چگونه کنکوری درس بخوانیم

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
یکی از فاکتور های مهم و اساسی در برنامه ریزی مطالعاتی کنکور ، آگاهی از شیوه های استاندارد و دقیق مطالعه برای کنکور سراسری است . داوطلبانی که از شیوه های مطالعاتی آگاه هستند مسیر برنامه ریزی کنکور را دقیق تر پشت سر می گذارند .

از روزی که مشاوره برای دانش آموزان کنکوری را شروع کردیم هدفمان این بود که دانش آموزان با صرف کمترین زمان و انرژی بهترین بازدهی را داشته باشند. در ابتدا رسیدن به این مهم باعث خنده خیلی از مدعیان می شد. وقتی می گفتیم دانش آموزان می توانند با صرف میانگین 5 ساعت مطالعه در روز در سالی که کنکور دارند رتبه زیر 1000 کسب کنند شاید خیلی ها فکر می کردند این تنها یک تکنیک بازاریابی برای جذب دانش آموز است. اما خداراشکر نتایجی که در این سال ها کسب کرده ایم شاهدی شده بر این مدعای ما.

بازدهی اهمیت بسزایی در نحوه برنامه ریزی و مطالعه ای که ما به شما می دهیم دارد. برای اینکه متوجه این اهمیت ما شوید یک مثال ساده می زنیم : می دانیم که برای خیلی از دانش آموزان ساعت مطالعه روزی 10 ساعت چیز عجیبی نیست. اما این آمار را هم ما برای شما می گوییم که بازدهی مطالعه بسیاری از دانش آموزان چیزی در حدود 20% است ! در نتیجه دانش آموزی که روزی 10 ساعت مطالعه می کند با بازدهی 20% انگاری که روزی 2ساعت مطالعه کرده است . درحالیکه ما به دانش آموزان خود می گوییم اگر می خواهید می توانید روزی 5 ساعت مطالعه کنید ولی چون قبلش نحوه مطالعه و برنامه ریزی درست را به ایشان یاد می دهیم می دانیم که حداقل بازدهی 70% را دارند که پس از ضرب بازدهی در ساعت مطالعه می شود حداقل 3.5 ساعت... که از ساعت مطالعه مفید دانش آموزی که روزی 10 ساعت می خواند بیشتر می شود !


پس اولویت ما بازدهی است . بازدهی ای که تنها با بالابردن کیفیت مطالعه حاصل می شود . برای این کار شاید لازم باشد سختی های زیادی را متحمل شوید. سختی هایی که مخصوصا در روزهای اول خیلی بیشتر است. زیرا هم حجم کارهایی که باید در روزهای اول کنید بیشتر است هم ترک عادات گذشته در روزهای ابتدایی کار دشوار است ولی برای تمام این سختی ها دلیل محکمی داریم که گوش دادنش خالی از لطف نیست :

کنکور فرایندی است که بطور میانگین یک سال و در کمترین حالت ممکن 6 ماه طول می کشد. کنکور مجموعه ای از عادات است که خیلی ها برای اولین بار در زندگی درکش می کنند. خیلی ها وقتی در این موقعیت قرار می گیرند شروع به ابداع و ابتکار می کنند و راه هایی را برمی گزینند که نه قبلا کسی آن کار را کرده و نه حتی با کسی مشورت کرده اند. عده دیگری هم با اقوام و آشنایانشان مشورت می کنند و راه هایی را که آنها رفته اند را پیش می گیرند. درهرصورت می خواهیم بگوییم همه در ابتدای این مسیر عاداتی را کسب می کنند که قبلا شناختی در مورد آن نداشته اند و برای اینکه این به این عادات عادت کنند سختی هایی را متحمل می شوند. پس چه بهتر که روش های مطالعه و به اصطلاح کنکوری خواندن و برنامه ریزی کردن را از کسانی بیاموزید که خودشان در این زمینه سال ها سابقه داشته اند و نتایج درخوری نیز کسب کرده اند .

ما این اطلاعات را به رایگان در اختیار شما گذاشته ایم تا حتی کسانی که در دورترین و محروم ترین شهرها هستند نیز به آن دسترسی داشته باشند. پس در خواندن مقاله زیر کوتاهی نکنید زیرا حاصل تجربیات چندین ساله ماست و برای خیلی از دانش آموزان با روش های مطالعه غیراستاندارد و عجیب می تواند بسیار راهگشا باشد .

بیشتر بخوانید: منابع کنکور سراسری

در این مقاله می خواهیم نحوه استاندارد و صحیح مطالعه را به شما آموزش دهیم . حتما این مقاله را به همراه مقاله برنامه ریزی بخوانید . چون نجوه مطالعه صحیح فقط و فقط به همراه برنامه ریزی صحیح می تواند بازدهی شما را تا حد غیرقابل باوری افزایش دهد.

اولین سوالی که مطرح می شود این است که از روی چه منابعی، با چه کیفیتی و به چه نحوی بخوانیم؟

در روزی که شما برای اولین بار مطلبی را می خوانید مطمئنا شناخت کم یا حداقل نسبتا کمی نسبت به سطح کنکور از آن دارید. پس سه مرحله اولیه طراحی کرده ایم که با آن می توانید تا حدود 50 الی 60 درصد مطالب را بیاموزید. که در مقایسه با زمانی که برای آن می گذارید (شاید حداکثر 3 الی 4 ساعت برای یک فصل 15 الی 20 صفحه ای) بسیار آمادگی خیره کننده ای است. پس بیایید به سراغ این سه مرحله برویم :

مرحله اول :

احتمالا تاکنون این جمله را خیلی زیاد شنیده اید که همه سوالات کنکور از کتاب درسی طرح می شوند. طراحان سوالات کنکور تا چند سال پیش برای طرح سوالاتی که هم طاقت فرسا باشند! و هم از داخل کتاب طرح گردد کار سختی داشتند اما پس از ویرایش کتاب های درسی اکنون دست طراحان برای طرح سوال بسیار بازتر شده زیرا نثر کتاب بگونه ای است که نقاط مبهم و سوال انگیز زیادی دارد. پس اولین گامی که ما باید برداریم شناخت نقاط مبهم کتاب است. اما مطمئنا این هدف در آن واحد به دست نمی آید. یعنی در همان ابتدای کار که شما شاید درس را فراموش کرده باشید یا حتی برای بار اول می خوانید فهمیدن کلیات درس هم طاقت فرسا باشد چه برسد به اینکه بخواهید نقاط مبهم آن را بشناسید اما ما برای اینکه از همان روز اول با کتاب آشنا شوید (حتی اگر شده بسیار سطحی و کم عمق) مرحله اول مطالعه تان را روخوانی از متن کتب قرار داده ایم.

