همه چیز در مورد پچ کورد فیبر نوری

همه چیز در مورد پچ کورد فیبر نوری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matin7777

پچ کورد فیبر نوری چیست ؟ گسترش صنعت ارتباطات و پیشرفت های تکنولوژیکی ،جهانیان را با صنعت ارتباطات فیبر نوری آشنا نمود. این کابل ها به دلیل سرعت بسیار بالا برای ارتباطات پرسرعت به کار می روند‌. از بین انواع کابل های فیبر نوری می توان به پچ کورد فیبر نوری اشاره نمود، که در جهت ارتباط بین دستگاه های ارتباطی به کار می رود و ارتباط بین آنها را ممکن میسازد.

انواع مختلفی از پچ کورد ها در بازار وجود دارند و ساختار پچ کورد فیبر نوری، به گونه ای است که در دو سر آن کانکتور های فیبر نوری وجود دارد و برای اتصال بین قطعات و تجهیزات در شبکه های فیبر نوری به کار میرود. حال که به طور ضمنی با مفهوم آن ها آشنا شدید، برای آشنایی با انواع این تجهیزات ادامه این مقاله را از دست ندهید.

پچ کورد فیبر نوری OM3| ارتباطات شبکه پودسان

 

مزایای پچ کورد فیبر نوری چیست؟

  • سرعت انتقال : در مقایسه با کابل های مسی سرعت انتقال بسیار بیشتری دارند. بدین صورت که سرعت انتقال اطلاعات در پچ کورد سینگل مود تا حدود ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه و در پچ کورد مولتی مود تا حدود ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید. در حالی که سرعت انتقال در کابل های مسی تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است.

 

  • ایمنی بسیار بالا در برابر نویز و نرخ تضعیف پایین. قابلیت بسیار بالایی برای مقاومت در برابر انواع تداخل فرکانس رادیویی(RFI) و تداخل الکترومغناطیسی(EMI) دارد. همچنین در مقایسه با سایر کابل های اتصالی کمترین نرخ تضعیف را دارند که آنها را قابل اعتماد ترین پچ کابل حتی برتر از قیمت کیستون شبکه و پچ کورد های مسی کرده است.

 

  • توانایی انتقال اطلاعات در فواصل زیاد: این کابل ها به دلیل ماهیت ماده ای که از آن ساخته شده اند توانایی انتقال اطلاعات در فواصل بسیار طولانی را دارند و آن ها را می توان در مناطق مختلف جغرافیایی به راحتی استفاده نمود. پچ کورد سینگل مود را می توان در مسیرهای تا 550 متر مورد استفاده قرار داد. در حالی که شما میتوانید از پچ کورد سینگل مود در مسیر های بسیار طولانی تر تا ۱۶۰ کیلومتر نیز البته در شرایط ایده آل به کار ببرید.

 

  • کوچک بودن رشته های پچ کورد فیبر نوری. این رشته ها قطری به اندازه یک تار موی انسان دارند. در مقام مقایسه اگر بخواهیم بگوییم، کابل های مسی برای انجام کاری مشابه، به ۴ تا ۵ برابر قطر بیشتر نیاز دارد. علاوه بر این، در کنار بهره مندی از وزن کمتر، از انعطاف پذیری بیشتری نیز برخوردار هستند. این مزایا باعث شده است تا این کابل ها در محل استفاده فضای کمتری را نسبت به کابل مسی اشغال کند دسترسی راحت تر و طراحی مناسب تر را نتیجه می دهد.
پچ کورد فیبرنوری سینگل مود | ارتباطات شبکه پودسان

 

پچ کورد سینگل مود در برابر مولتی مود.

همان طور که پیش تر نیز اشاره نمودیم، تقسیم بندی های مختلفی برای انواع پچ کورد ها حتی در سوکت شبکه لگراند وجود دارند. در یک تقسیم بندی خاص، پچ کورد فیبر نوری به دو مدل سینگل مود و مولتی مود تقسیم بندی می شوند. عامل اصلی که بین این دو مدل تفاوت ایجاد می کند هسته داخل سیم است. اگر در داخل هسته پچ کابل، یک پرتوی نور در تار فیبر نوری وجود داشته باشد، به این حالت پچ کورد سینگل مود می گویند. اگر در داخل هسته به جای یک حالت ، چندین پرتوی نوری مختلف در رشته تار فیبر نوری وجود داشته باشند به این حالت پچ کورد مولتی مود می گویند. هر کدام از این دو مدل کاربرد خاص خودش را دارد.

