تشکیل گروههای تمرکز یکی از روش های کیفی معمول در تحقیقاتی است که اغلب توسط پژوهشگران بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد. این گروه برای ارزیابی نظرات، احساسات، و نگرش گروهی خاص از شرکتکنندگان در مورد یک محصول، خدمات، کمپین بازاریابی، یا یک نام تجاری بکار میرود. همچنین این روش می تواند یک ابزار محک خوب برای دریافت بازخورد و نظرات افراد درباره ی محصولات کنونی و یا محصولات جدید پیش از ورود به بازار رقابت باشد.
یک گروه متمرکز، در اصل، یک مصاحبه در مقیاس بزرگ است. آماده سازی برای یک گروه متمرکز را می توان به دو حوزه کلیدی تقسیم کرد : جذب شرکت کنندگان و ایجاد سناریو برای استفاده ناظر.