کنترل صدای هواساز - کنترل صدا و نویز در سیستمهای تهویه

کنترل صدای هواساز - کنترل صدا و نویز در سیستمهای تهویه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
chiller

همانطور که می دانید تهیه کولر بی صدا تقریبا غیر ممکن یا بسیار گران است به همین دلیل باید به جای بی صدا از کلمه بی صدا استفاده کرد. اولا بستگی به نوع کولر دارد. همانطور که می دانید کولرها به دو قسمت اصلی تراکمی و جذبی تقسیم می شوند که معمولاً ساختار، گردش و ویژگی های خاص خود را دارند و حالت عملکرد آنها کاملاً با یکدیگر متفاوت است، اما هر دو اساساً کار یکسانی (خنک کردن) را انجام می دهند. بدون کولرهای جذبی بر خلاف انواع تراکمی فاقد کمپرسور در مدار کار هستند و از آنجایی که کمپرسورها بزرگترین منبع نویز در کولرهای تراکمی هستند، انواع جذبی بسیار کم صداتر از انواع تراکمی بوده و از این نظر بهتر هستند و باید آن را در نظر گرفت. ویژگی های مثبت، کنترل صدای هواساز اما این را نیز باید در نظر گرفت که نمی توان این دو نوع را با هم مقایسه کرد و تنها با فاکتور صدا تفاوت آنها را درک کرد.
در این مقاله قصد نداریم به طراحی این دو نوع چیلر بپردازیم و برای مطالعه کامل و دقیق این سیستم ها می توانید مقالات مربوط به آنها را در صفحات چیلرهای تراکمی و جذبی چیلرها مطالعه نمایید. و همچنین مزایا و معایب را با هم مقایسه کنید. در مورد این سیستم ها در صفحه تفاوت خنک کننده و جذب بخوانید تا کاملا بدانید.
مبرد
خب تکلیف قورت دادن نوع از نظر صدای کار تعیین شده است. اکنون عوامل کاهش نویز انواع تراکم را بررسی می کنیم. برای انواع تراکمی که در دو گروه عمده هوا خنک و آب خنک قرار می گیرند، یکی دیگر از عوامل ایجاد نویز، فن های کندانسور هستند. انواع آب خنک کننده که معمولاً در موتورخانه نصب می شوند فاقد فن کندانسور هستند (چون کندانسور از نوع لوله ای است) و به جای فن برای خنک سازی کندانسور از برج خنک کننده استفاده می شود که داخل شما نصب می شود. . دیگر لازم نیست نگران صدای عملکرد آن باشید. اما انواع هوا خنک که معمولاً در فضای باز قرار می گیرند، دارای کندانسور هوا خنک هستند که در آن کندانسور توسط یک فن خنک می شود و این فن ها می توانند صدای قابل توجهی تولید کنند که از فضای باز منتشر می شود. به عنوان مثال سقف) ) هیچ گزارشی مبنی بر ایجاد رزونانس، که می تواند در موتورخانه رخ دهد، وجود ندارد.
نمونه ای از کولر هوا و مینی چیلر که از چند فن در بالا استفاده می کند (بخش کندانسور):
کولرهای فشرده و مینی کولر
نمونه ای از چیلر تراکمی آب خنک (واقع در موتورخانه) و اتصال آن به برج خنک کننده؛
چیلر آب خنک و برج خنک کننده
8 راه برای کاهش صدای یخچال و رسیدن به یخچالی آرام (صدای کمتر).
خنک کننده تراکمی بی صدا (یا کم نویز) دارای ویژگی های ویژه ای است که در آن می توان با استفاده از فناوری های مختلف، صدای عملکرد دستگاه را به حداقل رساند، از جمله:
1. به جای پیستون از کمپرسورهای پیچی یا اسکرول استفاده کنید
جریان مبرد از کمپرسور پیچ و اسکرول نسبت به پیستون یکنواخت تر و تقریباً پیوسته تر است و دستگاه لرزش ندارد (برخلاف نوع پیستونی کم سرعت) که باعث می شود صدای کمتری در آن ایجاد شود.
آی کمپرسور
2. استفاده از قطعه ای به نام صدا خفه کن در خروجی کمپرسور
به منظور افزایش دبی مبرد از یخچال، در قسمت خروجی کمپرسور از قطعه ای به نام Silencer استفاده می شود که وظیفه آن تاخیر در حرکت مبرد و یکسان سازی جریان برای ایجاد لرزش است. . و صدا کم و زیاد می شود..
صدا خفه کن برای کمپرسور تبرید
3. کمپرسور را در جعبه صدا قرار دهید
با استفاده از جعبه عایق صدا در اطراف کمپرسور، می توان صدا را در منبع اصلی صدا (یعنی کمپرسور) تا حدودی خفه کرد. در برخی موارد به جای جعبه از روکش هایی استفاده می شود که با شکل خارجی بدنه کمپرسور مطابقت دارد.
عایق صوتی کمپرسور چیلر
4. استفاده از چند کمپرسور به جای یک کمپرسور (اصطلاحاً ماژولارسازی یا مدولارسازی تجهیزات).
با استفاده از چند کمپرسور به جای یک کمپرسور در یخچال، با کنترل عملکرد متناوب کمپرسورها و کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه، صدای تجهیزات نیز کاهش می یابد. یعنی مثلاً به جای استفاده از کمپرسور 20 تنی (که حجم نسبتاً بالایی نسبت به کمپرسور 10 تنی دارد) در مدار تبرید از دو کمپرسور 10 تنی استفاده می کنیم، بنابراین در اکثر موارد. عملکرد دستگاه کمتر از 50 درصد است، لازم بود فقط یکی از دو کمپرسور کار کند (کمپرسور دوم موقتاً غیرفعال بود) تا صدای کمتری ایجاد شود.
در مورد ساختار این سیستم در صفحه یخچال مدولار بیشتر بخوانید
5. استفاده از تکنولوژی روز مانند اینورتر (سرعت متغیر) در کمپرسورها
هنگامی که کمپرسورها از نوع اینورتر هستند، صرف نظر از اینکه چه توانی نیاز است، سرعت کمپرسور به همان میزان افزایش می یابد، بنابراین کمپرسور نیازی به کار مداوم با سرعت بالا ندارد که در نتیجه مصرف برق کمتر و مصرف سیستم کاهش می یابد. با کاهش، تقریباً به کولر بی‌صدا یا کم صدایی که می‌خواهیم نزدیک شده‌ایم.

نظرتان را بنویسید