مهارت جرات ورزی

مهارت جرات ورزی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

فکر می کنید معنی جرات ورزی چیست؟ حتماً شنیده اید که می گویند باید جرات " نه گفتن" داشته باشید! همین جرات نه گفتن یک مثال بارز از مهارت جرات ورزی است. مهارت جرات ورزی ابعاد و جنبه های مختلف دارد و به طور کلی نمی توان تعریف آسانی از آن داشت. تبحر جرات ورزی اکتسابی است یعنی شما تکنیک های جرات ورزی را یاد می گیرید و آن را تکرار می کنید و در نهایت یاد می گیرید که چه باید کرد.

برای افزایش مهارت جرات ورزی باید در ابتدا مفهوم آن را دانستن و نقش آن در توسعه فردی را متوجه شد و سپس شرایطی را در نظر گرفت که جرات ورزی به بهترین نحو صورت بگیرد.

 

مهارت جرات ورزی چیست

در روابط مثبت و سازنده وقتی صحبت از مهارت جرات ورزی است یعنی یک صفت و ویژگی کلیدی که سبب رشد می شود و کمک می کند تا همه ما درک بهتری از دنیای اطرافمان داشته باشیم. البته که تعاریف در زمینه مهارت جرات ورزی زیاد است.

برخی از افراد فکر می کنند جرات ورزی یعنی هر جا که اعتراضی دارند، بتوانند به راحتی فریاد بزنند. این تعریف اشتباه است. تبحر جرات ورزی یعنی شما بتوانید درست در موقعیت مناسب و بر اساس شرایط مناسب جرات کنید و بهترین واکنش را نشان دهید.

مثلاً فرض کنید شما به تازگی راننده شده اید، وقتی رانندگی را آغاز می کنید شاید در ابتدا این طور به نظر برسد که دیگران شما را نگاه یا تمسخر می کنند و حال قرار است در همین حال و هوا یک پارک دوبل دشوار را تجربه کنید. اگر مهارت جرات ورزی نداشته باشید فرار را بر قرار ترجیح می دهید و این موضوع باعث می شود که نتوانید در ابعاد دیگر زندگی خود رشد کنید. پس تعریف از مهارت جرات ورزی فقط این نیست که بتوانید هر کجا که چیزی مخالف میل شماست، اوقات تلخی راه بیندازید.

اینطور که بررسی ها نشان می دهد تبحر جرات ورزی سبب عزت نفس انسان می شود و یک الگوی بی نظیر برای ارتقای شغلی است. کسانی که برنامه نویسی می کنند تبحر جرات ورزی را به خوبی درک خواهند کرد. آنها بارها آزمون و خطا می کنند و این موضوع سبب می شود تا جرات کنند و بهترین انتخاب را داشته باشند. حقیقت این است که معمولاً برای جرات ورزی باید بتوانید اصولی ترین شرایط را در نظر بگیرید در غیر این صورت به مشکل بر می خورید و دچار نقص خواهید شد.

مهارت جرات ورزی در بین افراد رویکرد متفاوتی دارد، برخی از افراد تصور می کنند که اگر قرار است جرات کنند و حرفی را بزنند از جامعه ترد می شوند و این تصورات سبب می شود تا به کل از تصمیم خود صرف نظر کنند.

حتما بخوانید: راه های افزایش عزت نفس

 

 

 

 

 

راه های تقویت مهارت جرات ورزی

برای اینکه بتوانید مهارت زندگی جرات ورزی را در خود افزایش دهید باید بتوانید یک سری تکنیک های جالب را مرور کنید.

تکنیک مه آلود:

شاید کمی عجیب باشد اما این تکنیکی یکی از بهترین روش های افزایش مهارت جرات ورزی در سال 2021 شناخته شده است. یعنی باید طوری صحبت کنید که به اصطلاح نه سیخ بسوزد نه کباب! حقیقت این است که ارائه پاسخ آرام و درست سبب می شود تا بتوانید از حال و هوای مه آلود خارج شوید. دقت کنید که شیوه های دفاعی و جدلی در این تکنیک جایگاهی ندارند و رفتار و پاسخ شما باید به صورت دیواری از مه باشد و شما را به دنیای درستی ببرد.

