباندن کودک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

خواب مناسب و کافی یکی از مهم ترین لازمه های رشد و حفظ سلامت کودک است. به همین دلیل کیفیت خواب کودک از ضروری ترین دغدغه های پدر و مادرها است. از طرفی بد اخلاقی کودکان هنگام خواب از نگرانی های اکثر والدین است. بسیاری از آن ها از بی خوابی کودک در طول شب گله دارند و برخی دیگر از کمبود خواب کودک در طول شبانه روز ناراحت هستند.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از بی خوابی و یا عدم خواب کودک در طول شب رنج می برید، بهتر است در نحوه خواباندن بچه خود تجدید نظر کنید. متاسفانه در بسیاری از مواقع عدم درست خواباندن کودک موجب بی خوابی او می شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با بهترین و مناسب ترین روش های خواباندن کودک آشنا کنیم.

 

نحوه خواباندن کودک

همانطور که گفته شد خواب کافی و مناسب کودک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما در بسیاری از مواقع نحوه خواباندن بچه منجر به بی خوابی کودک و یا کم خوابی او می شود. بنابراین نحوه خواباندن کودک تاثیر بسیار زیادی در کیفیت خواب او دارد. به همین دلیل در ابتدا دلیل بی خوابی کودک خود را پیدا کنید. به طور مثال در برخی از مواقع والدین فضایی آرام و مناسب برای خواباندن کودک ایجاد می نمایند، اما باز هم کودک به راحتی نمی خوابد.

در اینگونه از مواقع ممکن است کودک شما از تاریکی ترسیده باشد و یا سایه اجسام روی دیوار او را وحشت زده کرده باشند. یا اینکه در برخی از مواقع والدین می خواهند کودک هرچه سریع تر بخوابد و این استرس و عجله به کودک نیز منتقل شده و منجر به بی خوابی او می شود.

بنابراین بهتر است زمان کافی و مناسبی را برای خواباندن کودک خود تعیین نمایید. همچنین با کودک در رابطه با دلیل بی خوابی او صحبت نمایید. نکته دیگری که باید به آن توجه نمایید، این است که به هیچ عنوان با تنبیه و عصبانیت کودک خود را نخوابانید. زیرا این کار نه تنها به خواباندن کودک کمک نمی کند. بلکه می تواند موجب ترس و اضطراب کودک در طول خواب شود.

به همین دلیل هرگز برای خواباندن کودک خود از سلاح هایی مانند عصبانیت، تنبیه کردن، تهدید کردن و برخوردهای فیزیکی استفاده نکنید. سعی کنید زمان خواباندن کودک کاملا آرامش داشته باشید و این آرامش را به کودک نیز منتقل نمایید. به او بگویید که چقدر دوستش دارید و او را تا زمانی که می خوابد نوازش کنید. این کار موجب می شود تا کودک در هنگام خواب احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته باشد و در نهایت خواب آرام و باکیفیتی را تجربه نماید. 

حتما بخوانید: روش های تنبیه کودک

 

 

 

 

 

نکات مهم برای نحوه خواباندن کودک

با توجه به اهمیت خواب کودک، بهتر است با تکنیک هایی که می تواند به شما در نحوه خواباندن کودک کمک نماید بیشتر آشنا شوید. این نکات شاید در ظاهر اهمیت زیادی نداشته باشند، اما هنگام رعایت آن ها متوجه خواهید شد که چقدر در بهتر خواباندن بچه و بالا بردن کیفیت خواب او موثر است. از مهم ترین نکاتی که هنگام خواب کودک باید به آن توجه نمایید، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1شرایط خوابیدن کودک را یک دفعه تغییر ندهید:

شرایط خواب کودک را یکباره تغییر ندهید. اگر می خواهید ساعت خواب، نحوه خواب و میزان خواب او را تغییر دهید، سعی کنید به تدریج این تغییرات را ایجاد نمایید. تا کودک بتواند راحت تر به تغییر شرایط خواب عادت نماید. در غیر این صورت بی خوابی در نوزاد یا کودک رخ می دهد.

