مراقبت از خود در برابر افسردگی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
افسردگی شرایطی است که در آن ، فرد احساس ناراحتی ، ناامیدی و عدم وجود قدرت می کند . هر فردی ممکن است در معرض افسردگی قرار گیرد . شدت افسردگی ممکن است ازکم تا زیاد متفاوت باشد ؛ وقتی شدت افسردگی کم باشد فرد زندگی عادی خود را انجام می دهد اما وقتی افسردگی شدید شود نمی تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد و به افکاری مانند مرگ ، آسیب زدن به خود و دیگری حتی افکار خودکشی و .... نیز فکر می کند . افسردگی مانند ابری است که همه چیز را در زندگی فرد تیره می کند و لذت زندگی را از او می گیرد . در کل افسردگی مشکل رایجی است و گاهی بسیاری از مردم بر اثر آن احساس اندوه و شکست می کنند . این حس اغلب می تواند به خاطر مسائل زندگی مانند داغداری ، مشکلات مالی و مسکن و یا مشکلاتی در روابط اجتماعی باشد .  اما خوشبختانه انواع افسردگی قابل درمان است . در این مقاله به بررسی مراقبت از خود در برابر افسردگی می پردازیم . 




علایم و نشانه های افسردگی
افسردگی فقط احساس غم نیست بلکه افسرگی حالتی است که فرد در آن احساس ناراحتی ، پوچی ، ناامیدی و درماندگی می کند . افراد افسرده نمی توانند مانند گذشته به کار و فعالیت بپردازند و هر روز شکست می خورند و نا امید تر می شوند و  هر چه بیشتر تلاش می کنند بیشتر ناکام می مانند ؛ این چرخه معیوب در زندگی فرد باعث بدتر شدن بیماری در طی زمان می شود . برخی از نشانه ها و علائم افسردگی شامل موارد زیر است :  



* احساس ناراحتی


* از دست دادن علاقه به موضوعاتی که پیش از این ، جذاب و لذت بخش بودند 


* گریه زیاد یا احساس ناتوانی برای گریستن


* احساس تنهایی حتی اگر در جمع باشید


* خستگی و کمبود انرژی


* بی‌ قراری


* مشکلات خواب


* احساس بد در ساعات به خصوصی از روز به ویژه در صبح ها


* کاهش یا افزایش اشتها و وزن


* از دست دادن اعتماد به نفس


* منتظر اتفاقات ناگوار بودن و داشتن افکار منفی یا غم‌انگیز


* احساس یأس و ناامیدی


* افکاری در مورد مرگ و خودکشی


* احساس تنفر از خود


* کاهش حافظه و تمرکز


* ممکن است انجام کارهای ساده برایتان مشکل باشد


* ممکن است انجام کارهای روزمره برایتان دشوار باشد


* ممکن است ارتباط خود را با افراد دیگر قطع کنید


البته هر کسی که به بیماری افسردگی مبتلا باشد، همه این علائم را همزمان نخواهد داشت . همچنین ممکن است این احساسات و افکار را تا مدتی پس از ، از دست دادن عزیزانتان یا برخی مشکلات زندگی ، تجربه کنید که معمولا به مرور زمان حل و فصل می‌شوند . چنین شرایطی برای مدت محدود ، امری طبیعی است . اما اگر این احساسات خیلی شدید باشند یا برای مدت طولانی ادامه یابند ، احتمالاً نشانه پیشرفت افسردگی هستند .

حتما بخوانید: خودکشی چیست


علت افسردگی
افسردگی علت مشخصی ندارد و معمولاً بیش از یک دلیل برای وقوع آن وجود دارد . این دلایل از فردی به فرد دیگر متفاوت اند . از جمله این موارد می‌ توان به حوادث ناراحت کننده زندگی مانند تنها بودن ، فقر و بیکاری ، مهاجرت ، از دست دادن عزیزان و بیماری جسمی اشاره کرد . از طرفی حوادثی که شما فکر می‌ کنید خوب و مثبت اند از قبیل ازدواج کردن ، شروع به کاری جدید ، و حتی زایمان ( مانند آنچه که در افسردگی پس از زایمان دیده می‌ شود ) ، می توانند به عنوان یک عامل استرس زا جهت شروع افسردگی عمل کنند . به نظر می ‌رسد برخی افراد در مقایسه با دیگران نسبت به افسردگی آسیب‌پذیرترند . این امر ممکن است به دلیل آسیب‌ پذیری بیشتر ژنتیکی و یا به دلیل تجربیات اولیه زندگی و تأثیرات خانواده و محیط بر رشد فرد باشد . هم چنین ، افراد مختلف به روش‌ های مختلف نسبت به افسردگی واکنش نشان می‌ دهند . برخی ممکن است غمگین و گوشه‌ گیر شوند و برخی دیگر پریشانی خود را با مصرف مواد و یا تحریک‌ پذیری بیش از اندازه نشان می دهند .



