بارگذاری مدارک مسکن ملی مرحله دوم

بارگذاری مدارک مسکن ملی مرحله دوم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ شامل کارت ملی متقاضی، شناسنامه متقاضی و افراد تحت تکفل وی، گواهی سرپرستی، سند مالکیت برای متقاضیانی که صاحب زمین می باشند و گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر بوده؛ و نحوه بارگذاری و ارائه اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی 1400 از طریق بخش «مشاهده درخواست متقاضی» سامانه مسکن ملی و سپس، تحویل مدارک فیزیکی به ادارات کل راه و شهرسازی می باشد. 

 

 

در چند سال گذشته ، بازار مسکن همچون سایر بخش های اقتصاد کشور ما درگیر مشکلی به نام تورم بوده و به همین دلیل، شاهد بحران افزایش شدید قیمت ها در بازار مسکن در کنار سایر بخش های اقتصاد بوده ایم . این مساله باعث شده تا قشر گسترده ای از افراد جامعه، توانایی خرید مسکن متناسب با نیاز های خود را از دست داده و در نتیجه به اجاره نشینی روی بیاورند.

متاسفانه ورود بیماری کرونا  به کشورمان از سال 98 به این مشکل دامن زده و آن را تشدید کرده است. چرا که با شیوع این بیماری در کشورمان، بسیاری از مشاغل، تعطیل شده و یا سیاست تعدیل نیروی کار را در پیش گرفته اند و همین امر کاهش قدرت خرید بسیاری از افراد جامعه را تشدید نموده است. این مشکلات باعث شده تا دولت برای مقابله با این مشکلات و کنترل بازار مسکن، وارد عمل شود. با این توضیح که یکی از اقدامات مهم دولت ، راه اندازی سامانه مسکن ملی و اعطای وام ساخت و خرید مسکن از طریق این سامانه می باشد.

البته از آنجا که این سامانه با هدف خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه راه اندازی شده، ثبت نام کنندگان مسکن ملی ۱۴۰۰ همانند ثبت نام کنندگان سال های گذشته باید دارای شرایطی بوده و برای اثبات این شرایط، مدارکی را ارائه نمایند. به همین دلیل، در این مقاله، به معرفی مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی 1400 پرداخته؛ سپس، نحوه بارگذاری و ارائه اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی را توضیح داده و در پایان به ارائه مشاوره اطلاعات و مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ می پردازیم.  



 

مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰

تداوم مشکلات مربوط به کمبود عرضه مسکن در مقابل تقاضا وافزایش بی رویه مسکن در سال های اخیر و گسترش نارضایتی های عمومی به ویژه در میان قشر ضعیف و کم درآمد جامعه، باعث شده تا دولت برای مقابله با این مشکلات و کنترل بازار مسکن، وارد عمل شود. سیاست های دولت برای کنترل بازار مسکن و قیمت ها در دو شکل کلی اجرایی شده است:

از یک سو، دولت سعی کرده است تا با راه اندازی سامانه هایی همچون سامانه املاک و اسکان و سامانه نهضت مسکن saman.mrud.ir​  ، بانک اطلاعاتی جامعی را از وضعیت املاک و مسکن کشور جمع آوری و فراهم نموده و با اعمال مالیات بر خانه های خالی و فشار بر صاحبان این املاک، آنها را وادار به وارد کردن املاک خود به بازار مسکن کرده تا به این ترتیب در دراز مدت، با افزایش عرضه در مقابل تقاضا موجبات کاهش قیمت در بازار مسکن را فراهم آورد.

اما از سوی دیگر، سیاست کوتاه مدت دولت در بازار مسکن، کمک به اقشار ضعیف جامعه با راه اندازی سامانه هایی همچون سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن و سامانه مسکن ملی بوده، که مورد اول به منظور پرداخت وام اجاره خانه و دومی با هدف ارائه تسهیلات ساخت و خرید مسکن راه اندازی شده است.