یعنی در وحله اول کتاب را به صورت روزنامه وار مطالعه کنید تا کلیات کتاب را به چشم ببینید و به ذهن بسپارید که در این فصل قرار است چه چیزهایی را به عنوان سرفصل بیاموزید. این کار در شکل گیری اسکلت بندی مفاهیم در ذهن شما تاثیر بسزایی دارد زیرا باعث می شود پیش از آن که شما به سراغ جزئیات بروید کلیات را در مقابل خود ببینید و تشنه این شوید که از منابع دیگری که در ادامه خواهیم جزئیات مطالب را نیز بیابید.

مرحله دوم :

انجام این مرحله اختیاری است و منوط به این است که جزوه خوبی داشته باشید. یعنی اگر فارغ التحصیل هستید و در زمان مدرسه در بعضی دروس معلمان خوبی داشتید که جزواتشان شیوا بود و یا الان دانش آموز هستید و جزوات معلمان سال های قبل و امسالتان مفاهیم را به سادگی بیان می کند حتما مرور جزوه را در مرحله دوم مطالعه تان قرار دهید.

ما هم مثل شما می دانیم سطح جزوات معلمانتان در حد مدرسه است و می دانیم که شما قرار است برای امتحانات کنکور آماده شوید و نه امتحانات مدرسه، ولی علت اینکه مرور جزوه را در مرحله دوم قرار دادیم این است که می خواهیم پیش از آنکه به سراغ کتب کنکوری بروید ابتدا به زبان ساده تری مطالب را بیاموزید. البته این شرط را گذاشتیم که بشرطی جزوه معلمتان را در مرحله دوم می خوانید که از آن جزوه و معلم راضی بوده باشید. یعنی اینگونه هم نیست که شما را مجبور کنیم جزوه همه معلمان دبیرستان را بخوانید بلکه فقط و فقط در درس هایی که احساس می کنید جزوه معلمتان خوب بوده است به عنوان مرحله دوم جزوه معلم را می توانید بخوانید و اگر در درس یا دروسی جزوه خوبی نداشتید می توانید این مرحله را حذف کنید.

مرحله سوم :

در این مرحله می خواهیم ضعف ها و کمبود های مراحل قبل را جبران کنیم. منبع تغذیه ما در این مرحله کتاب های کنکوری برگزیده است. این کتاب ها را خودمان به شما معرفی می کنیم و در واقع این کتاب ها بهترین کتاب های بازار هستند که معمولا هر کدامشان را یک انتشارات چاپ کرده است. پس در مرحله سوم ما کتاب کمک آموزشی یا همان کتاب کنکوری را مطالعه می کنیم. بیشتر مفاهیمی که ما در کنکور لازم داریم در همین کتاب های کنکوری ای که به شما معرفی می کنیم نهفته است و به همین دلیل هم هست که ما شما را به رفتن به هیچ آموزشگاهی ترغیب نمی کنیم زیرا با صرف هزینه کم و البته نحوه مطالعه استاندارد از همین کتاب ها به راحتی می توانید به عمق مطالب پی ببرید.

خب تا اینجا از روی سه منبع مختلف با بیان ها و سطوح مختلف فصلی را که مشخص کرده بودید را خواندید. حالا وقت آن رسیده است که اولین مرحله ارزشیابی را از شما انجام دهیم. این مرحله کمی ساده تر از آن است که فکرش را کنید ولی در عوض پایه ای است و انجام آن لازم الاجراست. در این مرحله از شما می خواهیم ابتدا تمارین داخل کتاب و سپس هر سوالی که داخل کتاب طرح شده ( اعم از فعالیت ها، کاردرکلاس ها و ...) را حل کنید. شاید این کار برایتان بسیار سطحی و پیش پا افتاده باشد ولی یادتان باشد حتی اگر دانش آموزی که قرار است درسی را در کنکور 100 درصد بزند هم باید روی 20 الی 30 درصد سوالات آسان تسلط داشته باشد و هم روی 20 الی 30 درصد سوالات سخت. و شما با این کار به راحتی می توانید روی همان 20 الی 30 درصد سوالات آسان مسلط شوید یا بهتر است بگوییم می توانید خیال خودتان را بابت سوالات آسان کنکور راحت کنید که فکر می کنیم حداقل برای دروسی که زیاد در آن قوی نیستیم و زیاد به زدن درصدهای بالا در آن خوشبین نیستیم خیره کننده باشد .

بیشتر بخوانید: چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم
خب همانطور که به شما قول داده بودیم پس از سه مرحله ای که تعریفش را کردیم و ارزیابی اولیه ای که بر مبنای حل تمرینات داخل کتاب گذاشتیم اکنون شما روی 50 الی 60 درصد مباحث فصلی که خواندید آمادگی دارید. یعنی اگر همین الان تست های کنکور سراسری سال های قبل از همان مبحثی که داشتید می خواندید را جلویتان بگذاریم می توانید به 50 الی 60 درصد آن پاسخ دهید، اما همین جا باید این سوالات را از خود بپرسیم...

چرا پس از این سه مرحله خواندن باز هم آمادگی کافی برای پاسخ دادن به تمامی سوالات ندارید؟

برای رسیدن به آمادگی 100درصدی چه مسیری را طی کرد؟

و از همه مهم تر اینکه آیا ما می توانیم این آمادگی 60درصدی خود را در طول زمان درس خواندنمان برای کنکور حفظ کنیم تا بتوانیم آن را ارتقاء دهیم؟

در پاسخ سوال اول باید مطالب زیر را به شما یادآور شویم.

بطور کلی طراح سوالات حق ندارد سوالی طرح کند که خارج از مفاهیم گفته شده در کتاب درس باشد ...

آیا بطور کامل جمله ای که ذکر شد را متوجه شدید؟ یکبار دیگر آن را بخوانید. بله درست است... طراح سوال حق دارد خارج از متن کتاب سوال طرح کند بلکه حق ندارد خارج از مفهوم مطالب کتاب سوال طرح کند . حال این سوال باید برای ما ایجاد شود.آیا ما با یک بار خواندن کتاب به تمامی مفاهیم آن مسلط می شویم؟آیا اصلا می توانیم تمامی مفاهیم کتاب؛چه آنهایی که بصورت واضح و پررنگ مشخص شده اند و چه آنهایی که درگوشه و کنار کتاب جای گرفته اند؛ را شناسایی کرده و اقدام به حلاجی کردن آن کرد؟ اصلا بیایید یک سوال جامع تر مطرح کنیم.سوال مفهومی یعنی چه؟!

درواقع منظور از مفهوم کتاب و سوال مفهومی این است که دست طراح بسته نیست که فقط بتواند از متن کتاب سوال طرح کند.بلکه برای سنجش یادگیری دانشجویان و همچنین سخت تر کردن سوالات کنکور! طراح از مفهوم مطالب سوال طرح می کند؛ به این شکل که می تواند هرگونه سوالی که راه حلش به هرنحوی به هرخطی از کتاب مرتبط باشد را به عنوان سوال طرح کند.یعنی مفهومی خواندن به این معنیست که شما بتوانید هر تستی که از هرخط کتاب طرح شود را پیش بینی کرده و پاسخ دهید!

