همه چی درباره نصب جک برقی پارکینگ

همه چی درباره نصب جک برقی پارکینگ
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mobin1

جک برقی چیست؟


همانطور که می دانید در دنیای مدرن امروزی استفاده از تجهیزات الکترونیکی بسیار مهم است و برق همه چیز را از درب خانه گرفته تا وسایلی که استفاده می کنیم را تحت تاثیر قرار داده است. 

لازم به ذکر است که اکثر درب های پارکینگ اماکن و منازل عمومی و خصوصی دارای سیستم اتوماتیک جهت افزایش رفاه ساکنین و همچنین حفظ امنیت آنها می باشد. یکی از انواع درب های اتوماتیک جک برقی یا جک پارکینگی می باشد.

جک پارکینگی برقی مناسب برای درب های تک لنگه و دو لنگه (با ابعاد، وزن و تردد مختلف) بوده و در محیط های خاص کاربرد دارد. مکانیزم و همچنین عملکرد جک های برقی در سال های گذشته بسیار تغییر کرده است و روز به روز با پیشرفت تکنولوژی ساختار آنها بسیار بهتر شده و از آن بسیار استفاده می شود. در حال حاضر انواع مختلفی از جک های برقی را می بینیم که هر کدام از روش های متفاوتی برای باز و بسته شدن درب استفاده می کنند.

انواع جک برقی چیست؟!


جک های برقی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای محیط های خاصی استفاده می شوند. همانطور که اشاره کردیم با پیشرفت زندگی و تکنولوژی بشر، نوع وسایل و تجهیزات الکتریکی نیز تغییرات زیادی کرده است و جک ها و درب های اتوماتیک نیز از این قاعده مستثنی نیستند. 

به عنوان مثال درب های پارکینگی که 10 یا 20 سال پیش مورد استفاده قرار می گرفتند با درب ها و جک هایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند تفاوت های زیادی دارند و قطعا تکنولوژی تاثیر خاص خود را در درب های مدرن دارد. داشته است.

از انواع جک های برقی می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

جک های الکترومکانیکی:


جک های الکترومکانیکی، جک های برقی هستند که در منازل مسکونی و ویلاها مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع جک ها به دلیل ویژگی های بسیار خاص برای درب واحدهای مسکونی و کم تردد استفاده می شود و بهتر است برای مکان های پرتردد و شلوغ استفاده نشود. در واقع این نوع جک برای درب های سبک مناسب است.

جک های هیدرولیک:


نوع دوم جک برقی جک های هیدرولیک می باشد. لازم به ذکر است که از این نوع جک در مکان های شلوغ استفاده می شود و برای درب های سنگین نیز بسیار مناسب است.

جک های پنوماتیکی:


یکی از قدیمی ترین جک هایی که برای درب های اتوماتیک استفاده می شد جک های بادی بود که البته امروزه نیز در برخی از درب های اتوماتیک استفاده می شود. لازم به ذکر است که این نوع جک ها دارای سیستم کنترل سرعت نیز می باشند.

جک برقی پنوماتیک چیست؟


همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم جک های برقی بادی از قدیمی ترین جک های برقی هستند که در درب های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. در واقع جک های بادی جک هایی هستند که برای حرکت درب و همچنین حرکت دادن لولاها از نیروی باد استفاده می کنند و جزو اولین جک های برقی هستند. 

می توان اذعان داشت که امروزه این جک های هوا با نام جک های بادی در بین مردم رایج شده است. استفاده از جک های بادی برای درب های سبک مناسب است و برای درب های سنگین قابل استفاده نیست. امروزه استفاده از جک های پنوماتیکی به حدود یک متر افزایش یافته است اما این به معنای عدم استفاده از آن ها نیست. در واقع جک هایی که امروزه با تکنولوژی های جدید طراحی و تولید می شوند جایگزین مناسبی برای جک های پنوماتیکی شناخته شده هستند. زیاد استفاده می شوند.

جک برقی الکترومکانیکی چه نوع است؟!


