چگونه از کامپوزیت دندان مراقبت کنیم؟

چگونه از کامپوزیت دندان مراقبت کنیم؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matinkhanaki

مراقبت کامپوزیت  دندان، به دو دسته مراقبت نیاز است که یکی از آن ها مراقبت های بعد از کامپوزیت در کوتاه مدت می باشد. در صورتی که مراقبت های اولیه به خوبی انجام شود، شکل و ظاهر کامپوزیت بهتر حفظ می شود و زمان بیشتری ماندگاری پیدا خواهد کرد.یکی از این مراقبت ها، مربوط به ونیر است. در حقیقت ونیر به نوعی از روکش  گفته می شود که بر روی دندان هایی که نیاز به کامپوزیت دارند، قرار می گیرند تا شکل دندان ها را عوض کند. پس در مرحله اول، نوع ونیر انتخاب شده به مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در دوره کوتاه مدت کمک زیادی می کند.اما مراکز دندانپزشکی  ونیر را در برخی از نواحی باید به کار ببرند که برای خوردن و یا گاز گرفتن غذا حتی تخفیف دندان پزشکی از دندان ها کمتر استفاده می شود.

مراقبت از کامپوزیت دندان

یکی دیگر از مراقبت های اولیه مربوط به بی حسی می باشد.حتماً شما هم اطلاع دارید که کامپوزیت دندان بیمار با بی حسی باید انجام شود و  تا قبل از آن که قسمت بی حسی به طور کامل از بین برود، بیمار وظیفه دارد تا احتیاط های لازم مانند جویدن و یا گاز گرفتن غذا را انجام دهدتا مراقبت کامپوزیت دندان وی دچار مشکل نشود.از مراقبت های بعد از آن در زمان کوتاه مدت به متد و اجرای صحیح کامپوزیت باید اشاره کرد. در مرحله اول دندان بیمار باید کاملاً  خشک شود و به هیچ عنوان ذرات آب دهان بر روی دندان باقی نماند که توسط دندانپزشک و با ابزارهای مخصوص انجام می شود.

 

سپس قرار دادن کامپوزیت با توجه به تعرفه های پزشکی شروع می شود و طی مراحلی انجام می شود. اما با اتمام کار، یکی دیگر از مراقبت کامپوزیت دندان نیز وجود دارد که مربوط به معاینه‌ های اولیه می باشد تا در صورت بروز مشکل و یا شکل نامناسب، بررسی های لازم انجام و اصلاحات صورت گیرد.در صورتی که بیمار دندان های خود را کامپوزیت کرده باشد، به هیچ عنوان در مراقبت های کوتاه مدت، نباید دندان ها را روی هم فشار دهد و یا دندان قروچه کند.

 

فرد بر خلاف این که از مسواک و نخ دندان همیشه استفاده می کند، به مدت یک شبانه روز در استفاده از آنها جداً پرهیز کند.

 

یکی دیگر از مراقبت های اولیه بعد از کامپوزیت دندان، استفاده نکردن از هر گونه مواد سفید کننده برای دندان ها می باشد و در روزهای اولیه نوشیدن الکل به هیچ عنوان توصیه نمی شود و در زمان های بعد نیز به مراتب کمتر باید نوشیده شود، چون برای دندان ها مشکل ایجاد می‌کند و ممکن است کامپوزیت را خراب کند.

 

 

مراقبت های بعد از کامپوزیت در بلند مدت

 

بر خلاف تصور عده ای که فکر می کنند،مراقبت از آن تنها به مراحل ابتدایی و اولیه نیاز دارد، باید گفت که مراقبت های بعد از کامپوزیت در بلند مدت نیز بسیار حائز اهمیت می باشد تا همیشه سالم و بی عیب و نقص باقی بماند.

 

یکی از مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان مثل کارت تخفیف ایملپنت و مراقبت از ان، طرز به کار بردن صحیح از نخ دندان و مسواک می باشد، البته استفاده مرتب از این وسایل را بعد از هر وعده غذایی نباید فراموش کرد. ضمن آن که غذا و یا نوشیدنی های مناسب و سالم باید مصرف کرد و غذا و یا نوشیدنی هایی که دارای رنگ های غیره مجاز مانند رنگ غذا و یا رنگ طبیعی مانند چای، قهوه و غیره هستند را به مراتب کمتر باید مصرف کرد.

 

افرادی که دارای کامپوزیت دندان هستند از سیگار، قلیان و یا مواد مخدر کمتر باید استفاده کنند، به دلیل آن که کامپوزیت از رنگ طبیعی خود خارج و رفته رفته زرد و بد رنگ می شود  در برخی از موارد افراد زیادی مشاهده شده اند که برای دندان های خود از ابزارهای نادرستی مانند ناخن، خلال دندان و یا غیره استفاده می کنند که به کامپوزیت دندان آسیب جدی وارد می شود و از این کار باید پرهیز کرد .

 

برای مراقبت از کامپوزیت دندان چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

 

با این مدل دندان پسته، تخمه و یا از این قبیل موارد که دارای جنس سفت و سختی هستند را نباید شکست.

مصرف مایعات سرد و خودداری از نوشیدن مایعات ولرم و یا داغ نیز در مراحل اولیه کمک بزرگی می کند در زیبایی پوست و تخفیف پوست که کمک شایانی می کند .

به هیچ عنوان از مسواک های برقی استفاده نشود، به دلیل آن که این نوع مسواک به دندان ها فشار زیادی وارد می کند.

همچنین، در روزهای اولیه به هیچ عنوان غذاهایی مانند استیک و یا شنسل مصرف نشود.

انجام ورزش هایی از قبیل بسکتبال، فوتبال، کشتی و یا غیره که با صورت ارتباط مستقیمی دارد، به هیچ عنوان توصیه نمی شود و یا اگر این نوع ورزش ها را انجام می دهید باید خیلی مراقب باشید تا توپ و یا ضربه ای به دندان ها و صورت شما برخورد نکند.

 

اگر از دهان شویه استفاده می کنید باید مدل هایی که فاقد الکل هستند را مصرف کنید.

 

از مصرف قند، شکلات های سفت، آب نبات و یا از جویدن چیزهای چسبناک مانند آدامس و غیره جداً خودداری شود.

 

در نوشابه های گاز دار و یا آب میوه های غیر طبیعی، نوعی اسید وجود دارد که با نوشیدن آن به کامپوزیت دندان ها آسیب جدی وارد می شود مصرف آنها را کاهش دهید و یا در صورت امکان خودداری کنید.

 

از خوردن نان خشک دوری کنید.

از خوردن خوراکی های سفت خود داری کنید .

در صورتی که خواهان نگهداری طولانی مدت دندان های کامپوزیت خود هستید، مصرف سبزیجات سفت مانند هویج، کلم و یا غیره را کنار بگذارید.

 

مصرف به مقدار کم پفک و یا تنقلاتی که با رنگ های مضر تولید شده اند، در مراقبت کامپوزیت حرف اول را می زند.

لینک مرجع https://kartetalaee.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/BDl2
نظرتان را بنویسید