رسیدن به چنین توانایی ای شاید سخت باشد ولی مسلما نشدنی نیست. هدف ما از گفتن این جملات این است که بدانید قرار نیست از روز اول علامه دهر باشید و بتوانید به همه سوالات کنکور پاسخ صحیح دهید. کنکور یک فرایند است. یک فرایند زمان بر. پس باید در طول طی مسیر این فرایند صبور و شکیبا باشید ولی همواره به خاطر داشته باشد که باید لحظه به لحظه پیشرفت کنید. بنابراین انتظاراتی را که امروز از شما نداریم مطمئنا طی ماه های بعد خواهیم داشت ولی همینکه شما در طول این ماه ها با ما همراه باشید و به سوی خط پایان این ماراتن نفس گیر حرکت کنید مطمئنا پیشرفت هم نصیب شما خواهد شد.

خب تا آنجایی رسیدیم که شما سه مرحله اول درس خواندن را گذراندید و تمارین کتاب را نیز حل کردید و حدودا به 60 درصد آمادگی رسیدید. احتمالا به نظر خودتان در اوج آمادگی هستید و اطلاعات زیادی را در طول این سه مرحله به خود افزوده اید. حال باید آمادگی خود را تثبیت کنید. این مرحله بسیار مهم است به این خاطر که شما برای رسیدن به این آمادگی تلاش زیادی کرده اید و نمی خواهید آن را تا چندماه بعد که می خواهید دوره مجدد انجام دهید از یاد برده باشید.یعنی در برهه فعلی مهم ترین امر برای شما باید این باشد که آمادگی خود را تا دوره دومتان حفظ کنید.ولی چگونه؟

برای رسیدن به این مهم دوراه پیش رو دارید.یکی اینکه حافظه بلندمدتتان را اینقدر قوی کنید که تمامی مطالب موبه مو در ذهنتان بماند! که عملا این کار نشدنی و غیرممکن است.و راه دوم راهی است که به جرئت می توانیم بگوییم ابداع گروه آموزشی هیوا است و تمام دانش آموزان ما که به آن جامه عمل پوشانده اند رتبه های درخشان ما در کنکور سراسری را کسب کرده اند. .خب بگذارید دیگر حاشیه نرویم و اصل مطلب را به شما بگوییم.

شما نیاز دارید که اطلاعات خود را ثبت کنید تا زمانی که برای دوره بعدی اقدام می کنید نیاز نباشد به همان میزانی که دفعه اول زمان صرف کرده اید،وقت بگذارید و درس بخوانید.چون همانطور که می دانید دوره بعدی شما زمانی است که باید صرف افزایش تسلط خود روی مفاهیم و تست زنی کنید. اما سوال اساسی اینجا مطرح می شود که چگونه اطلاعات خود را ثبت کنید.

آیا منظور ما همان خلاصه نویسی است؟

آیا خلاصه نویسی برای ثبت اطلاعات شما کافی است؟

آیا می توان با خلاصه نویسی خیال خود را برای دوره دوم راحت کنید؟

خب برای پاسخ به این سوالات بیایید ابتدا بگوییم تعریفی که دانش آموزان از خلاصه نویسی دارند چگونه است؟ معمولا دانش آموزان تصور می کنند خلاصه نویسی یعنی پس از خواندن درس ، نکات مهم و کلیدی را روی برگه ای بنویسیم و آن را برای هفته های قبل از کنکور مرور کنیم و نکات را از حفظ کنیم!... آیا این تعریف درستی است؟ پاسخ این سوالات با صلابت تمام "نه" است. بیایید علت را با هم پیدا کنیم.

زمانی که شما سه مرحله متوالی برای درس خواندن را گذراندید تمارین کتاب را حل کردید و ذهنتان را به شکل هرچه تمام تر درگیر مباحث درس آن روز کردید به درجه ای از توانایی رسیده اید که می توانید قسمت هایی از درس را به عنوان نکته های مهم مشخص کرده و آن را به عنوان خلاصه نکات جمع آوری کنید. خب تا اینجا که شد همان خلاصه نویسی مرسوم . ولی آیا اصلا به مراحل این خلاصه نویسی دقت کردید؟شما زمانی خلاصه نویسی می کنید که ذهنتان در اوج آمادگی قرار دارد و توانایی شناخت نکته ها و قسمت های مهم درس را دارد .

زمانی که شما این نکات مهم را می نویسید ذهنتان آنقدر توانایی دارد که بتوانید این نکات را تجزیه و تحلیل کنید و بطور کلی درکش برای شما راحت است. ولی آیا مثلا دوماه بعد که برای دوره اولتان باز می‌گردید به اندازه روز اول آمادگی دارید؟ مسلما پاسخ خیر است.در نتیجه چون تمامی این نکات برایتان تازگی دارد تصور می کنید که عجب کار جالبی کرده اید و این مجموعه نکات را یادداشت کرده اید! تمامی نکات را حفظ می کنید و به ندرت به سراغ علت و خاستگاه این نکات می روید .

در نتیجه شما در بهترین حالت می توانید با حفظ کردن این نکات می توانید تست هایی را بزنید که عینا پاسخی مشابه با این نکات دارند و درصورت ایجاد تغییراتی کوچک در صورت تست هرگز قادر به پاسخ گویی نخواهید شد. تازه جالب این است که هفته قبل از کنکور با هزاران نکته ای مواجه می شوید که در طول سال تحصیلی آن را به کوله بار ارزشمند خود افزوده اید و باید تمام آن ها را برای آزمون چهارساعته کنکور که برای هر سوال به طور میانگین 60 ثانیه وقت دارید حفظ کنید!

نه می خواهیم شمارا بترسانیم نه الکی قصد داریم عادت چندساله تان را برهم بزنیم ولی قبول کنید همانطور که با نوشتن این مقاله در سدد یادگیری شما هستیم با قدرت تمام نیز سعی در دور کردن عادات غلط از شما را داریم .

پس یک اشتباه ساده در فهم اصل خلاصه نویسی باعث می شود که شما نه تنها وقتتان را برای این کار هدر دهید بلکه هرگز تا روز کنکور متوجه نشوید که هیچوقت نمی توانید به آمادگی روز اولی که درس را خواندید برسید !

این موضوع را به کرات در دانش آموزان مشاهده می کنیم. دانش آموزان که زمان خوبی را برای درس خواندن اختصاص می دهند و بادقت به تجزیه و تحلیل متن کتاب می پردازند منتها تنها به این دلیل که تفاوت آمادگی کامل و آمادگی کاذب منجرشده از خواندن نکات را درنظر نمی گیرند تا روز کنکور و یا حتی تا آمدن نتایج اولیه متوجه اشتباه خود نمی شوند.

خب تا اینجای کار متوجه شدیم که خلاصه نویسی به شکلی که مختصر و مفید باشد و صرفا هدف یادداشت نکات مهم درس باشد تاثیری در پایداری آمادگی شما نخواهد داشت و حتی ممکن است نتیجه معکوس بدهد.حال میخواهیم روش جدیدی را به شما آموزش بدهیم. لطفا دقت کافی داشته باشید چون از اینجای مطلب به بعد تاثیر زیادی در موفقیت شما در کنکور خواهد داشت.

مطمئنا تا بحال برایتان پیش آمده که قسمتی از درسی را بخوانید و متوجه منظور مولف نشوید.یا احساس کنید مولف به قدر کافی برایتان توضیح نداده است یا به هر دلیلی احساس کنید مولف نتوانسته به اندازه لازم برای توضیح مطلب کوشا باشد.عده ای در مواجهه با این مشکل از روی آن مطلب رد شده و ادامه مطلب را می خوانند . این کار که بشدت اشتباه است و اصلا توصیه نمی شود. اما بیشتر دانش آموزان در مواجه با چنین مشکلاتی بر روی مطلب تعمق می کنند و زمان کافی صرف می کنند تا مطلب را بطور کامل حلاجی کرده و درنهایت متوجه منظور نویسنده یا بهتر است بگویم متوجه مفهوم آن مطلب می شوند.روند کار برای هر دانش آموزی ممکن است به نحو خاصی باشد و قصد آموزش این نوع کارها را نداریم ولی معمولا بدین شکل است که دانشجویان پس از اندکی تامل برروی مطلب، از مفهومی پایه ای و اساسی شروع می کنند و با استدلالات متوالی به مفهوم مطلبی که متوجه آن نشده بودند می رسند.

حال اینجا سوالی اساسی پیش می آید.آیا پروسه ای که برای رسیدن به مفهوم چنین مطالبی را که روزی طی کردیم برای همیشه در یادمان خواهد ماند؟ آیا در پروسه دوره بعدی مان باید از صفر برای رسیدن به عمق چنین مفاهیمی زمان صرف کنیم؟ اصلا چرا نویسنده کتاب نیامده مفهوم چنین مطالبی را خودش قدم به قدم توضیح دهد؟ یا چرا گاها مطالب دیگر که آسان تر است را بیشتر توضیح داده ولی مطالبی که سخت تر است را کمتر توضیح داده است؟

در پاسخ سوال اول و دوم باید گفت اولا چنین مسیرهایی برای رسیدن به مفاهیم بخش هایی از کتاب همچون سایر مفاهیمی که ما میخوانیم،چون در ابتدای امر به حافظه کوتاه مدتمان سپرده شده است و درصورت رهایی به راحتی از حافظه مان پاک شده یا کمرنگ می شود پس هیچ تضمینی نیست که دریادمان بماند و برای دوره بعدی مان مجبور نباشیم از ابتدا این مسیر را طی نکنیم. دوما طی چنین مسیری برای درک مفاهیم مختلف در بازه زمانی دوره های آخرمان مخصوصا یک ماه قبل از کنکور زمان زیادی را از ما می گیرد و اصلا اقتصادی و قابل توصیه نیست.

حال بیایید پاسخ سوال سوم و چهارم و همچنین پاسخ راهی مناسب برای تثبیت آمادگی 60 درصدی اولیه مان را با هم و یکجا بدهیم .

مولف کتاب درسی و بهتر است بگوییم کتاب کمک آموزشی (چون که احتمالا سروکار شما بیشتر با این گونه کتاب ها خواهد بود) مطالب زیادی را برای توضیح دارند.اما باید در قالب یک کتاب مثلا 200صفحه ای تمامی این مطالب را توضیح دهند. بنابراین مولف از روی درک و نظر خویش، قسمتی از مطالب را که به نظرش سخت تر و غامض تر به نظر می آید بیشتر توضیح می دهد و آنجایی که آسان تر است کمتر توضیح می دهد و صدالبته که ممکن است نظر شما به هیچ وجه با نظر مولف کتاب و یا حتی دوست دیگرتان که همان کتاب کمک آموزشی را تهیه کرده و از توضیح آن مبحث فرضی کاملا راضی است،یکی نباشد.

خب به هر ترتیبی که است شما چنین مطالبی را که توضیحش در کتاب کمتر آمده و شما نیاز به توضیح بیشتری داشتید خودتان خواندید و متوجه شدید. از آنجایی که هرفصل از هر کتابی ممکن است از این مباحثی که به نظر شما پیچیده است داشته باشد و شما برای رسیدن به آمادگی در این مباحث وقت گرانبهایتان را هزینه کرده اید و به آمادگی رسیده اید پس بیایید برای تثبیت یادگیری خود اندکی بیشتر زمان صرف کنید ولی درعوض با قطعیت آنچه یاد گرفته اید را تثبیت کنید. اما چگونه؟

بیایید و خود نویسنده کتابی جدید باشید! یعنی برای هر درسی که خواندید و مفاهیم آن را به تمام متوجه شدید درسنامه ای بنویسد برای کسی که هیچ ذهنیتی در مورد آن مفاهیم ندارد. درواقع شما دارید برای خودتان این درسنامه را می نویسید.با این تفاوت که دیدگاه بدبینانه ای نسبت به خود دارید و فرض کردید چندماه بعد که دوباره به سراغ این دروس می آیید آمادگی بسیار پایینی خواهید داشت. به عبارت دیگر تمام این بدبینی ها را از عمد هم که شده پیدا کنید چون لازم است هنگامی که دارید درسنامه می نویسید تمامی جزئیاتی که برای رسیدن به عمق مفاهیم هر درسی لازم دارید یادداشت کنید.

بعبارت دیگر تمام مفاهیمی را که به گمان شما مولف کتاب به هر نحوی در توضیح کامل جزئیات آن کوتاهی کرده و شما برای رسیدن به این جزئیات وقت گذاشته اید و زمان هزینه کرده اید، باید در درسنامه خود بیاورید. هدف از این کار اولا پوشش تدریجی نقاط ضعف خود و دوما استقلال تدریجی از کتاب کمک آموزشی است.زیرا نیاز داریم که با نزدیکی تدریجی به روز کنکور شما از کتاب کمک آموزشی و توضیحات مفصل و گاها اضافی آن فاصله بگیرید و مرجع اصلی تان درسنامه ای باشد که خودتان نوشته اید و درآن هرآنچه برای یادگیری لازم داشته اید یادداشت کرده اید.

