ثبت نام آزمون وکالت

ثبت نام آزمون وکالت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
داوطلبان متقاضی آزمون وکالت که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی و بالاتر در رشته حقوق هستند ، می توانند با توجه به شرایط خود در یکی از آزمون های وکالت کانون وکلای دادگستری و یا آزمون وکالت قوه قضاییه شرکت کنند . ثبت نام و برگزاری آزمون وکالت دو مرکز وکلای دادگستری و وکلای قوه قضاییه مجزای از هم انجام می شود .


طبق روال هر ساله ، آزمون وکالت به منظور تربیت نیروی کارآزموده برای ورود به جامعه وکلای کشور ، توسط کانون وکلای دادگستری و قوه قضاییه برگزار می شود . آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری به دلیل سابقه زیاد و ظرفیت پایین آن همواره متقاضی بیشتری نسبت به آزمون وکالت کانون مشاوران قوه قضاییه داشته و همین موضوع هم باعث سخت بودن کسب قبولی در این آزمون شده است .

طبق روال سال های گذشته سازمان سنجش آموزش کشور مجری برگزاری آزمون وکالت 99 کانون وکلای دادگستری بوده و آزمون وکالت قوه قضاییه زیر نظر مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برگزار می شود . در ادامه این مقاله برای ابهام زدایی از داوطلبان ، توضیحات کاملی درباره زمان ، نحوه ، شرایط ثبت نام و منابع آزمون وکالت دادگستری و قوه فضاییه 99 را ارائه داده ایم .


زمان ثبت نام آزمون وکالت 99
همانطور که پیش از این اشاره شد داوطلبان متقاضی اخذ پروانه وکالت می توانند از طریق آزمون وکالت دادگستری و یا آزمون وکالت قوه قضاییه برای رسیدن به هدف خود اقدام کنند . ثبت نام این دو آزمون در بازه های زمانی مختلف و مجزای از هم انجام می شود .



 زمان ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 99 :

هر ساله ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری نیمه های ابتدایی مهر ماه آغاز می شود . با استناد به رویه های دوره های پیشین ، احتمالا ثبت نام آزمون وکالت 99 نیز در این بازه زمانی انجام خواهد شد .



*** ثبت نام آزمون وکالت دادگستری 99 ، احتمالا مهر ماه انجام خواهد شد ***



 زمان ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه 99 :

ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه در طی سال های اخیر در بازه های زمانی مختلفی انجام شده است . ثبت نام آخرین دوره آزمون وکالت قوه قضاییه که سال 98 بوده ، اوایل آبان ماه انجام شد . با استناد به این موضوع پیش بینی می شود ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه 99 نیز در این بازه زمانی انجام شود .



*** ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه 99 ، احتمالا آبان ماه انجام خواهد شد ***



لازم به ذکر است به محض اعلام شدن زمان دقیق ثبت نام آزمون وکالت دادگستری و قوه قضاییه 99 این مقاله بروزرسانی شده و در کانال تلگرامی آزمون های استخدامی هیوا اطلاع رسانی خواهد شد .

نحوه ثبت نام آزمون وکالت 99
همانطور که پیش از این اشاره شد آزمون وکالت دادگستری و قوه قضاییه مجزای از هم برگزار می شود و مجری برگزار کننده این دو آزمون متفاوت است . آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری زیر نظر سازمان سنجش برگزار می شود ، در حالی که آزمون وکالت قوه قضاییه زیر نظر مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برگزار می شود . لازم به ذکر است که ثبت نام هر یک از این آزمون ها به صورت اینترنتی و از طریق سایت مجری برگزار کننده هر آزمون انجام می شود .



 نحوه ثبت نام آزمون وکالت دادگستری 99 :

1 - ورود به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org

2 - انتخاب گزینه سایر آزمون های استخدامی از لیست سمت راست صفحه

3 - انتخاب گزینه " ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1399 "

4 - پرداخت هزینه تعیین شده و خرید کارت اعتباری ثبت نام

5 - ورود به صفحه ثبت نام و تکمیل فرم اطلاعات و تایید نهایی 



به محض آغاز شدن ثبت نام آزمون وکالت دادگستری 99 ، لینک ثبت نام در این قسمت فعال می شود



 نحوه ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه 99 :

1 - ورود به سایت مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده

2 - انتخاب گزینه " ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه 1399 "

3 - پرداخت هزینه ثبت نام آزمون

4 - ورود به صفحه ثبت نام و تکمیل فرم نام نویسی و بارگذاری مدارک



*** به محض آغاز شدن ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه 99 ، لینک ثبت نام در این قسمت فعال می شود ***




شرایط ثبت نام آزمون وکالت 99
شرایط ثبت نام و شرکت در آزمون وکالت قوه قضاییه و دادگستری مشابه هم بوده و در برخی موارد متفاوت هستند . کلیه شرکت کنندگان در آزمون وکالت قوه قضاییه و دادگستری 99 باید حائز شرایط زیر باشند :



1 ) داشتن تابعیت ایرانی

2 ) حداقل مدرک لیسانس در رشته حقوق یا مبانی فقه و حقوق اسلامی و یا معادل آن از کلیه دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و یا حوزه علمیه

3 ) رعایت شرط سنی :

 آزمون وکالت دادگستری : طبق اطلاعیه سازمان سنجش و بنا به خواسته کانون وکلای دادگستری ، برای داوطلبان استان تهران حداکثر سن هنگام ثبت نام 40 سال تمام و در سایر استان ها شرط سنی داشتن حداکثر 50 سال تمام می باشد .

 آزمون وکالت قوه قضاییه : داوطلبان باید در موقع ثبت نام آزمون دارای حداقل 22 سال و حداکثر 63 سال سن باشند .

4 ) نداشتن سوء سابقه کیفری و یا سوء شهرت




مواد امتحانی و منابع آزمون وکالت 99
منابع و مواد امتحانی آزمون وکالت مرکز قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری در برخی موارد مشابه و در برخی موارد متفاوت هستند . مواد امتحانی آزمون وکالت 99 ، با استناد به اطلاعیه آزمون وکالت دادگستری و قوه قضاییه سال گذشته به شرح زیر می باشد :



 منابع آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 99 :



منابع آزمون وکالت دادگستری 99
نام درس    ضریب     تعداد سوالات
حقوق مدنی    3    20
آیین دادرسی مدنی    3    20
حقوق تجارت    2    20
حقوق جزا    2    20
آیین دادرسی کیفری    2    20
اصول فقه    1    20
زمان آزمون : 135 دقیقه


 منابع آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه 99 :



منابع آزمون وکالت قوه قضاییه 99
نام درس    ضریب     تعداد سوالات
حقوق مدنی و امور حسبی    2    20
آیین دادرسی مدنی    2    20
حقوق تجارت    2    20
حقوق جزا عمومی و اختصاصی    2    20
آیین دادرسی کیفری    2    20
متون فقه    2    10
حقوق ثبت    1    10
زمان آزمون : 140 دقیقه


خاطر نشان می شود با وجود اینکه منابع آزمون وکالت 99 در اطلاعیه ذکر نشده است اما به جرئت می توان گفت منابع دانشگاهی رشته حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی بهترین منبع برای موفقیت در آزمون وکالت 99 هستند .



مشاوره ثبت نام آزمون وکالت 99
داوطلبانی که متقاضی شرکت در آزمون وکالت هستند و هنوز برای انتخاب مرکز ( قوه قضاییه و دادگستری ) مورد نظر خود مردد هستند باید توجه داشته باشند که حیطه کاری وکلای هر دو مرکز یکسان بوده و تفاوت آزمون این دو مرکز در برخی از شرایط ( سن و وضعیت نظام وظیفه آقایان و ... ) ، منابع آزمون ، دوره کارآموزی و تعرفه های حقوقی می باشد .

به داوطلبان توصیه می شود برای انتخاب کانون و مرکز مورد نظر خود شرایط ، منابع و آزمون هر مرکز و در مرحله بعد تسهیلات شغلی هر دو مرکز را بررسی کرده و نهایتا آزمون مورد نظر خود را انتخاب کنند . زمان ، نحوه ، شرایط و منابع آزمون وکالت دو مرکز دادگستری و قوه قضاییه در این مقاله برررسی سد در ادامه تفاوت شغلی دو کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه ارائه شده است .



