تعمیر تاسیسات گرمایشی موتورخانه در تهران

تعمیر تاسیسات گرمایشی موتورخانه در تهران
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
تهویه گستر راگا

تاسیسات گرمایشی موتورخانه از سری موضوعاتی است که با پیشرفت تکنولوژی و ابزارآلات صنعتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل نقش مهمی که تاسیسات گرمایشی موتورخانه در هر ساختمانی برعهده دارد، آشنایی و شناخت هرچه بیشتر این قسمت از ساختمان به بهره گیری هر چه بیشتر از آن و همچنین استفاده درست و کاربردی این سیستم کمک میکند.

از گذشته تاکنون، بشر همواره در حال ابداع و اختراع وسایل و ابزارهایی جهت رفاه حال خود و داشتن زندگی راحت و بی دغدغه بوده است. پیشرفت تکنولوژی و ابزارالات صنعتی و تاسیساتی، توانسته است بسیاری از نیازهای ضروری و حتی غیرضروری ما را تا حد زیادی رفع کند. یکی از مهم ترین قسمت های یک ساختمان، تاسیسات گرمایشی موتورخانه می باشد، که از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. برای شناخت بهتر آنها می‌توانید به مقاله شناخت اجزای تشکیل دهنده موتورخانه تاسیسات مراجعه کنید.

از مهم ترین مسائلی که همیشه ذهن ما را به خود مشغول کرده است، ایجاد گرمای مطبوع در طی فصول سرد سال است. برای استفاده و به کارگیری موتورخانه ها لازم است که در وهله اول با انواع تاسیسات گرمایشی موتورخانه در ساختمان آشنا شویم.

 

آشنایی با انواع تاسیسات گرمایشی ساختمان

 

امروزه، ایجاد گرما با بهره گیری از تجهیزات و فناوری های مختلف، به امری بسیار ساده تبدیل شده است. برای درک بهتر نحوه عملکرد این تاسیسات، در قدم اول به آشنایی با انواع تاسیسات گرمایشی موتورخانه می پردازیم.

 

 

پکیج دیواری در تاسیسات گرمایشی موتورخانه<br />

 

پکیج

پکیج یکی از متداول ترین و پرمصرف ترین تجهیزات گرمایشی به شمار می رود، که به عنوان یکی از مهم ترین انواع تجهیزات در تاسیسات گرمایشی موتورخانه می باشد، که خود به تنهایی قادر است طی روزهای سرد سال، در ساختمان های مسکونی و اداری نقش و وظیفه یک موتورخانه کوچک را ایفا کند. پکیج گرمایشی از لحاظ شیوه قرارگیری و نصب به دو گروه زمینی و دیواری طبقه بندی می شود.

 

در واقع، از اصلی ترین وظایف پکیج ها، می توان به تامین آب گرم مورد نیاز ساختمان و همچنین تامین حرارت لازم جهت گرم کردن رادیاتورها اشاره کرد. در یک ساختمان، با در نظر گرفتن شرایط و بسته به فضای موجود می توان از هر دو نوع پکیج دیواری و زمینی استفاده کرد. با وجود این تفاوت که پکیج های دیواری فضای کمتری را اشغال کرده و می توان آن را در فضای داخل ساختمان مانند آشپزخانه نیز نصب کرد.

 

پکیج های دیواری و زمینی خود به دو نوع پکیج های فن دار و پکیج های بدون فن دسته بندی میشوند، وجود فن در این نوع پکیج ها سبب میشود که گازهای سمی حاصل از احتراق از مسیر دودکش های افقی تخلیه شوند. پکیج های دیواری و زمینی می توانند در ساختار خود یک یا دو مبدل را دارا باشند، که به کار بردن دو مبدل در پکیج های دو مبدل به این دلیل است که یکی از این مبدل ها برای تامین آب گرم مصرفی ساختمان و مبدل دیگر برای تولید گرمایش مورد نیاز رادیاتورها به کار می روند.

 

رادیاتور

 

یکی از مهم ترین وسایل در تاسیسات گرمایشی موتورخانه که در فرایند تامین گرمای مورد نیاز واحدهای اداری و مسکونی نقش مهمی را ایفا می کند، رادیاتور است. آب گرمی که در تامین گرمایش رادیاتورها به کار گرفته شده، یا در تاسیسات گرمایشی موتورخانه ساختمان ساخته شده یا در پکیج همان واحد تولید می‌شود. رادیاتورها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که می‌توان به رادیاتورهای آلومینیومی، رادیاتورهای فولادی،رادیاتورهای پنلی و رادیاتورهای برقی اشاره کرد.

