ثبت نام سجام

ثبت نام سجام
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
rasoul
از سال 1384 و پس از تصویب قوانینی در حوزه بازارها و نهاد های مالی توسط مجلس شورای اسلامی ، بازار سرمایه دچار تغییراتی چشمگیری شد . یکی از این تغییرات آن بود که رفته رفته روند خرید و فروش های حضوری به سمت و سوی معاملات الکترونیکی کشانده شد به طوری که امروزه معاملات بورس به صورت الکترونیکی به یک امر بسیار مرسوم در بین افراد مبدل شده است .

سامانه جامع اطلاعات مشتریان که در اصطلاح به آن سجام گفته می شود توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار در سال 1397 طراحی و ایجاد شد . کسانی که قبل از این تاریخ کد بورسی دریافت کرده اند لازم است تا به این سامانه مراجعه و اطلاعات خود را وارد کنند ، متقاضیان تازه وارد نیز با تکمیل فرآیند ثبت نام در این سامانه می توانند کد بورسی دریافت خود را کنند . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص نحوه ثبت نام و دریافت کد بورسی از سامانه سجام می پردازیم .




راهنمای ثبت نام در سامانه سجام
سامانه سجام مزایا و امتیازات فراوانی را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده است . قبل از طراحی این سامانه متقاضیان مجبور بودند به صورت حضوری به کارگزاری ها مراجعه کرده و زمان زیادی را برای ثبت نام صرف کنند ، اما پس از طراحی سامانه سجام شاهد کاهش چشمگیر این مدت زمان صرف شده هستیم . پرداخت سود سرمایه گذاران نیز بعد از طراحی این سامانه بسیار ساده تر و بی دردسرتر انجام می گیرد . به منظور ثبت نام در این سامانه و دریافت کد بورسی نیاز به طی کردن مراحل زیر می باشد :

1- در اولین قدم برای ثبت نام بورس و سامانه سجام باید عبارت سامانه سجام یا نشانی sejam.ir را در مرورگر خود جستجو کرده و دقیقا وارد همین صفحه شوید .







2- بعد از ورود به صفحه اصلی از بین گزینه ها ، گزینه ثبت نام در سامانه سجام را که در کادر آبی رنگ قرار گرفته است انتخاب کنید .







3- در این مرحله چند عبارت در یک کادر برای شما نمایش داده می شود که باید آن ها را به طور کامل و دقیق مطالعه کرده و گزینه متوجه شدم را فعال کنید .







4- در این قسمت گام های مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام به صورت خطی نگارش شده که بعد از مطالعه آن ها لازم است گزینه ثبت نام در سجام را انتخاب کنید .







5- بعد از آنکه شماره همراه خود را در کادر خالی وارد کردید و کد امنیتی را درج نمودید باید گزینه دریافت کد تایید را فعال کنید .







6- در این زمان یک کد تایید پنج رقمی به تلفن همراه شما پیامک می شود البته امکان دارد یک الی دو دقیقه ارسال این کد به طول انجامد که لازم است در این صورت شکیبا بوده و تا زمان دریافت کد در همین صفحه بمانید . بعد از آنکه کد را دریافت کردید آن را وارد کرده و با تکمیل قسمت کد ملی و کد امنیتی گزینه تایید را فعال کنید .







7- حالا باید کارمزد ایجاد کد سهامداری را به مبلغ 10 هزار تومان پرداخت کنید ، اما قبل از آن لازم است تا ابتدا گزینه پرداخت را فعال کنید .







8- در این قسمت سه درگاه برای پرداخت در اختیار شما قرار داده می شود ، هر کدام از آن ها را که تمایل دارید انتخاب کرده و سپس گزینه پرداخت را فعال کنید .







9- در درگاه اینترنتی که برای شما نشان داده شده باید اطلاعات حساب خود را جهت پرداخت وارد کرده و گزینه پرداخت را انتخاب کنید .







10- حالا عملیات پرداخت کارمزد ایجاد کد سهامداری به طور کامل انجام شده و لازم است گزینه ادامه مراحل ثبت نام را فعال کنید .







11- در اولین گام وارد کردن اطلاعات ، از شما تکمیل اطلاعات هویتی و شناسنامه ای خواسته می شود ، لازم به ذکر است که تکمیل تمام گزینه های خالی در این مرحله اجباری است .







12- در این مرحله شما باید سمت خود را به عنوان اصیل یا نماینده مشخص کنید . اگر ثبت نام را برای شخص خودتان انجام می دهید اصیل هستید و اگر به نمایندگی از جانب دیگری این کار را انجام می دهید باید شرایط نمایندگی را که در همین صفحه توضیح داده شده است ، داشته باشید . بعد از انتخاب ، گزینه ادامه مرحله بعد را فعال کنید .







13- در گام دوم ، از شما اطلاعات ارتباطی همچون محل سکونت و ... خواسته می شود که لازم است تمام قسمت های ستاره دار را تکمیل کرده و سپس گزینه تایید ادامه مرحله بعد را فعال نمایید .







14- در این مرحله ابتدا یک اعلام از جانب سایت برای شما نمایش داده می شود با این مضمون که در صورتی که کد سهامداری ندارید می توانید بر روی گزینه تایید ادامه گام بعدی کلیک کنید . شما باید ابتدا بر روی عبارت متوجه شدم کلیک کرده و سپس در صورتی که کد سهام داری دارید آن را درج کنید ، در غیر این صورت بدون درج هیچ عبارتی گزینه تایید را فعال کنید .