این درسنامه نویسی باید برای اولین بار برای هر درسی بلافاصله پس از آن سه مرحله خواندنی که توضیحش را برایتان گفتیم انجام شود .اما غیر از فوایدی که در بالا برای این درسنامه نویسی آوردیم باید ذکر کنیم که این کار در افزایش یادگیری لحظه ای شما نیز تاثیر بسزایی دارد.احتمالا تابحال برایتان پیش آمده که مطلبی را خوانده باشید و درعین حالی که احساس می کنید مطلب را بخوبی فرا گرفته اید هنگامی که قصد دارید آن را برای دوستتان توضیح دهید متوجه می شوید جاهایی از آن را بخوبی فرانگرفته اید!

پس وقتی ما از شما می خواهیم که مطلبی را که فراگرفته اید درقالب یک درسنامه برای کسی که چیزی بلد نیست توضیح دهید درواقع در حال آزمون اطلاعات خویش هستید .اینجاست که متوجه می شوید چه مطالبی را سطحی یادگرفته اید و کدام را عمقی. در نتیجه اگر با خود رودربایستی نداشته باشید باید به مشکلات و نواقص خود را همان لحظه ترمیم کنید. پس درسنامه نویسی علاوه بر اینکه می تواند یادگیری شما را تثبیت کند می تواند ایراداتتان را در فهم مطالب به شما گوشزد کند.

یک مسئله مهم دیگر که در درسنامه نویسی به آن پرداخته می شود، هل دادن مطالب از حافظه موقت و کوتاه مدت شما به حافظه بلند مدتتان است. البته این امر ضرورتا بصورت کامل و بی نقص انجام نمی شود و درواقع صورت پذیرفتن آن به نحوه درسنامه نویسی تان مرتبط است. گاهی دانشجویان برای این کار مطالبی که احساس می کنند به خوبی فراگرفته اند را از روی کتاب کپی می کنند.این روش اصلا به شما کمکی نمی کند و ما لازم داریم شما خودتان و ضرورتا به زبان خودتان این درسنامه را بنویسید.

تثبیت مطالب صرفا زمانی انجام می شود که پس از خواندن و یادگیری مطالب، کتاب درسی را ببندید و هرآنچه یادگرفته اید درقالب یک درسنامه به زبان تحریر در بیاورید.ممکن است هنگام این کار متوجه شوید که یک سری از مطالب را با اینکه زمان اندکی از خواندنش گذشته است فراموش کرده اید. این امر طبیعی است و تقریبا برای همه رخ می دهد و علت آن فرار بودن مطالب است. هنگامی که به چنین مشکلی بر می خورید نگرانی به خود را ندهید و به متن کتاب رجوع کنید و آن قسمتی که فراموش کرده اید را مجددا بخوانید.حال همان لحظه یعنی بلافاصله پس از خواندن مجدد مطالب فراموش شده، هرچه یادگرفته اید را یادداشت کنید .

حتی اگر کتاب درسی و کمک آموزشی را هنگام درسنامه نویسی جلوی خود باز بگذارید نیز ایرادی ندارد ولی تنها چیزی که برای ما مهم است این است که مطالب داخل کتاب درسی یا کمک درسی را کپی نکنید! و به زبان خودتان بنویسید حتی اگر قرار است طولانی تر یا کوتاه تر از کتاب شوند و یا مجبور شوید چندبار به مباحث داخل کتاب مجددا سر بزنید . یکی از راه هایی که می توانید با انجام آن مطمئن شوید که درسنامه خوبی نوشتید این است که درسنامه تان را به دوستتان نشان دهید. اگر دوستتان پس از خواندنش متوجه مطالب نشد ولی شما متوجه شدید این نشان می دهد درسنامه خوبی نوشته اید! زیرا برای ما مهم است که فقط و فقط خودتان بفهمید نه کس دیگر...

بطور کلی تمام آنچه شما انجام می دهید هدفی جز تثبیت یادگیری تان نخواد داشت.کنار این کار شما آنچه را که بصورت سطحی یادگرفته اید نیز متوجه می شوید و آمادگی 60درصدی خودتان را به معنای واقعی کلمه برای چندماه بعد هم حفظ می کنید.پس امیدوارم تا اینجای کار تاکید مارا برای درسنامه نویسی درک کرده باشید.

حال تا اینجا رسیدیم که شما با خیالی راحت آنچه خوانده اید را تثبیت کرده اید و می توانید به ادامه پروسه درس خواندتان برسید .اما مرحله بعدی چیست؟

به عنوان مشاور و رتبه برتر کنکور در این سال ها فهمیده ایم که اگر مطلبی را بعد از اینکه یک بار به خوبی خواندیم صدبار دیگر هم بخوانیم شاید آمادگی ما را 10% بالاتر ببرد. پس ما هم نمی خواهیم باز هم شمارا بفرستیم سراغ درس خواندن .

این را مخصوصا به دانش آموزانی می گوییم که وسواس مطالعه دارند. یعنی مدام فکر می کنند آنچه را که خوانده اند فراموش می کنند! شما یک بار بایستی مطالعه کنید. اصلا تمام مراحل بالا را گفتیم که این یک بار را با کیفیت بالا مطالعه کنید. حال که مطالعه تان تمام شد و درسنامه اش را هم نوشتید نوبت ارزشیابی ای است که قوی تر از تمرینات کتاب باشد.

بزرگ ترین سوالی که اینجا ایجاد می شود این است که این ارزشیابی را چگونه از خود کنیم؟ با تست زنی یا با حل سوالات تشریحی؟ واقعیت این است که با اکثر دانش آموزانی که سروکار داشته ایم یا خیلی از رفتن به سمت تست می ترسند و یا خیلی عجله دارند که حتما از روز اول همه تست ها را در عرض زمان کمتر از 30 ثانیه پاسخ دهند. اما ما نه اولی را می خواهیم نه دومی. قرار است تعادلی ایجاد شود بین حل سوال تشریحی و تستی. دلیل اینکه حل سوال تشریحی باید در دستور کار قرار بگیرد این است که شما تا نتوانید یک تست را بدون دیدن گزینه هایش و صرفا با استفاده از دانش خود حل کنید به هیچ وجه نمی توانید آن تست را با دیدن گزینه هایش حل کنید مگر شانسی یا با روش حذف گزینه. ما دوست داریم خیالمان بابت توانایی شما راحت شود. بنابراین اینکه شما بتوانید یک سوال تستی را بدون دیدن گزینه هایش حل کنید برایمان خیلی مهم است.

راستی دقت کردید چه شد؟!