 

رادیاتورها نوعی از<br />
 تاسیسات گرمایشی موتورخانه

 

رادیاتور آلومینیومی

aluminum radiator                       Aluminum radiator

رادیاتورهای آلومینیومی در سیستم تاسیسات گرمایشی موتورخانه، به شکل پره ای ساخته میشوند و آلیاژ آلومینیوم آن ها معمولا به یکی از سه صورت دایکاست، اکسترود و یا دایکاست اکسترود می باشد. شرکت هایی که این نوع از رادیاتورها را تولید می کنند معمولا، رادیاتورهای آلومینیومی را به صورت 5 پره، 7 پره و 10 پره تولید میکنند که براساس نوع سفارش و درخواست مشتری، تعداد این پره ها میتواند بیشتر هم باشد.

 

رادیاتور فولادی

رادیاتور فولادی

رادیاتورهای فولادی، نوعی دیگر از انواع رادیاتورها هستند که جنس آنها از ورق فولاد است و به دلیل اینکه با رنگ آمیزی الکترواستاتیک ساخته می‌شوند، از لحاظ نمای ظاهری در سطح بالاتری نسبت به رادیاتورهای آلومینیومی قرار دارند.در مقایسه با رادیاتورهای آلومینیومی می‌توان گفت که امتیازی که رادیاتور فولادی نسبت به رادیاتور آلومینیومی دارد قیمت مناسب آنها و توان حرارتی بالا می‌باشد.

 

رادیاتور پنلی

رادیتور پنلی

یکی دیگر از انواع رادیاتورها، رادیاتورهای پنلی هستند که خود زیرمجموعه ای از مجموعه رادیاتورهای فولادی به شمار می آیند. ساختار این نوع از رادیاتورها به صورت یکپارچه و یکنواخت است و به همین علت است که گرما را به صورت یکنواخت منتقل می کنند.

 

امتیاز دیگر رادیاتورهای پنلی نسبت به سایرین همخوانی آنها با انواع مختلف دکوراسیون ها و همچنین قابلیت نصب آنها از هر دو طرف است. نکته ای که در رابطه با این دسته از رادیاتورها باید مورد توجه قرار گیرد این است که به دلیل جنس فولادی انها احتمال زنگ زدگی و سوراخ شدن لوله های آن طی استفاده بلند مدت، زیاد است به همین ذلیل بهتر است از نصب آنها در محیط های مرطوب تا حد ممکن جلوگیری شود.

 

رادیاتور برقی

رادیاتور برقی

یکی دیگر از انواع رادیاتورها در تاسیسات گرمایشی موتورخانه، رادیاتورهای برقی هستند که در ابعاد و اشکال مختلفی ساخته میشوند. به کارگیری از این نوع معمولا در مناطق و محیط هایی که با فقدان و کمبود سوخت های فسیلی مانند گاز و گازوئیل مواجه اند، انتخاب مناسبی است.

 

هیتر

هیتر یکی از اجزای در تاسیسات گرمایشی موتورخانه

یکی دیگر از انواع تجهیزات استفاده شده در تاسیسات گرمایشی موتورخانه، هیترها هستند. تولید این قطعه در انواع مختلفی صورت می‌گیرد که میتوان به هیترهای گازی، گازوئیلی، دوگانه سوز و نفتی اشاره کرد.از مزیت هیترها در تاسیسات گرمایشی موتورخانه این است که بدون نیاز به تامین آب گرم، قدرت تامین گرمایی به شدت بالایی دارند.

 

مبدل حرارتی

یک نوع مبدل حرارتی در تاسیسات گرمایشی موتورخانه

مبدل حرارتی یکی از تجهیزاتی است که در تاسیسات گرمایشی موتورخانه، به میزان زیادی مورد استفاده قرار میگیرد که نقش اصلی آن تبادل حرارت است. وظیفه مبدل حرارتی، تبدیل و تبادل گرما بین دو سیال است که معمولا این سیال ها روغن، گاز، آب و هوا را شامل می‌شوند. مبدل های حرارتی از جنس و انواع مختلفی تولید می‌شوند که آن ها را در سه دسته مبدل های حرارتی صفحه ای، مبدل های حرارتی پوسته و لوله و مبدل های حرارتی پره ای طبقه بندی می‌کنند.

معرفی انواع تاسیسات گرمایشی موتورخانه

هر آنچه که در مطالب بالا درباره تاسیسات گرمایشی ساختمان بحث شد، تنها به این موارد ختم نمی شود، بلکه هنوز ساختمان و آپارتمان هایی هم هستند که از موتورخانه مرکزی جهت رفع نیاز گرمایش خود در فصل سرما بهره می برند. برای راه اندازی و اجرای یک موتورخانه مانند سیستم های دیگر به یک سری تجهیزات و انواع تاسیسات گرمایشی نیاز است تا بتوان از آن تا سال های آینده نهایت استفاده را برد. در این قسمت از مقاله قصد داریم از مهم ترین تا کوچک ترین تجهیزاتی که برای راه اندازی موتورخانه لازم است را به شما کاربران عزیز معرفی کنیم.

