ازدواج مجدد بعد از فوت همسر

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
مرگ همسر و تصور اینکه پس از این واقعه دردناک چه پیش خواهد آمد ، بدون شک جزو پر استرس ترین اتفاقات زندگی است به طوری که می تواند زندگی روزمره فرد را مختل کند . تاثیرات این استرس به شکل افسردگی ، بیماری جسمی ، خودکشی و مرگ و میر خود را نشان می دهد ، پس بهتر است که از راهکار هایی استفاده کرد تا از این موارد پیشگیری کرد که یکی از این راهکارها ، ازدواج مجدد است .
اما برای داشتن یک ازدواج مجدد موفق باید به یک سری نکات توجه کرد ، از این رو در این مقاله پس از بررسی مراحلی که هر فرد در سوگ همسرش تجربه می کند ، بهترین زمان برای ازدواج مجدد و علائمی که نشان می دهند فرد آماده این ازدواج است ، توضیح داده شده است .




گذاراندن مراحل سوگ همسر قبل از ازدواج مجدد
هر فردی در هنگام رویارویی با شوک از دست دادن شریک زندگیش معمولا 5 مرحله سوگ را طی می کند اما چیزی که در این زمینه اهمیت ویژه ای دارد ، این است که ازدواج مجدد در هر کدام از این 5 مرحله می تواند یک شکست دیگر بر جای بگذارد . پس بهتر است که این مراحل به صورت طبیعی و به ترتیب طی شوند ، زیرا مقاومت در برابر آن ها تنها می تواند این دوره را طولانی تر کند و پس از طی کردن موفقیت آمیز هر 5 مرحله ، فرد می تواند در کمال آرامش درباره ازدواج مجدد بهترین تصمیم را اتخاذ کند .


 مرحله اول انکار است ، همانطور که از اسم این مرحله هم مشخص است فرد مرگ همسرش را انکار می کند و نمی تواند واقعیت از دست دادن او را بپذیرد ؛ این انکار واقعیت ، در واقع یک مکانیسم دفاعی است یعنی باعث می شود که احساسات فرد دچار نوعی بی حسی شوند و از شدت شوک وارده کم می کند .

 ازدواج در این مرحله به طور معمول اتفاق نمی افتد زیرا فرد هنوز باور نکرده است که همسرش در قید حیات نیست و بنابراین به ازدواج مجدد هم فکر نخواهد کرد .



 در مرحله بعد واکنش فرد به صورت خشم بروز داده می شود و با همه اطرافیان سر جنگ دارد به طوری که ممکن است هر شخص یا شی را مورد هدف قرار دهد . حتی در مواقعی ممکن است فرد ، همسر متوفی خود را مورد سرزنش قرار دهد با اینکه این عمل منطقی به نظر نمی رسد اما از لحاظ احساسی ، همسری که با مرگش باعث درد و رنج شده است لایق این عصبانیت است .

همچنین پزشکی که موفق به درمان و نجات فرد فوت شده نبوده هم احتمالا از این حملات بی نصیب نمی ماند . در این شرایط بهتر است از پزشک خواسته شود که جزئیات بیماری و درمان پزشکی انجام شده را به وضوح برای فرد عزادار توضیح دهد تا باعث درک بهتر شود .

 اگر فرد در این مرحله ازدواج کند ، همسر جدیدش را دائما هدف خشم و عصبانیت خود قرار می دهد و زندگی پر تشنجی را تجربه خواهد کرد .



 اما بعد از گذر از دو مرحله قبل ، فرد وارد مرحله سوم می شود که مرحله کشمکش است . در این مرحله فرد به نوعی با خود و افکارش درگیر می شود ، یعنی دائما جملاتی را با خود تکرار می کند که با ( ای کاش ) یا ( اگر ) شروع می شوند : "اگر بیشتر از او مراقبت می کردم این طور نمی شد" ؛ "اگر به یک پزشک دیگر مراجعه می کردیم زنده می ماند" ، "کاش زودتر متوجه وضعیتش می شدم" .

