ادعای جعل ساده و جعل با تعیین جاعل

ادعای جعل ساده و جعل با تعیین جاعل
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی ادعای جعل ساده یا جعل بدون تعیین جاعل و جعل با تعیین جاعل می پردازیم .

 

 

شخصی که سندی علیه او در دادگاه اقامه شده است ، می تواند نسبت به آن سند ادعای جعل نموده یا اینکه سند را انکار و تردید نماید ، گفتنی است که ادعای جعل نسبت به سند اعم از سند عادی و سند رسمی صرفا با همین عنوان " جعل " امکان پذیر می باشد و در غیر این صورت ، دادگاه به این ادعا توجهی نمی کند . علاوه بر این ادعای جعل سند رسمی و عادی به سه شیوه امکانپذیر است که عبارتند از ادعای جعل در دادگاه کیفری ، ادعای جعل در دادگاه حقوقی و ادعای جعل به شیوه تبعی ؛ اما خود ادعای جعل به شیوه تبعی شامل ادعای جعل ساده و ادعای جعل با تعیین جاعل که در این مقاله قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم . به همین مناسبت ابتدا ادعای جعل تبعی را مورد بررسی قرار داده و سپس انواع ادعای جعل تبعی اعم از ادعای جعل ساده و ادعای جعل با تعیین جاعل را توضیح می دهیم .



 

ادعای جعل تبعی

یکی از انواع روش هایی که می توان نسبت به جعل سند رسمی اعتراض کرد ادعای جعل تبعی است ؛ با این توضیح که هر گاه سند رسمی یا سند عادی در یک دعوای مطرح شده در دادگاه مورد استناد هر یک از طرفین قرار بگیرد ، طرف مقابل در مقام دفاع در برابر سند می تواند ادعای جعل نماید که چنین ادعایی در اصطلاح ادعای جعل تبعی نام دارد . پس از تعریف جعل تبعی لازم به ذکر است که جعل تبعی خود به دو شیوه مختلف انجام می شود که یکی از این شیوه ها ، ادعای جعل تبعی ساده یا بدون تعیین جاعل است و دیگری ادعای جعل با تعیین جاعل که ذیلا به بررسی آنها می پردازیم . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه ادعای جعل تبعی به چه معناست و دعوای جعل در دادگاه حقوقی کلیک کنید .

 

ادعای جعل ساده چیست

هدف از ادعای جعل تبعی معمولا رها شدن از پیامد های تعهد آور سند ارائه شده به دادگاه در دعوا می باشد ؛ نه مجازات کردن کسی است که سند را جعل نموده است . به همین دلیل ، کسی که ادعای جعل تبعی نسبت به سند رسمی یا عادی دارد ، معمولا جعل کننده سند را حتی اگر وی را بشناسد به دادگاه معرفی نمی کند ؛ که در عرف و رویه قضایی چنین مطلبی تحت عنوان " ادعای جعل ساده " شناخته می شود . ادعای جعل ساده به هر صورت در دادگاه حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد که همین دادگاه حقوقی تکلیف بررسی اصالت سند یا جعلی بودن سند را به عهده خواهد داشت . به همین دلیل ، چون جنبه کیفری جعل در دادگاه مطرح نشده و مورد رسیدگی قرار نگرفته است ، دادگاه حقوقی که علی القاعده صلاحیت تعیین مجازات را ندارد ، فاعل یا انجام دهنده جعل را تعیین نمی کند .

 

 

 

ادعای جعل با تعیین جاعل

در قسمت قبل به بررسی اینکه جعل ساده یا جعل بدون معرفی جاعل چیست پرداخته شد ؛ اما در این قسمت قصد داریم به بررسی ادعای جعل با تعیین جاعل بپردازیم . در مقابل جعل ساده بدون تعیین جاعل ، ادعای جعل با تعیین جاعل قرار دارد که به این معناست :

هر گاه هدف مدعی جعل تبعی از ادعای جعل نه تنها از اثر انداختن سندی است که در دعوای مطرح شده در دادگاه علیه او ارائه شده است ، بلکه می خواهد انجام دهنده یا فاعل جعل نیز به مجازات برسد ، در این صورت می تواند جاعل را نیز تعیین کند که در عرف قضایی " ادعای جعل با تعیین جاعل " نام دارد . بر خلاف ادعای جعل ساده ، ادعای جعل با تعیین جاعل جنبه کیفری نیز به خود می گیرد و رسیدگی به این جنبه و اجرای مقررات آیین دادرسی کیفری نیز علی القاعده الزامی می شود .

پس از توضیح جعل با تعیین جاعل ممکن است این سوال مطرح شود که چه تفاوتی بین دعوای کیفری جعل و ادعای جعل تبعی با تعیین جاعل وجود دارد ؟ همانگونه که در مقاله دعوای کیفری جعل توضیح دادیم ، جعل سند عادی یا رسمی بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم است و به صورت مجزا در دادگاه کیفری رسیدگی می شود که در صورت اثبات جعل ، شخص جاعل به مجازات جعل سند محکوم می شود ، اما ادعای جعل تبعی با تعیین جاعل الزاما در دادگاهی که به دعوای حقوقی رسیدگی می کند اقامه می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شکواییه جعل سند و دادگاه صالح رسیدگی به جعل سند کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ادعای جعل بدون تعیین جاعل و جعل با تعیین جاعل به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ادعای جعل بدون تعیین جاعل و جعل با تعیین جاعل پاسخ دهند .

منبع : ادعای جعل ساده و جعل با تعیین جاعل

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jXKv
نظرتان را بنویسید