2زودتر از زمان خواب او را به رختخواب ببرید:

برای اینکه بتوانید زودتر کودک را بخوابانید، سعی کنید زودتر از زمان خواب او را به رختخواب ببرید. در این صورت کودک زودتر خسته خواهد شد و بهتر می خوابد. با توجه به تحقیقاتی که در رابطه با این تکنیک انجام شده، متوجه شده اند که این کار موجب خواب بهتر و بیشتر کودک می شود.

نحوه خواباندن کودک

3محیط مناسبی را برای خواب کودک ایجاد نمایید:

از مهم ترین نکاتی که هنگام خوابیدن کودک باید به آن توجه نمایید، محیط آرام و راحت برای خواب او است. به طور مثال برخی از کودکان تنها در سکوت و تاریکی می خوابند. برخی دیگر در صورتی که نور ملایمی در فضا وجود داشته باشد، می خوابند و از تاریکی می ترسند. بسیاری از کودکان با لباس زیاد احساس گرما و بی قراری می نمایند. در صورتی که برخی دیگر باید حتما از پتو استفاده نمایند تا احساس گرما کنند. بنابراین به عادت های شخصی کودک خود هنگام خواب توجه داشته باشید. تا بتوانید شرایط مناسب تری را برای او ایجاد کنید.

حتما بخوانید: شب ادراری کودکان

 

راه های بهتر خوابیدن کودکان چیست

با در نظر گرفتن نکات مناسب هنگام خواباندن کودک می توانید از روش های مختلفی برای بهتر خوابیدن کودک نیز استفاده نمایید. از موثرترین راه های خواباندن کودکان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

دلایل ترس کودک هنگام خواب را برطرف نمایید:

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد در بسیاری از مواقع کودکان به دلیل ترس از خوابیدن امتناع می نمایند. به همین دلیل بهتر است هر چیزی که موجب ترس کودک شما قبل از خواب می شود را از بین ببرید. تا کودک بتواند با آرامش بیشتری چشمان خود را ببندد.

کودک خود را در زمان مشخصی از خواب بیدار کنید:

صبح ها زمان مشخصی را برای بیدار کردن فرزند خود مشخص نمایید. اینگونه بدن کودک عادت می کند تا ساعت مشخصی به خواب برود و ساعت مشخصی از خواب بیدار شود. شاید در روزهای اول کودک کمی بد اخلاقی نماید. اما بعد از چند روز بدن او به این برنامه خواب عادت خواهد کرد.

از نور کم و ملایم در اتاق خواب استفاده نمایید:

از آنجایی که کودکان قوه تخیل بسیار بالایی دارند، تاریکی می تواند ذهن آن ها را به سمت دیو، هیولا، دزد و چیزهای ترسناک دیگری بکشاند. همین موضوع موجب ترس از تاریکی کودک خواهد شد. بنابراین سعی کنید در اتاق کودک نور ملایمی قرار دهید، که در صورت بیدار شدن کودک به راحتی بتواند محیط اتاق خود را تشخیص دهد.

دیگر راه های موثر در خواباندن کودک:

قصه خواندن و لالایی گفتن

استفاده نمودن از اسانس های آرامش دهنده مانند اسطوخودوس در اتاق کودک

تنظیم خواب کودک، برنامه منظم و ساعت مشخص خوابیدن

دمای اتاق خواب را کمی سردتر نمایید.

گوشی و تلویزیون را خاموش نمایید.

سکوت را در فضای خانه و اتاق رعایت نمایید.

حتما بخوانید: افسردگی در کودکان

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ نحوه خواباندن کودک چگونه است؟

✔️ نحوه خواباندن کودک تاثیر بسیار زیادی در کیفیت خواب او دارد که در متن مقاله نحوه آن به طور کامل توضیح داده شده است.



 

2- ✔️ راه های بهتر خوابیدن کودکان چیست؟

✔️ هنگام خواباندن کودک می توانید از روش های مختلفی برای بهتر خوابیدن کودک نیز استفاده نمایید که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ✔️ محیط خواب چه تاثیری در نحوه خواباندن کودک دارد؟

✔️ از مهم ترین نکاتی که هنگام خوابیدن کودک باید به آن توجه نمایید، محیط آرام است که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : نحوه خواباندن کودک

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/p46Q
نظرتان را بنویسید