حتما بخوانید: انواع افسردگی


درمان افسردگی
پزشک ممکن است جهت درمان از مشاوره ، داروهای ضد افسردگی یا ترکیبی از این دو روش کمک بگیرد . وی ممکن است شما را به متخصصان سلامت روان ارجاع دهد که ممکن است مددکاراجتماعی ، مشاور ، روانشناس یا روان‌ پزشک ، باشد . درمان براساس نیازهای هر فرد تنظیم می شود . برای درمان افسردگی ، بایستی به موارد زیادی توجه کرد . این موارد شامل علت افسردگی ، شرایط و جنبه های فردی شما و روش های مقابله تان با مشکلات می باشد . مشاوره و روان درمانی انواع مختلفی دارند . درمانگر به شما کمک می‌ کند تا مشکلات خود را بهتر درک کنید ، افکار منفی خود را شناسایی کنید و افکار مثبت را جایگزین آن ها کنید و به دنبال راهکاری برای غلبه بر افسردگی باشید . آموختن مهارت های زندگی نیز می تواند برای شما بسیار کمک کننده باشد . البته مدتی طول می‌ کشد تا مزایای مشاوره منظم را احساس کنید ، اما این نوع درمان تاکنون به بسیاری از مردم کمک کرده است و می‌ تواند بسیار موثر واقع شود . نوع دیگری از درمان ، استفاده از داروهای ضد افسردگی می باشد که توسط پزشکان عمومی و یا روان ‌پزشکان تجویز می شوند و جهت درمان بسیاری از مبتلایان به افسردگی موثر بوده اند .
برخلاف عقیده عموم این داروها اعتیادآور نیستند و معمولاً پس از گذشت چند ماه ، زمانی که علائم افسردگی فروکش کردند ، با مشورت پزشک خود می توانید مصرف آن ها را متوقف کنید . دانستن این موضوع مهم است که شروع و قطع مصرف داروهای ضد افسردگی به صورت خود درمانی و بدون نظر پزشک می تواند آسیب زننده باشد . هیچ گاه خودسرانه برای شروع ، مقدار مصرف و قطع دارو تصمیم نگیرید ، داروهای ضد افسردگی بلافاصله عمل نمی‌ کنند . به طور معمول دو تا چهار هفته زمان لازم است تا اثرات مفیدشان مشخص شود . و نیز باید تا مدتی پس از رفع علائم مصرف شوند . پس ضروری است آن ها را منظم و به مدت مورد نیاز ، طبق دستور پزشک‌ تان مصرف کنید این امر ، هم در بهبود علائم و هم در جلوگیری از بازگشت افسردگی به شما کمک می کند . لازم است بدانید که این داروها نیز مانند سایر داروهای روانپزشکی ، به ویژه در ابتدای درمان ، می توانند عوارض جانبی داشته باشند اما خوشبختانه این عوارض بسیار جزئی هستند و با ادامه درمان از بین خواهند رفت ؛ پس حتما در مورد این عوارض با پزشک‌ تان مشورت کنید . اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنید ، مهم است که با پزشک خود در مورد سایر بیماری ‌های جسمی احتمالی ، مصرف سایر داروها ، مواد یا الکل نیز مشورت کنید.



در ادامه بخوانید: تاثیر افسردگی بر فرد



سوالات متداول


1- علایم و نشانه های افسردگی چیست ؟
افراد افسرده نمی توانند مانند گذشته به کار و فعالیت بپردازند و هر روز شکست می خورند که در متن مقاله باقی علائم افسردگی مطرح شده است.




2- علت افسردگی چیست ؟
افسردگی علت مشخصی ندارد و معمولاً بیش از یک دلیل برای وقوع آن وجود دارد که در متن مقاله توضیح کامل آن ارائه شده است.




3- درمان افسردگی چیست ؟
پزشک ممکن است جهت درمان از مشاوره ، داروهای ضد افسردگی یا ترکیبی از این دو روش کمک بگیرد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.

منبع : مراقبت از خود در برابر افسردگی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8QDr
نظرتان را بنویسید