به جای اینکه شما را مجبور کنیم برای حل سوال تشریحی بروید و سوالات امتحان نهایی یا نمونه سوالات مدرسه را حل کنید (که اگر به کنکور بی ربط نباشند حداقل ارتباط کمی دارند) به شما گفتیم صرفا با قرار دادن دستانتان روی گزینه های هر سوال تستی می توانید یک سوال تستی را به سوالی تشریحی تبدیل کنید که هم استانداری در حد استاندارد کنکور سراسری دارد و هم خیالتان راحت است که مجبور نشده اید برای حل آن خود را در تنگنای زمان قرار دهید. پس با ما باشید که این روش را به شما بیاموزیم..

اولا تست را بلافاصله پس از درسنامه نویسی نزنید. برای دروس اختصاصی حدودا 5 ساعت و برای دروس عمومی حدودا 1 روز فاصله زمانی کافیست. پس با حفظ فاصله زمانی مناسب می توانید اقدام به تست زنی کنید اما همین جا دست نگه دارید...

تست زدن باید به نحوی باشد که حتی اگر به تست هایی جواب درست ندادید هم فایده ای عایدتان شود. درواقع منظورمان این است که شما باید تست های استاندارد بزنید.تست هایی که پاسخ ندادن به آن ها منجر به یافتن ضعف هایتان شود. این تست ها را به هیچ وجه نباید در تست های تالیفی فلان انتشارات پیدا کرد .

زیرا تست استاندارد به این معنی است که باید دیدگاه طراح سوالات کنکور را برای شما افشا کند. ممکن است مفاهیمی که از آن تست داده می شود بسیار آسان و سطحی باشد(در برخی دروس اینگونه تست ها بشدت مشاهده می شود) و در برخی دروس دیگر ممکن است مفهومی که طراحان کنکور قصد دارند از آن سوال دهند از آن چیزی که تصور می کنید بسیار دور باشد. پاسخ تمامی این سوالات را تنها در سوالات کنکورهای سراسری سال های قبل بیابید .

در واقع پراهمیت ترین تست هایی که نیاز دارید با آن ها آشنایی داشته باشید تست های کنکورهای سال های قبل است. در اینگونه تست هاست که شما با کنار هم قرار دادن تست های سال های قبل می توانید به محدوده ای که طراحان کنکور از هر مطلبی به طرح تست از آن علاقه دارند پی ببرید.

ممکن است تعداد تست هایی که لازم است پاسخ دهید بسیار محدودتر از آنچه تصور می کنید باشد ولی به این مسئله توجه نکنید.مهم استاندارد بودن تست ها است که به هیچ مرجعی غیر از سوالات کنکور سال های قبل نمی تواند بصورت قطعی اعتماد کرد .

درضمن برخی اوقات دانش آموزان چون به این امر توجه نمی کنند و کورکورانه در کنکورهای آزمایشی غیراستاندارد شرکت می کنند و سوالات مربوط به همان موسسات را نیز در طول دوره درس خواندنشان حل می کنند، در جلسه کنکور شوکه شده و سوالات بسیار متفاوتی با آنچه قبلا حل کرده اند می بینند. این مشکل به گونه ای معضل بسیاری از دانش آموزان شرکت کننده در کنکور سراسری است. و به همین دلیل ساده بسیاری از دانش آموزان آرزو های خود را در روز کنکور بربادرفته می یابند.

پس برای تمرین اولیه تست زنی استانداردترین تست ها رابه شما معرفی کردیم. ناگفته نماند ممکن است برای دانشجویانی که سرعت درس خواندنشان بالاست یا به هردلیلی احساس می کنند که تست های کنکورهای سال های اخیر برایشان ناکافی است می توانند از تست های تالیفی نیز استفاده کنند ولی اولا حتما برای شروع سوالات سال های قبل را مدنظر خود قرار دهند همچنین برای انتخاب تست های تالیفی با ما مشورت کنند.

حال بیایید فرض کنیم که شما سوالات کنکورهای سال های قبل را درمقابل خود قرار داده اید و پس از رعایت فاصله زمانی مناسب با زمان درس خواندن قصد تست زنی دارید. احتمالا برای فصلی که خوانده اید تعداد تست هایی که در مقابلتان هست چیزی در حدود 20 الی 40 تست است. حال که بر اساس توصیه های بالا سوالاتتان را انتخاب کردید شروع به حل کردن کنید. اما چگونه؟

مشکلی که با بیشتر دانش آموزان در تست زنی داریم این است که فکر می کنند چون در روز کنکور باید تعداد زیادی از سوالات را در زمان کمی پاسخ دهید پس باید از همان ابتدا تمرین کنید که تست ها را به سرعت پاسخ دهید! در صورتی که این دیدگاه اصلا درست نیست زیرا که شما در ابتدای امر به تازگی مفاهیم بسیاری را آموخته اید و اگر بخواهید خودتان را در این تنگنا قرار دهید که حتما سوالات را در بازه زمانی مشخصی پاسخ دهید قطعا نمی توانید از تمامی پتانسیل خود که با خواندن مطالب برای بار اول فراگرفته اید؛ استفاده کنید.

پس شما در ابتدای کار به هیچ وجه نباید تست زماندار بزنید بلکه ما به شما پیشنهاد می کنیم که تست آموزشی بزنید .




ولی تست آموزشی یعنی چه؟

تست آموزشی تستی است که صرفا هدفش آزمودن توانایی شماست و به هیج وجه قصد ندارد که از شما یک گرینه به عنوان گزینه صحیح تحویل بگیرد! یعنی شما همان سوالات کنکورهای سال های قبل را پاسخ می دهید ولی دیدگاهتان به آن یک دیدگاه صرفا آموزشی است. یعنی نه زمان پاسخ گویی به آن مهم است نه حتی درست یا غلط بودن پاسختان. تنها می خواهیم که شما خود را درمعرض حل یک سوال قرار دهید و با تمام توانتان و بدون استرس از زمان پاسخگویی به آن تست پاسخ دهید. بعبارت دیگر فرض کنید که در امتحان پایان ترم قرار گرفته اید و قرار است آن تست را بعنوان یک سوال تشریحی پاسخ دهید.

خب پس تا اینجای کار امیدواریم منظور ما را از تست آموزشی دریافته باشید. پس با فراغ بال به تمامی تست هایی که درنظر گرفته اید پاسخ دهید و تمام تلاشتان را بدون درنظرگرفتن حواستان برای حل هر تستی صرف کنید. لطفا با دیدن عجیب و غریب بودن ظاهر یک تست با خود نگویید که احتمال آمدن چنین تستی در کنکور سراسری صفر است! زیرا اولا شما تازه قرار است با سوالات کنکور سراسری آشنا شوید و دوما پشت ظاهر سخت و گول زننده هر تست به قول خودمان عجیب و غریب مفهومی نغز و جالب نهفته است که می تواند سنجش خوبی از دانسته هایتان باشد.