سامانه مسکن ملی tem.mrud.ir ، سامانه ای با هدف اجرای طرح مسکن ملی بوده که با ابتکار دولت یازدهم و دوازدهم از سال 1398 آغاز به کار کرده و هدف آن در نهایت، واگذاری 400 هزار واحد مسکونی به متقاضیان واجد الشرایط می باشد. سیاست سامانه مسکن ملی، بر فراهم کردن زمین و ارائه تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان واجد الشرایط می باشد. البته دارندگان زمین نیز می توانند با  با احراز شرایط همچون شرایط ثبت نام مسکن اولی ها  برای دریافت وام مسکن ملی اقدام نمایند.

نکته ای که باید در رابطه با این سامانه به آن توجه شود، آن است که از آنجا که از یک سو منابع مالی سامانه مسکن ملی محدود بوده و از سوی دیگر، این سامانه با هدف  کمک به خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه راه اندازی گردیده، ضروری است تا تنها واجدین شرایط امکان ثبت نام در این سامانه و دریافت تسهیلات آن را داشته و از پرداخت تسهیلات به افرادی که با منابع مالی شخصی، قادر به ساخت و خرید مسکن می باشند، جلوگیری شود.

به همین دلیل و با هدف شناسایی افراد واجد شرایط برای دریافت تسهیلات مسکن ملی، وزارت راه شهرسازی به عنوان مجری طرح مسکن ملی، همچون شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن شرایطی را نیز برای ثبت نام کنندگان مسکن ملی ۱۴۰۰ اعلام نموده که تنها در صورت دارا بودن تمامی این شرایط، امکان ثبت نام وام مسکن ملی را خواهند داشت. از جمله اینکه، متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانوار بوده، از سال 84 به بعد مالک واحد مسکونی نبوده و از سال 57 به بعد از تسهیلات خرید مسکن استفاده نکرده باشد و همچنین دارای سابقه سکونت 5 ساله در شهر مورد تقاضا باشد.

اما از آنجا که ممکن است همواره عده ای از افراد سودجو که شرایط لازم برای ثبت نام و دریافت وام مسکن ملی را نداشته، برای ثبت نام اقدام نموده و به این ترتیب، فرصت ثبت نام واجدین شرایط را از آن ها بگیرند، وزارت راه و شهرسازی اعلام نموده که ثبت نام کنندگان مسکن ملی 1400 لازم است تا همانند طرح خانه اولی ها که باید مدارک لازم برای ثبت نام خانه اولی ها را در سامانه بارگذاری نمایند، مدارکی را که اثبات کننده وجود شرایط در مورد آن ها می باشد را در هنگام ثبت نام مسکن ملی در این سامانه بارگذاری کرده و در صورت انتخاب، به صورت فیزیکی ارائه نمایند.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در سایت مسکن ملی tem.mrud.ir ، مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ به شرح زیر می باشد:

اسکن کارت ملی متقاضی وام مسکن ملی

اسکن شناسنامه متقاضی و افرادی که تحت تکفل وی می باشند.

اسکن گواهی سرپرستی در صورتی که متقاضی مسکن ملی به عنوان سرپرست خانواده ثبت نام نماید.

اسکن سند مالکیت برای متقاضیانی که صاحب زمین می باشند.

اسکن گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر که از طریق ارائه مدارک زیر امکان پذیر می باشد:

گواهی اشتغال به کار متقاضی وام مسکن ملی

گواهی تحصیل فرزندان در شهر مورد تقاضا

مدارک مرتبط با محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای 5 سال وی

جواز کسب برای متقاضی یا همسر وی در صورتی که از شاغلین صنوف بوده اند

سابقه پرداخت حق بیمه از سوی متقاضی مسکن ملی یا همسر وی.

گواهی اشتغال به کار صادر شده توسط دوایر دولتی برای متقاضی مسکن ملی یا همسر وی.

گواهی پرداخت حقوق بازنشستگی و مستمری مستمری بگیران و بازنشستگان.