15- سوال هایی که در این مرحله برایتان آورده شده را در صورت تمایل پاسخ داده و سپس بر روی گزینه تایید کلیک کنید .



 



16- در این صفحه از شما اطلاعات حساب بانکی خواسته شده است . تکمیل تمام گزینه های این قسمت ضرورری است ، دقت کنید صرفا اطلاعات حساب بانکی شخص متقاضی ثبت نام قابل پذیرش است . بعد از تکمیل اطلاعات حساب گزینه ذخیره را فعال کنید .







17- زمانی که گزینه ذخیره را فعال کنید در پایین صفحه نام بانک و سایر اطلاعات مربوط به حساب بانکی برای شما نمایش داده می شود ، در صورت صحت اطلاعات بر روی گزینه تایید ادامه گام بعدی کلیک کنید .







18- در صورتی که اطلاعات وارد شده توسط شما مورد تایید و صحیح می باشد ، گزینه تایید می کنم ادامه گام بعدی را فعال کنید .







19- در قسمت آخر ثبت نام ، لازم است مطلب تعهد نامه را مطالعه کرده و بعد از آن ابتدا گزینه می پذیرم را تیک دار کرده و سپس ذخیره کنید .







پس از انجام تمام این مراحل و تکمیل فرآیند ثبت نام باید از سامانه خارج شده و تا 24 ساعت منتظر ارسال پیامک کد پیگیری ثبت نام خود بمانید . بعد از آنکه کد پیگیری ثبت نام به تلفن همراه شما ارسال شد باید برای احراز هویت سجام به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کنید . لازم به ذکر است که در صورت اشتباه وارد کردن اطلاعات خود قبل از مراجعه حضوری به کارگزاری ها برای احراز هویت باید وارد سایت سجام شده و از آنجا گزینه ویرایش اطلاعات سجام را انتخاب کنید .

اما کاربران برای فعالیت در زمینه بورس ، شروع سرمایه گذاری و دریافت کد بورسی لازم است در یک کارگزاری نیز ثبت نام کرده و از طریق این کارگزاری خرید و فروش سهام عدالت و یا هر سهام دیگر خود را در بورس انجام دهند . در واقع کارگزاری ها راه های ارتباطی میان شرکت بورس و سرمایه گذاران هستند . 

ملاک انتخاب کارگزاری ها امکاناتی است که به سرمایه گذاران ارائه می کنند ، یکی از این امکانات آن است که با ثبت نام در بعضی از کارگزاری ها دیگر نیازی به ثبت نام مجدد در سامانه سجام وجود ندارد . در واقع این کارگزاری ها تمامی اطلاعات سرمایه گذار را به سامانه سجام فرستاده و ثبت نام سجام خود به خود بعد از ثبت نام در این کارگزاری ها انجام می گیرد . همچنین در صورتی که سهامدار از امکانات کارگزاری خود راضی نباشد می تواند از تغییر کارگزار ناظر استفاده نماید .

بیشتر بخوانید: تغییر کارگزار ناظر




مودیان محترم بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه سجام و کارگزاری منتخب خود ، باید با در دست داشتن اصل شناسنامه ، اصل کارت ملی ، تصویر آخرین مدرک تحصیلی ، آدرس ، مشخصات پستی ، شماره حساب و اطلاعات بانکی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و احراز هویت خود را انجام دهند . دقت داشته باشید که در دفاتر پیشخوان دولت علاوه بر تکمیل فرم احراز هویت سامانه سجام ، فرم احراز هویت کارگزاری که در آن ثبت نام به عمل آوردید را نیز دریافت و پر کنید .

از آنجا که دولت با موافقت رهبری اقدام به آزادسازی و فروش سهام عدالت متقاضیان کرد ، بسیاری از مشمولان این سهام علاقه مند به استعلام و آزادسازی سهام خود بودند . مسئولان با طراحی سامانه ای با عنوان سامانه سهام عدالت امکان استعلام و آزادسازی سهام عدالت متقاضیان را فراهم کردند .

پس از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی در صورتی که  قصد شروع فعالیت در این بازار را دارید ، یکی از کم ریسک ترین راه های کسب سود در این بازار خرید عرضه اولیه می باشد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام سامانه سجام در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام سامانه سجام پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: راهنمای دریافت کد بورسی




سوالات متداول


1- اولین اقدام برای فعالیت در زمینه بورس چیست ؟
اولین اقدام برای فعالیت در زمینه بورس ثبت نام در سامانه سجام می باشد که توضیحات کامل آن در مقاله آمده است .


2- راه اندازی سامانه سجام چه مزایایی داشته است ؟
راه اندازی این سامانه مزایای فراوانی برای سرمایه گذاران داشته است از جمله آنکه از هدر رفتن زمان آن ها برای ثبت نام حضوری در کارگزاری ها جلوگیری و پرداخت سود سرمایه گزاران از طریق این سامانه ساده تر انجام می گیرد که راهنمای تصویری نحوه ثبت نام در این سامانه در مقاله آورده شده است .


3- کد پیگیری ثبت نام در سامانه سجام چگونه و تا چه زمانی ارسال می شود ؟
کد پیگیری ثبت نام در سامانه سجام به شماره همراه شخص ثبت کننده و تا 24 ساعت بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام ارسال می شود که بررسی های بیشتر در این مورد در مقاله صورت گرفته است .

منبع : ثبت نام سامانه سجام
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/npr4
نظرتان را بنویسید