پس از پاسخ دادن به تمامی تست ها زمان آن رسیده است که ارزشیابی خود را با یافتن پاسخ صحیح تست ها تکمیل کنیم اما چگونه؟ آیا باید به سرعت سراغ پاسخنامه تشریحی برویم و جواب سوالات را بخوانیم؟ سوالاتی که ممکن است بعضی هایشان ذهن مارا خیلی درگیر کرده باشد و چون نتوانسته ایم به آن ها پاسخی قطعی دهیم بشدت مایل به یافتن پاسخشان باشیم.

اما باید بگوییم که یافتن پاسخ سوالات از پاسخنامه تشریحی بدترین راه ممکن است . زیرا شما به دلیل آمادگی ای دارید و همیچنین آشنایی اولیه ای که هنگام تلاش برای پاسخ دادن به تست با پاسخ احتمالی تست و راه حل آن پیدا کرده اید بسرعت پس از خواندن پاسخ تشریحی تست، آن را متوجه می شوید و گمان می کنید که آن تست آموزشی مناسب برایتان داشته اشت در صورتی که سخت در اشتباهید و چون شما خواننده تست بودید و ابداع کننده راه حل آن نبودید پس حتما پاسخ آن تست به حافظه کوتاه مدت شما سپرده می شود و به همان سرعتی که متوجه راه حل موجود در پاسخنامه شده اید به سرعت هم آن را فراموش می کنید.

پس یافتن پاسخ از پاسخنامه تشریحی آخرین راهی باشد که به سراغش می روید . ما قصد داریم شمارا با راه های بهتری آشنا کنیم. راه اولی که به شما پیشنهاد می کنیم یافتن پاسخ از خودتان باشد . بله خود شما !

اما چگونه و چرا؟

اول اینکه برای اینکه بفهمید به کدام سوالات پاسخ صحیح داده اید و به کدام ها پاسخ غلط ، از روی پاسخنامه کلیدی گزینه درست را با گزینه ای که به عنوان پاسخ علامت زده اید مقایسه کنید. یعنی به سراغ پاسخنامه تشریحی می روید ولی همین که گزینه صحیح را دیدید از ادامه پاسخ چشم برمی دارید و چک کنید که گزینه ای که انتخاب کردید صحیح بوده است یا نه. این کار را برای همه تست هایی که پاسخ دادید انجام دهید .

پس از اتمام این قسمت شما تست هایی را که به ان پاسخ صحیح داده اید، تست هایی که به آن پاسخ اشتباه داده اید و تست هایی را که به آن پاسخ نداده اید را شناسایی کرده اید. حالا ادامه مسیر از شما می خواهیم برای پاسخ دادن به سوالاتی که اشتباه پاسخ داده اید و یا پاسخ نداده اید سه مرحله ای را که در زیر گفته ایم پاسخ دهید.

شما وقتی تستی را برای بار اول قصد دارید حل کنید چون ذهنتان هنوز نسبت به آن تست غریبه است بنابراین ممکن است حتی با وجود اصراری که برای حل تست تنها از جنبه آموزشی دارید باز هم نتوانید آن طور که شایسته هست ذهنتان تمام آنچه آموخته اید را برای حل تست بگمارد. ازاین گذشته گاهی اوقات با همه اصراری که ما برای بی تفاوت بودن نسبت به زمان تست داریم چون این ترس در ذهنتان نهادینه شده که تست را حتما در مدت کوتاهی حل کنید، این طرز فکر باعث می شود استرسی هنگام حل تست در شما ایجاد شود که باز هم نتوانید تمام آنچه در ذهن دارید را "رو" کنید .

بنابراین زمانی که شما برای بار دوم به خود این فرصت را می دهید که تست را حل کنید درواقع با خیالی راحت تر و فکری بازتر آن تست را حل می کنید و احتمال بیشتری وجود دارد که این بار تست را حتما حل کنید.

دلیل دیگری که اصرار داریم حتما برای بار دوم این فرصت را به خودتان بدهید که تست را حل کنید این است که می خواهیم به تدریج این خودباوری را در خود ایجاد کنید که حتی اگر روز کنکور نتوانستید در دور اول پاسخگویی به سوالات به تعداد محدودی از آنها یا حتی تعداد زیادی پاسخ بدهید، آنقدر به خودتان باور داشته باشید که با خیال راحت سوالات دفترچه را تا آخر پاسخ دهید و برای بار دوم به ابتدای دفترچه بازگشته و سوالاتی که پاسخ ندادید را بار دیگر جواب دهید .

خب حال فرض می کنیم که شما برای بار دوم تست را خواستید حل کنید اما به هردلیلی نتوانستید برخی از آنها را حل کنید. مثلا به کلی درمورد مفهوم تست اطلاعی نداشتید یا صورت تست برایتان تازگی داشت.در این مواقع کمی دست شما را بیشتر باز می گذاریم که باز هم خودتان تست را حل کنید. به این نحو که می توانید از کتاب درسی ، کتاب کمک آموزشی یا جزوه و یا هر منبعی که در اختیار دارید نیز استفاده کنید.

شاید الان برای شما این سوال شکل گرفته باشد که خب اگر قرار است از روی کتاب جواب را پیدا کنید پس چرا مستقیما پاسخنامه تشریحی را نخوانید؟ در پاسخ باید بگوییم که وقتی از روی کتاب یا کتاب کمک آموزشی یا جزوه متوجه پاسخ سوال می شوید باید این به این مسئله هم توجه کنید که آن قسمتی از کتاب که پاسخ تست در آن بوده است نقاط بحرانی شما محسوب می شوند ! زیرا در اولین ارزشیابی خود متوجه شده اید که سوالی از آنجا مطرح شده و شما نتوانستید به آن پاسخ دهید.پس هیچ تضمینی نیست که سه ماه بعد هم بتوانید به هرگونه سوالی که از آن قسمت ها مطرح شود پاسخ دهید و این کار و کارهای امثال این گام های کوچک شما برای افزایش آمادگیتان از 60 درصد به 100درصد است!

حال بیایید حالتی بدتر را در نظر بگیریم. آن هم اینکه حتی با وجود اینکه از تمامی منابعتان برای پاسخ به سوال استفاده کردید باز هم نتوانستید به سوال پاسخ دهید.اینجا دیگر لازم است برای اینکه پاسخ را دریابید پاسخنامه تشریحی را بخوانید ولی بدین نحو که پس از آنکه پاسخ را خواندید و فهمیدید، حتما خودتان را موظف کنید که حال همان پاسخ را از منابعتان پیدا کنید!

ما قصد اذیت کردن شما را نداریم و این همه اصراری که به یافتن پاسخ یا از طریق اطلاعات خودتان یا از طریق منابعی که در اختار دارید، داریم برای این است که می خواهیم نقاط ضعف خود را در مطاله منابعتان متوجه شوید. یافتن این نقاط ضعف همان مسیری است که به شما کمک می کند بفهمید که چگونه باید مفهومی بخوانید و به نظر ما مهم ترین دستاوردی که در این مسیر طولانی وجود دارد همین مفهومی خواندن است

حال باید اینجای کار که توانستید سوالات را تماما حل کنید دوکار مهم انجام دهید.