تفاوت وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری
 سابقه دو مرکز :

سابقه تاسیس و فعالیت کانون وکلای دادگستری بسیار بیشتر از سابقه فعالیت کانون وکلای قوه قضاییه می باشد و معمولا شناخت داوطلبان از مرکز وکلای دادگستری بیشتر از مرکز قوه قضاییه است . هم چنین مرکز وکلای دادگستری با تعداد 12 کانون مستقل به نسبت مرکز وکلای قوه قضاییه که 4 کانون تازه تاسیس دارد ، ظرفیت کمتر اما متقاضیان بیشتری را دارد . 12 کانون وکلای دادگستری زیر نظر اتحادیه وکلای دادگستری که تحت عنوان " اسکودا " مطرح می شود ، فعالیت می کنند .



 تسهیلات و امتیازات دو مرکز :

تسهیلات و امتیازات ارائه شده به وکلای دادگستری کمی بیشتر از تسهیلات کانون وکلای قوه قضاییه می باشد . وکلای مرکز دادگستری از  صندوق بیمه تعاون بازنشستگی ، کمیسیون های رفاهی و یا علمی و ورزشی بهره مند هستند ، این در حالی است که وکلای قوه قضاییه فقط از بیمه تکمیلی ( کمیسیون آموزش ) بهره مند هستند .

در خصوص حق الوکاله نیز معمولا مبلغ دریافتی وکلای مرکز قوه قضاییه کمتر از وکلای دادگستری می باشد . طبق آیین نامه معمولا حق الوکاله مرکز وکلای قوه قضاییه حداکثر تا 60% از تعرفه تعیین شده برای وکلای پایه یک دادگستری می باشد .



 پذیرش دو مرکز :

داوطلبان متقاضی آزمون وکالت مرکز وکلای دادگستری پس از قبولی در آزمون کتبی و طی کردن مراحا تایید مدارک وارد دوره کارآموزی می شوند و زیر نظر وکیل سرپرست تعیین شده به مدت 18 ماه دوره کارآموزی خود را سپری می کنند . این دسته از داوطلبان پس از اتمام دوره کارآموزی در صورت پذیرش در آزمون شفاهی اختبار موفق به اخذ پروانه وکالت می شوند .

داوطلبان متقاضی آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه پس از قبولی در آزمون کتبی ، وارد مرحله مصابه و بررسی صلاحیت می شوند و در صورت قبولی در این مرحله وارد مرحله کارآموزی می شوند و پس از 18 ماه دوره کارآموزی زیر نظر وکیل سرپرست ، می توانند پروانه وکالت خود را دریافت کنند .



 کارآموزی دو مرکز :

کار آموزان مرکز وکلای دادگستری باید در دوره کارآموزی خود وظایف تعیین شده را به درستی انجام دهند . مهم ترین وظایف کارآموزان کانون وکلای دادگستری عبارتند از : شرکت در جلسات دادرسی مدنی و یا کیفری به تعداد حداقل چهار مرتبه در ماه ، تهیه گزارش از چند پرونده ، فعالیت در کانون اعم از دادگاه یا دادسرا و  انجام امور معاضدت قضایی محول شده از سوی کانون .

کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه نیز برخی وظایف معین را باید در دوره کارآموزی خود انجام دهند . مهم ترین وظایف کارآموزان کانون وکلای قوه قضائیه عبارتند از : تهیه 20 گزارش از پرونده های حقوقی و یا کیفری ، حضور در دوره های آموزشی به مدت دو ماه ،  شرکت در جلسات دادگاه های کیفری و حقوقی تعیین شده به تعداد چهار جلسه در هر ماه



اگر پس از مطالعه مقاله ثبت نام آزمون وکالت 99 ، سوالی درباره ثبت نام این آزمون دارید ، جواب آن را از طریق مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوید . همچنین خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پل ارتباطی مشاوران تحصیلی هیوا با شماست .

سوالات متداول

1- ثبت نام آزمون وکالت دادگستری چه زمانی آغاز می شود ؟
ثبت نام این آزمون معمولا مهر ماه انجام می شود و به محض اعلام شدن تاریخ دقیق ثبت نام در این مقاله نیز اطلاع رسانی خواهد شد .

2- ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه از چه طریقی انجام می شود ؟
ثبت نام این آزمون بصورت اینترنتی انجام می شود و نحوه ثبت نام بصورت کامل در این مقاله توضیح داده شده است .

3- آیا برای ثبت نام در این آزمون سن نیز ملاک قرار داده می شود ؟
بله . همانطور که در این مقاله اشاره شده است داوطلبان باید شرط سنی تعیین شده را رعایت کنند .

منبع : ثبت نام آزمون وکالت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/k4nX
نظرتان را بنویسید