تکنیک پافشاری:

بله! درست متوجه شدید شما باید روی کاری که می خواهید انجام دهید پافشاری کنید. در واقع باید کار مورد نظر را بارها و بارها تکرار کنید و حرف خود را بزنید بدون اینکه عصبانی شوید و یا ناراحت شوید. دقت کنید که هرگز نباید خود را درگیر مسائل حاشیه ای کنید اما روی حرف خود پافشاری داشته باشید.

مهارت جرات ورزی

پرس و جوی مثبت داشته باشید:

یکی از تکنیک های جالبی که می تواند مهارت جرات ورزی را افزایش دهد پرس و جوی مثبت است. سعی کنید یک فن مثبت ساده را یاد بگیرید و به واسطه فن مورد نظر سعی کنید که نظرات مثبت دیگران را ارزیابی کنید. گاه بهتر است که تحسین و ستایش داشته باشید و گاه نیز سکوت کنید و شنونده باشید. شنونده بودن بخش مهمی از کار را شامل می شود.

پرس و جوی منفی را یاد بگیرید:

البته نه برای انجام، بلکه برای دوری از آن! پرس و جوی منفی باعث می شود که کمی از خود واقعی تان دور شوید و این موضوع سبب ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه و خشمگینانه در شما می شود. بهتر است که فرق پرسش مثبت و منفی را بدانید تا بتوانید بهترین شرایط را مدنظر قرار دهید.

حتما بخوانید: توانایی نه گفتن در زندگی

 

مزایای مهارت جرات ورزی

اگر مهارت جرات ورزی یاد بگیریم می توانیم خودمان را از عزت نفس پایین به عزت نفس بالا برسانیم و این رویکرد کمک می کند تا بهتر در جامعه حضور یابیم.

افزایش اعتماد به نفس:

جرات ورزی و اعتماد به نفس ارتباط مستقیمی با هم دارند به طوری که شما می توانید به واسطه مهارت جرات ورزی، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و شرایطی فراهم سازید تا بتوانید صاحب نظر باشید.

از بین رفتن تصورات منفی:

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد دارند این است که کلاً فکر می کنند هوش کمی دارند و یا جذابیت آنها نیز کم است در این راستا به طور کلی تبحر جرات ورزی سبب می شود تا شخص بتواند به هوش و جذابیت خود نیز افتخار کند.

عدم وابستگی به دیگران:

کسانی که جرات ورزی را یاد نگرفته اند برای انجام همه کارهای خود به دیگران نیاز دارند و عدم وابستگی به دیگران یکی از مهمترین مزایای مهارت جرات ورزی محسوب می شود. یعنی شما می توانید بسیاری از کارها را با استقلال بالا انجام دهید و این موضوع کمک می کند تا ساختار زندگی شما بهبود یابد و اثربخش تر شود.

خروج از حالت منفعل:

برای خروج از حالت منفعل به طور کلی یکی از بهترین موقعیت ها این است که بتوانید جرات کنید و آنچه در ذهن خود دارید با نهایت ادب و مهارت عنوان کنید. مهارت جرات ورزی به شما کمک می کند تا احساس پویایی داشته باشید.

جدایی از ترس:

ترس بخش زیادی از وجود انسان ها را فراگرفته است و به طور کلی رفتارهای غیر جسورانه و توام با ترس سبب می شود تا زندگی آنطور که باید کیفیت خود را نداشته باشد به این ترتیب با یادگیری مهارت جرات ورزی می توانید رفتارهای قاطعانه ای از خود نشان دهید.

انتقاد پذیری:

این مهارت باعث می شود که حساسیت شما نسبت به انتقادات کاهش یابد.

در ادامه بخوانید: انتقاد پذیری چیست

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ مهارت جرات ورزی چیست؟

✔️ مهارت جرات ورزی ابعاد و جنبه های مختلف دارد و به طور کلی نمی توان تعریف آسانی از آن داشت اما در متن مقاله شرح داده شده است.



 

2- ✔️ راه های تقویت مهارت جرات ورزی چیست؟

✔️ برای اینکه بتوانید مهارت زندگی جرات ورزی را در خود افزایش دهید راه هایی وجود داشته که در متن مقاله مطرح شده است.



 

3- ✔️ مزایای مهارت جرات ورزی چیست؟

✔️ اگر افراد مهارت جرات ورزی یاد بگیرند می توانند خودشان را از عزت نفس پایین به عزت نفس بالا برسانند که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : مهارت جرات ورزی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jXB4
نظرتان را بنویسید