پچ کورد فیبر نوری برای شبکه های خانگی و اینترنت های دارای پهنای باند بالا در جهت انتقال سریع داده فواصل بسیار طولانی و در مدت زمان کم به کار میرود.

پچ کورد مولتی مود | ارتباطات شبکه پودسان

 

 

پچ کورد OM3 و OM4.

پچ کورد مولتی مود به طور کلی به پنج دسته OM1 تا OM5 تقسیم بندی می شود. این پنج دسته مشخصات ظاهری و فنی مختلفی را ارائه می دهند. از بین پرکاربردترین مدل های پچ کورد مولتی مود، مدل های پچ کورد OM2 و OM3 کاربرد بیشتری دارند. این دو مدل ، تفاوت فاحشی با هم در مشخصات فنی ندارند و فقط می توان گفت که هر مدل در برخی از مشخصات از مدل دیگر قوی تر است. متخصصان بر طبق نیاز و سرعت و پهنای باند شبکه یکی را از بین این دو انتخاب می کنند. جهت اطلاعات بیشتر موارد تفاوت بین این دو مدل از پچ کورد فیبرنوری را بیان می کنیم.

 

  • تفاوت در رنگ: رنگ پوشش خارجی این دو مدل از پچ کورد، برای سهولت تشخیص توسط شرکت تولید کننده نگزنس به صورت متفاوت تولید می شود. پچ کورد OM3 توسط این شرکت با روکشی به رنگ آبی روشن و پچ کورد OM4 به رنگ بنفش تولید و عرضه می گردد. پچ کورد OM2 نیز به رنگ نارنجی است.

 

  • پهنای باند: یک تفاوت عمده بین OM3 و OM4 در پهنای باند مودال ارائه شده است. فرم های باند مودال عبارت است از توانایی پچ کورد فیبر نوری برای انتقال مقدار مشخصی از داده در طول معینی از کابل. OM4 دارای پهنای باند مودال ۴۷۰۰ مگاهرتز در کیلومتر و OM3 دارای پهنای باند مودال ۲۰۰۰ مگاهرتز در واحد کیلومتر است. البته این امر به این معنی است که مدل OM4 دارای پهنای باندی بیش از دوبرابر مدل دیگر دارد. البته این کاربرد کابل رابط فیبر نوری است که نشان دهنده نیاز به استفاده از کدام مدل برای شبکه است.

 

  • حداکثر فاصله انتقال داده: حداکثر فاصله برای انتقال داده با هر کدام از این دو مدل پچ کورد به میزان سرعت انتقال داده بستگی دارد. اگر سرعت انتقال داده ۱ گیگابیت بر ثانیه باشد. هر دو آن ها می توانند تا فاصله یک کیلومتر اطلاعات را با این سرعت انتقال دهند. اگر سرعت انتقال داده 10 گیگابیت بر ثانیه باشد، مدل OM3 می‌تواند تا ۳۰۰ متر و مدل OM4 تا ۵۵۰ متر در شرایط ایده آل داده ها را منتقل کند. اگر سرعت انتقال داده بیشتر و در حد ۴۰ گیگ و ۱۰۰ گیگ بر ثانیه باشد، OM3 می تواند تا ۱۰۰ متر و OM4 تا ۱۵۰ متر داده ها را با همین سرعت منتقل کند.
انواع پچ کورد فیبر نوری نگزنس | ارتباطات شبکه پودسان

 

سخن پایانی درباره پچ کورد فیبر نوری

در این مقاله گفتیم پچ کورد فیبر نوری چیست ،و بع مزایا و انواع مدل های آن پرداختیم. برقراری سرعت بالای ارتباطات نیازمند استفاده از تجهیزات ویژه مانند انواع کابل ها و پچ کورد ها می باشد. در پایان توصیه می کنیم که خرید تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی شبکه از جمله تجهیزات پسیو شبکه و کیستون شبکه نگزنس را از فروشگاههای معتبر انجام دهید. فروشگاه اینترنتی پودسان با بیش از ۱۵ سال سابقه ارائه دهنده انواع تجهیزات شبکه با کیفیت بالا و قیمتی مناسب است. جهت خرید و اطلاع از آخرین قیمت ها از فروشگاه اینترنتی پودسان بازدید فرمایید.

لینک مرجع https://poodsun.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/DGpA
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر