چگونه طلا اصل را از بدل تشخیص دهیم؟

چگونه طلا اصل را از بدل تشخیص دهیم؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matinkhanaki

درصورتی‌ که یک وسیله را در خانه و منزل خود و یا حتی در محل کار پیدا کردید بتوانید آن را توسط ابزار و وسایل ساده تست کنید تا متوجه طلا و یا اصل بودن یک شی فلزی شوید. وقتی وسیله‌ ای فلزی را پیدا کردید و از کجا بفهمیم طلا اصل و یا خرید حلقه ازدواج طلا است یا بدل میتوانید از هر کدام از روش‌های ذکر شده در مقاله استفاده کنید و به ‌راحتی تفاوت طلا از بدل را پیدا کنید. در ادامه چند راه تشخیص طلا از بدل را که روش‌های تشخیصی آسانی نیز می‌باشد را برای شما شرح خواهیم داد.

برای تست جواهرات یا طلای خود در خانه، میتوانید چند آزمایش آسان را انجام دهید

بیشتر با وسایلی که از قبل دارید، مانند آب، سرکه و آهنربا.

لازم نیست جواهرساز تأیید شده باشید تا ایده خوبی از واقعی بودن یا نبودن طلا اصل خود داشته باشید، و ما دستورالعمل ‌های گام ‌به ‌گام برای آزمایش طلای خود را به شما ارائه میدهیم.

 

روش اول: روش تشخیص طلا از بدل با سرکه

یک روش‌ تشخیص طلا از بدل در منزل که بسیار آسان و دم دستی است کمک گرفتن از سرکه است. کافی است برای تشخیص  اصل بودن طلا از بدل، آن را درون سرکه قرار دهید. اگر طلای شما بعد از ۳۰ دقیقه تغییر رنگ داد و سیاه شد یعنی بدلی و تقلبی است.

 

 

تشخیص طلا اصل از بدل با سرکه،

سرکه خاصیت اسیدی داشته و آب کاری را در طلای قلابی خراب می‌کند. به همین دلیل طلای تقلبی شما تیره‌ رنگ شده و شما متوجه خواهید شد که طلای شما واقعی است یا تقلبی؟! البته این نکته نیز قابل ذکر است که هم سرکه سیب و هم سرکه انگور هر دو یک عکس‌ العمل بر روی طلای شما دارند

 

روش دوم: روش تشخیص طلا اصل از بدل با گوش دادن

یکی از روش‌های جالب و البته کمی عجیب در تشخیص طلا از بدل این است که صدای قطعه طلایی که خریدید را گوش کنید. شاید به نظر کمی خنده‌ دار بیاید، اما یک روش تشخیص طلا از بدل در منزل همین است. برای این کار کافی است که به قطعه طلایی که خریداری کرده ‌اید، با یک جسم فلزی دیگر، ضربه بزنید. اگر صدای ایجاد شده شبیه زنگ بود و یک الی دو ثانیه طول کشید مطمئن باشید که طلا اصل خریداری

کرده اید. البته روش‌های دیگری نیز برای تشخیص طلا از بدل وجود دارد که ما در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد و به شما توصیه میکنیم که در کنار آن روش‌ها، این روش را نیز امتحان کنید.

 

 

روش سوم: روش تشخیص طلا اصل از بدل با چک کردن اعداد

روش دیگری که برای تشخیص طلا از بدل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، چک کردن اعدادی است که بر روی قطعه طلای شما حک شده‌اند. عدد های حک شده بر روی طلا اطلاعات کاملی را از محصول پیشرو به خریدار و فروشنده خواهند داد. برای مثال اگر یکی از کد های ۵۰۰، ۹۹۹، ۳۷۵، ۹۵۸، ۷۵۰، ۵۸۵، ۹۱۶ و ۵۸۳ بر روی طلای شما حک شده باشد، یعنی طلا اصل یا انگشتر جواهر  است. این اعداد به شما اطمینان خواهند داد که طلای شما بدلی نیست.