یکی از مدل های جدید جک های برقی جک الکترومکانیکی است که در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد و مکانیزم این جک ها بسیار خاص است به گونه ای که جک های الکترومکانیکی به کمک گیربکس های مکانیکی به منظور حرکت درب کمک می کنند. لازم به ذکر است مکانیزم و عملکرد این نوع جک ها با روتور و چرخ دنده تکمیل خواهد شد. اگر بخواهیم مکانیزم این درب ها و مکانیسم آنها را بررسی کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که:

روتور داخل استاتور قرار می گیرد و با نیروی مغناطیسی می چرخد.
سپس چرخ دنده که معمولاً از مواد برنجی یا پلاستیکی طراحی و ساخته شده است شروع به چرخش می کند.
در نهایت شفت انتقال متصل به چرخ دنده توان دریافتی را به شفت کاردان منتقل کرده و باعث چرخش آن می شود.
نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که اسپیندل مانند یک پیچ بزرگ عمل می کند و دوک را به جلو و عقب حرکت می دهد.
در مرحله آخر شفت جک توسط مهره محافظ حرکت داده می شود و سپس درب باز و بسته می شود.
ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کدام یک از اجزای تشکیل دهنده جک های الکترومکانیکی آسیب می بیند؟! برای پاسخ به این سوال لازم به ذکر است که روتور و چرخ دنده یکی از آسیب پذیرترین قسمت های جک های الکترومکانیکی هستند. زیرا این دو قسمت با سرعت زیاد با یکدیگر در تماس هستند و به همین دلیل به مرور زمان دچار آسیب و فرسایش یا به عبارتی فرسوده شده است.

برای جلوگیری از فرسایش، آسیب و فرسودگی آنها، لازم است که جنس روتور از آلیاژ بهتر و محکم‌تری نسبت به چرخ دنده ساخته شده باشد تا در تماس با چرخ دنده دچار آسیب و فرسودگی نشود. چرخ. اگر همه این موارد رعایت شود، دنده نیازی به تعمیر نخواهد داشت و هزینه های گزافی را متحمل نمی شود.

جک هیدرولیک برقی چه نوع است؟!


نوع دیگر جک برقی جک برقی هیدرولیک است. مکانیسم این جک ها با سایر جک های برقی متفاوت است. در واقع جک برقی هیدرولیک به گونه ای عمل می کند که از نیروی مقاومت مایعاتی مانند روغن در برابر تراکم پذیری استفاده می کند. علم فیزیک ثابت کرده است که مایعات تراکم پذیر نیستند و اگر تراکم در آنها وجود داشته باشد این تراکم ناچیز خواهد بود. به عبارت دیگر مقاومت مایعات در برابر تراکم بسیار زیاد است. به گونه ای که با حداقل فشار بر مایعات می توان به مقاومت بسیار بالایی دست یافت.

عملکرد جک های هیدرولیک به این صورت است که در سیستم جک هیدرولیک از دو سیلندر استفاده می شود که این سیلندرها داخل یکدیگر قرار می گیرند و یکی از آنها حاوی روغن است. وقتی وارد روغن تحت فشار می شود، روغن از سیلندر کوچک خارج می شود. به سمت سیلندر بزرگ حرکت می کند و با قدرت بیشتری فشار را به پیستون داخل آن منتقل می کند. پس از آن پیستون مورد نظر حرکت می کند و می تواند باعث حرکت درب پارکینگ و باز و بسته شدن آن شود.
از جمله نکات بسیار مهمی که باید در مورد جک های برقی هیدرولیک بدانید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جک برقی هیدرولیک ساختار بسیار ساده ای دارد.
در این نوع جک های برقی از سیال روغنی استفاده می شود.
سیال روغن مصرفی دارای ویژگی تراکم ناپذیری مایعات است و بدین ترتیب نیروی لازم برای باز و بسته شدن درب تامین می شود.
می توان اذعان داشت که قابلیت کنترل سرعت جک هیدرولیک و قدرت بسیار بالای آن به دلیل تراکم ناپذیری روغن است.
این جک ها گیربکس ندارند و از موتور برق 220 ولتی به عنوان جایگزین گیربکس استفاده می کنند.
موتور الکتریکی مورد نظر فشار روغن را به سیلندر جک منتقل می کند و سپس به درب اجازه حرکت می دهد.

منبع : نصب جک برقی پارکینگی

نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر