ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد

ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دانشجویان کارشناسی ارشد برای فارغ التحصیلی و دریافت مدرک ارشد ملزم به ارائه واحدی به نام پایان نامه در آخرین ترم تحصیلی خود هستند . پایان نامه از 5 فصل تشکیل شده که هر بخش آن دارای مقدمه ، ارائه مطلب اصلی و نتیجه گیری می باشد . همچنین نمره دانشجویان بر اساس کیفیت مطالب ارائه شده در متن پایان نامه و در جلسه دفاع توسط اساتید راهنما و داور مشخص می گردد .




برای نوشتن پایان نامه در ابتدا باید به دنبال موضوعی باشید که تا الان درباره آن پژوهشی انجام نشده باشد . برای پیدا کردن چنین موضوعی علاوه بر سرچ های اینترنتی و کمک استاد راهنما ، می توانید از دغدغه های خود در رشته مورد مطالعه تان نیز استفاده کنید . پس از انتخاب موضوع ، نوبت به ارائه پروپوزال که خلاصه ای از مطالب پایان نامه است می رسد تا اساتید گروه آموزشی پس از مطالعه و آشنایی با موضوع و سوال های پژوهش ، آن را تایید نمایند .

پس از تایید پروپوزال خیلی از دانشجویان به دنبال این هستند که چگونه پایان نامه خود را بنویسند و یا در ابتدا از کجا شروع کنند ؟ همچنین برخی از دانشجویان اطلاعات کافی از ساختار و فصل بندی پایان نامه نداشته و نمی دانند در هر فصل چه مطالبی را باید ارائه داد . به همین دلیل ما در ادامه مقاله سعی داریم دانشجویان را با فصل بندی و نحوه نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد آشنا کنیم .



فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد
فصل های پایان نامه به اجزای اصلی یک مقاله شباهت زیادی دارد اما از آن کامل تر است . پایان نامه ها پس از ارائه چکیده از پنج فصل مقدمه ، مرور ادبیات و پیشینه پژوهش ، روش تحقیق ، تجزیه و تحلیل داده ها و نتیجه گیری تشکیل شده اند که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم .



 چکیده :



چکیده خلاصه ای از جنبه های اصلی و مهم یک پایان نامه است که معمولا در یک پاراگراف 300 کلمه ای نوشته شده و بصورت متوالی از بخش هایی مانند هدف کلی ، مسئله تحقیق ، یافته های اصلی ، تجزیه و تحلیل و کلمات کلیدی تشکیل شده است . چکیده جزو فصل های پایان نامه محسوب نشده و قبل از فصل اول برای آشنایی مخاطبان با موضوع و یافته های پایان نامه ارائه می شود .



 فصل اول : مقدمه



همانطور که گفته شد هر فصل پایان نامه با مقدمه شروع می شود . یعنی حتی فصل اول را هم باید با یک مقدمه کوتاهی شروع کرد و سپس به طرح مسئله پرداخت . پس از توضیح چرایی انتخاب چنین موضوعی ، دانشجو می بایست ضرورت پرداختن به این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی و کاربرد آن را در جهان واقعی شرح دهد . اهداف و فرضیه های تحقیق و همچنین شرح واژگان کلیدی نیز از اقدامات بعدی برای نوشتن این فصل است .



 فصل دوم : پیشینه پژوهش



فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مربوط به پیشینه پژوهش است . یعنی نظریه متخصصان در این قسمت مفصلا توضیح داده می شود . توجه شود که نوع نگارش فصل دوم بسیار مهم است ، چرا که مطالب به هیچ وجه نباید کپی سایر کتاب ها و مقالات بوده و می بایست خلاصه ای از فهم دانشجو همراه با ذکر منابع در انتهای هر پاراگراف باشد .



 فصل سوم : روش تحقیق



فصل سوم مربوط به روش شناسی یا همان روش تحقیق (کمی و کیفی ) است که شیوه جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها را توضیح می دهد . در این قسمت جامعه آماری تحقیق ، نمونه ، روش نمونه گیری ، متغیر های تحقیق و ابزار اندازه گیری همراه با روایی و پایایی به منظور بسط دادن نتایج به دست آمده از پژوهش ارائه شده است .



 فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها



فصل چهارم پایان نامه به یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته و آن ها را در جداول و یا نمودارهای توصیفی به نمایش در می آورد . همچنین در این قسمت با استناد به اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها ، تایید یا رد هر فرضیه نیز بررسی می شود . دانشجویانی که می دانند مقاله چیست و چگونه نوشته می شود می توانند پس از دفاع ، با استفاده از اطلاعات فصل چهارم ، پایان نامه خود را در قالب مقاله ای نیز نوشته و منتشر کنند .



 فصل پنجم : نتیجه گیری



معمولا در قسمت نتیجه گیری خلاصه ای از چهار فصل گذشته و اقدامات انجام شده برای رسیدن به اهداف پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و در آخر یافته های موافق و مخالف پژوهش سال های گذشته نیز ارائه می شود .



بیشتر بخوانید: راهنمای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد









سایر جزئیات پایان نامه کارشناسی ارشد
یكی از اهداف ارائه پایان نامه کارشناسی ارشد ، آشنایی دانشجویان با نحوه نگارش و تنظیم مطالب یك موضوع علمی است . پایان نامه ها علاوه بر فصل بندی دارای جزئیات دیگری نیز هستند که در هنگام نگارش می بایست به آنها توجه کرد . به طور خلاصه می توان گفت هر پایان نامه ای با صفحه بسم الله الرحمن الرحیم شروع شده و به ترتیب دارای قسمت های زیر است :



 تأییدیه اعضای هیأت داوران حاضر در جلسه دفاع

 آیین نامه چاپ پایان نامه که به وسیله دانشجو تکمیل و امضا شده

 تقدیم به ( در یک صفحه )

 تشکر و قدر دانی ( در یک صفحه )

 چکیده

 فهرست مطالب

 فهرست جداول و نمودار ها

 فصل های پایان نامه

 فهرست منابع



در برخی از دانشگاه ها ، داوطلبانی که قصد دارند ترم آخر خود را به جای ارائه پایان نامه به صورت آموزش محور سپری کنند نیاز است با کمک استاد مربوطه مقاله ای برای واحد درسی سمینار بنویسند . برای راهنمایی بیشتر مقاله زیر ارائه شده است تا دانشجویان از انواع مختلف مقاله اطلاعات لازم را کسب نمایند .

بیشتر بخوانید: انواع مقاله از نظر مفهوم


مشاوره نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد
دانشجویان پس از انتخاب عنوان پژوهش باید از عدم تکراری بودن آن موضوع اطمینان حاصل نمایند . برای دریافت گواهی جدید بودن موضوع پایان نامه باید با نحوه استعلام موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد آشنا بوده و سپس اقدام به تهیه و تدوین فصل ها نمود .

برای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد در هر فصل خصوصا فصل دوم سعی کنید از منابع جدید و به روز استفاده نمایید . همچنین استفاده از یافته های مقالات و مجلات آکادمی انگلیسی که در سال های اخیر منتشر شده نیز سبب افزایش کیفیت مطالب نوشته شده در پایان نامه می شود .

داوطلبانی که پس از دفاع از پایان نامه ارشد علاقه مند به شرکت در آزمون دکتری می باشند می توانند با مطالعه مقاله زیر از شرایط ثبت نام مطلع شوند . همچنین  دانشجویان کارشناسی ارشد در صورت داشتن هرگونه سوال برای نگارش پایان نامه خود می توانند با متخصصان سامانه مشاوره هیوا تماس گرفته و راهنمایی های لازم را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا دریافت نمایند .

در ادامه بخوانید: شرایط ثبت نام آزمون دکتری









سوالات متداول


1- شیوه نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد چگونه است ؟
پایان نامه کارشناسی ارشد از 5 فصل تشکیل شده که توضیحات آن در متن مقاله موجود است .




2- چگونه موضوع پایان نامه خود را انتخاب کنیم ؟
علاوه بر جدید بوده موضوع ، لینکی که با عنوان نحوه استعلام موضوع پایان نامه در متن مقاله موجود است می تواند به داوطلبان دارای پایان نامه کمک بزرگی نماید .




3- از چه منابعی باید برای نوشتن فصل دوم پایان استفاده کرد ؟
همان طور که در متن مقاله نیز گفته شد ، منابع مورد استفاده در پایان نامه باید به روز بوده و از منابع غیر فارسی نیز استفاده کرد .

منبع : ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/y3wR
نظرتان را بنویسید