 

تشخیص طلا از بدل با چک کردن اعداد

البته ناگفته نماند که برخی از طلا های قدیمی فاقد این کدها هستند و این روش تشخیص طلا از بدل در منزل در این قطعات کاربردی نیست. برای این قطعات با استفاده از دستگاه تشخیص عیار طلا میتوان عیار را تشخیص داد. اگر با کدی غیر از کد هایی که در قسمت بالا آنها را برای شما قید کردیم رو به رو شدید، مطمئن باشید که فروشنده کالای تقلبی به شما  فروخته است.

 

 

روش چهارم: روش تشخیص طلا اصل از بدل با وایتکس

برای تشخیص طلا از بدل یکی از روش‌های بسیار راحت که در هر جایی قابل اجراست استفاده از وایتکس است. در این روش شما کافی است کمی وایتکس را بر روی طلای موردنظر خود بریزید. اگر طلا اصل بود بعد از طی شدن پروسه واکنش، قسمتی که با وایتکس برخورد داشته قرمز و یا سبز قهوه ‌ای خواهد شد. اما اگر طلای شما تقلبی باشد باعث تغییر رنگ آن شده و آسیب

می‌ بیند. به شما توصیه میکنیم از این روش تشخیص طلا اصل از بدل در منزل استفاده نکنید چون با این که سریع و آسان است، به طلا آسیب زیادی خواهد زد.

 

 

روش پنجم: روش تشخیص طلا اصل از بدل با آب

در میان راه‌ های تشخیص طلا از بدل یکی از روش‌های آسان و همیشه در دسترس استفاده از آب است. در این روش کافی است که قطعه طلای خود را درون یک ظرف آب قرار دهید. اگر قطعه شما در انتهای ظرف قرار گرفت و روی آب نیامد یعنی طلای شما  اصل است. این روش تشخیص طلا از بدل در منزل علاوه بر اینکه مطمئن، راحت و آسان است به قطعه شما چه طلا باشد و چه بدل هیچ آسیبی نخواهد رساند. ضمناً طلا اصل در آب زنگ نزده و تغییر رنگ نیز نمیدهد.

 

 

 روش ششم: روش تشخیص طلا اصل از بدل با حرارت

یکی دیگر از روش‌های تشخیص طلا از بدل در منزل استفاده از حرارت است، البته منظور ما از حرارت آتش نیست. در این روش طلا را بر روی یک قطعه یخ در دمای اتاق قرار دهید. اگر طلا اصل باشد مدت زمان ذوب شدن یخ کاهش پیدا خواهد کرد و یخ با سرعت بسیار زیادی آب می‌شود. اما اگر طلا تقلبی باشد با این پدیده روبرو نخواهید بود. ناگفته نماند که نقره نیز مانند

طلا اصل رسانایی حرارتی بالایی داشته و یخ را به سرعت آب می‌کند.

 

 

روش هفتم: روش تشخیص طلا از بدل با آهنربا

فلز طلا به دلیل خاصیت مغناطیسی و آرایش الکترونیکی خود، جذب آهنربا نخواهد شد مگر اینکه در میدان‌ های مغناطیسی بسیار قوی مانند دستگاه MRI قرار بگیرد.

میتوان این‌ گونه گفت که یکی از آسان ترین راه ‌های تشخیص طلا از بدل در منزل با استفاده از آهنربا است.

آهنربا طلا اصل را جذب نمیکند اما اگر طلا بدل باشد و خصوصاً از فلز نیکل تشکیل شده باشد به‌ راحتی جذب خواهد شد.

 

 

روش هشتم: روش تشخیص طلا اصل از بدل به ‌واسطه سنجش رنگ طلا

یکی از روش‌های دیگری که با آن میتوانید تشخیص طلا از بدل در منزل را انجام دهید، استفاده از رنگ فلز طلا است. برای این روش شما به یک ذره‌ بین و البته نور زیاد احتیاج دارید. ابتدا در زیر نور قوی تمام سطح طلا را تماشا کنید. اگر طلای شما اصل باشد سطح طلا باید رنگی یکسان داشته باشد، اما اگر در قسمت ‌هایی از طلا با رنگ پریدگی روبرو شدید بدانید که طلا شما تقلبی است. همین ‌طور وجود لکه های رنگی مانند لکه های قرمز نشان از بدل بودن طلای شما دارد.

 

 

روش نهم: روش تشخیص طلا از بدل با آمونیاک

یکی از قابلیت ‌های آمونیاک این است که به‌ راحتی می ‌تواند سطح تمام فلزات به‌ جز پلاتین را سیاه کند. اگر در تشخیص طلای سفید و نقره دچار اشتباه شدید آمونیاک به شما کمک خواهد کرد. یکی از راه‌ های تشخیص طلا از بدل در منزل این روش است که اگر طلای سفید شما اصل باشد هیچ تغییر رنگی بر روی آن ایجاد نخواهد شد.

 

 

روش دهم: روش تشخیص طلا اصل از بدل با ید

در این روش تشخیصی باید ید را بر روی قطعه خود که شبیه طلا یا احیانا طلا است بکشید. اگر ید از روی طلا پاک شد قطعه شما طلای اصل است. اما اگر ید بر روی قطعه شما باقی ماند آن طلا واقعی نیست.

 

 

روش یازدهم: روش تشخیص طلا از بدل با اسید نیتریک

استفاده از نیتریک اسید برای تشخیص طلا از بدل در منزل گزینه مناسب تری نسبت به وایتکس بحساب می ‌آید. در این روش کافی است که

قطره ‌ای نیتریک اسید بر روی طلا بریزید. اگر طلای شما اصل باشد تغییر رنگ قرمز یا سبز قهوه ‌ای خواهد داشت و اگر قطعه طلای شما بدلی باشد سیاه شده و آسیب خواهد دید.

 

 

روش دوازدهم: روش تشخیص طلا از بدل با خش انداختن

روش دیگری که ما برای تشخیص طلا اصل از بدل در منزل به شما توصیه میکنیم خط انداختن طلا بر روی سکه است. شما باید سکه مسی خود را با طلایی که دارید خط بیندازید. اگر طلای شما تقلبی باشد سکه دچار خراش خواهد شد. اما اگر بر روی سکه هیچ خط و خشی ایجاد نشد یعنی

طلا اصل است.

علت این امر نیز این است که طلای واقعی بسیار نرم و چکش پذیر است.

 

 

 

روش سیزدهم: روش تشخیص طلا از بدل با سرامیک

با استفاده از سرامیک میتوان تشخیص طلا از بدل در منزل را انجام داد.

فقط کافیست قطعه طلایی خود را بر روی یک کاشی سرامیکی یا ظرف سرامیکی بکشید. اگر از خود خط سیاهی برجای گذاشت یعنی قطعه شما طلای قلابی است اما اگر ردی زرد رنگ از آن برجای ماند، یعنی قطعه طلایی شما اصل است.

 

 

روش چهاردهم: روش تشخیص طلا از بدل با گاز گرفتن

این روش آخرین روشی است که برای تشخیص طلا اصل  و جواهرات اصل از بدل در منزل به شما معرفی خواهیم کرد. همان ‌طور که می ‌دانید طلا نرم است و براحتی میتوان آن را خم کرد. در این روش کافیست که قطعه طلای خود را گاز بگیرید ، حتما زمانی که ورزشکاران مدال طلای المپیک را برنده میشوند، دیده ‌اید که آن را با دندان خود گاز می‌گیرند .

علت این موضوع این است که با گاز گرفتن میتوان قطعه طلای اصل را از تقلبی تشخیص داد. قطعه طلای اصل رد دندان شما را نشان خواهد داد اما اگر قطعه طلایی شما بدل باشد به احتمال زیاد دندان شما درد خواهد گرفت.

 


 

برچسب ها
لینک مرجع https://jewellery-unique.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/KPKl
نظرتان را بنویسید