اگر نیاز به اطلاعاتی در خصوص نگهداری موتورخانه دارید  می‌توانید به صفحه نگهداری موتورخانه مراجعه بفرمایید.

دیگ فولادی

دیگ فپلادی در تاسیسات گرمایشی موتورخانه

 

یکی از مهمترین و ضروری ترین تجهیزاتی که قسمت گرمایشی موتورخانه بدان نیاز دارد، دیگ آبگرم است، که بتوان از طریق آن هم نیاز گرمایشی و هم آبگرم مصرفی منزل را تامین کرد. دیگ های موتورخانه به دو نوع مهم ( چدنی و فولادی) تقسیم بندی می‌شوند که در اکثر موتورخانه ها با توجه به شرایط موجود از آنها استفاده می‌شود. دیگ های فولادی با راندمان کاری بالا و با استفاده از احتراق و حرارتی که از مشعل موتورخانه به دست می آوردند، دستگاهی بسیار مناسب برای رفع نیاز گرمایشی مکان های بزرگی مانند استخرها، ساختمان ها و صنایع می باشد.

دیگ چدنی یا دیگ شوفاژ

 

cast-iron-boiler-in-engine-room-heating-facilities

دیگ چدنی یکی دیگر از بویلرهای مورد استفاده در موتورخانه ها است که نسبت به دیگ های فولادی از راندمان و فشار کاری پایین تری برخوردار هستند. اما به دلایل مختلفی از جمله پره ای بودن آن، حمل آسان و قیمت مقرون به صرفه بیشتر در تاسیسات گرمایشی موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرند.

مشعل

مشعل گازی و گازوئیلی در تاسیسات گرمایشی موتورخانه

اصلی ترین قسمت برای تشکیل شعله در دیگ و بویلر مشعل نام دارد، که با ترکیب کردن مقدار مشخصی از سوخت و هوا شعله تشکیل می‌شود. مشعل ها در انواع مختلفی هستند مانند: مشعل گازسوز، گازوئیل سوز و مازوت سوز که وظیفه آن ها اینجاد شعله می‌باشد.

 

لوله و اتصالات در موتورخانه

engine-room-pipes-and-fittings

 

تمامی لوله کشی  استفاده شده در تاسیسات گرمایشی موتورخانه باید طبق اصول و استاندارد باشد، تا تاسیسات موتور خانه دوام بیشتری داشته باشد. به همین علت باید از بهترین اتصالات و لوله ها استفاده کرد. جنس لوله های استفاده شده در تاسیسات؛ لوله های سیاه، لوله های گالوانیزه و لوله های مانیسمان می‌باشد.

 

پمپ آبرسانی در  تاسیسات موتورخانه

پمپ آب در تاسیسات گرمایشی موتورخانه

 

وظیفه اصلی پمپ ها انتقال و تامین آب مورد نیاز در تاسیسات آب رسانی و همچنین جابجایی در سیستم گرمایشی است. پمپ ها از لحاظ  جنس،  اندازه و سایز، دور موتور، محل و نحوه استقرار تولید می‌شوند.

اگر نیاز به اطلاعاتی در خصوص تعمیر پمپ آب دارید می‌توانید به صفحه تعمیر پمپ آب موتورخانه مراجعه بفرمایید.

پمپ سیرکولاتور در موتورخانه

پمپ سیر کولاتور در تاسیسات آب رسانی موتورخانه

وظیفه اصلی پمپ های سیرکولاتور انتقال آب گرم و سرد در تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان ها می‌باشد پمپ سیرکولاتور بعد از تامین آب گرم دیگ حرارتی مرکزی ، آب گرم را از موتورخانه به لوله ها در رادیاتور انتقال می‌دهد که این کار برای ایجاد گرمایش است.

 

تاسیسات گرمایشی موتورخانه در ساختمان های اداری و مسکونی نقش مهمی را ایفا می کنند.

 

در این مقاله به اهمیت هرچه بیشتر سیستم های تاسیسات گرمایشی موتورخانه پی بردیم و دانستیم که یکی از بخش های اصلی ساختمان ها تاسیسات گرمایشی موتورخانه ها هستند. تاسیسات گرمایشی موتورخانه مانند سایر بخش ها برای عملکرد بهتر به رسیدگی و سرویس دوره ای نیاز دارد که تعمیر موتورخانه (tahviehgostarraga.com) هم باید توسط افراد متخصص و حرفه ای صورت گیرد. ما در شرکت تهویه گستر راگا با بهره گیری از افرادی مجرب و ماهر و همچنین استفاده از تجهیزات پیشرفته و به روز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.

 

ضمناً چنانچه در مناطق غرب تهران ساکن هستید، می توانید از صفحه تعمیر موتورخانه در غرب تهران (https://tahviehgostarraga.com/blog/تعمیر-موتورخانه-در-غرب-تهران/) بازدید کنید.

نظرتان را بنویسید