لیزی لودینگ چیست؟

لیزی لودینگ چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
webdooni

 

لیزی لودینگ (Lazy Loading) یکی از تکنیک‌های متداول و کاربردی جهت افزایش سرعت بارگذاری وب سایت است که موجب بهبود سئو سایت و تجربه کاربر خواهد شد. lazy loading نوعی روش بهینه سازی بارگذاری محتواهای سایت است که به جای لود کامل مطالب و یا تصاویر یک صفحه، تنها محتوایی که کاربر در حال بازدید از آن است را بارگذاری می‌کند. سایر محتواهای سایت نیز تا زمان درخواست و اسکرول کاربر به تعویق می‌افتند تا از بارگذاری همزمان آنها و کاهش سرعت لود شدن وب سایت جلوگیری شود.

بدین ترتیب تمامی محتواها به موقع و با سرعت مناسب برای بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شوند و همین امر موجب کاهش نرخ پرش کاربر خواهد شد. تمامی وب سایت‌های موفق از این تکنیک در جهت افزایش سرعت لود صفحه خود استفاده می‌کنند تا جایگاه بهتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو بدست آورند. در ادامه این مطلب مفهوم دقیق و کاربردهای لیزی لودینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با مزایا و افزونه‌های وردپرسی آن آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای سفارش طراحی سایت در وبکده کلیک کنید.

lazy loading چیست؟

لیزی لودینگ که با نام‌های دیگری همچون لود تنبل یا بارگذاری تنبل و غیر همگام نیز شناخته می‌شود به نوعی تکنیک اشاره دارد که موجب به تاخیر انداختن بارگذاری محتواهای یک وب سایت می‌شود. لود تنبل در واقع روشی برای بهینه سازی محتوای آنلاین یک صفحه است که به جای بارگذاری همزمان و انبوه تمامی محتواهای وب سایت (تصاویر و ویدئوها)، تنها بخش‌هایی که در معرض دید کاربر است را لود می‌کند. یعنی محتواهای یک سایت به تدریج و با اسکرول کاربر بارگذاری می‌شوند.

فرض کنید که در حال بازدید از یک وب سایت هستید و وارد صفحه اول آن می‌شوید. تمامی مطالب و تصاویر موجود در صفحه اول در زمان ورود شما به ترتیب بارگذاری می‌شوند و سایر محتواها تنها در صورت اسکرول کردن شما لود خواهند شد. لود تنبل تصاویر و ویدیوها به طور غیر مستقیم موجب افزایش سرعت سایت و بهبود تجربه شما در هنگام بازدید از یک صفحه خواهد شد. زیرا اگر به محض ورود کاربر به یک صفحه، تمامی مطالب به طور همزمان لود شوند، سرعت بارگذاری و نمایش محتواهای سایت به طرز قابل توجهی پایین می‌آید. زمانی که سرعت لود شدن سایت پایین باشد نیز طیف گسترده‌ای از کاربر، صفحه را ترک کرده و از بازدید از آن صرف نظر خواهند کرد.

 

بنابراین استفاده از لیزی لودینگ موجب بارگذاری تدریجی و بهینه محتواهای یک وب سایت می‌شود و تصاویر و ویدیوهای آن را تنها در صورت اسکرول کاربر بارگذاری خواهد کرد. پیاده سازی تکنیک lazy loading مزایای بسیاری را برای یک وب سایت به همراه دارد و میزان ترافیک ارگانیک آن را افزایش خواهد داد.

چرا lazy loading را فعال کنیم؟

سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که چرا lazy loading را فعال کنیم؟ یا چرا باید بارگذاری محتواهای سایت خود را تاخیر بیاندازیم؟ پاسخ بسیار ساده و روشن است زیرا با فعال سازی لیزی لودینگ می‌توانید سرعت بارگذاری مطالب سایت خود را برای کاربران افزایش دهید. اما چطور و چگونه؟ زمانی که کاربران وارد سایت شما می‌شود، چشم انداز اولیه و نمای کلی آن به سرعت برای آنان بارگذاری خواهد شد. اما اگر به جای نمای اولیه سایت، تمامی محتواهای آن به محض ورود کاربر به طور همزمان شروع به بارگذاری کنند، آنگاه سرعت لود صفحه به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. در این صورت کاربران به سرعت صفحه را ترک کرده و از صفحه دیگری بازدید می‌کنند. بنابراین زمانی که لیزی لودینگ را در وب سایت خود فعال کنید به راحتی می‌توانید میزان ترافیک، سرعت و بازدید از آن را افزایش دهید.

