تعداد واحد هر ترم دانشگاه سراسری

تعداد واحد هر ترم دانشگاه سراسری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

یکی از دغدغه های دانشجویان یا کسانی که در آستانه دانشجو شدن هستند، اطلاع از عناوین درسی رشته انتخابی و برنامه ریزی درسی دانشگاه سراسری محل قبولی  می باشد. اطلاع از تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه های سراسری یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان این دانشگاه ها به شمار می رود.

 

 

در ایران رشته های مختلفی در دانشگاه ها ارائه شده که که با معیارهای متفاوتی از یکدیگر متمایز می شوند. دانشگاه های سراسری اولین دسته از دانشگاه های معتبر و معروف به شمار می روند که هر ساله در دوره های مختلفی همچون کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می نماید.

ممکن است برای افرادی که هنوز دانشجو نشده و اصطلاحا نودانشجو هستند، سوالاتی در رابطه با ساز و کار دانشگاه های سراسری بوجود آمده باشد. از مهم ترین سوالات این دانشجو ها می توان به " هر مقطع تحصیلی یا هر رشته چند ترم دارد؟ " و " گذراندن هر ترم چند سال طول می کشد؟" یا " تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه های سراسری چقدر است؟ " اشاره کرده که ما در این مقاله برآنیم تا به سوالاتی از این دست پاسخ دهیم.

 

تعداد واحد هر ترم دانشگاه سراسری در مقطع کاردانی

دارندگان مدرک دیپلم رشته های نظری، کار و دانش و فنی حرفه ای پس از دریافت مدرک دیپلم خود می توانند بر حسب رشته مورد انتخابشان وارد دوره کاردانی یا فوق دیپلم شوند. ورود به مقطع کاردانی از  طریق ثبت نام کنکور سراسری، کنکور کاردانی و ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری در قالب دوره های روزانه، شبانه و غیر انتفاعی انجام می شود. همچنین علاقمندان به این مقطع می توانند در رشته های کاردانی دانشگاه های علمی - کاربردی نیز شرکت نمایند. دوره کاردانی دسته بندی مختلفی دارد که در یکی از این دسته بندی ها می توانیم این دوره را به دو دسته پیوسته و ناپیوسته تقسیم نماییم:

 

دوره کاردانی ناپیوسته

 

به منظور مجاز بودن برای شرکت در دوره های کاردانی ناپیوسته، فرد باید در کنکور سراسری شرکت نموده و شرایط ثبت نام کنکور سراسری را داشته باشد. البته چندین سالی است که تعدادی از رشته های کاردانی ناپیوسته در دفترچه کنکور کاردانی ارائه می شود واجدین شرایط از این طریق می توانند اقدام به ثبت نام نمایند. معمولا کاردانی ناپیوسته 2.5 تا 3 سال به طول می انجامد و 1 یا 2 ترم تحصیلی نسبت به کاردانی پیوسته بیشتر است. در این مقطع حداقل باید 82 واحد درسی و حداکثر 95 واحد را پشت سر گذاشته شود.

بیشتر بخوانید: ثبت نام کنکور کاردانی

 

دوره کاردانی پیوسته

 

برای ثبت نام در دوره های کاردانی پیوسته، فرد باید فارغ التحصیل رشته های کار و دانش یا فنی و حرفه ای باشد. یعنی فارغ التحصیل رشته های زیرگروه هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی در ابتدا باید مدرک دیپلم خود را در یکی از زیرگروه های مذکور دریافت کرده و سپس در آزمون کاردانی مرتبط با همان رشته ای که از آن دیپلم اخذ کردند، شرکت نمایند.

 

مقطع کاردانی معمولا 2 الی 3 سال به طول می انجامد و حداقل واحد آن در رشته های مختلف 72 واحد و حداکثر 95 واحد می باشد. طول مدتی که می توان این دوره را پشت سر گذاشت نهایتا 3.5 سال خواهد بود. دانشجویان این مقطع در هر ترم مجاز به برداشتن حداقل 12 واحد و حداکثر 24 واحد (افراد دارای معدل الف یا بالای 17) خواهند بود. به طور معمول در طول مدت کاردانی، شما 4 ترم را خواهید گذراند. از آن جایی که هر سال، 2 نیمسال تحصیلی به حساب می آید بنابراین 4 ترم می شود، 2 سال.