 

 

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، مهلت ثبت نام برای مردان مجرد بالای 23 سال، در سامانه نهضت ملی مسکن saman.mrud.ir تا پایان سال 1400 تمدید گردید.

حتما بخوانید : سامانه جامع اقدام ملی مسکن

 

نحوه بارگذاری و ارائه اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی 1400

در بخش قبل توضیح دادیم که سامانه مسکن ملی 1400 با هدف کمک به خانه دار شدن و خرید مسکن قشر ضعیف و متوسط جامعه راه اندازی گردیده و بنابراین به منظورشناسایی افراد واجد شرایط برای دریافت تسهیلات مسکن ملی، وزارت راه و شهرسازی، شرایط ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ را اعلام نموده که تنها در صورت دارا بودن تمامی این شرایط، امکان ثبت نام وام مسکن ملی را خواهند داشت.

همچنین، همانند ثبت نام وام ودیعه مسکن، به منظور جلوگیری از ثبت نام افراد سودجو که دارای شرایط ثبت نام مسکن ملی نبوده، وزارت راه و شهرسازی اعلام نموده که ثبت نام کنندگان مسکن ملی 1400 لازم است تا مدارکی را که  اثبات کننده وجود شرایط در مورد آن ها می باشد را در هنگام ثبت نام مسکن ملی در این سامانه بارگذاری نمایند.

اما سوال مهمی که در مورد مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ مطرح می شود آن است که نحوه بارگذاری مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی 1400 به چه صورت می باشد؟ به علاوه، چنانچه شخصی برای دریافت وام مسکن ملی واجد شرایط شناخته شود، آیا باید اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی را نیز ارائه کرده یا نه؟ و اگر پاسخ مثبت می باشد، نحوه ارائه اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ به چه صورت می باشد؟

در پاسخ به سوال اول که نحوه بارگذاری مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی 1400 به چه صورت می باشد؟ باید گفت که بر اساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری طرح مسکن ملی که در سایت مسکن ملی منتشر گردیده، بارگذاری تصاویر مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی، همانند ثبت نام طرح جهش تولید مسکن، پس از انجام مراحل ثبت نام با مراجعه به بخش «مشاهده و پیگیری درخواست» در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس tem.mrud.ir  که به منظور پیگیری ثبت نام مسکن ملی ایجاد گردیده، امکان پذیر می باشد.

بنابراین برای بارگذاری مدارک لازم برای ثبت نام مسکن، لازم است تا متقاضیان مسکن ملی 1400، ابتدا برای ثبت نام مسکن ملی اقدام نموده و سپس با مراجعه به بخش پیگیری درخواست که در حال حاضر، به عنوان «مشاهده درخواست متقاضی» تغییر نام داده شده، برای بارگذاری مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ اقدام نمایند.

 

هم چنین، در پاسخ به پرسش دوم و سوم که چنانچه شخصی برای دریافت وام مسکن ملی واجد شرایط شناخته شود، آیا باید اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی را نیز ارائه کرده یا نه؟ و اگر پاسخ مثبت می باشد، نحوه ارائه اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی 1400 به چه صورت می باشد؟ باید گفت که بله، اگر شخصی برای دریافت وام مسکن ملی واجد شرایط شناخته شود، ضروری است تا اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی را نیز ارائه نماید.

در این صورت، با توجه به اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی در سایت مسکن ملی، پس از بررسی اطلاعات متقاضیان مسکن ملی ۱۴۰۰ و مشخص شدن نتایج، متقاضیان پذیرفته شده لازم است تا اصل مدارک بارگذاری شده را به منظور تشکیل پرونده به ادارات کل راه و شهرسازی در شهر خود یا دیگر مسئولین طرح اقدام ملی مسکن ارائه نمایند.