مزایای پیاده سازی لیزی لودینگ در وب سایت

همانطور که اشاره کردیم پیاده سازی و اجرای لود تنبل در وب سایت مزایای بسیاری برای آن دنبال دارد که برخی از مهم‌ترین فواید آن شامل موارد زیر است:

کاهش زمان بارگذاری اولیه سایت

یکی از مهم‌ترین مزایای فعال سازی lazy loading در وب سایت، کاهش زمان بارگذاری اولیه آن است؛ زیرا لود کردن ترتیبی محتواهای سایت، حجم کلی آن را کاهش می‌دهد. بدین ترتیب مطالب سریع‌تر بارگذاری می‌شوند و از لود شدن مطالب دیگری که در معرض دید کاربر قرار ندارند نیز جلوگیری خواهد شد. افزایش سرعت سایت با تکنیک لیزی لودینگ یکی از روش‌هایی رایجی است که اکثر وب سایت‌های موفق و پربازدید از آن استفاده می‌کنند.

بهبود تجربه کاربران و کاهش نرخ پرش

بارگذاری محتواهای یک وب سایت با سرعت بهینه و مطلوب موجب بهبود تجربه کاربران در زمان بازدید از آن خواهد شد؛ زیرا در این صورت تمامی مطالب به سرعت نمایش داده می‌شوند و در اختیار بازدیدکنندگان قرارمی‌گیرند. این امر موجب کاهش نرخ پرش کاربر (Bounce Rate) می‌شود و مدت زمان بازدید از وب سایت را نیز افزایش می‌دهد. یعنی کاربران مدت زمان بیشتری را در صفحه شما سپری می‌کنند و به احتمال زیاد از تمامی بخش‌های آن بازدید خواهند کرد.

بهبود سئو وب سایت

بهبود سئو وب سایت یکی دیگر از مزایای قابل توجه فعال سازی لیزی لودینگ است که موجب ارتقای جایگاه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو خواهد شد. دو فاکتور «سرعت بهینه بارگذاری سایت» و «کاهش نرخ پرش کاربر» از جمله مهم‌ترین آیتم‌های چک لیست سئو سایت هستند که در زمان رتبه بندی صفحه توسط موتورهای جستجو مورد بررسی قرار می‌گیرند. پیاده سازی lazy loading تاثیر مستقیم و مثبتی بر این دو عامل دارد که در نهایت موجب بهبود سئوی وب سایت خواهند شد.

کاهش استفاده از پهنای باند وب سایت

پهنای باند سایت به میزان ترافیک ماهانه سایت اشاره دارد که برای نمایش و بارگذاری اطلاعات و محتواهای موجود بر روی وب سایت باید به صورت ماهانه و با پرداخت هزینه شارژ شود. زمانی که لیزی لودینگ را در سایت خود فعال کنید از بارگذاری بیهوده مطالب و محتواهای سایت جلوگیری کرده و بدین ترتیب می‌توانید در مصرف پهنای باند صفحه خود صرفه جویی نمایید.

بنابراین فعال سازی لیزی لودینگ در وب سایت مزایای بسیاری را برای آن به همراه دارد و موجب بهبود عملکرد صفحه و تجربه کاربران در هنگام بازدید از آن خواهد شد.

معرفی افزونه های lazy loading در وردپرس

اگر وب سایت شما بر پایه وردپرس طراحی و راه اندازی شده است، برای فعال سازی lazy loading در آن می‌توانید از برخی افزونه‌های مخصوص استفاده کنید. افزونه‌های مختلفی برای پیاده سازی لود تنبل در وب سایت‌های مبتنی بر وردپرس وجود دارند که با نصب آنها به راحتی می‌توانید از این تکنیک موثر در جهت افزایش سرعت بارگذاری محتوا در سایت خود استفاده کنید. در این بخش چندین افزونه رایگان و کاربردی جهت فعال سازی لیزی لودینگ در وب سایت‌های وردپرسی را به همراه ویژگی‌های آنها به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

افزونه Smush Image Optimization

افزونه Smush Image Optimization یکی از بهترین و کاربردی‌ترین افزونه های lazy loading در وردپرس شناخته می‌شود که دارای دو نسخه رایگان و پرمیوم است. نسخه رایگان این افزونه محبوب دارای گزینه فعال سازی لیزی لودینگ است و برای استفاده از آن نیازی به خرید نسخه پیشرفته این افزونه ندارید. Smush Image Optimization بهترین افزونه جهت کاهش حجم صفحات سایت، فشرد سازی و لود تنبل تصاویر است که اغلب سایت‌های وردپرسی از آن استفاده می‌کنند. برای فعال سازی لیزی لودینگ در این افزونه تنها کافی است به بخش lazy loading مراجعه کنید و سپس گزینه Activate یا Enable lazy loading را انتخاب نمایید.