 در صورتی که فرد در این مرحله ازدواج کند ، احتمالا از جملاتی نظیر " ای کاش دوباره ازدواج نمی کردم " یا " اگر مجرد بودم بهتر بود " بطور مداوم استفاده خواهد کرد و کشمکشی که در این مرحله تجربه می کند را به زندگی مشترک جدید خود نیز انتقال خواهد داد .



 مرحله چهارم یعنی مرحله غم ، معمولا کمی طولانی تر از مراحل قبل است اما نباید طولانی تر از 6 ماه شود زیرا در این صورت خطر ابتلا به بیماری های افسردگی و سازگاری بالا می رود که در این وضعیت نیز حضور و همدلی اطرافیان می تواند تسهیل کننده باشد .

 به ندرت احتمال دارد که فردی که در مرحله غم و افسردگی پس از فقدان همسر خود قرار دارد ، تصمیم به ازدواج مجدد بگیرد . اما در صورتیکه در این زمان ، فرد رابطه جدیدی را شروع کند ، احتمالا تا حدی از همسر مرحوم خود صحبت به میان می آورد که به رابطه جدیدش لطمه وارد می کند .



 مرحله نهایی که به آن پذیرش می گویند به معنی پذیرفتن از دست دادن همسر است نه به معنای فراموشی او . یعنی فرد می پذیرد که باید بقیه عمر را بدون همسرش سپری کند ، باید خود را برای وظایف و مسئولیت های  جدید آماده کند و برنامه ریزی هایی برای آینده خود و فرزندانش انجام دهد . بهتر است اجازه دهیم که این مراحل به صورت طبیعی و به ترتیب طی شوند زیرا مقاومت در برابر آن ها تنها می تواند این دوره سوگ را طولانی تر کند .

 در مرحله پذیرش ، یکی از برنامه ریزی ها برای آینده ، ممکن است گزینه ازدواج مجدد باشد که در واقع بهترین زمان برای این تصمیم است . اما باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که اولویت بندی برنامه ها در این مرحله اهمیت دارد و اگر به ترتیب اهمیت برنامه ها توجه نشود ، بیشتر باعث سردرگمی فرد ،تصمیم عجولانه برای ازدواج و انتخاب فرد اشتباه می گردد ، به عنوان مثال ممکن است رسیدگی کردن به فرزندان در اولویت برنامه ها قرار داشته باشد یا اقدام به یافتن شغل مناسب برای تامین مخارج زندگی در راس برنامه ها قرار گیرد که در این صورت می توان زمانی که به این موارد رسیدگی شد در آرامش بیشتر به مسئله ازدواج مجدد پرداخت .



حتما بخوانيد : انواع سوگ




حقایقی درباره مردان و زنان در ازدواج مجدد
پس از پذیرش شرایط پیش آمده ، افراد می توانند چند انتخاب متفاوت برای آینده شان داشته باشند که یکی از این موارد تصمیم به ازدواج مجدد است. کاملا واضح است که جنسیت فردی که همسرش را از دست داده است می تواند در نگرش ها و رفتار های همسر یابی و ازدواج مجددش نقش مهمی داشته باشد. 



 بهتر است بدانیم که بنا بر یافته های تحقیقاتی معمولا مردان در سنین پایین تری نسبت به زنان فوت می کنند، در واقع آمار نشان می دهند که نسبت زنانی که همسرشان را از دست داده اند ، نسبت به مردانی که همسرشان فوت شده است 5 به 1 است و حتی این اختلاف ارقام با افزایش سن بیشتر هم می شود یعنی در زنان و مردان بالای 85 سال این نسبت معادل 15 به 1 است .



 حقایقی که درباره مردان وجود دارد و توسط تحقیقات تایید شده اند بیان می کنند : مردانی که همسرشان فوت کرده است در مقایسه با زنانی که در وضعیت مشابه قرار دارند ، سریعتر ازدواج می کنند و اغلب با زنان کم سن و سال تر وارد رابطه می شوند .