بیشتر بخوانید : ثبت نام طرح ملی مسکن

 

 

 

مشاوره اطلاعات و مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰

واجدین شرایط پس از ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ همانطور که در قسمت قبل گفته شد، باید همچون بارگذاری مدارک لازم برای وام ودیعه مسکن مستاجران، از طریق بخش «مشاهده درخواست متقاضی»  سایت tem.mrud.ir  برای بارگذاری مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی 1400 اقدام نموده و بعد از اینکه اطلاعات آن ها مورد بررسی قرار گرفت و نتایج ثبت نام مسکن ملی مشخص گردید، لازم است تا اصل مدارک بارگذاری شده را به منظور تشکیل پرونده به ادارات کل راه و شهرسازی در شهر خود یا دیگر مسئولین طرح اقدام ملی مسکن ارائه نمایند.

با این وجود در رابطه با بارگذاری مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ ، همانند  ثبت نام در سامانه املاک و اسکان لازم است نکاتی مورد توجه ثبت نام کنندگان قرار گیرد که ما در این بخش به توضیح آن می پردازیم:

علاوه بر متقاضیان متاهل و سرپرست خانوار، 3 گروه از سایر افراد نیز می توانند بری ثبت نام و بارگذاری مدارک ثبت نام مسکن ملی 1400 اقدام نموده ، اگرچه دارای شرط تاهل یا سرپرستی خانواده نباشند. این سه گروه عبارتند از :

زنان خودسرپرستی که دارای حداقل 35 سال سن باشند

نخبگان علمی مشروط بر ارائه معرفی نامه بنیاد ملی نخبگان کشور

معلولین جسمی، حرکتی مشروط بر اینکه حداقل 20 سال سن داشته و معرفی نامه سازمان بهزیستی کشور را ارائه نمایند.

بنابراین باید توجه شود چنانچه شما به عنوان یکی از سه گروه فوق، قصد ثبت نام مسکن ملی 1400 را دارید، لازم است تا علاوه بر بارگذاری و ارائه سایر مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی، مدارک اثبات کننده فوق را نیز بارگذاری و در صورت پذیرش نهایی، اصل آن ها ارائه نمایید. این مدارک شامل اجاره نامه برای بانوان خودسرپرست بالای 35 سال که اثبات کننده خودسرپرست بودن آنها می باشد، معرفی نامه بنیاد ملی نخبگان کشور و معرفی نامه سازمان بهزیستی کشور می باشد.

اگرچه همانطور که در بخش 1 گفته شد، اسکن گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر ، یکی از مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ می باشد، اما با توجه به اعلام وزارت راه و شهرسازی در سایت مسکن ملی، شرط سابقه سکونت یا اقامتگاه در مورد دو گروه از اشخاص واجد شرایط دارای استثنائاتی بوده، در نتیجه مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی این اشخاص باید مطابق دو شرط زیر بارگذاری و ارائه شود. این دو گروه عبارتند از:

مهاجرین از کلان شهرها به سایر شهرهای کشور ، که شرط سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا برای آنها یک سال می باشد.

کارمندان دولت (به استثناء استان تهران) که به استناد حکم دستگاه متبوع خود منتقل می شوند، مشمول شرط سکونت 5 ساله نبوده و در نتیجه ملزم به ارائه مدارک برای اثبات این شرط نمی باشند.

علاوه بر شرایطی که برای ثبت نام مسکن ملی 1400 مورد نیاز می باشد، قبول شدگان طرح اقدام ملی مسکن برای دریافت تسهیلات و وام مسکن ملی، لازم است تا توانایی مالی لازم برای بازپرداخت تسهیلات را داشته؛ از جمله اینکه از توانایی مالی برای سپرده‌ گذاری حداقل 400 میلیون ریال در مرحله اول اجرای طرح مسکن ملی برخوردار بوده و قادر به بازپرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات مسکن ملی با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (18 درصد برای سال ۱۴۰۰ ) باشند.