 

افزونه Lazy Load by WP Rocket

افزونه Lazy Load by WP Rocket نیز یکی دیگر از افزونه‌های کاربردی جهت فعال سازی لیزی لودینگ در وردپرس است که سرعت بارگذاری تصاویر را افزایش می‌دهد و آنها را به تدریج و در مناسب‌ترین زمان برای کاربران نمایش می‌دهد. این افزونه از طریق کاهش درخواست‌های HTTP و بهبود زمان بارگذاری مطالب، سرعت سایت وردپرسی را افزایش می‌دهد که همان مکانیسم لیزی لودینگ است و به صورت رایگان در دسترس قرار دارد.

 

افزونه a3 Lazy Load

افزونه a3 Lazy Load از دیگر افزونه‌های رایگان و محبوب وردپرسی است که عکس‌ها، ویدیوها و آی فریم‌های شما را به حالت lazy loading در می‌آورد. با استفاده از این افزونه به راحتی می‌توانید تنظیمات تمامی آیتم‌های وب سایت خود را شخصی سازی کرده و آنها را بر اساس رویکرد صفحه‌تان تغییر دهید. افزونه a3 Lazy Load برای سایت‌هایی که میزان ترافیک بالا و محتواهای سنگینی دارند بسیار مناسب بوده و فعال سازی لود تنبل در آن موجب بهبود سرعت بارگذاری محتواهای آن خواهد شد. این افزونه با اکثر افزونه‌های پرطرفدار وردپرسی سازگار بوده و برای فعال سازی آن با مشکل و محدودیت خاصی مواجه نمی‌شوید.

 

افزونه Lazy Load for Videos

افزونه Lazy Load for Videos همانطور که از نام آن پیداست به صورت اختصاصی برای لیزی لودینگ کردن ویدیوهای وب سایت طراحی و توسعه داده شده است. اکثر افزونه‌ها تنها دارای قابلیت lazy loading تصاویر هستند و معمولا ویدیوها را به حالت عادی خود باقی می‌گذارند. با این حال اگر در وب سایت خود ویدیوهای زیادی آپلود کرده‌اید حتما باید آنها را لیزی لود کنید تا به صورت اتوماتیک بارگذاری نشوند. لود شدن همزمان ویدیوها در زمان بازدید کاربر از سایت، سرعت آن را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. افزونه Lazy Load for Videos تمامی ویدیوهای موجود در وب سایت شما را به حالت یک تصویر ایستا و یک گزینه پخش (Play) تبدیل می‌کند تا تنها در صورت کلیک کردن کاربر بر روی گزینه پخش، بارگذاری و نمایش داده شوند. بدین ترتیب می‌توانید سرعت سایت خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهید و از نمایش اتوماتیک ویدیوهای بارگذاری شده جلوگیری نمایید.

 

افزونه Ajax Load More

افزونه Ajax Load Moreنیز یکی دیگر از بهترین افزونه‌های فعال سازی لیزی لودینگ برای وب سایت‌های مبتنی بر وردپرس است که ویژگی اصلی آن قابلیت پیمایش یا اسکرول بی پایان (infinite scrolling) است. این افزونه علاوه بر اعمال لود تنبل بر روی تصاویر همچنین می‌تواند بارگذاری محتواهای متنی، صفحات مختلف سایت، نظرات و پست‌های تکی وب سایت را نیز به صورت تدریجی بارگذاری نماید. بدین ترتیب دیگر هیچگونه محتوایی در وب سایت وردپرسی شما به صورت اتوماتیک بارگذاری نمی‌شود و تمامی محتواهای آن حتی متن‌ها نیز تنها در صورت اسکرول صفحات سایت توسط کاربر لود خواهند شد.

با دانلود و نصب این افزونه‌های کاربردی و رایگان به راحتی می‌توانید تکنیک lazy loading را در وب سایت وردپرسی خود فعال کرده و سرعت بارگذاری مطالب آن را بهینه سازی کنید.

جمع بندی

تکنیک لیزی لودینگ یا لود تنبل تصاویر و ویدیوهای وب سایت یکی از کاربردی‌ترین روش‌های بهینه سازی و افرایش سرعت بارگذاری محتواهای آن است. با فعال کردن lazy loading در سایت، مطالب موجود در آن به صورت تدریجی و تنها با اسکرول کاربر بارگذاری می‌شوند و به نوعی از لود شدن ناخواسته و اتوماتیک محتواها جلوگیری به عمل می‌آید. پیاده سازی لود تنبل مزایای بسیاری را برای وب سایت‌ها به همراه دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به کاهش زمان بارگذاری مطالب، بهبود تجربه کاربر و سئو سایت اشاره کنیم. بنابراین اگر شما نیز صاحب یک وب سایت فعال و پر ترافیک هستید حتما لیزی لودینگ را در صفحه خود فعال کنید.


 

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/JLKJ
نظرتان را بنویسید