 

پس از گذراندن دوران کاردانی خود و اخذ مدرک فوق دیپلم می توانید برای اخذ مدرک کارشناسی ناپیوسته و پیوسته اقدام کنید. برای آشنایی با کنکور کاردانی به کارشناسی مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

بیشتر بخوانید: کنکور کاردانی به کارشناسی

 

 

تعداد واحد هر ترم دانشگاه سراسری در مقطع کارشناسی

یکی از دوره های آموزش عالی کشور، دوره کارشناسی می باشد. به این دوره، دوره لیسانس نیز گفته می شود. مقطع کارشناسی به دو دسته کارشناسی پیوسته و ناپیوسته تقسیم می شود که جزئیات هر دوره آن به شرح زیر می باشد:

 

کارشناسی پیوسته

 

افرادی دارای مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و یا کاردانی می توانند وارد این مقطع تحصیلی شوند. به دو صورت با کنکور و ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری در دو نوبت مهر و بهمن اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. این دوران معمولا 4 ساله طی می شود و مجموع واحدهایی که باید در این مقطع بگذرانید، بسته به اینکه چه رشته ای را مدنظر دارید حداقل 130 واحد و حداکثر 160 واحد می باشد. تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه سراسری در مقطع کارشناسی پیوسته، حداقل 12 واحد و حداکثر 24 واحد می باشد.

 

کارشناسی ناپیوسته

 

فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته یا ناپیوسته می توانند با ثبت نام کنکور کارشناسی ناپیوسته و یا به صورت بدون کنکور و از طریق معدل مقطع کاردانی شان وارد این دوره در دانشگاه های سراسری شوند. واحدهای اجباری در این دوران حداقل 67 واحد و حداکثر 70 واحد است. این دوران نیز حدود 2 سال و نهایتا 3 سال به طول خواهد انجامید. بنابراین می توان گفت این دوران حدود 4 ترم یا نیمسال تحصیلی دارد. تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه های سراسری در مقطع کارشناسی ناپیوسته حداقل 12 واحد و حداکثر 24 واحد می باشد.

 

مقطع کارشناسی ناپیوسته در رشته هایی مانند معماری، ارتباط تصویری، مهندسی فناوری صنایع شیمی، مهندسی فناوری مکانیک خودرو، مهندسی تولیدات گیاهی، آموزش زبان انگلیسی، آموزش و پرورش ابتدایی، آموزش ریاضی، ایمنی صنعتی و محیط کار، تکنولوژی و طراحی دوخت و هنرهای تجسمی، مهندسی اجرایی عمران، اتاق عمل، تکنولوژی پرتوشناسی، علوم آزمایشگاهی، مامایی، هوشبری، فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی، بهداشت عمومی، برق، مکانیک، کامپیوتر، علوم ورزشی و حسابداری و...  اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.

بیشتر بخوانید: لیست رشته های بدون کنکور کاردانی به کارشناسی

 

 

 

 

تعداد واحد هر ترم دانشگاه سراسری در مقطع کارشناسی ارشد

فارغ التحصیلان مقطع لیسانس پس از دریافت مدرک لیسانس خود باید در کنکور کارشناسی ارشد رشته مورد علاقه خود شرکت کرده و حدنصاب قبولی را کسب نمایند. البته اگر معدل کسی در دانشگاه و رشته خود به نسبت سایر افراد بیشتر باشد و اصطلاحا جزو نفرات برتر رشته خود باشد، بر حسب صلاحدید دانشگاه موردنظر او می تواند بدون کنکور وارد دوره کارشناسی ارشد رشته خود شود. دوره کارشناسی ارشد نیز بر حسب رشته های متفاوت، به دو صورت طی می شود:

 

کارشناسی ارشد پیوسته

 

این نوع از تحصیل معمولا خیلی خاص است و به نسبت مقاطع دیگر، افراد کمتری این نوع از تحصیل را انتخاب می کنند. برای طی کردن این دوره حداقل باید 172 و حداکثر 182 واحد را رشته انتخابی را بگذرانید. این مقطع حدود 6 سال به طول خواهد انجامید که نهایتا می تواند تا 7 سال به درازا بیانجامد. بنابراین در طی این دوره شما حدود 12 ترم یا نیمسال تحصیلی خواهید داشت.

 

افرادی که در رشته های خاص مانند الهیات و معارف اسلامی و ارشاد گرایش فلسفه و کلام، الهیات و معارف اسلامی و ارشاد گرایش قرآن و حدیث، الهیات و معارف اسلامی و ارشاد گرایش فقه ومبانی حقوق اسلامی، علوم قضایی (خاص دانشگاه علوم قضایی)، علوم قضایی گرایش حقوق تجارت (خاص دانشگاه علوم قضایی)، علوم قضایی گرایش حقوق ثبت (خاص دانشگاه علوم قضایی)، علوم قضایی گرایش حقوق جزا وجرم شناسی (خاص دانشگاه علوم قضایی)، مدیریت دولتی و سیاست گذاری عمومی، معارف اسلامی ومدیریت (خاص دانشگاه امام صادق (ع)) و ... ادامه تحصیل می دهند در واقع در حال گذراندن دوره کارشناسی ارشد پیوسته می باشند.

