تاثیر افزایش سن پدر در بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
تاثیر سن زنان در بارداری خیلی مهم است اما مطالعات نشان می دهد که سن پدر در باروری مهم تر است چون میزان باروری مردان پس از 40 سالگی کم می شود . باور غلطی وجود دارد مبنی بر این که مردان تا 70 یا حتی بیشتر هم می توانند بچه دار شوند اما باید این مسئله را در نظر گرفت که مردان هم مانند زنان محدودیت در کیفیت سلول جنسی دارند و با افزایش سن احتمال مشکلات در بارداری و احتمال تولد نوزاد مشکل دار زیاد است . در واقع تاثیر افزایش سن پدر در بارداری حتی بیشتر از زنان برای کودک خطرناک است . 
در این مقاله به بررسی تاثیر افزایش سن مادر در بارداری و توصیه هایی در مورد سن مناسب بارداری می پردازیم .





” میزان باروری مردان پس از 40 سالگی کم می شود . “



اثر افزایش سن پدر در حاملگی
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد با افزایش سن آقایان حجم منی و هم چنین کیفیت اسپرم از نظر حرکت و شکل طبیعی و قدرت باروری کاسته می شود . به نحوی که زمان مورد نیاز برای بارداری همسر در مردان بالای 45 سال 5 برابر مردان 25 ساله است . 

هم چنین افزایش سن مردان با افزایش مشکلات کروموزمی اسپرم همراه بوده و شانس ابتلای به برخی بیماری های شدید روانی ( مانند اسکیزوفرنی ) و اوتیسم را در فرزندان بیشتر می کند . هم چنین مطالعات نشان داده است که احتمال مشکلات قلبی ، ناهنجاری های اندام و باز بودن انتهای سیستم عصبی ( اسپینا بیفیدا ) در فرزندان این آقایان افزایش می یابد .

با افزایش سن مرد ، بیضه ها کوچکتر شده ، شکل اسپرم تغییر یافته و حرکت آن کاهش می یابد . هم چنین با افزایش سن مرد خطر بیشتری از نقص ژنی در اسپرم ایجاد می شود  . از طرف دیگر افزایش سن مردان باعث بیماری هایی می شود که روی عملکرد جنسی و باروری مرد اثر گذار خواهد بود  . اگر مردی مشکلاتی از قبیل میل جنسی یا اختلال در نعوظ را داشته باشد ، نیازمند مراجعه به ارایه کنندگان خدمات بهداشتی یا متخصص اورولوژی است .



حتما بخوانید: درمان اختلال نعوظ در مردان


توصیه هایی در مورد سن مناسب بارداری
با توجه به اهمیت بارداری در زمان مناسب برای خانواده و برای پیشگیری و کاهش مشکلات ناشی از به تاخیر انداختن آن باید به موارد زیر توجه کرد :

خانم هایی که تولد فرزند را به تأخیر می اندازد در خطر ناباروری هستند و توان باروری در خانم ها از سن 35 سالگی به طور مشخصی کاهش پیدا می کند .
در زوجینی که به مدت یک سال خواهان فرزند بوده و رابطه جنسی منظم بدون استفاده از روش پشگیری از بارداری داشته اند و باردار نشده اند باید از نظر ناباروری بررسی لازم صورت گیرد  . در خانم های بالاتر از 35 سال ، این بررسی باید بعد از 6 ماه صورت گیرد . 
زوجین باید آگاهی داشته باشند که با افزایش سن آقایان ، کیفیت نطفه ی مرد و توان باروری کاهش می یابد و خطر اختلالات ژنتیکی افزایش می یابد .
تأخیر در فرزندآوری با عواض بارداری و زایمان همراه است و خانواده هایی که در سنین بالا اقدام به فرزندآوری می کنند باید به این مسایل دقت داشته باشند و از مراقبت های لازم برخورد شوند . 
هر فردی که در سنین باروری است ، باید در زمینه ی عوارض بارداری ناشی از بالا رفتن سن آگاه باشد تا آگاهانه در زمینه زمان فرزند آوری تصمیم بگیرد .


در ادامه بخوانید: تاثیر افزایش سن مادر در بارداری






” تاثیر افزایش سن پدر در بارداری حتی بیشتر از زنان برای کودک خطرناک است . “






سوالات متداول


1- افزایش سن در مردان چه خطراتی برای جنین به بار می آورد؟
با افزایش سن مردان حجم و کیفیت منی کاهش پیدا می کند که منجر به بروز بیماری هایی می شود که در متن مقاله بیان شده اند.




2- چه عواملی می تواند زایمان را در معرض خطر قرار دهد؟
بالا رفتن سن بارداری و به تعویق انداختن بارداری و دیگر مواردی که در متن مقاله بیان شده اند زایمان را در خطر قرار می دهد.




3- میزان باروری مردان در چه سنی کم می شود؟
میزان باروری مردان از 40 سالگی به بعد کم می شود که توضیحات تکمیلی در این زمینه در متن مقاله بیان شده است.

منبع : تاثیر افزایش سن پدر در بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/L3PA
نظرتان را بنویسید