آزمون زبان دانشگاه تهران

آزمون زبان دانشگاه تهران
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
هانیه شیخ

آزمون زبان دانشگاه تهران ازجمله مدارک زبان مورد قبول برخی دانشگاه‌های کشور جهت کسب امتیاز در مصاحبه دکتری و یا شرکت در آزمون جامع دوره دکترا است.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

 

داوطلبان آزمون دکتری و نیز دانشجویان دکتری برخی دانشگاه‌های سراسری به‌خصوص دانشگاه تهران می‌توانند جهت ارائه مدرک زبان به دانشگاه، نسبت به ثبت نام و شرکت در آزمون زبان دانشگاه تهران اقدام کنند.

در این مطلب به پاسخ انواع سؤالات، منابع پیشنهادی و نحوه ثبت‌نام آزمون زبان دانشگاه تهران (UTEPT) پرداخته‌ایم.

آزمون زبان دانشگاه تهران چیست؟

آزمون زبان دانشگاه تهران

آزمون زبان عمومی دانشگاه تهران که به آن UTEPT (مخفف عبارت University of Tehran’s English Proficiency Test) نیز گفته می‌شود از سوی مرکز آزمون زبان عمومی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

این مرکز از یک طرف مجری سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های ارسالی از جانب معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران و از طرف دیگر، زیرمجموعه­ دانشکده­ زبان‌ها و ادبیات خارجی است.

مرکز آزمون زبان عمومی دانشگاه تهران، جهت سنجش مهارت زبانی داوطلبان آزمون دکتری، هر ساله ۶ نوبت آزمون زبان عمومی در فواصل زمانی مشخص برگزار می‌نماید.

شایان ذکر است که برای داوطلبان شرکت در آزمون دوره­ دکتری تخصصی برخی رشته‌ها مانند زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عرب کسب حداقل %۵۰ امتیاز، کافی است.

این آزمون نمره‌ منفی ندارد.

سوالات آزمون زبان دانشگاه تهران

این آزمون در سطح آزمون تافل طراحی شده و شامل ۱۰۰ سؤال چهارگزینه‌ای است.

دفترچه سوالات آزمون زبان دانشگاه تهران شامل ۳۰ سؤال گرامر و دستور زبان،‌ ۳۵ سؤال واژه و معنای کلمات و ۳۵ سؤال درک مطلب است.

مدت آزمون چند دقیقه می‌باشد؟

مدت زمان پاسخگویی به ۱۰۰ سؤال آزمون، ۱۰۰ دقیقه است.

عنوان بخش آزمون

تعداد سؤالات

لغات

Vocabulary

پرسش ۳۵

گرامر

Grammar

۳۰ پرسش

درک مطلب

Reading

۳۵ پرسش

نحوه ثبت‌ نام در آزمون زبان دانشگاه تهران

جهت ثبت‌نام در آزمون زبان دانشگاه تهران به آدرس اینترنتی http://ltc.ut.ac.ir مراجعه کنید و بر روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید.

utept1

برای ثبت‌نام در آزمون لازم است در سامانه عضو باشید. بنابراین اگر عضو نیستید، با توجه به تاریخ آزمون در بازه زمانی مربوطه در سامانه ثبت‌نام نمایید و پس از آن برای ثبت‌نام در آزمون اقدام فرمایید.

utept2

– ابتدا وارد صفحه ثبت‌نام شوید و مشخصات فردی خود را به طور کامل و به فارسی درج نمایید.

– در صورت داشتن ملیت ایرانی، قسمت کد ملی را می‌بایست پر کرده (توجه: اعداد کد ملی را بدون خط تیره و به صورت پشت سر هم وارد نمایید)، و در غیر این صورت شماره گذرنامه خود را درج نمایید.

– در صورتی که نیاز به منشی دارید و یا چپ‌دست هستید دقت کنید که گزینه‌های مورد نظر را علامت‌گذاری نمایید.

– در صورتی که دانشجوی دکتری دانشگاه تهران هستید، شماره دانشجویی خود را به صورت دقیق وارد نمایید.

– عکس خود را در سایز ۳ در ۴، با پسوند jpg و حداکثر حجم ۷۰ کیلوبایت در سایت آپلود نمایید.

– پس از پایان دکمه نمایش مشخصات را زده، و دوباره اطلاعات را مرور کنید و سپس در صورت عدم نیاز به تغییر کلید ثبت را بزنید.

– پس از ثبت به پست الکترونیک شما (دقت کنید پست الکترونیک را صحیح وارد نمایید، در صورت ناصحیح بودن هیچ ارسالی صورت نمی‌گیرد) نام کاربری و پسورد ارسال خواهد شد.

– واریز شهریه به صورت الکترونیکی است و شما نیاز به واریز فیش نخواهید داشت. هزینه شرکت در آزمون در حال حاضر ۱،۵۰۰،۰۰۰ ریال است.

