چگونه از خود مراقبت کنیم

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
اگر شما از خودتان مراقبت نکنید هیچ روش کاهش استرسی در دنیا نمی تواند برای شما کمک کننده و مفید باشد . برای مثال ، اگر خواب کافی نداشته باشید مراقبه کمکی به شما نخواهد کرد زیرا هنگامی که می خواهید مراقبه کنید به خواب خواهید رفت چون با کمبود خواب مواجه هستید .

همچنین ، وقتی از تغذیه سالمی برخوردار نبوده و از غذاهای پرکالری استفاده می کنید ، باشگاه رفتن و ورزش کردن در کاهش استرس شما مفید نخواهد بود . بنابراین ، اگر می خواهید استرس خود را کاهش دهید در قدم اول لازم است از نیازهای اساسی خودتان مراقبت کنید . در ادامه به خودمراقبتی در حوزه های مختلف زندگی و نحوه انجام آن بیشتر پرداخته شده است .




خود مراقبتی چیست
مراقبت از خود به این صورت تعریف شده است : یک فرایند چند وجهی و چند جانبه از تعامل هدفمند در راهکارهایی که موجب ارتقاء عملکرد سالم و تقویت بهزیستی می شود . مراقبت از خود برای مقاومت در برابر آن دسته از عوامل استرس زا در زندگی بسیار حیاتی است که نمی توانید آنها را از بین ببرید .

وقتی برای مراقبت از ذهن و بدن خود اقدام می کنید برای زندگی بهتر نیز مجهزتر خواهید بود اما متاسفانه بسیاری از مردم خود مراقبتی را یک نوع تجمل دانسته و آن را در اولویت قرار نمی دهند که در نتیجه این مسئله باعث می شود در روبرو شدن با چالش های زندگی احساس خستگی بیش از اندازه ای داشته باشند .



حتما بخوانید: استرس و روش های مقابله با آن


خود مراقبتی جسمی
اگر می خواهید به طور موثری به زندگی ادامه دهید باید بتوانید از جسم خود مراقبت کنید . به خاطر داشته باشید که بین ذهن و بدن ارتباط محکمی وجود دارد و وقتی از بدن خود مراقبت می کنید احساس خوبی نیز خواهید داشت و این امر باعث می شود که به خود مراقبتی ذهنی نیز کمک کنید .

خود مراقبتی جسمی شامل چگونگی تجدید قوا کردن ، میزان خوابیدن ، میزان ورزش و انجام مراقبت ها از جسم خودتان است . مراجعه به پزشک برای چکاپ های دوره ای ، مصرف داروها طبق دستورالعمل و مدیریت سلامتی خود همه بخشی از خود مراقبتی جسمی هستند . اگر می خواهید بدانید چگونه از خود مراقبت کنیم و چقدر خود مراقبتی جسمی را انجام می دهید لازم است سوالات زیر را از خودتان بپرسید .

آیا خواب کافی دارم ؟

آیا رژیم غذایی من شامل غذاهای سالم است ؟

آیا مسئولیت سلامتم را به عهده گرفته ام ؟

آیا به اندازه کافی ورزش می کنم ؟



خود مراقبتی اجتماعی
اجتماعی بودن و جامعه پذیری برای خود مراقبتی اجتماعی و چگونه از خود مراقبت کنیم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما معمولاً ایجاد فرصت برای وقت گذراندن با دوستان سخت بوده و باعث می شود در زمان شدید شدن مشغله های زندگی ، از روابط خود  با دیگران غافل شویم . این در حالی است که روابط نزدیک ، برای سلامتی بسیار مهم بوده و بهترین راه تقویت آن ، وقت گذاشتن برای ارتباط با دیگران است .

برای اینکه چقدر با دوستان خود وقت گذرانده و وقت صرف روابط خود کنید ، تعداد ساعت مشخصی وجود ندارد و همه افراد نیازهای اجتماعی متفاوتی دارند . نکته اصلی این است که بدانید نیازهای اجتماعی شما چیست و برای ایجاد یک زندگی مطلوب اجتماعی ، زمان کافی در برنامه خود ایجاد کنید . همچنین برای ارزیابی میزان خود مراقبتی اجتماعی خودتان می توانید سوالات زیر را بپرسید .

آیا به اندازه کافی ملاقات های حضوری با دوستانم دارم ؟

برای پرورش روابط خود با دوستان و خانواده چه کارهایی انجام می دهم ؟



حتما بخوانید: مهارت ارتباطی


خود مراقبتی ذهنی
طرز تفکر و مواردی که ذهن شما با آن پر می شود تأثیر زیادی بر بهزیستی روانشناختی شما می گذارد . خود مراقبتی ذهنی شامل انجام کارهایی است که ذهن شما را هشیار نگه می دارد مثل انجام پازل یا یادگیری موضوعی که شما را مجذوب خود می کند . همچنین ممکن است خواندن کتاب یا تماشای فیلم های الهام بخش نیز در این زمینه مفید باشند .

خود مراقبتی ذهنی همچنین شامل انجام کارهایی است که به شما کمک می کند از نظر روحی سالم بمانید . به عنوان مثال ، تمرین مهربانی با خود و پذیرش خود به شما کمک می کند تا گفتگوی درونی سالم تری داشته و از عزت نفس بیشتری نیز برخوردار باشید . همچنین برای ارزیابی خود مراقبتی ذهنی می توانید سوالات زیر را از خودتا بپرسید .

آیا وقت کافی برای فعالیت هایی که ذهن من را تحریک می کنند می گذارم ؟

آیا برای سالم ماندن روان خود ، کارهای پیشگیرانه انجام می دهم ؟









خود مراقبتی عاطفی
داشتن مهارت های مقابله ای سالم برای مقابله با احساسات ناراحت کننده مانند عصبانیت ، اضطراب و غم بسیار مهم است . خود مراقبتی عاطفی شامل فعالیت هایی است که به شما کمک می کند تا به طور منظم احساسات خود را پذیرفته و ابراز کنید .

برای خود مراقبتی عاطفی ، لازم است بتوانید با همسر یا دوستان خود در مورد احساساتتان صحبت کرده و یا فعالیت هایی انجام دهید که به شما در پردازش هیجانات کمک می کنند . هنگامی که می خواهید میزان خود مراقبتی عاطفی را در زندگیتان ارزیابی کنید لازم است سوالات زیر را از خودتان بپرسید .

آیا روش های سالمی برای پردازش و ابراز احساسات خود دارم ؟

آیا در زندگی کارهایی انجام می دهم که باعث شود تجدید قوا کرده و از خستگی رها شوم ؟



حتما بخوانید: روش های تقویت هوش هیجانی


خود مراقبتی معنوی
تحقیقات نشان می دهند یک سبک زندگی که شامل انجام کارهای مذهبی و دین و معنویت باشد ، سبک زندگی سالم تری است . با این حال ، پرورش روح شما به این معنا نیست که فقط باید شامل کارهای مذهبی باشد بلکه می تواند هر چیزی را شامل شود که به شما کمک می کند حس عمیق تری از معنا ، درک یا ارتباط با جهان ایجاد کنید .

چه از مراقبه لذت می برید چه در یک مراسم مذهبی و دعا خواندن شرکت می کنید ، خود مراقبتی معنوی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . وقتی زندگی معنوی خود را در نظر می گیرید سوالات زیر را برای ارزیابی خود مراقبتی معنوی از خودتان بپرسید .

چه سوالاتی در مورد خود ، تجربیات و زندگی ام دارم ؟

آیا اعمالی معنوی که باعث احساس رضایت در من می شوند را انجام می دهم ؟



 جمع بندی

در نهایت لازم است بدانید پاسخ سوال چگونه از خود مراقبت کنیم ، برای همه یکسان نیست و برنامه مراقبت از خود ، منحصر به فرد بوده و لازم است مطابق با نیازهای شما تنظیم شود . برای مثال ، برنامه خودمراقبتی یک دانشجو ، با توجه به اینکه از نظر ذهنی پر مشغله بوده و با دیگران هم ارتباطات اجتماعی زیادی دارد بهتر است متمرکز بر خودمراقبتی جسمی باشد .

ارزیابی کنید که در کدام یک از زمینه های زندگی خود نیاز به توجه بیشتر و مراقبت از خود دارید و هر از چند گاهی دوباره زندگی خود را مورد ارزیابی قرار دهید ، زیرا با این کار ، هر چند وقت یک بار متوجه نیازهای خود مراقبتیتان می شوید و وقتی متوجه می شوید که از جنبه خاصی از زندگی خود غافل هستید می توانید برنامه ای برای تغییر ایجاد کنید .

لازم نیست همه مسائل را یکباره حل کنید و می توانید در قدم اول ، یک گام کوچک برداشته و کم کم برنامه مراقبت از خود را گسترش دهید . سپس ، زمان خود را برای تمرکز روی نیازهایتان برنامه ریزی کنید و حتی وقتی با کمبود وقت مواجه هستید باز هم مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید . اینگونه می توانید در تمام ابعاد زندگیتان نیز کارآمدتر باشید .

از سوی دیگر ، مهارت خودآگاهی و تقویت آن به شما کمک می کند اهداف و برنامه های دلخواه خود را تعریف کرده و در نتیجه در مراقبت از خود نیز موثرتر عمل کنید که اگر می خواهید در مورد راه های افزایش مهارت خودآگاهی اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: روش های افزایش مهارت خودآگاهی


سوالات متداول


1-  خود مراقبتی چه انواعی دارد ؟
 مراقبت از خود عبارت است از خود مراقبتی اجتماعی ، عاطفی ، ذهنی ، جسمی و معنوی که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  مراقبت از خود به چه معناست ؟
 خود مراقبتی یک فرایند چند وجهی و چند جانبه برای رسیدن به بهزیستی و سلامت است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  خود مراقبتی ذهنی شامل چه کارهایی می شود ؟
 برای اینکه فرد به صورت ذهنی از خود مراقبت کند لازم است کارهایی انجام دهد که ذهن او را هشیار نگه داشته و همچنین یاد بگیرد گفتگوی درونی سالم تری داشته باشد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : چگونه از خود مراقبت کنیم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/RNVY
نظرتان را بنویسید