سوالاتی که به آن پاسخ غیرصحیح داده اید را باید سه دسته کنید.این دسته بندی به گونه ای است که این سوالات را علامت می زنید به گونه ای که علامتی که برای هردسته انتخاب می کنید متفاوت با دسته دیگر باشد.اما برویم سراغ دسته بندی این سوالات:

دسته اول سوالاتی هستند که هیچ پیش زمینه ذهنی ای در مورد آن سوال و مفهومش نداشتید.این سولات حساسیت بیشتری دارند زیرا نقاطی از کتاب را به شما گوشزد می کنند که از آن سوال آمده و شما یا نخوانده اید یا توجه کافی نکرده اید.

دسته دوم سوالاتی است که به دلیل بی دقتی نتوانستید به سوال پاسخ دهید. این بی دقتی می تواند اشتباه کوچک در محاسبات، اشتباه در دیدن گزینه درست با وجود پیدا کردن آن، یا اشتباه در وارد کردن پاسخ باشد. باید به تدریج این بی دقتی ها را کم کنید و این کاهش تدریجی را مشاهده کنید.

دسته سوم سوالاتی هستند که شما اقدام به حل تست کرده اید، پاسخ نیز داده اید ولی پاسخ شما درست نبود. برای این سوالات زمان بیشتری بگذارید زیرا شما ایده اولیه برای حل این سوالات داشته اید ولی چون راه حلی که فکر ی می کرده اید درست است جواب نداده بنابراین می توانید با دادن زمان بیشتر به خود هم سوال را خودتان حل کنید هم متوجه شوید که برای حل چنان سوالاتی فلان راه حل که ابتدا رفتید یا راه حل هایی که در مسیر رسیدن به جواب درست امتحان کردید صحیح نیستند و راه حل مشخصی برای آن وجود دارد که این راه حل همان راه حلی است که با چندبار آزمون و خطا به آن رسیدید. یادگیری و به ذهن سپردن چنین سوالاتی خیلی راحت تر از سوالاتی است که پاسخش را از روی کتاب پیدا کرده اید.

سوالاتی که به آن پاسخ داده اید، پاسخ صحیح هم داده اید و احساس می کنید که سوال جالبی است! یعنی مثلا مفهوم مربوط به پاسخ آن سوال را به تازگی متوجه شده اید، یا راه حلی که برای حل آن سوال اتخاذ کردید ابداعی و بالحظه بوده است و پس از حل سوال احساس غرور پیدا می کنید. این سوالات را نیز حتما علامت بزنید ولی با شکلی متفاوت از سایر سوالاتی که در بالا گفتیم علامت بزنید و دلیل این علامت زدن هم این است که سوالی که الان برای شما تازگی و جذابیت دارد حتما 2ماه دیگر هم همین جذابیت و تازگی را دارد.

در پایان پاسخ دادن به تست ها حتما هرانچه که درحین پاسخ دادن به تست ها یا پس از پاسخ دادن به آن ها و در پروسه حل سوال به عنوان مفاهیم جدید به دایره اطلاعاتتان افزوده شوده است در قالب "درسنامه" به درسنامه ای که برای آن درس نوشتید اضافه کنید .


پس اکیدا از اضافه کردن نکته به درسنامه بپرهیزید زیرا این نکات به هیچ وجه چندماه دیگر آمادگی خاصی برای شما به ارمغان نمی آورد و تنها مفاهیمی که به زبان خودتان نوشته شده است می تواند این امر خطیر را برای شما انجام دهد.

نکته مهم 1 :

این روش مطالعه ای برای دوره اول مناسب است. یعنی هنگامی که درسی را برای بار اول می خوانید. اگر هنگامی که بار اول هر درسی را خواندید تمام کارهایی را که از شما خواستیم انجام دادید (منظور درسنامه نویسی و علامت گذاری تست ها است) برای دوره دوم به شما نحوه مطالعه دیگری خواهیم گفت که انشاءالله ظرف دوماه آینده آماده خواهد شد.

نکته مهم 2 :

اگر در درسی خیلی ضعیف هستید یعنی مشکلاتتان در آن خیلی پایه ای و در حد سوالات مدرسه است فعلا سراغ تست نروید و قبل تست زنی حتما با ما مشورت کنید.

تا اینجا سعی کردیم روش مطالعه استاندارد را از دیدگاه خودمان به شما بیاموزیم. شاید کمی انجام دادنش سخت باشد و یا حتی شاید با خود بگویید خیلی از نکاتی که در بالا بدان اشاره شده اصلا عملی نیستند ولی دانش آموزان ما مدت هاست آن را انجام داده اند و نسبت به تلاش، موقعیت اولیه و شرایطشان نتایج قابل توجهی کسب کرده اند .

ادعای ما بر این است که اگر شما با همین کیفیت مطالعه کنید و ساعات مطالعه تان را از 5 ساعت در تابستان به 6 ساعت در پاییز و 7 ساعت در زمستان و 8 ساعت در بهار برسانید کسب رتبه زیر هزار کمترین پاداش شما خواهد بود. پس به ما و همچنین به تلاش خود اعتماد داشته باشید زیرا شما شایسته بهترین ها هستید.



در ادامه بخوانید: تخمین رتبه
توجه داشته باشید در صورتی که برای برنامه ریزی کنکور دچار ابهام شدید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس گرفته و از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی این مرکز بهره مند شوید .

سوالات متداول

1- آگاهی از ضرایب دروس امتحانی کنکور سراسری چه تاثیری در نحوه برنامه ریزی داوطلب دارد ؟
دروس دارای ضریب بیش تر از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و داوطلبان برای مطالعه آن ها باید زمان بیش تری را در نظر بگیرند که در این مقاله به نحوه برنامه ریزی برای مطالعه دروس پرداخته شده است .



2- آیا شرکت در آزمون های آزمایشی شانس قبولی در کنکور سراسری را افزایش می دهد ؟
شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری سبب می شود داوطلبان با چگونگی طراحی سوالات آشنا شده و مهارت آن ها را در تست زنی افزایش می دهد .



3- چگونه می توان از منابع مفید و مناسب کنکور سراسری مطلع شد ؟
داوطلبان کنکور سراسری به منظور اطلاع از منابع مناسب می توانند از داوطلبان سالیان گذشته کمک بگیرند که البته ما به منظور کمک به داوطلبان ، لینک دسترسی به منابع کنکور سراسری در این مقاله در اختیار داوطلبان قرار داده ایم .

منبع : چگونه کنکوری درس بخوانیم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GqMQ
نظرتان را بنویسید