مرور زمان در جرائم تعزیری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
یکی از مهمترین موضوع در امور حقوقی این است که دعوی باید در زمان های قانونی اقامه شود . به این موضوع در حقوق مرور زمان می گویند . مرور زمان یعنی گذشت مدت زمانی که که یک وضعیت حقوقی رو تغییر میده . مرور زمان پیگیری جرم و اجرای مجازات را تحت تاثیر قرار می دهد . در بعضی از موارد مرور زمان باعث می شود که صدور حکم منتفی شده یا حکم صادر شده اجرا نشود . مرور زمان در قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است . مرور زمان در جرائم تعزیری با توجه به درجات مختلف مجازات تعزیری متفاوت است . از این رو در این مقاله به بررسی مدت مرور زمان در جرائم تعزیری و مرور زمان در توقف اجرای حکم تعزیری می پردازیم .




مدت مرور زمان در جرائم تعزیری
گفتیم که مدت مرور زمان در جرائم تعزیری با درجات مختلف ، متفاوت است ؛ یعنی اگر یک جرم تعزیری رخ دهد و مدت زمان مشخصی از وقوع از جرم بگذرد و در این مدت از جرم شکایتی نشود ، بعد از آن دیگر نمی توان از جرم شکایت کرد و برای متهم تشکیل پرونده داد . مدت مرور زمان در جرائم تعزیری از قرار زیر است :



1- جرم تعزیری درجه یک ، دو یا سه : مدت مرور زمان برای جرم تعزیری درجه یک ، دو یا سه ، 15 سال است .



2- جرم تعزیری درجه چهار : مدت مرور زمان برای جرم تعزیری درجه چهار ، 10 سال است . 



3- جرم تعزیری درجه پنج : مدت مرور زمان برای جرم تعزیری درجه پنج ، 7 سال است . 



4- جرم تعزیری درجه شش : مدت مرور زمان برای جرم تعزیری درجه شش ، 5 سال است . 



5- جرم تعزیری درجه هفت و هشت : مدت مرور زمان برای جرم تعزیری درجه هفت و هشت ، 3 سال است . 



در ماده 106 قنون مجازات اسلامی آمده است که در یک جرم تعزیری قابل گذشت اگر قربانی جرم ظرف یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم ، شکایت نکند ، حق شکایت کیفری از او ساقط می شود مگر اینکه متهم تحت سلطه باشد یا به یک دلیل خارج از اختیار خودش ، قادر به شکایت نباشد که در این صورت مهلت مزبور از تاریخ رفع مانع محاسبه می شود . در صورتی که قربانی جرم قبل پایان این مدن فوت کند و دلیلی هم بر صرف نظر شدن او از طرح شکایت نباشد ، خر یک از ورثه او در مهلت 6 ماه از تاریخ وفات حق شکایت دارد . 








مرور زمان در توقف اجرای حکم تعزیری
در ماده 107 قانون مجازات اسلامی آمده است که در صورتی که یک حکم قطعی تعزیری صادر شده باشد و از مدت صادر شدن حکم تعزیری قطعی تا مدت مشخصی ، حکم اجرا نشود ، بعد از آن نیز اجرای حکم متوقف خواهد شد . مرور زمان در توقف اجرای حکم تعزیری از قرار زیر است :



1- جرائم تعزیری درجه یک ، دو یا سه اگر برای مدت 20 سال از تاریخ صدور حکم قطعی اجرا نشوند ، متوقف خواهند شد .



2- جرائم تعزیری درجه چهار اگر برای مدت 15 سال از تاریخ صدور حکم قطعی اجرا نشوند ، متوقف خواهند شد .



3- جرائم تعزیری درجه پنج اگر برای مدت 7 سال از تاریخ صدور حکم قطعی اجرا نشوند ، متوقف خواهند شد .



4- جرائم تعزیری درجه شش اگر برای مدت 10 سال از تاریخ صدور حکم قطعی اجرا نشوند ، متوقف خواهند شد .



5- جرائم تعزیری درجه هفت و هشت اگر برای مدت 5 سال از تاریخ صدور حکم قطعی اجرا نشوند ، متوقف خواهند شد .



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مرور زمان در جرائم تعزیری ​به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مرور زمان در جرائم تعزیری پاسخ دهند .

منبع : مرور زمان در جرائم تعزیری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Myv1
نظرتان را بنویسید