با اینکه ممکن است از این یافته ها اینگونه برداشت شود که مردان تعهد و دلبستگی کمتری دارند اما باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که مردانی که همسرشان را از دست می دهند از نظر عاطفی در شرایط بحرانی شدیدی قرار می گیرند و این بحران ها می توانند سلامتی آن ها را به خطر بیندازد اما در مورد زن ها اینگونه نیست به این دلیل که زنان دوستان صمیمی بیشتری دارند و به طور کلی ارتباط تنگاتنگ و نزدیکتری با فرزندان خود دارند .

حتما بخوانيد : شیوه ارتباط در ازدواج




دغدغه های ذهنی درباره ازدواج مجدد
با توجه به میزان وابستگی فرد به همسر فوت شده اش ، باورها و اعتقادات دینی و همچنین عرف جامعه ای که فرد در آن زندگی می کند ، واکنش های متفاوتی را از زنان و مردانی که همسرشان مرحوم شده است در رابطه با ازدواج مجدد ، شاهد خواهیم بود . اغلب افرادی که نمی خواهند به ازدواج مجدد تن دهند معمولا جزو دسته های زیر قرار می گیرند :

گروهی از این افراد مجرد بودن را دوست دارند یا نمی خواهند ازدواج کنند .

گروهی ازدواج را نامناسب می پندارند یعنی فکر می کنند خیلی پیر هستند .

بعضی از این افراد احساس می کنند ازدواج مجدد بی وفایی و خیانت به همسر مرحومشان است .

گاهی این افراد از سرزنش های نزدیکان می ترسند .

 بعضی هم فکر می کنند که آمادگی ازدواج مجدد را ندارند یا اینکه زمان زیادی از مرگ همسرشان نگذشته و آن ها همچنان در سوگ به سر می برند .

دسته ای دیگر نیز هستند که دچار سردرگمی هستند  و سوالاتی در رابطه با ازدواج مجدد ذهنشان را مشغول کرده و نمی توانند تصمیم درست بگیرند که در این مقاله پاسخ هایی برای سوالاتشان بیان شده است .

 زمان مناسب برای ایجاد یک رابطه جدید
لازم است که فرد دوره غم و اندوه را به طور کلی سپری کند و پس از آن به ازدواج مجدد و ارتباط جدید فکر کند . اگرچه بعضی از افراد می گویند که یک سال زمان بعد از فوت همسر برای این دوره کافی است اما این یک موضوع کاملا شخصی است و مقدار زمان کاملا بستگی به فردی دارد که همسرش را از دست داده است و آمادگی برای ازدواج مجدد در وهله اول مستلزم گذراندن موفقیت آمیز تمامی مراحل سوگ است که مدت زمان کامل شدن این مراحل می تواند برای هر فردی متفاوت باشد .

این موضوع که کیفیت زندگی مشترکی که فرد با همسر فقیدش تجربه کرده است چه مقدار خوب بوده است و همچنین فردی که به تازگی از دنیا رفته است مدت طولانی قبل از مرگ ، بیمار بوده باشد یا به صورت ناگهانی فوت شده باشد ، می تواند در کم یا زیاد کردن مدت زمان این دوره تاثیر داشته باشد. 

بنابر این بهتر است قبل از شروع یک رابطه جدید ، از این موضوع اطمینان حاصل کنید که آمادگی لازم را برای این کار دارید به عنوان مثال اگر با شخص دیگری قرار ملاقات گذاشتید و او را دائما با همسر از دست رفته خود مقایسه کردید ؛ احتمالا هنوز آمادگی لازم را ندارید و باید کمی بیشتر صبر کنید .

درصورتی که تصمیم به ازدواج با فرد مورد نظرتان گرفتید ، ابتدا مطمئن شوید که این تصمیم صرفا به این دلیل نیست که یک خلا احساسی را پر کنید و حتما با بینش کامل شخصی را انتخاب کنید که می خواهید بقیه عمر خود را با او سپری کنید .

 همه چیز را به همسر جدیدتان نگویید
اگر قصد دارید که رابطه جدیدی را شروع کنید بهتر است در همان ملاقات های ابتدایی راجع به همسر مرحومتان هم صحبت کنید اما به این نکته توجه کنید که سعی کنید توضیحات مختصر باشد و وارد جزئیات نشوید.