 

بارگذاری مدارک مسکن ملی مرحله دوم

در بخش های قبل، به معرفی مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ پرداخته و توضیح دادیم، از آنجا که هدف از ثبت نام مسکن ملی، کمک به خانه دار شدن اقشار کم درآمد می باشد، این گروه از افراد، باید با ارائه مدارک لازم، صلاحیت خود را برای دریافت وام مسکن ملی، اثبات نمایند. 

همچنین، گفتیم با توجه به شرایط ثبت نام مسکن ملی، مهم ترین مدارکی که باید از سوی متقاضیان این تسهیلات، ارائه شوند، عبارتند از : کارت ملی و شناسنامه متقاضی، که نشان دهنده شرط تاهل یا حداقل سن لازم برای مجردین بوده، گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر و سند مالکیت برای متقاضیانی که صاحب زمین بوده و قصد دریافت وام خودمالکی را دارند.

اما سوال مهمی که برای پذیرفته شدگان مرحله اول مسکن ملی مطرح می شود، آن است که در صورت قبولی در مرحله نخست این طرح، نحوه بارگذاری مدارک مسکن ملی مرحله دوم، به چه صورت می باشد؟ به عبارت دیگر، از چه طریق می توان برای ارسال مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰، به وزارت راه و شهرسازی اقدام نمود؟

در پاسخ به این سوال که نحوه بارگذاری مدارک مسکن ملی مرحله دوم، به چه صورت می باشد؟ باید گفت، قبول شدگان مرحله اول مسکن ملی، پس از دریافت پیامک مربوطه، لازم است تا با مراجعه به بخش «مشاهده و پیگیری درخواست»، ضمن اطلاع از نتایج ثبت نام خود، جهت بارگذاری مدارک مسکن ملی مرحله دوم، اقدام نمایند.

در ادامه بخوانید : ثبت نام خانه اولی ها

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی پاسخ دهند.

 

 

آخرین اخبار مرتبط با مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی

 

6 دی 1400

بر اساس اعلام معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، از 15 دی ماه سال 1400، امکان ثبت نام افراد مجرد در سامانه نهضت ملی (مسکن ملی) فراهم می گردد.

13 آذر 1400

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، مهلت ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن تا پایان آذر ماه 1400، تمدید گردید.

6 آذر 1400

بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی، سابقه زمانی فرم (ج) متقاضیان نهضت ملی مسکن، طبق مصوبه جدید شورای عالی مسکن، کاهش یافته است.

6 آذر 1400

بر اساس اعلام مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، متقاضیانی که در هنگام ثبت نام در سامانه نهضت مسکن ، شهر خود را اشتباه انتخاب کرده‌اند، چنانچه امکان دارد، برای اصلاح شهر، اقدام نموده؛ در غیر این صورت، انصراف داده و دوباره ثبت نام کنند.

19 آبان 1400

بر اساس اعلام معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ، میزان آورده اولیه ، برای ثبت نام در سامانه نهضت مسکن (مسکن ملی)، برای دهک‌ های اول تا سوم، 20 میلیون تومان و برای سایر دهک‌ ها،40 میلیون تومان می باشد.

سوالات متداول

 

1- مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ شامل چه مواردی است؟

مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ شامل کارت ملی متقاضی شناسنامه وی و گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر بوده و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

 

2- نحوه بارگذاری و ارائه اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی 1400 به چه صورت می باشد؟

نحوه بارگذاری و ارائه اصل مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی 1400 از طریق بخش مشاهده درخواست متقاضی سامانه مسکن ملی و سپس تحویل مدارک فیزیکی به ادارات کل راه و شهرسازی می باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

 

3- مدارک لازم برای اثبات سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر برای ثبت نام مسکن ملی 1400 شامل چه مواردی است؟

گواهی اشتغال به کار متقاضی و مدارک مرتبط با محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای 5 سال وی از جمله مدارک لازم برای اثبات سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر برای ثبت نام مسکن ملی 1400 بوده و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : بارگذاری مدارک مسکن ملی مرحله دوم

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6njz
نظرتان را بنویسید