 

کارشناسی ارشد ناپیوسته

 

فرد پس از قبولی در آزمون کارشناسی ارشد می تواند وارد این مقطع شده و حدودا 2 الی 3 سال به تحصیل خود ادامه داده و متناسب با رشته خود 28 الی 32 واحد درسی را بگذراند. البته 4 تا 10 واحد در این دوره به پایان نامه اختصاص می یابد. بنابراین با درنظر گرفتن این موارد، این مقطع حدودا شامل 4 ترم خواهد بود که تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه های سراسری در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، 8 تا 14 واحد می باشد. البته در موارد معدودی نیز با صلاحدید کمیته تحصیلات تکمیلی این میزان می تواند به 16 واحد افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

 

 

 

تعداد واحد هر ترم دانشگاه های سراسری در مقطع دکتری

دوره دکتری بخش مهمی از تحصیلات تکمیلی در ایران به شمار می رود. این مقطع همانند مقطع کارشناسی پیوسته 4 الی 5 سال به طول می انجامد و فعالیت های بسیار گسترده و دشواری انجام می شود. از جمله نوشتن رساله و دفاع و... . دکتری نیز مانند دوره های تحصیلی پایین تر، دسته بندی خاص خود را داشته و به دو نوع تقسیم بندی می شود:

 

دکتری آموزشی- پژوهشی

 

دکتری آموزشی پژوهشی یکی پرمتقاضی ترین ها بوده و افرادی که علاقمند ورود به این مقطع می باشند معمولا به دنبال ورود به این دوره می باشند. در این دوران گذراندن یکسری واحدهای درسی و هم پرداختن به پایان نامه و مسائل مرتبط با آن الزامی می باشد. در این دوره دانشجو می بایست 36 واحد درسی را با موفقیت پشت سر بگذارد که از میان این 36 واحد، 12 تا 18 واحد آموزشی و 18 تا 24 واحد آن پژوهشی است. در طول این دوران، در هر ترم می توان حداقل 6 واحد و حداکثر 10 واحد اخذ کرد. معمولا این دوره 6 ترم یا نیمسال تحصیلی دارد که در طول مدت زمان 3 سال قابل گذراندن است. البته این مدت همان طور که قبلا گفته شد می تواند تا 5 سال نیز ادامه یابد و مقدار ترم و نیمسال های تحصیلی به عدد 11 برسد.

بیشتر بخوانید: آزمون دکتری

 

دکترای پژوهش محور

 

این نوع از دکتری، همان طور که از نامش هم قابل حدس است، بیشتر بر محور پژوهش می باشد. در این دوران، واحدهای درسی نیز هستند، اما تعداد آن ها نسبت به فعالیت های پژوهشی کمتر است. این نوع دکتری معمولا در نهایت، دستاوردهای عملی و تکنولوژیکی مهمی برای کشور به ارمغان خواهد آورد. دستاوردهایی از قبیل ایده ها و نظرات جدید در حیطه مسائل کشور، اختراعات نوین و... . در این دوره صرفا 3 تا 8 واحد درسی ارائه می شود و 28 تا 33 واحد آن به رساله و پایان نامه اختصاص دارد. اما باز هم مجموع تمام واحدهای این دوره، همان 36 واحد است.

در ادامه بخوانید: سقف انتخاب واحد دانشگاه ها

کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه سراسری را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا در اختیار متقاضیان قرار دهند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از تازه ترین اخبار مربوط به این حوزه عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا باشید.



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ حداکثر واحد در نظر گرفته شده برای مقطع دکترای آموزشی پژوهشی چقدر است؟

✔️ همانطور که در متن مقاله گفته شده حداکثر واحد در نظر گرفته شده برای این دوره 36 واحد می باشد.



 

2- ✔️ پایان نامه کارشناسی ارشد چند واحد را به خود اختصاص داده است؟

✔️ مطابق متن مقاله 4 تا 10 واحد کارشناسی ارشد به پایان نامه اختصاص می یابد.



 

3- ✔️ حداکثر واحد در نظر گرفته برای مقطع کارشناسی پیوسته چند واحد بوده و اتمامن آن به طور معمول چه مدت طول می کشد؟

✔️ 160 واحد می باشد که به طور معمول 4 سال به طول می انجامد البته توضیحات لازم در این خصوص در متن مقاله گفته شده است.

منبع : تعداد واحد هر ترم دانشگاه سراسری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rjjB
نظرتان را بنویسید