– دقت کنید که بعد از ورود به صفحه پرداخت بانک و انجام مراحل پرداخت به هیچ عنوان از دکمه‌های back یا refresh استفاده نکنید. پرداخت شما زمانی کامل است که شما به صورت خودکار به صفحه سامانه بازگردانده شوید و کد پیگیری که با رنگ قرمز به شما نشاده داده می‌شود را مشاهده نمایید.

– حداکثر تا ۱ روز کاری بعد از ثبت‌نام شما، تأیید بانکی پرداخت شما انجام خواهد شد.

در نتیجه تا یک روز بعد از ثبت‌نام شما، در قسمت آزمون‌های ثبت شده در فایل شخصی شما، تأیید پرداخت شما به صورت در دست بررسی نمایش داده می‌شود و جای نگرانی نیست. ولی پس از آن، در صورتی که «در دست بررسی» به «بله» تغییر نیافت، حتماً پرداخت شما دچار مشکل است و باید با مرکز آزمون تماس بگیرید.

دریافت کارت آزمون زبان دانشگاه تهران

پس از تأیید مدارک ارسالی شما توسط مرکز آزمون، در تاریخ اعلام شده می‌توانید کارت ورود به جلسه خود را دریافت نمایید.

دریافت کارنامه ازمون زبان دانشگاه تهران

دریافت کارنامه این آزمون کمتر از یک هفته پس از برگزاری آزمون امکان‌پذیری است. جهت دریافت کارنامه، از این نشانی http://ltc.ut.ac.ir/Account/Login وارد پروفایل خود شوید. سپس از ستون سمت راست، گزینه «آزمون‌های ثبت‌شده» را انتخاب کرده و از جدول روبرو، گزینه «چاپ کارنامه» را انتخاب نمایید.

کارنامه مندرج در سایت آزمون صرفاً جهت اطلاع داوطلبان صادر شده است و جهت ارائه نتیجه به دانشگاه متبوع خود لازم است داوطلبان در روز و ساعت اداری به مرکز آزمون مراجعه نموده و گواهی ممهور نمره آزمون زبان خود را دریافت نمایند.

جهت اخذ اصل گواهی آزمون زبان عمومی قبل از مراجعه حضوری باید مشخصات ذیل را برای ایمیل مرکز به آدرس Utept@ut.ac.ir ارسال فرمایند:

۱- نام و نام خانوادگی؛ ۲- نام پدر؛ ۳- شماره ملی؛ ۴- تاریخ آزمون

۳ روزکاری بعد از ارسال مشخصات، گواهی آماده می‌باشد و داوطلبان می‌توانند به دفتر مرکز آزمون واقع در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران به صورت حضوری جهت گرفتن گواهی مراجعه فرمایند.

 برای دریافت گواهی همراه داشتن اصل کارت ملی الزامی است.

مرکز آزمون زبان دانشگاه تهران در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی طبقه همکف اتاق ۹ واقع است.

هزینه آزمون زبان دانشگاه تهران

1- هزینه شرکت در آزمون مبلغ 3.000.000 ریال معادل سیصد هزار تومان می باشد.

2- داوطلبان باید حتماً از درگاه پرداخت الکترونیکی مبلغ 3.000.000 ریال معادل سیصد هزار تومان واریز نمایند .

3- چنانچه داوطلبی تاکنون مبلغ کمتر از 3.000.000 ریال واریز نموده است باید مابه التفاوت آن را مجدداً واریز نموده تا جمع مبلغ واریزی 3.000.000 ریال شود.

4- داوطلبان باید پس از واریز مبلغ مذکور فیش و رسید واریزی را به آدرس ایمیل مرکز آزمون (utept@.ut.ac.ir) به همراه نام و نام خانوادگی و کد ملی و شماره تماس خود ارسال نمایند تا ثبت نام ایشان در سامانه مرکز آزمون تأیید گردد.

5- پس از تأیید فیش واریزی هریک از داوطلبان به مبلغ 3.000.000 ریال، ثبت نام داوطلب در سامانه مرکز آزمون تأیید می گردد. بدین ترتیب داوطلبان باید 24 الی 48 ساعت کاری پس از واریز در صفحه شخصی خود قسمت آزمون های ثبت نام شده تأیید ثبت نام خود را کنترل نمایند.

کدام دانشگاه ها مدرک آزمون زبان دانشگاه تهران را می پذیرند؟

تمامی دانشجویان دکتری و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران می‌توانند جهت اخذ مدرک در آزمون UTEPT شرکت کنند. حداقل نمره قبولی این آزمون برای داوطلبان دانشگاه تهران 60 است.

اما در مورد سایر دانشگاه‌ها کشور موضوع کمی متفاوت است. در گذشته بسیار دانشگاه های سراسری مدرک این آزمون را می‌پذیرفتند. اما رفته رفته تعدادشان کم شده و اکنون دانشگاه های اندکی مدرک آزمون زبان دانشگاه تهران را قبول می کنند. بنابراین، در صورتی که مایل به شرکت در آزمون زبان دانشگاه تهران هستید، در ابتدا با دانشگاه مدنظر هماهنگ نمایید.