قرار نیست تمام مدت زمانی که در کنار فرد جدید زندگیتان هستید به گفتگو درباره همسر مرحومتان اختصاص داده شود . سعی کنید بیشتر به شخصی که اکنون در مقابل شماست توجه کنید و از قرار ملاقات و مصاحبت با او لذت ببرید .

در قرار ملاقاتتان به دنبال درد دل کردن نباشید و از طرف مقابلتان هم انتظار نداشته باشید نقش یک درمانگر یا یک سنگ صبور را برایتان ایفا کند ، چون در این حالت فردی که به عنوان همسر آینده تان انتخاب کرده اید ممکن است احساس کند که با یک روح در حال رقابت است . اگر فکر می کنید که نمی توانید از زیاد صحبت کردن درباره همسر مرحومتان اجتناب کنید شاید بهتر باشد که کمی بیشتر دست نگه دارید .

 وجود حلقه در انگشت ، نشانی از ازدواج سابق

این سوال که آیا باید بعد از فوت همسر هم حلقه ازدواج را در دست نگه داشت یا خیر یک موضوع کاملا سلیقه ای است به طوری که بعضی از افراد بعد از فوت همسرشان به راحتی و بلافاصله حلقه را از انگشت خود خارج می کنند در حالی که برخی دیگر هرگز حاضر به این کار نمی شوند .

اگر شما هم جزو دسته دوم هستنید می توان پیشنهاد کرد که حلقه را داخل زنجیری انداخته و به گردن خود بیاویزید و اگر به داشتن انگشتر در انگشت حلقه عادت کرده اید می توانید از یک انگشتر دیگر ، مثلا انگشتر سنگ تولد استفاده کنید .



 کلام آخر

مرگ عزیزان و به خصوص همسر یکی از دردناکترین وقایعی است که هر انسانی می تواند تجربه کند به طوری که می تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر جسم و روح فرد داشته باشد . همه افراد به طور طبیعی 5 مرحله را طی می کنند تا در نهایت بتوانند این واقعیت را بپذیرند که همسرشان دیگر در کنارشان نخواهد بود . 

پس از پذیرش این واقعیت ، افراد برای ادامه زندگیشان برنامه ریزی انجام می دهند و ممکن است بخواهند ازدواج مجدد انجام دهند و در این میان با سوالاتی رو به رو می شوند که برایشان تبدیل به دغدغه می شوند : " تعیین زمان دقیق ازدواج مجدد " ، " چه چیزهایی راجع به همسر مرحومشان برای همسر آینده شان بگویند " ، " با حلقه ازدواجی که در دست دارند چه کنند " مثال هایی از این دل مشغولی ها هستند .



در ادامه بخوانيد : نکات کلیدی ازدواج موفق



سوالات متداول


1- آیا احساس هایی مثل انکار و خشم بعد از مرگ همسر امری طبیعی است ؟
بله هر فردی زمانی که همسر خود را از دست می دهد به طور طبیعی 5 مرحله را سپری می کند که در متن مقاله با ذکر مثال توضیح داده شده اند .




2- بعد از فوت همسر چه زمانی برای ایجاد رابطه جدید و ازدواج مجدد مناسب است ؟
به گفته بعضی از مشاوران برای ازدواج مجدد نیاز به یک دوره یک ساله پس از فوت همسر وجود دارد اما مسائلی وجود دارند که می توانند این مدت زمان را کمتر یا بیشتر کنند برای آشنایی با این مسائل می توانید به متن مقاله رجوع کنید .




3- آیا لازم است همسر جدید همه چیز را در رابطه با همسر فوت شده بداند ؟
نه تنها نیازی نیست که همسر جدید همه چیز را بداند بلکه توضیحات اضافی در این زمینه می تواند منجر به مشکلاتی شود که در متن مقاله به طور کامل بیان شده است .

منبع : ازدواج مجدد بعد از فوت همسر
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/850L
نظرتان را بنویسید