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی این مدرک زبان را نمی پذیرند.

نمره قبولی آزمون زبان دانشگاه تهران

تمامی دانشجویان دکتری و دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس‌های این دانشگاه در صورت دارا نبودن مدرک بین المللی زبان انگلیسی با نمره تعیین شده توسط دانشگاه، موظف به شرکت در آزمون UTEPT و کسب حداقل نمره قبولی (معمولاً شصت از صد) هستند.

نمره قبولی این آزمون برای اغلب رشته‌ها، ۶۰ از ۱۰۰ و برای رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عرب، فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قرآن و حدیث، مدرسی معارف اسلامی و فقه شافعی ۵۰ از ۱۰۰ است.

مصوبه شورای آموزشی دانشگاه تهران درخصوص نمره آزمون زبان

MCHE

(MSRT)

TOLIMO

TOEFL
IBT

TOEFL
Paper
Based

TOEFL
Computer
Based

IELTS

زبان عمومی دانشگاه تهران
(UTEPT)

رشته

80

542

96

542

240

8

80

رشته های زبان و ادبیات انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی

60

510

64

510

180

5/5

60

کلیه رشته ها به جز رشته های زبان و ادبیات انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی

50

490

57

490

160

5

50

مربوط به رشته زبان و ادبیات فارسی/ زبان و ادبیات عرب/ علوم قرآن و حدیث/ فقه شافعی/ فقه و مبانی حقوق اسلامی/ مدرسی معارف اسلامی

50

490

57

490

160

5

50

ایثارگران و مربیان

نمره قبولی در آزمون تا چه زمانی اعتبار دارد؟

از تاریخ برگزاری آزمون تا دو سال نمره قبولی در آزمون معتبر می‌باشد.

بعد از 2 سال اعتبار این مدرک زبان به پایان می‌رسد و لازم است مجددا در آزمون شرکت کنید.

منابع آزمون زبان دانشگاه تهران

منابعی که برای این آزمون معرفی شده، منابع آزمون تافل است. داوطلبان اغلب خواندن منابع زیر را برای این آزمون مفید دانسته‌اند:

کتاب ۵۰۴ واژه ضروری

کتاب لغات ضروری تافل

کتاب رایگان زبان عمومی وب‌سایت پی‌اچ‌دی تست

کتاب تافل دکتری مرجع کامل آزمون‌های زبان، انتشارات کتابخانه فرهنگ

کتاب Toefl Test Preparation Kit

آیا نمونه سوالات آزمون زبان دانشگاه تهران utept در دسترس است؟

متاسفانه مرکز این آزمون زبان، سوالات را منتشر نمی‌کند.

تاریخ آزمون زبان دانشگاه تهران

 هر ساله ۶ نوبت آزمون زبان در فواصل زمانی مشخص (اردیبهشت، تیر، شهریور، آبان، دی و اسفند) برگزار می‌کند.

قبولی داوطلبان تا دو سال برای شرکت در آزمون های دکتری تخصصی این دانشگاه و برخی دیگر از دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم از جمله دانشگاه‌های خوارزمی، صنعتی شریف، اصفهان، مازندران و… پذیرفته می‌شود.

– آزمون زبان عمومی دانشگاه تهران در روز پنجشنبه مورخ 14 بهمن ماه 1400 برگزار خواهد شد.

– ثبت نام آزمون از سه شنبه 28 دی ماه 1400 آغاز و در ساعت 12 شب روز یکشنبه 3 بهمن ماه 1400 پایان خواهد یافت. نتیجه این آزمون روز پنجشنبه 28 بهمن ماه 1400 اعلام خواهد شد.

شروع ثبت نامپایان ثبت نامزمان برگزاریزمان اعلام نتایج
28 دی ماه 1400بهمن ماه 1400 14 بهمن 140028 بهمن 1400

سوالات متداول داوطلبان آزمون زبان دانشگاه تهران

آیا مدرک آزمون زبان دکتری دانشگاه تهران برای همه دانشگاه‌ها معتبر است؟

خیر، تنها برخی دانشگاه‌ها این مدرک را می‌پذیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله آزمون زبان دانشگاه تهران مراجعه کنید.

نمره قبولی در آزمون زبان دانشگاه تهران چند است؟

نمره قبولی در رشته های مختلف متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله آزمون زبان دانشگاه تهران مراجعه کنید.

چه مدارک زبان دیگری برای دوره های دکتری داخل کشور معتبر است؟

در صورتی که قصد شرکت در مصاحبه دکتری را دارید و یا دانشجوی دکتری هستید، می توانید در یکی از آزمون های زبان زیر شرکت کنید:

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4lK2
نظرتان را بنویسید